Ekom & Dropshipping

10 av Amazons största konkurrenter: Vilka är de och vad är de skyldiga sin framgång?

e-handel


  • Otto

  • Poshmark

  • Flipkart

  • Facebook Marketplace

  • Walmart

  • Zalando

  • eBay

  • Mål

  • Rakuten

  • Fånga

  • För att sammanfatta saker och ting

När man tittar på onlinemarknadsplatser finns det en plattform som omedelbart fångar vår uppmärksamhet: Amazon, en multinationell titan som genom åren har blivit en drivande kraft inom online-affärssektorn. Företaget grundades av Jeff Bezos 1994 och är utan tvekan ett av de största företagen som styr e-handelsbranschen. Från och med 2022 har Amazon värderats till över 700 miljarder USD, jämfört med för ett decennium sedan när dess värde inte skulle överstiga mer än 5 miljarder USD. Dessutom, med en omsättning på över 400 miljarder USD 2021, har företaget säkrat sig själv en plats i de mest tjänande e-handelsplattformarna genom tiderna.


Hitta mer statistik på Statista

Ändå är inte ens Amazon oslagbar eftersom marknaden också har ett generöst antal utmanare. Idag kommer vi att titta på Amazons konkurrenter och köra en liten egen konkurrentanalys för att försöka reda ut hur de har blivit lika framgångsrika som Jeffs företag och hur de till och med kan hänga med i en jättelika Amazon. Så, låt oss gå in på företagen som har stött på Amazon och ta reda på deras hemligheter för framgång.


Baserad i metropolen Hamburg är Otto en av de största e-handelsplattformarna både i Tyskland och Europa, och erbjuder entreprenörer möjligheten att sälja nästan vad som helst: från kläder och skor, hushållsartiklar och möbler och badrumstillbehör till elektronik, gör-det-själv-material och leksaker samlingar. Grundades 1949 av Werner Otto, det som började som ett postorderföretag förvandlades snart till en internationell onlineförsäljningsplattform, som tjänade över 5 miljoner USD 2021.

Plattformen har sin framgång tack vare dess mångfald av kategorier, och särskilt överflödet av underkategorier, särskilt de som finns i klädkategorin såväl som i resten av produktsektionerna. Med dessa få uppgifter i åtanke borde det inte komma som någon överraskning varför Otto är så populär bland europeiska kunder. Därför, om du planerar att rikta in dig på konsumenter baserade i hela Europa, är Otto-plattformen ett utmärkt sätt att börja och arbeta dig upp därifrån.


Även om Amazon är välkänt som en plattform som erbjuder köp- och säljtjänster av nästan vad som helst du kan tänka dig, när det kommer till klädsektionen, är onlinemarknadsplatsen Poshmark ett av de e-handelsföretag som har dominans över just detta segment.

Återförsäljare som är intresserade av att starta ett avlägset klädföretag bör utan tvekan betrakta Poshmark som ett av sina förstahandsval på grund av plattformens många fördelar. Några av dem inkluderar gratis produktlistor för försäljning över 15 USD, förbetalda och föradresserade paketetiketter och en otroligt bekväm och kundattraherande Poshmark-mobilapp där människor kan vara värd för virtuella shopping Posh Partys. För närvarande har appen över 10 miljoner nedladdningar på Google Play och ett betyg på 4,8 på App Store.


Flipkart grundades 2007 i Indien av Sachin och Binny Bansal och är ytterligare en e-handelsplattform som konkurrerar nära Amazon. Online-återförsäljare kan erbjuda många typer av produkter till försäljning, inklusive modeartiklar, hushållsapparater och mobiltelefoner samt andra tekniska enheter. Med en försäljningsökning på 25 % från föregående år, är Flipkart en lovande onlineplattform som hittills har gett oerhört trevliga upplevelser för både säljare och köpare.

Kunder kan enkelt navigera genom både webbplatsen och deras mobilapp, få tillgång till flera rabatter och dra nytta av olika shoppingkuponger. Återförsäljare, å andra sidan, erbjuds bekväm och enkel registrering med en 0% försäljningsprovision och över 3000 leveransnav.


Om du vill utforska sociala medier-baserade försäljningsplattformar, så finns det ingen mer framstående utmanare än Facebook Marketplace. Efter lanseringen av Facebook-appen 2004 slutade inte Mark Zuckerbergs uppfinningsrikedom där. Hans vision fortsatte att expandera, vilket 2016 i slutändan ledde till skapandet av en global marknadsplats där Facebook-användare kunde sälja och köpa produkter från varandra och enkelt sätta igång sina egna onlineföretag.

På grund av det massiva nätverket av användare som plattformen har samlat på sig från dess uppfattning fram till detta ögonblick, blev Facebook Marketplace snabbt en av huvudattraktionerna i e-handelsvärlden. Plattformen tillåter säljare att skapa produktlistor utan avgift genom att helt enkelt skapa ett aktivt konto. Därefter kan de enkelt nå tusentals Facebook-användare och generera sina målvinster.

Enligt Datareportal, med över 2,9 miljarder månatliga aktiva användare registrerade i april i år, har Facebook rankats först i loppet av de mest använda sociala nätverken på en global skala. Detta i sin tur placerar Facebook Marketplace i gruppen av de mest populära e-handelssajterna för att sälja och köpa produkter från nästan alla typer av kategorier.


Det amerikanska gigantiska detaljhandelsföretaget Walmart förtjänar också en plats på listan över Amazons största konkurrenter. Med huvudkontor i delstaten Arkansas, trots att han äger en mycket konkurrenskraftig onlinemarknad, driver Walmart också en kedja av livsmedelsbutiker, varuhus och stormarknader i USA, Storbritannien, Kanada och andra länder.

Efter att redan ha etablerat en lojal publik genom sina 10 000 fysiska butiker, blev företagets e-handelsmarknad en sensation på nolltid och lockade inte bara shoppare utan också återförsäljare. Med remissavgifter som varierar från 6 till 20 % beroende på vilken kategori du arbetar med, erbjuder Walmart prisvärda försäljningsvillkor och en ganska enkel registreringsprocess som inkluderar att fylla i en ansökan och ställa in ditt säljarkonto.

Som uppgetts av GlobeNewswire, under räkenskapsåret 2022, uppgår företagets nettoomsättning online till 47,8 miljarder USD enbart i USA. Dessa siffror bevisar Walmarts framgångar inom e-handelsområdet och visar potentiella entreprenörer att Amazon inte är den enda plattformen som erbjuder fantastiska försäljningsmöjligheter online.


En annan modejätte Amazon konkurrerar med inom klädsektorn är den tyska näthandlaren Zalando. Med 14 års erfarenhet inom e-handelsbranschen verkar företaget framgångsrikt i 23 europeiska länder, vilket gör det utan tvekan till en av de största digitala shoppingplattformarna på kontinenten.

Med möjligheten att arbeta genom sitt partnerprogram eller välja att samarbeta med företaget som en ansluten återförsäljare eller grossist, har Zalando lockat många säljare och exponerat dem för nära 49 miljoner aktiva konsumenter. Butiksägare ges friheten att integrera alla varor direkt i plattformen, ansvara för prissättning och låta betalningsprocessen hanteras av plattformen.

Zalando förväntas behålla en växande omsättning på 3 % 2022, vilket ökar företagets vinst från 10,4 till 10,7 miljarder euro, och Zalando är på väg att bli en ledande e-handelsplattform för mode.


Ligger näst efter Amazon på listan över populäraste shoppingsajter baserat på antalet besök, är det amerikanska företaget eBay en enorm onlineplattform som har konkurrerat ansikte mot ansikte med Amazon under ganska lång tid (kolla in) eBay vs Amazon).

Efter att ha lanserats under de dagar då e-handelsförsäljning fortfarande var en ganska ny affärssektor som bara började ackumuleras i popularitet, använde eBay möjligheten att bli ett av de första företagen att erbjuda människor tjänsten med produktlistning för små avgifter, som fortfarande är gäller idag, från 7 till 15 %. Nuförtiden är eBay tillgänglig för återförsäljare och köpare över alla kontinenter, vilket gör det möjligt för användare att använda plattformen var som helst i världen.


Target är välkänt bland slutkonsumenter som ett av de största varuhusen i USA, och erbjuder ett otroligt brett utbud av varor att handla från. Med huvudkontor i Minnesota, tro det eller ej, har Target funnits i över 100 år, med start 1902 under namnet Goodfellow Dry Goods.

Under 2019 lanserade Target sin egen onlinemarknadsplats som heter Target Plus, där säljare bjuds in att utveckla sina onlineaffärer och erbjuda kunderna sina unika varumärken och produkter. Insider Intelligence förutspår en tillväxt på 22,3 % i e-handelsförsäljningen, och förväntar sig att plattformen kommer att nå en vinst på 24 miljarder USD i år. Eftersom Target Plus är ganska ny, har det fortfarande mycket kvar att växa upp, men det har visat stor potential och konkurrenskraft genom att ge intresserade säljare bra stöd och hjälp med att bygga upp sina virtuella butiker.

Eftersom Target Plus är ganska ny, har det fortfarande mycket kvar att växa upp, men det har visat stor potential och konkurrenskraft genom att ge intresserade säljare bra stöd och hjälp med att bygga upp sina virtuella butiker.


Efter grundandet 1997 av Hiroshi Mikinati tog det inte lång tid för den japanska e-handelswebbplatsen Rakuten att börja klättra uppför framgångens trappa. Med över 15 olika varukategorier till förfogande för köpare och återförsäljare, blev företaget snart en deltagare i kapplöpningen om de bästa onlinemarknadsplatserna världen över.

Förutom dess breda samling av produktsektioner, andra funktioner som hjälpte Rakuten att bygga en stark e-handelsnärvaro är plattformens återbetalningsprogram och bonuserbjudanden. Under 2022 har Rakuten-gruppen tjänat en bra bit över 1,5 miljoner JPY, vilket visar ett positivt steg i sin finansiella status i jämförelse med vinsterna under 2019 och 2020.


Catch skapades av Gabby och Hezi Leibovich och är en online B2C-plattform som har dominerat den australiensiska e-handelsmarknaden sedan 2006.

Plattformen erbjuder nästan samma produktkategorier som Amazon, och plattformen har tävlat med Bezos verksamhet under ganska lång tid. Några av huvudorsakerna som har bidragit till dess världsomspännande hyllning är de kostnadsfria produktlistorna, en 2-månaders gratis provperiod och exponeringen för över 3 miljoner aktiva kunder.

För att sammanfatta saker och ting

Även om Amazon regerar över e-handelsmarknaden, betyder det inte att plattformen är oberörbar av någon. Det är sant att företaget har satt upp några ganska höga standarder som andra företag kan ha svårt att hänga med. Detta gör dock att konkurrenter känner sig ännu mer motiverade att fortsätta tävla om sina platser i världen av onlinemarknadsplatser. Så om du letar efter andra bra försäljningsplattformar där ute som delar liknande affärsstrategier som Amazon, kan du ta en titt på vår omfattande lista över Amazon-konkurrenter och ge några av dem en chans.

Relaterade artiklar:

Se även  Vad är Toptal och hur kan jag tjäna pengar på det?

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button