10 bästa metoder för e-postmarknadsföring som ger bra resultat

Även om metoden kan verka föråldrad eller låg i värde, kan du bli förvånad över hur mycket ditt företag kan dra nytta av en solid e-postmarknadsföringsstrategi. Faktum är att marknaden för e-postmarknadsföring förväntas vara värd en imponerande 17,9 miljarder dollar till 2027.
Men här är nyckeln: Du kan inte bara skicka ut några e-postmeddelanden här och där och hoppas på det bästa. Med ”solid e-postmarknadsföringsstrategi” menar vi en som är genomtänkt, strategisk, konsekvent och målinriktad. Även om det finns många märken som försöker det, är det få som faktiskt skördar full nytta.
I den här artikeln tar vi dig ett steg närmare att vara i den andra kategorin av varumärken som får resultat. Vi ska titta på 10 av de bästa metoderna för e-postmarknadsföring, från ämnesrader för e-post till välkomstmeddelanden till att segmentera din målgrupp.
10 bästa metoder för e-postmarknadsföring
1. Börja med ett välkomstmail
Det första e-postmeddelandet är viktigt för att sätta tonen i dina e-postkampanjer och börja bygga relationen med dina e-postprenumeranter.
I ditt välkomstmail, presentera dig själv och berätta exakt vad du kan förvänta dig, som hur ofta du kommer att mejla och vilka typer av saker du kommer att prata om. Det hjälper också att skicka ett specialerbjudande för att få deras uppmärksamhet.
I det här välkomstmeddelandet introducerar Glossier varumärket och inkluderar bästsäljande produkter, berättelser bakom kulisserna och länkar till sociala medier för att förbli engagerad.
2. Skriv som du talar
Ingen vill lägga extra tid på att läsa om kvavt, förvirrande och alltför formellt skrivande. Dina e-postmeddelanden ska flöda som om du har en avslappnad konversation med din målgrupp.
För att uppnå detta, välj ”mindre” ord framför större, använd sammandragningar (som ”du är” istället för ”du är”), håll meningar korta och undvik stora textblock som kan vara distraherande att läsa igenom.
3. Håll det kort och gott
Utifrån den sista punkten vill du inte skicka långa, stökiga e-postmeddelanden som tråkar ut dina läsare och skickar dem iväg. (Naturligtvis finns det en fin gräns mellan ett informativt e-postmeddelande och ett meningslöst e-postmeddelande – se bara till att du går den linjen försiktigt.)
Forskning säger att den idealiska längden för ditt exemplar är runt 50 till 125 ord. Försök att hålla dig inom det intervallet, om du inte skriver något som ett nyhetsbrev.
Wunderground implementerar denna bästa praxis för e-postmarknadsföring genom att hålla sina e-postmeddelanden till en eller två meningar per avsnitt. Prenumeranter behöver bara läsa en handfull meningar för att fånga meddelandet.
4. Gör dem skumbara
Visuellt är allt, speciellt för upptagna människor. Dina e-postmeddelanden bör ha en balans mellan bilder och text, uppdelade i sektioner som leder deras ögon längs sidan.
Om de inte kan skumma är chansen mycket större att de bara stänger och går vidare med sin dag. För att undvika detta, implementera strategier som punktpunkter, bilder, rubriker, grafik, fetstil och kursiv stil, uppmaningsknappar (CTA) och blanksteg.
De flesta verktyg för e-postmarknadsföring gör det enkelt att utforma dina e-postmeddelanden väl.
5. Var uppmärksam på ämnesrader
Vissa e-postmarknadsförare hävdar att ämnesraderna är den enskilt viktigaste delen av dina e-postmeddelanden. Det är anledningen till att de väljer att öppna den, trots allt.
Tänk lite extra på dina ämnesrader. Notera de mest spännande, intressanta eller lägliga delarna av ditt kärnbudskap. Gör det roligt. Väck deras intresse. Lägg till en känsla av brådska om innehållet är tidskänsligt.
Barista & Co lockade till stor del sina e-postmottagare med det här e-postmeddelandet med ämnesraden: ”Få en gratis present bara för att öppna det här e-postmeddelandet!” Vem kunde motstå det?
6. Ge en tydlig, övertygande CTA
Har du någonsin läst ett e-postmeddelande och känt dig förvirrad över poängen? Det är precis det du inte vill ha. Innan du skriver något e-postmeddelande, tänk noga på poängen med e-postmeddelandet och vad du vill att dina läsare ska vidta efter att ha läst det.
Vill du att de ska köpa en specifik produkt? Läs ett blogginlägg på din hemsida? Navigera till en målsida för att handla för en rea? Skapa en CTA-knapp som tydligt talar om för dem vart de är på väg att gå.
De flesta plattformar för e-postmarknadsföring kommer att göra det enkelt för dig att skapa lockande och iögonfallande CTA-knappar.
7. Uppmuntra delning
Mun-till-mun marknadsföring är en av de mest kraftfulla typerna av marknadsföring som finns. Faktum är att det genererar 6 biljoner dollar i konsumentutgifter varje år!
Det är därför du alltid bör uppmuntra delning. Du kan göra det genom att starta ett hänvisningsprogram som erbjuder rabatter och förmåner för hänvisningar. Eller så kan du helt enkelt inkludera delningslänkar i dina e-postmeddelanden för att göra det enkelt att dela marknadsföringsmeddelanden.
Här skickar kaffeföretaget Cometeer ett remisserbjudande på 50 dollar. Och längst ner kan du se deras sociala medier för delning.
8. Optimera e-postmeddelanden för mobila enheter
Har du någonsin öppnat ett mejl på din telefon som ser helt fruktansvärt ut? Var inte ett av dessa märken. Dina e-postmeddelanden ska se bra ut oavsett vilken typ av enhet, webbläsare eller skärm din publik läser den från.
Lyckligtvis kommer de flesta verktyg för e-postmarknadsföring att göra det enkelt för dig att optimera dina e-postmeddelanden för mobila enheter. Se bara till att du skickar ett testmail till dig själv och tar en titt innan du startar en kampanj.
9. Gör det enkelt att avsluta prenumerationen
Om du gör det svårt för användare att avsluta prenumerationen kan du bryta mot CAN-SPAM Act i USA eller GDPR bestämmelser i EU. Sammanfattning: Var inte skumma.
Varje enskilt e-postmeddelande du skickar bör ha en tydlig Avanmälan-länk längst ner. Göm aldrig knappen Avsluta prenumeration eller få prenumeranter att göra irriterande saker som att skicka e-post till dig eller svara på en enkät innan de kan avsluta prenumerationen.
Our Place gör det lättvindigt, med sin avregistreringslänk som en enda rad – ingen jakt krävs.
10. Segmentera din målgrupp
E-postmarknadsföring ger dig möjligheten att skicka skräddarsydda e-postmeddelanden genom målgruppssegmentering. Med hjälp av programvara kan du fånga viktig information om dina prenumeranter eller skapa segment baserat på deras webbplatsaktivitet. Skicka relevanta uppdateringar till specifika segment istället för hela listan för att maximera resultaten från e-postmarknadsföring.
Segmenterade kampanjer show högre öppningsfrekvens (14,31 %) och klickfrekvens (100,95 %) jämfört med icke-segmenterade kampanjer. Du kan segmentera din e-postlista baserat på:
- Webbplatsaktivitet: Skicka riktade påminnelser och uppmaningar baserat på abonnentens senaste besök eller visade innehåll.
- Innehållsintressen: Fråga om besökarnas intressen under registreringen och skicka relevant innehåll (produktfokuserat, företagsnyheter etc.).
- Inställningar för e-postfrekvens: Tillåt prenumeranter att välja hur ofta de vill ta emot innehåll (varannan vecka, veckovis, dagligen) och segmentera därefter.
Växa ditt företag med e-postmarknadsföring
Det finns massor av bästa praxis för e-postmarknadsföring där ute, och många ställen att börja. Även om det kan verka skrämmande, tänk bara på det som ett långsiktigt experiment.
Välj ut den taktik som verkar mest effektfull på kortast tid och gå därifrån. Var uppmärksam på dina resultat och fortsätt att optimera med varje ny e-postkampanj du skickar.
Om du närmar dig det med ett öppet sinne, ihärdigt och data-först-tänkesätt, kommer du absolut att se resultat.



Vanliga frågor om bästa praxis för e-postmarknadsföring
Vilka är de bästa metoderna för e-postmarknadsföring?
Bästa metoder för e-postmarknadsföring är riktlinjer som företag följer när de skickar e-postmeddelanden till sina prenumeranter. Att följa dem hjälper företag att skapa bättre e-postkampanjer som driver mer engagemang och affärer. Dessutom hjälper de bästa metoderna för e-postmarknadsföring dig att följa lagstiftningen mot skräppost som CAN-SPAM Act.
Hur kan bästa metoder för e-postmarknadsföring hjälpa mitt företag?
Bästa metoder för e-postmarknadsföring kan hjälpa till att öka förtroendet för dina produkter och varumärke. Dessa metoder låter dig skapa e-postmeddelanden som är skräddarsydda för dina prenumeranters intresse. Detta personliga tillvägagångssätt hjälper till att bygga en positiv uppfattning om ditt varumärke, vilket resulterar i högre engagemang och omvandlingar.
Vilka är exempel på bästa praxis för e-postmarknadsföring?
- Använder dubbel opt-in e-postregistrering
- Anpassa e-postämnesrader
- Segmentera din målgrupp
- Anpassa innehåll
- A/B-test e-postmeddelanden
- Optimera utsändningar för mobila e-postklienter


