10 exempel på TikTok-annonser för att tjäna dig som inspiration

Business Kick-Starter Guider
Som det är fallet med de flesta sociala nätverk nuförtiden, har TikTok vuxit till en massiv medieplattform som används som grogrund för både betalda och organiska reklamkampanjer. Det överträffade snabbt stora appar som Snapchat och Twitter och kom extremt nära jättarna Facebook, Instagram och Youtube när det gäller aktiva användare varje månad, och nådde över 1 000 i januari 2023.
Hitta mer statistik på Statista
Detta gjorde TikTok till en farlig konkurrent för Meta-plattformarna och resten av sådana nätverk då deras förmåga att erbjuda reklamtjänster var allvarligt äventyrad. Nätbutiksägare, inklusive leverantörer av dropshipping av kläder, tänkte inte två gånger på att dra nytta av plattformens enorma exponering och gav snart en chans att skapa TikTok-reklam.
Men som med alla kreatörer där ute, händer det ofta att annonsidéer kommer ut genom fönstret och vi kanske behöver lite inspiration för att få in dem igen. För att hjälpa dig stimulera din kreativitet kommer vi att gå igenom några TikTok-annonser exempel med en finkammad kam och lär dig hur du marknadsför på TikTok och exakt vad som gör att dessa annonser fungerar bra och skapar stort engagemang.
Hur gör du annonser för TikTok?
Att skapa TikTok-annonser är mycket enklare än du tror. Allt du behöver för att bygga din annonskampanj finns i TikTok Ads Manager. Här är en användbar sammanfattning av de mycket få steg du behöver följa för att få din TikTok-kampanj live:
STEG 1: Registrera dig för ett TikTok-konto
- Öppna https://www.tiktok.com/en/;
- Gå till ”Logga in” sedan ”Registrera dig” ;
- Välj din registreringsmetod och fortsätt att följa instruktionerna.

Steg 2: Byt till ett företagskonto
- Öppna din profil via mobilappen;
- Klicka på de tre raderna i det övre högra hörnet;
- Klicka på ”Inställningar och sekretess” och gå till ”Konto”;
- Välj ”Byt till företagskonto”.


STEG 3: Skapa ett TikTok Ads Manager-konto
- Navigera till https://ads.tiktok.com/i18n/login;
- Ange all information du efterfrågas.

STEG 4: Bygg din TikTok-kampanj i TikTok Ads Manager
- Klicka på knappen ”Skapa” och börja bygga din annons genom att välja ditt mål, annonsplacering, målgrupp, mediefiler osv.
Exempel på framgångsrika TikTok-annonser
ASOS
För att få extra exponering och framstå som ett företag som värdesätter personliga relationer med sina kunder, väljer varumärken ofta influencer marketing. Det multinationella klädmärket ASOS är inget undantag från regeln.
Genom att samarbeta med TikTok-er @tegaalexander har ASOS fått en mycket engagerande annons som visar upp sina produkter med imponerande visuell estetik kommer användare med största sannolikhet inte att kunna motstå.
Varför fungerar det?
- Presenterar ASOS-produkterna på ett sätt som accentuerar deras stilfulla design och rika mångsidighet.
- Innehåller olika bakgrunder av ett brett färgspektrum baserat på varje outfit som presenteras i videon.
- Använder imponerande redigeringstekniker, vilket gör annonsen iögonfallande och håller tittarnas uppmärksamhet till slutet.
Cider
Cider är ett annat klädmärke att hämta inspiration från när du designar dina TikTok-annonskampanjer. Om du letar efter nya sätt att framhäva dina produkter i dina annonser, fokuserar ciderannonsen i fråga starkt på att framhäva deras klädesplagg.
De använder en enkel men otroligt effektiv redigeringsteknik för att scrolla igenom sin webbplats och ge användarna en chans att få en glimt av vad de erbjuder, vilket är mer än tillräckligt för att få dem att besöka deras sida och kolla in deras produkter mer noggrant.
Varför fungerar det?
- Enkel men effektiv produktdemonstration som inte kräver en stor budget.
- Den visar kunderna var de kan hitta sina trendiga produkter och låter dem veta om prisklasserna.
- Det avslöjar inte för mycket heller, vilket uppmuntrar användarna att fortsätta sin sökning på Cider-webbplatsen.

Chloé
Även om det kan kännas som en vanlig annons, betyder det inte nödvändigtvis att den inte blir lika framgångsrik som en annons skapad med mer avancerade funktioner. Detta är något som marknadsförare ofta glömmer att ta hänsyn till. I slutändan, så länge din annons är väl sammansatt, har du fortfarande goda chanser att öka försäljningen.
Den lyxiga designerbutiken Chloé väljer att gå med en enkel men skottsäker annonskampanjstil som inte kräver avancerade animationer men ändå levererar varumärkets budskap felfritt. Annonsens rena design och otroligt väl kurerade bilder är det som gör den här annonsen engagerande och konverterande.
Varför fungerar det?
- Skaparen har hållit annonsen minimalistisk i stil, så att den kan leda tittarna rakt på sak.
- Annonsen innehåller smakfulla bilder som passar in i kampanjens mål, som är att förbättra konverteringsfrekvensen.
- För att undvika eventuell förvirring visas annonsens budskap till och med längs produktbilderna med en fet texttypsnitt, som anspelar på rabattmöjligheter.

Farfetch
En av de många produktiva strategierna för att skapa en annons som kommer att konvertera är att visa personer som bär dina kläder och därför ge tittarna en 360-graders vinkel på dina produkter.
För att få ut det mesta av den här taktiken tillåter Farfetchs samarbete med influencern @je.suis.louu varumärket att ge potentiella kunder en förhandstitt på sin kollektion och till och med några idéer om hur man kan kombinera olika föremål för att klä upp sig i kille outfits.
Varför fungerar det?
- Den bläddrar inte igenom produkterna för snabbt, vilket gör att TikTok-användare kan inspektera alla delar noggrant.
- Zoomar in och ut på alla annonserade produkter, för att ge kunderna en chans att titta närmare på dem samt se hur de ser ut på en person på längre håll.
- Använder ett populärt låtval som för närvarande är trendigt på plattformen som råkar passa bra med produktsamlingen som visas i annonsen.
Adidas
Om du arbetar med en större budget och skulle vilja bygga en annonskampanj som är mer på det avancerade marknadsföringsspektrumet, är Adidas-annonserna verkligen något som får din kreativa känsla att flöda.
Tillsammans med hjälp av ett engagerande varumärkesbudskap, lämplig bakgrundsmusik, högkvalitativt filmmaterial och fantastisk redigering, har Adidas marknadsföringsteam skapat en filmreklam som är värd sina kunders uppmärksamhet.
Varför fungerar det?
- Extremt välgjord redigering som innehåller produktens viktigaste funktioner.
- Deras nyaste skotillskott introduceras på ett sätt som presenterar allt som kunderna skulle kunna uppnå om de äger ett par av sina skor.
- Budskapet är kort och rakt men tillräckligt långt för att väcka tittarnas nyfikenhet.

Cosette
Som nämnts några gånger tidigare, när det gäller att öka varumärkesmedvetenhet och konvertering med betald reklam, är mindre är mer i många fall. Så länge din kampanj fokuserar på produkten, innehåller interaktiva bilder och förmedlar din dropshippingbutiks varumärke, bör du kunna skapa en lönsam klädannons.
Det är lätt fallet med modemärket Cosette vars TikTok-reklam, även om den är enkel och klassisk, är attraktiv nog att få folk att engagera sig och vidta åtgärder.
Varför fungerar det?
- Innehåller uppmärksammad text presenterad med ett djärvt teckensnitt och en slående färg som är omöjlig att inte lägga märke till.
- Budskapet är sammansatt på ett sätt som gör att kunderna blir brådskande, får dem att klicka på annonsen och övertyga dem att köpa något.

Net-A-Porter
För att känna sig övertygad om att din klädbutiks erbjudande är värt att överväga, vill kunderna se annonser som är speciellt anpassade för deras behov. Med andra ord måste du annonsera vad de vilja att se. Och vilket bättre sätt att uppnå det än att arbeta med en influencer som råkar ha byggt en djupt personlig relation med sina följare och gör sitt innehåll enbart på det som tittarna uttrycker intresse för?
Ta som inspiration Net-A-Porters samarbete med TikTok-er @reganmia. Annonsen visar upp Net-A-Porters klädesplagg i superkreativa kombinationer, vilket bjuder in tittarna att kolla in butikens senaste nyheter.
Varför fungerar det?
- Fantastisk visning av alla produkter både för sig själva och i unika kombinationer.
- Utmärkt belysning och viralt ljud med ett bra tempo som håller för att avslöja alla objektkombinationer.
- Ren redigering som gör klipp där det behövs och ger ett felfritt klänningsbyte.
H&M
Ett av de många trendiga sätten som TikTok-skapare såväl som de på de andra plattformarna hjälper varumärken att marknadsföra sina tjänster är genom att sätta ihop ett ”Get Ready With Me”-inlägg. Tillsammans med den berömda #GRWM-hashtaggen som tros ha miljontals omnämnanden kan sådant innehåll fungera som ett instrument för att skapa mycket inflytelserika annonser.
H&M och influencern @jacksondean har gått samman för att skapa den här typen av interaktiva inlägg på sociala medier, där Jack dokumenterar för sina följare sin morgonrutin genom att bära H&M-sportkläder som föreslår tittarna att handla från H&M för sina vinteraktiviteter.
Varför fungerar det?
- Overvoice hjälper tittarna att förstå inläggets budskap och lägga märke till H&M-produkterna.
- Produkterna presenteras på ett sätt som visar upp deras funktionalitet som uppmuntrar användare att titta in i H&M:s sportkollektion.
COS
Autenticitet spelar en avgörande roll för att skapa en annons som kommer att sticka ut. Och klädmärket COS vet säkert hur man uppnår det via influencer-partnerskap.
Genom att gå in i affärer med modeentreprenören för sociala medier @leoniehanne, har COS inte bara åstadkommit en distinkt produktkampanj utan också en massiv exponering för Leonies följande bas som överstiger 1,7 miljoner TikTok-användare.
Varför fungerar det?
- Produkterna annonseras i form av en fotografering, som visar hur de ser ut när de bärs av verkliga människor istället för skyltdockor.
- Bra redigeringsteknik, avslöjar några videor och bilder sammanslagna till ett inlägg.
Nike
Denna Nike-reklamkampanj är ytterligare ett enastående exempel på en reklamfilm som inte är bombarderad med tusentals filter och animationer, utan bara några få redigeringar som får produkten att påkalla uppmärksamhet.
Även om det kan tyckas att det inte händer så mycket, har annonsen visat sig vara mycket lyhörd och nått över 5 000 gilla-markeringar och 35 delningar och därmed uppnått sitt mål som är räckviddsmålet.
Varför fungerar det?
- En ren vit bakgrund som inte tar bort produkten utan snarare får tittarna att fästa blicken på föremålet, utan att andra saker drar bort deras uppmärksamhet.
- Ett smart sätt att lyfta fram produktens huvuddrag, i det här fallet skornas mjukhet och komfort.
- Subtilt införande av deras motto i slutet, utan att störa kampanjen.

Bygg din TikTok-reklamkampanj nu
Med TikToks plötsliga explosion för några år sedan förvandlades plattformen snart till en mycket produktiv miljö för dropshippers att växa sina verksamheter på. Att köra annonser i appen för sociala medier har visat sig ge snabb användarrespons, vilket hjälper miljontals företag att förbättra kundernas engagemang.
För att uppnå det målet även för din egen dropshipping klädaffär, undersök noggrant exemplen på TikTok-annonser som visas i den här artikeln, inspireras av dem och tveka inte att bygga din mode TikTok-annonskampanj.
Intresserad av att starta ett lyxklädesföretag?
Registrera dig gratis, börja sälja BrandsGateways katalog och skjut i höjden för din försäljning.
Vanliga frågor
-
-
TikTok-annonser är annonserna som visas på den sociala plattformen TikTok. Entreprenörer använder dem ofta för att marknadsföra sina produkter och/eller tjänster både genom att skapa dem själva genom TikTok Ads Manager eller genom att samarbeta med välbaserade influencers.
-
-
TikTok har några olika typer av annonser tillgängliga för företagsägare (in-feed-annonser, ovanifrån, märkeseffekter, varumärkesövertagande och hashtag-utmaning), som alla kan göra ett fantastiskt jobb för att uppnå skaparens mål. Det är bäst att använda dem alla och byta upp dem då och då.
-
-
Effektiva TikTok-annonser bör innehålla engagerande och unikt innehåll som fokuserar på din produkt och överför meddelandet till punkt, utan några tvetydigheter. Sikta på högst 60 sekunder eller ännu mindre och a minst 20 sekunder. Slutligen, visa tydliga och högkvalitativa bilder.
-
-
Ja, TikTok är en fantastisk plattform för att utöka dina annonseringsinsatser. Med appens användarbas exploderat under de senaste åren garanterar vi att du kommer att hitta åtminstone en del av din målgrupp på TikTok.