11 beprövade sätt att generera organiska potentiella kunder och öka trafiken

Vill du få mer försäljning och trafik utan att spendera några pengar? Du behöver några strategier för ekologisk leadgenerering!
Generering av organiskt potentiella kunder kan öka både din webbplatstrafik och affärsintäkter, allt utan att det kostar dig någonting.
I den här artikeln går vi igenom några beprövade och sanna tekniker för generering av ekologiska leads som du kan börja använda idag.
Vad är organisk blygenerering?
Organisk leadgenerering är processen att få in potentiella kunder utan att spendera pengar på PPC-annonser, sponsrat innehåll eller annan betald marknadsföring. Det är en form av generering av inkommande leads där nya leads hittar dig snarare än att du når ut till nya prospekt.
Dina leads kommer vanligtvis att hitta dig genom organisk sökning efter en produkt, tjänst eller fråga, snarare än att klicka på en annons eller en direktlänk till din webbplats. När de når din webbplats vill du få deras kontaktinformation så att du kan koppla dem till ditt säljteam eller föra dem in i en automatisk försäljningstratt.
Fördelarna med generering av ekologiska bly
Generering av ekologiska leads har många fördelar. Eftersom organisk trafik är gratis har generering av organisk leads en mycket lägre kostnad och bättre avkastning på investeringen (ROI). Den enda kostnaden är din tid och ditt arbete som spenderas på leadsgenereringsprocessen.
Organisk söktrafik ger generellt sett bättre kvalificerade leads eftersom de sökte med hög kommersiell eller transaktionsmässig sökning för att hitta din webbplats i första hand. Det betyder att de redan jämförde varumärken och tjänster eller letade efter sätt att köpa det du säljer.
Slutligen kan organisk leadsgenerering ge dig långsiktiga resultat genom ständigt grönt innehåll och automatiserade innehållsmarknadsföringskanaler som kan användas om och om igen. Detta till skillnad från annonser eller sponsrat innehåll som du måste fortsätta betala för om du vill fortsätta använda.
Låt oss titta på några specifika leadsgenereringsstrategier för att få in organiska leads.
11 strategier för generering av ekologiska leads som verkligen fungerar
Som med alla effektiva marknadsföringsstrategier handlar organisk leadgenerering inte om att ”slå algoritmen” eller på något sätt lura dina kunder att köpa från dig. Poängen är att verkligen förstå dina kunder och sedan helt enkelt se till att dina leadsgenereringsinsatser är i linje med vad de behöver. Det är därför vår första strategi är publikundersökning.
1. Publikforskning
Den första delen av en strategi för att generera potentiella kunder bör vara publikundersökning. Genom undersökningar, intervjuer, engagemang i sociala medier och analys av köpdata kan du definiera din ideala kund:
- vad deras smärtpunkter är
- vilka lösningar de har provat
- vad som saknades i lösningarna de försökte
- var hänger de på nätet
- var får de information
- vad som påverkar deras köpbeslut
- vad är deras köpbeteenden
- vilken demografi tillhör de
Med en djup förståelse för dina köparpersonligheter kan du forma ditt webbplatsinnehåll och marknadsföringserbjudanden för att göra ditt varumärke oemotståndligt för din målmarknad.
2. Sökmotoroptimering
Organisk leadsgenerering baseras på organisk trafik, vilket betyder en sak: sökmotoroptimering (SEO).
När potentiella kunder anger en sökterm ser de en sökmotorresultatsida eller SERP. Klickfrekvensen på den första sidan är betydligt högre än någon annan sida, så om du vill generera fler organiska leads måste du få in din webbplats på den första sidan.
Lyckligtvis kommer du inte att fastna bara för att skriva innehåll för tanklösa datorer. Sökmotorer är smartare än de brukade vara, så att skapa en bra användarupplevelse för riktiga människor kommer också att öka din webbplatss sökmotorrankning.
En fullständig förklaring av bästa metoder för SEO ligger utanför ramen för denna artikel, men här är grunderna.
Gör först lite sökordsforskning för att ta reda på vad din målgrupp faktiskt söker efter. Om du och dina kunder inte talar samma språk om din produkt kommer ni inte att kunna hitta varandra via Google-sökning.
Se sedan till att din sidhastighet är tillräckligt snabb för att besökarna inte ska tröttna på att vänta på att din webbplats ska laddas och klicka någon annanstans.
Du vill också se till att din webbplatsstruktur är lätt att navigera på och innehåller en logisk intern länkstruktur. Detta kommer att hjälpa både sökmotorer och riktiga kunder att lättare hitta informationen och produkterna de letar efter.
Slutligen, leta efter möjligheter att få din webbplats länkad av andra välrenommerade och relevanta webbplatser. Detta är ytterligare en indikator för sökmotorer att din webbplats är pålitlig och ger sökarna vad de letar efter.
3. Content Marketing
Innehållsmarknadsföring är att använda högkvalitativt innehåll för att stödja dina kunder i varje steg av deras köparresa. Baserat på den publik- och sökordsforskning du har gjort kan du skapa innehåll som omvandlar besökare till kunder utan att sänka priserna eller ge bort för mycket. Se hur Christopher Place omvandlade 60 % av sin organiska trafik utan att använda rabatter.
Genom att lägga till relevanta nyckelord till bloggar, videoinnehåll, vitböcker och annat innehåll på din webbplats kan du dra in söktrafik och leta efter svaren du ger.
Att skapa innehåll kan vara mycket jobb, så få ut det mesta av varje innehåll med OptinMonster.
OptinMonster är det enklaste sättet att generera potentiella kunder från ditt webbplatsinnehåll med popup-fönster, infogade formulär, flytande staplar, rullningsrutor och andra marknadsföringskampanjer.
Använd dessa kampanjer för att dela prenumerationsformulär för nyhetsbrev, rabattkoder, innehåll och produktrekommendationer och så mycket mer.
Med OptinMonster kan du enkelt lägga till avancerade konverteringshöjande funktioner som 2-stegsoptins, rabattsnurrhjul eller geotargeting till vilket innehåll du vill.
Inriktningsreglerna ser till att ditt budskap kommer fram till rätt kunder vid rätt tidpunkt.
Låt oss nu titta på några andra exempel på hur man använder OptinMonster för organisk leadsgenerering.
4. Sociala medier och onlinegemenskaper
När du har skapat innehåll som genererar potentiella kunder, var inte blyg! Dela innehållet i inlägg på sociala medier för att skapa varumärkesmedvetenhet och en gemenskap kring ditt varumärke.
Sociala medier är inte alltid det lättaste stället att sälja, men det är en fantastisk möjlighet att engagera sig med dina kunder före och efter att de köper. Du kan svara på kundfrågor, och även ställa dina egna frågor om deras behov och önskemål. När din publik på sociala medier känner till, gillar och litar på ditt varumärke, kommer de att vara mer redo att köpa.
Kolla in hur Expat.com växer sin community med 30 000 medlemmar varje månad med OptinMonster.
5. Gästbloggande och innehållspartnerskap
Att publicera kvalitetsinnehåll på andra plattformar är ett enkelt sätt att generera fler organiska leads, särskilt för företag i tidiga skeden.
Kanske har din målgrupp inte hört talas om dig ännu, men de kanske har läst ett tankeledarskap som du skrev för en branschtidning. Det kan göra dem nyfikna på ditt varumärke och leda dem till din webbplats.
När du publicerar innehåll på andra plattformar, se till att inkludera ditt namn eller varumärke och en länk till din webbplats som exemplet nedan. Detta kommer att hjälpa några av dessa webbplatsbesökare till ditt varumärke och se till att ditt innehåll visas i sökningar.
6. Tävlingar och utmaningar
Alla älskar att vinna, och tävlingar eller utmaningar är mycket effektiva för organisk leadsgenerering.
Du kanske kör en utlottning i lotteristil som kunder kan registrera sig för med sina e-postadresser.
Användargenererat innehåll kan öka din SEO, så att vara värd för en UGC-tävling kan hjälpa till att generera engagerande innehåll från riktiga användare. Detta är också en form av socialt bevis som visar hur populärt ditt varumärke eller produkt är.
Utmaningskanaler uppmuntrar deltagare att slutföra uppgifter för chansen att få en belöning. Du kan ofta skapa utmaningstrattar kring sökord med hög avsikt, som ”hur man får fler följare på sociala medier” eller ”hur man tränar för en 5K”.
En annan enkel tävlingsstrategi är att regelbundet ge bort priser till nuvarande prenumeranter på din e-postlista. Detta uppmuntrar besökare att inte bara prenumerera utan att fortsätta prenumerera. För att lära dig mer, läs om hur KnivesShipFree.com använde en giveaway för att öka sina intäkter.
7. Webbseminarier
Webbseminarier är en fantastisk strategi för organisk leadgenerering. Webbseminarier är informativa presentationer som visar upp din produkt och expertis, och innehåller ofta chansen att svara på kundfrågor. De är inte tänkta att bara vara en direktförsäljning, även om du kan lägga ett erbjudande när som helst.
Leadfuze använde OptinMonster för att marknadsföra sina webbseminarier för att generera leads och konverterade 1,85 % av besökarna som övergav dem.
8. Generering av mobila leads
Många användare surfar från telefoner, så se till att dina formulär för generering av potentiella kunder och målsidor är optimerade för mobilen.
Detta inkluderar faktorer som sidhastighet, bildstorlek och speciella mobilvisningsregler för eventuella leadgenereringskampanjer som du använder. Lyckligtvis är OptinMonster-kampanjer mobilvänliga som standard, och det finns även specifika mobiloptimerade kampanjmallar.
Se hur PortraitFlip konverterar över 3 % av sina mobila leads med OptinMonster.
9. Ja/Nej-formulär
Alla vill att webbplatsbesökare ska säga ja när de uppmanas att prenumerera på en e-postlista. En enkel metod för att få Ja oftare är faktiskt att erbjuda ett Nej!
Du förstår, genom att ge användarna ett alternativ att säga ja eller nej till ett erbjudande, ökar du faktiskt chansen att de som säger ja faktiskt kommer att fullfölja nästa åtgärd att ge sin e-postadress. Detta kallas Zeigarnik-effekten och kan förbättra dina omvandlingsfrekvenser avsevärt.
För att se detta i praktiken, läs om hur Shotkit lägger till över 40 kvalificerade leads till sin lista varje dag med Ja/Nej-formulär.
10. Geotargeting
Geotargeting är en digital marknadsföringsstrategi som visar olika marknadsföringsmaterial för användare från olika platser. Detta är en form av personlig marknadsföring som kan visa dina kunder att du verkligen förstår och bryr dig om deras specifika behov.
OptinMonster har inbyggd geotargeting-funktion, vilket är vad Inbound Marketing använde för att öka den lokala leadgenereringen med 189 %.
11. Inriktning på sidnivå
I likhet med geografisk inriktning innebär inriktning på sidnivå att visa olika leadgenereringskampanjer för användare på specifika sidor. En kund som tittar på en viss sida är förmodligen intresserad av det ämnet och i ett visst skede av sin köparresa. Det är vettigt att visa en leadmagnet eller call to action (CTA) som matchar det steget.
Vill du veta hur det går till? Kolla in hur American Bird Conservancy ökade blyinsamlingen med över 1 000 % med OptinMonsters sidriktade kampanjer.
Kom igång med generering av ekologiska leads nu!
Nu när du har några nya idéer, vilken organisk marknadsföringsstrategi vill du testa först? För att sammanfatta, här är de organiska leadsgenereringsstrategierna som vi täckte:
- Undersök din publik för att veta vad de behöver och vill ha
- Optimera din webbplats för sökmotorer
- Skapa upptäckbart innehåll som hjälper din målgrupp
- Dela ditt innehåll på sociala medier
- Kör leadsgenereringstävlingar
- Håll informativa webbseminarier för att få in nya potentiella kunder
- Använd mobilspecifika leadgenereringskampanjer
- Förbered besökare på att bli prenumeranter med Ja/Nej-formulär
- Rikta in kampanjer för att generera potentiella kunder baserade på geografi
- Visa specifika opteringsformulär baserat på visade sidor
Om du är redo att prova några av dessa organiska leadsgenereringstekniker, kom igång med OptinMonster idag!