11 sätt att använda OptinMonsters fältkartläggningsfunktion

Vill du kunna bygga komplexa e-postregistreringsformulär direkt i OptinMonster? Fältkartläggning är här för att hjälpa till med det!
Fältkartläggning är en kraftfull funktion i OptinMonster som låter dig lägga till extra fält i dina popup-fönster för nyhetsbrev, formulär för att generera potentiella kunder och andra marknadsföringskampanjer.
I den här artikeln går vi igenom några kreativa idéer för att använda OptinMonsters fältkartläggningsfunktion.
Låt oss börja!
Vad är Field Mapping?
Fältkartläggningsfunktionen i OptinMonster har 2 delar:
- Fältblocket i kampanjbyggaren
- Fältmappningen på fliken Integrationer
Fältblock
Fältblocket är där dina webbplatsbesökare kan fylla i sina kontaktuppgifter. Du kan tänka på det som en formbyggare som WPForms eller JotForm, förutom att den är inbyggd direkt i OptinMonster-appen. Det betyder att du inte behöver bråka med inbäddningskod från ett annat plugin.
Du kan hitta fältblocket i byggarens vänstra panel tillsammans med andra block som text, bilder, nedräkningstimer och mer.
Om du använder en av OptinMonsters mallar kommer det troligen redan att finnas ett Fields-block i din design. Det kommer förmodligen att vara i Optin-vyn. Du kan bara ha ett fältblock per vy, men du kan lägga till många olika fält inom det blocket.
De olika typerna av fält inkluderar:
- Telefonför ett kontakttelefonnummer
- Textför kortare textinlägg som företagsnamn
- Textområdeför längre textinlägg som Meddelande
- siffraför andra numeriska poster förutom telefonnummer
- Välj rullgardinsmenyför att välja ett alternativ från en lista
- Radio knappför att välja ett alternativ av flera
- Kryssrutaför att välja flera alternativ om så önskas
- Sekretessmeddelandeför efterlevnad av GDPR och andra antispamlagar
Med Fields-blocket kan du skapa helt anpassade optin-, leadgenerering- och kontaktformulär. Och du har fortfarande tillgång till alla OptinMonsters kraftfulla inriktningsregler och andra funktioner för optimering av omvandlingsfrekvens.
Fältkartläggning
Den andra delen av den här funktionen finns på fliken Integrationer. Det är här du kan skicka informationen från ditt formulär till en e-postleverantör (ESP), programvara för kundrelationshantering (CRM) eller direkt till din inkorg.
Låt oss till exempel säga att du använder ConvertKit för din e-postmarknadsföring. Om ditt Fields-block har en uppsättning kryssrutor för vilka ämnen en prenumerant vill läsa om, kommer det kryssrutefältet att mappas till ett motsvarande fält i ConvertKit. Du kan sedan använda denna information för att segmentera dina prenumeranter och lägga till anpassning till dina marknadsföringsmeddelanden.
Varje fält i ditt formulär måste mappas till ett fält i din ESP eller CRM. Om du inte har någon av dessa kan du skicka din formulärinformation till Monster Leads.
Monster Leads är ett lagringssystem för leads inbyggt direkt i din OptinMonster-instrumentpanel.
Du kan kartlägga dina fält i Monster Leads precis som för en ESP eller CRM.
Du kan också ställa in Monster Lead-aviseringar. Detta kommer att skicka ett e-postmeddelande efter varje formulär som skickas in, varje dag eller varje vecka. Det låter dig reagera snabbt på nya leads så att du kan omvandla dem till kunder.
Nu när du förstår hur fältkartläggning fungerar, låt oss titta på några sätt att använda denna fantastiska funktion!
Använda fältmappning för e-postregistreringsformulär
En av de viktigaste användningsområdena för OptinMonster är att bygga din e-postlista. Fältkartläggning låter dig göra så mycket mer än att samla in namn och e-postadresser. Nu kan du anpassa och segmentera dina e-postmarknadsföringskampanjer baserat på information som samlats in från fältblocket.
Låt oss ta en titt på några exempel.
Prenumerationsinställningar
En av de främsta anledningarna till att avbryta prenumerationen och skräppostrapporter är helt enkelt för många e-postmeddelanden. Visa dina prenumeranter att du respekterar deras inkorg genom att ge dem alternativ för hur ofta de vill få dina e-postmeddelanden.
Med ett rullgardinsvalsfält kan du presentera dagliga, veckovisa, månatliga och andra e-postfrekvensalternativ. Du kan sedan mappa detta till en grupp i din ESP och schemalägga dina nyhetsbrev därefter för varje grupp. Ett annat alternativ skulle vara att använda radioknappar på liknande sätt.
Prenumerantens intressen
Om du har mycket innehåll på din webbplats kanske prenumeranter inte är intresserade av allt du skriver om. Inget personligt, det är bara vad som händer för dem. Du vill ge dina prenumeranter innehåll som de kommer att finna till hjälp.
Du kan alltid använda OptinMonsters sidnivåinriktning eller WordPress-kategori och tagginriktning för att visa specifika optinkampanjer på vissa sidor eller inläggskategorier. Detta kommer att hjälpa segmentera prenumeranter automatiskt.
Men du kan också låta nya prenumeranter välja de ämnen de vill ta emot. Detta kan hjälpa dina potentiella kunder att känna sig mer investerade i ditt företag eftersom de aktivt har valt ditt marknadsföringsinnehåll.
Alternativknappar och kryssrutor kan båda mappas till ett fält i din ESP. Du kan sedan använda den informationen i din ESP för att segmentera prenumeranter och skicka relevant innehåll till dem.
Personalisering
Ett annat sätt att använda informationen som samlas in från ditt Fields-block är att anpassa din e-postmarknadsföring.
Om du till exempel bad prenumeranter att välja sina intressen som vi diskuterade ovan, kan du hämta denna information från ett anpassat fält till ämnesraden med hjälp av sammanslagningstaggar. En sammanslagningstagg är en platshållarkod som ersätts med den faktiska prenumerantdatan när e-postmeddelandet skickas ut. Så din e-postmall kan säga %FÖRETAGSNAMN% men varje prenumerant skulle se sitt faktiska företagsnamn istället för sammanslagningstaggen.
Vissa CRM:er som Keap (Infusionsoft) kan acceptera fält mappade från OptinMonster och sedan omvandla dem till sammanslagningstaggar. Du kan sedan anpassa en ämnesrad med fältdata som abonnentens namn, föredragna ämnen och mer:
Eller om du samlade företagsnamnet i ditt Fields-block, kan du anpassa prospekteringsmeddelandena.
Personalisering är en extremt effektiv strategi för e-handel, bloggare och alla andra typer av företag.
Låt oss nu titta på andra sätt att använda OptinMonsters fältkartläggning.
Använda fältmappning för generering av potentiella kunder
Om du behöver ett formulär för att generera potentiella kunder, har OptinMonster dig täckt! När du samlar in leads från din webbplats kan du behöva lite mer information än bara namn och e-postadress.
För att få ut det mesta av din försäljningstratt rekommenderar vi att du kvalificerar dina potentiella kunder redan från början. Det skulle vara ett slöseri med tid att ha ett säljsamtal eller arbeta fram ett helt förslag till en lead som inte har budgeten eller behöver ett specifikt datum som inte är tillgängligt.
Lyckligtvis är det där fältkartläggning kan hjälpa. Låt oss titta på några exempel!
Form för generering av potentiella kunder
Fastigheter är en konkurrensutsatt bransch, och att kunna skicka personlig information till nya potentiella kunder kan verkligen hjälpa dig att sticka ut. Med OptinMonster’s Fields-blocket kan du fråga köpare exakt vilken typ av hem de letar efter. Från antal sovrum till prisklass, att känna till dessa uppgifter i förväg kan hjälpa dig att förbättra din räckvidd.
Detta exempelformulär använder textfält, nummerfält, kryssrutor och textområden för att samla in alla detaljer.
Förfrågningsformulär för frilansskribent
När du driver ditt eget företag kan du inte slösa tid på att jaga varje lead som kommer igenom. Du behöver ett sätt att snabbt sortera potentiella kunder baserat på faktorer som:
- Budget
- Deadline
- Tjänster som behövs
Detta formulär för frilansskribent använder kryssrutor, textområde och ett textfält för att samla in viktig information från nya potentiella kunder.
Intresseformulär för coachning
Klientpassning är särskilt viktigt för coacher eftersom alla har sin egen coachningsstil. Många tränare har också en specifik nisch. Det är bäst att veta i förväg om du kommer att kunna hjälpa någon på det sätt de behöver.
Detta coachningsintresseformulär ställer några enkla frågor för att hjälpa dig att kvalificera potentiella kunder direkt när de hamnar i din inkorg. Fälten som används inkluderar radioknappar och ett textområde för potentiella kunder för att lägga till mer information.
Form för ideell volontär
Ideella organisationer är beroende av frivilliga för att fortsätta springa. Med OptinMonster kan du bjuda in intresserade webbplatsbesökare att hjälpa till där din organisation behöver det mest.
Detta volontärintresseformulär har kryssrutor för tillgänglighet och intresse. Detta låter din ideella organisation snabbt matcha intresserade volontärer med behovsområden.
Du kan också använda fältkartläggning för att betjäna dina kunder. Vi får se hur i nästa avsnitt!
Använda fältkartläggning för kundtjänst
En annan användning för fältkartläggning är att skapa kundfeedbackformulär. Dessa formulär är ett utmärkt sätt att visa kunderna att du bryr dig om deras upplevelse av ditt varumärke. De kan också bygga engagemang och ge värdefulla sociala bevis som du kan använda i din marknadsföring. Här är några sätt att skapa kundengagemangsformulär med OptinMonster.
Kundfeedback avsluta undersökningen
Om du vill skapa en kundfeedback eller NPS-undersökning kan du enkelt göra det med rullgardinsmeny eller alternativknappsfält. Ett valfritt textområdesfält ger kunderna utrymme att dela mer information om sitt svar.
Prisundersökning
Det är viktigt att förstå hur dina besökare eller kunder tycker om prissättningen och funktionerna i din produkt. Varför inte gå direkt till källan och fråga dem om det? Du har flera alternativ för den här undersökningen:
- Dropdown av förskrivna val
- Radioknapp med betygsskala
- Textområde för gratis svar
Du kan också kombinera flera fält i samma form, som i det här exemplet:
Rekommendationstävling
Trogna kunder ger ofta gärna ett omdöme. Men ett extra incitament skadar aldrig! Detta rekommendationsformulär inbjuder kunder att dela sina erfarenheter i utbyte mot chansen att vinna ett presentkort. Det finns ett textfält med gott om plats för kunder att skriva.
Support Ticket Popup
Om du inte har en dedikerad programvara för supportbiljetter ännu kan du fortfarande använda OptinMonster för att skapa ett supportformulär för dina kunder. Använd inriktningsreglerna för att placera denna popup i dokumentationen, kontaktsidan och andra platser som kunder kan leta efter hjälp.
En rullgardinsmeny låter kunderna välja vilken typ av problem de har. Textområdet låter dem lägga till en längre beskrivning av sina behov. Du kan aktivera omedelbara aviseringar i MonsterLeads så att du och ditt team kan svara snabbt.
Slutsats: Skapa anpassade, riktade formulär i OptinMonster
Vi hoppas att den här artikeln gav dig några idéer för att använda denna kraftfulla funktion hos OptinMonster. För mer popup- och formulärinspiration, kolla in dessa artiklar:
För att börja bygga de mest kraftfulla formulären för e-postregistrering och leadgenerering för ditt företag, prova OptinMonster riskfritt idag!