12 bästa Instagram Analytics-verktyg för 2023

Vet du om din Instagram-marknadsföringsstrategi fungerar? Kan du berätta vilket inlägg eller berättelse som genererade mest engagemang under loppet av en vecka? Om du inte har svaret på någon av dessa frågor behöver du en hälsosam dos Instagram-analys.
För de som inte känner till sin roll hjälper Instagram-analyser dig att bedöma prestandan för ditt innehåll och din profil överlag. Kunniga företag använder IG-analyser för att spåra en mängd olika mätvärden och utvärdera potentialen i deras inlägg. Genom att ägna stor uppmärksamhet åt din analysdata kan du få användbara insikter som hjälper dig att förbättra din Instagram marknadsföring.
Men hur får man analyser på Instagram, speciellt eftersom plattformen inte har en egen analysinstrumentpanel? Tja, det är precis vad vi ska titta på.
I det här inlägget kommer vi att diskutera de två huvudsakliga sätten du kan få tillgång till analyser på Instagram, inklusive de bästa verktygen för att spåra Instagram-mätvärden som är specifika för dina mål.
Låt oss börja.


Hur man får Instagram-analys
Du kan spåra Instagram-följarstatistik och andra viktiga mätvärden genom:
- En företagsprofil på Instagram
- Ett Instagram-analysverktyg
Om du redan har skapat en Instagram-profil för ditt företag kan du se dina analyser via fliken ”Insikter” i Instagram-appen på din smartphone.
Om du använder den vanliga profilen kan du enkelt konvertera den till en företagsprofil genom att följa stegen som beskrivs i vår Instagram-profiloptimeringsguide.
Hur man får kontoinsikter på Instagram
När du tittar på huvudsidan för din Instagram-profil trycker du på knappen ”Insiktsåtgärd” för att öppna skärmen Insikter. Här kan du få tillgång till en mängd olika handlingsbara insikter för dina inlägg och målgruppsdemografi.
Notera: Om du har skapat eller bytt till en Instagram-företagsprofil ganska nyligen kan det ta ett tag för plattformen att presentera data för ditt konto. Dessutom kommer Instagram bara att visa insikter för berättelser och innehåll som du har lagt upp efter att du har konverterat till en företagsprofil.
Fördelen med att använda Instagram Insights är att uppgifterna är ganska lätta att förstå. Du behöver inte ha någon tidigare erfarenhet av dataanalys, och du kanske till och med kan dra fram några värdefulla insikter genom att utnyttja den kunskap du redan har.
Men om du inte är sugen på att försöka samla ihop data från det inbyggda analysverktyget, överväg att använda andra Instagram-analysverktyg som erbjuder avancerad statistik och analysfunktioner.
De bästa Instagram analytics-apparna
Med tanke på storleken på Instagram och mångfalden av dess mätvärden är det ofta bäst att ha olika typer av analysverktyg tillgängliga till ditt förfogande. Här kommer vi att introducera de 12 bästa Instagram-analysapparna där ute för att hjälpa dig att förbättra din övergripande prestanda.
1. Squarelovin
Squarelovin är ett av få verktyg som erbjuder Instagram-analys gratis. Du kan använda den för att få en månatlig analys av dina senaste inlägg och tillväxt, eller en historik över ditt innehåll uppdelat efter timme, dag, månad eller år. Appen erbjuder även Instagram-publikanalys, som dina följares preferenser och intressen.
Du kan till och med ta reda på de bästa hashtaggarna och filtren att använda, beroende på vilka inlägg som tas emot mest av dina följare.
Pris: Gratis.
2. Crowdfire
Crowdfires statistik ger en detaljerad bild av hur din Instagram företagskonto har uppträtt fram till ett visst datum. Du kan välja ett intervall: 1 dag, 7 dagar, 30 dagar eller 90 dagar. Alternativet är att välja ett anpassat datumintervall för maximalt 90 dagar.
Dessutom låter plattformen dig välja alla Instagram-mått du vill jämföra, inklusive inläggsvisningar, följartillväxt, kommentarer, profilvisningar och mer.
Pris: Gratis för visning av 1 dags data, från $7,48/månad för 30 dagars data.
3. Senare
Senare är ett annat Instagram-analysverktyg som hjälper dig att växa ditt företag genom att förbättra din IG-marknadsföringsstrategi. Det som gör denna plattform unik är dess länk i bio-funktion som låter dig länka dina Instagram-inlägg till specifika webbadresser, såsom produktsidor. Du kan sedan spåra webbplatsklick, sidvisningar och klickfrekvenser från din Instagram-profil och se hur många försäljningar ett specifikt inlägg genererade.
Senare erbjuder en 14-dagars gratis provperiod som låter dig komma åt alla dess funktioner, inklusive Instagram hashtaganalys, länk i biostatistik, Reel analytics och mer. Analyser är tillgängliga för både Instagram-företagskonton och skaparkonton.
Pris: Från $18 per månad.
4. Minter.io
Ett annat Instagram-analysverktyg du kan använda är Minter.io. Den skapar PDF-rapporter som kan ge dig insikter om mätvärden som följartillväxt, inläggs- och profilengagemang, de mest populära fotofiltren och mer. Du får också ett alternativ att exportera din data i ett vackert format som hjälper dig att hålla andra intressenter informerade om dina Instagram-marknadsföringsinsatser.
Minter.io erbjuder också en 14-dagars gratis provperiod som kan förlängas på begäran. Detta säkerställer att du kan prova det gratis för att se till att det är rätt Instagram-statistikapp för dig.
Pris: Från $9 per månad.
5. SmartMetrics
SmartMetrics samlar in insikter på timbasis för att ge dig mer än 30 Instagram-statistik om dina berättelser, inlägg och Instagram-konton. Du kan använda den för att spåra interaktioner med dina följare, se hashtaggagemang varje dag och till och med övervaka svaren du får på dina berättelser. Dessutom erbjuder verktyget ett sätt att övervaka aktiviteten kring ditt varumärke genom att spåra och svara på omnämnanden på Instagram.
Du kan exportera Smartmetrics rapporter som CSV eller PDF-dokument och dela via e-post med ett enda klick.
Pris: Från $9 per månad.
6. Hootsuite
Med sina sociala lyssnings- och analysverktyg låter Hootsuite dig granska dina Instagram-mått ganska omfattande. Du får möjlighet att generera anpassade rapporter och jämföra historiska data för att analysera ditt övergripande resultat. Dessutom gör plattformen att du enkelt kan dela rapporter med olika teammedlemmar, direkt från din Hootsuite-instrumentpanel.
Pris: Från $99 per månad.
7. Iconosquare
Iconosquare är det perfekta verktyget för byråer eller varumärken som har flera konton på sociala medier. Det ger dig avancerade insikter som hjälper dig att optimera din övergripande strategi för sociala medier. Några av dess unika funktioner inkluderar Instagram Stories-analys, engagemangsstatistik och hashtags och konkurrentspårning.
Dess Community Analytics-funktion hjälper dig också att förstå insikter som ålder, kön och föredragna språk för Instagram-användare.
Pris: Från $64,30 per månad.
8. Nyckelhål
Keyhole är en av de bästa analysapparna för sociala medier som finns tillgängliga för att se historiska och realtidsprestanda för ditt Instagram-konto. Det låter dig spåra hashtags, omnämnanden, nyckelord och webbadresser för dina tidigare och befintliga inlägg. Du kommer inte bara att upptäcka hur många gånger en hashtag användes – appen låter dig också se trendiga hashtaggar och hur ditt innehåll presterar.
Dessutom kan du använda Keyhole för att spåra den grundläggande analysen av konkurrerande Instagram-profiler. Du kan spåra uppgifter om deras aktivitet, tillväxt och engagemang under en viss period. Du kan sedan använda dessa datapunkter för att informera dina egna KPI:er (key performance indicators).
Pris: Från $99 per månad
9. Sprout Social
Sprout Sprout har allt du behöver för att spåra, utvärdera och förbättra din Instagram-marknadsföring. Du kan använda den för att spåra trender i hashtagginvändning, innehållsprestanda och data om konkurrenter och engagemang. Anpassningsbara rapporter låter dig välja en viss rapporteringsperiod, medan konkurrentanalys låter dig hålla koll på Instagram-trender och publikgrupper över en portfölj av konkurrerande varumärken.
Förutom allt detta erbjuder Sprout Instagram Story-analys för att hjälpa dig mäta den långsiktiga effekten av dina berättelser via klick, svar och andra viktiga nyckeltal.
Pris: Från $249 per månad.
10. Whatagraph
Om du letar efter en lättläst Instagram Insights-rapport att dela med ditt team, virtuella assistent eller chef för sociala medier, kommer Whatagraph väl till pass.
Verktyget ger en briljant visualisering av data med detaljerade rapporter som visar hastigheten med vilken dina följare växer, identifierar toppflödesberättelser och mäter interaktion och engagemang som genereras av ditt Instagram-innehåll. Dessutom kan du skapa en resultatrapport över sociala medier för att jämföra prestanda mellan olika kanaler.
Det finns till och med ett alternativ att anpassa rapporten. Whatagraph låter dig sätta din logotyp, tillämpa ditt färgschema och skicka rapporten från ditt eget e-post-ID.
Pris: Från $223 per månad.
11. Rival IQ
Rival IQ är skräddarsydd för att hjälpa dig hålla reda på de viktigaste Instagram-måtten. Du kan använda den för att övervaka berättelser framåt och utgångshastigheter, när din publik är som mest aktiv online, klick på profillänkar, följare tar bort och lägger till, och så mycket mer, för bättre prestanda. Och med massor av demografisk information (åldersgrupp, könsförhållande och så vidare) till hands kan du se vad som resonerar bra hos dina följare.
Dessutom låter verktyget dig analysera föredragna inläggstyper, hashtaggprestanda och bästa tidpunkter för inlägg för att skapa toppinnehåll i din bransch.
Pris: Från 199 USD i månaden.
12. HypeAuditor
Om du letar efter en djupgående analys av kvaliteten på en Instagram influencers följare eller ett sätt att hitta falska eller spökföljares statistik, har HyperAuditor dig täckt. Den gräver djupt i influencer-profiler för att beräkna deras engagemangsgrad (andel av följare som engagerar sig i influencerns inlägg) och hur den står i jämförelse med engagemangsgraden för liknande experter. Du får till och med en AQS (audience quality score) som analyserar en influencers verkliga värde på en skala från 1 till 100, med en poäng högre än 70 som indikerar att influencern har bra värde.
Dessutom kan plattformen användas för att kontrollera om en influencers kommentarer kommer från en lojal och engagerad publik. Även om det inte erbjuder inbyggda Instagram-insikter, kan du använda det för att avgöra om det är värt investeringen att driva en influencer-kampanj.
Pris: Från $299 per månad.
Börja spåra Instagram-analyser idag
Som du kan se finns det flera Instagram-analysverktyg tillgängliga, som tillgodoser en mängd olika behov. Oavsett om du vill öka ditt engagemang, öka antalet följareeller upptäck de populäraste hashtaggarna för likes, att använda dessa plattformar hjälper dig att nå ditt mål. Genom att övervaka och lära dig av de insikter som dessa verktyg ger, kommer du att kunna se vad som fungerar, vad som inte fungerar och hur du kan överbrygga klyftorna.
Missade vi någon viktig Instagram-analysapp? Vilken Instagram analytics-app föredrar du? Låt oss veta genom att lämna en kommentar nedan.


