Vilken företagsägare som helst kan (eller åtminstone borde) berätta att en solid marknadsföringsstrategi är en helt avgörande del av alla framgångsrika företag. Men problemet är att det är svårt att veta vilka strategier som kommer att fungera under en given omständighet.
Det är därför marknadsföringsböcker är så användbara. De kan öppna dina ögon för helt nya världar av teorier, perspektiv och berättelser. De kan hjälpa dig att bygga en arsenal av kunskap som är mångsidig, heltäckande och handlingsbar. De kan fylla de luckor du inte ens vet att du har.
Så vilka är de bästa marknadsföringsböckerna att börja med? Kul att du frågade.
17 bästa marknadsföringsböcker där ute
1. Buyologi — Martin Lindström
Vad motiverar kunderna att köpa? Detta är en central fråga för framgångsrik marknadsföring. Som företagare kommer du aldrig att göra en försäljning om du inte vet varför någon skulle köpa dina produkter eller tjänster. Den här boken är baserad på Martin Lindströms neuro-marknadsföring studie, som dyker in i begrepp som religion, vidskepelse, ritualer och sinnena, och hur dessa element påverkar människors köpvanor.
2. Hur man vinner vänner och påverkar människor i den digitala tidsåldern — Dale Carnegie
Du har säkert hört talas om den här klassikern vid det här laget – den har funnits i mer än 50 år. Den här nyare versionen är en förnyelse för modern tid, och återspeglar teknikens inverkan på våra liv och hur vi ansluter och kommunicerar. Det är inte en explicit marknadsföringsbok, men den är full av råd om hur du bygger ditt nätverk som du bygger ditt företag.
3. Marknadsföringsboken – Jason McDonald
Namnet säger allt: det är en bok om marknadsföring! Förutom att täcka de grundläggande begreppen marknadsföring, hjälper Jason McDonald dig att bygga en marknadsföringsplan för ditt företag, inklusive digitala marknadsföringsstrategier som SEO, reklam, marknadsföring i sociala medier och mer. Det är stämplat som en rolig, snabb och enkel ”dold manual” för marknadsföringsstrategier.
4. Episk innehållsmarknadsföring — Joe Pulizzi
Som en erfaren innehållsmarknadsföringsproffs vet Joe Pulizzi en sak eller två om vad som gör bra innehåll. Och han hävdar att ditt innehåll är kärnan i alla dina marknadsföringsinsatser online: det är hur du drar in och engagerar dina potentiella kunder. Denna marknadsföringsbok handlar om att säga rätt sak till rätt person vid rätt tidpunkt.
5. Alla skriver — Ann Handley
Ann Handley hävdar att alla som har en webbplats är en utgivare, och alla på sociala medier är i marknadsföring. Vi är alla författare – det är en valuta, och det spelar roll hur du spenderar varje cent. I sin marknadsföringsbok belyser hon processerna för att skapa, producera och publicera innehåll på ett sätt som skapar ditt varumärke och ansluter till din målmarknad.
6. Få Scrappy — Nick Westergaard
Det är ingen hemlighet: företag med mer kapital och finansiella resurser har en fördel. Men det betyder inte att mindre företag inte kan lyckas. I den här marknadsföringsboken hävdar Nick Westergaard att marknadsföringsvärlden är tillgänglig för alla, så länge du vet de rätta stegen att göra. Han hjälper dig att göra mer med mindre.
7. Tillståndsmarknadsföring — Seth Godin
Seth Godin är ett välkänt namn inom marknadsföringsvärlden, och det av en anledning. Kallas ”den ultimata entreprenören för informationsåldern” av Arbetsvecka, introducerar Godin ett nytt koncept: att få kunder att villigt acceptera dina marknadsföringsstrategier och budskap, istället för att försöka trycka ner dem i halsen. Det är ett annorlunda sätt att tänka på varumärkesbyggande, traditionell reklam och digital marknadsföring.
8. Original — Adam Grant
Många av de mest framgångsrika varumärkena leds av originella tänkare. De är människor som går emot strömmen och vägrar att fortsätta föråldrade traditioner. I den här boken utforskar Adam Grant idén om hur originella tänkare kan ha stor inverkan, samt hur du kan omfamna din originalitet för att göra skillnad.
9. Marknadsplanen på en sida — Allan Dib
En bra marknadsföringsstrategi är exakt och målinriktad. Det är därför Allan Dib destillerar den till en enda sida, uppdelad i nio rutor. Detta hjälper till att säkerställa att du bara gör det som betyder något och att du ser till alla dina planer tills du får ett resultat. Den här boken vänder sig till små och medelstora företag.
10. Gjord för att sticka — Chip Heath och Dan Heath
Vad gör en vinnande idé? Chip och Dan Health utforskar detta koncept och berättar historier om ämnen från Nobelprisbelönta vetenskapsmän till grundskolelärare. De avslöjar principerna för klibbiga idéer och hur du kan tillämpa dessa principer på din egen marknadsföringsstrategi.
11. Inkommande innehåll – Justin Champion
Inkommande innehåll är vanan att dra in folk med ditt innehåll istället för att trycka ut dina meddelanden. I den här innehållsmarknadsföringsboken tittar Justin Champion på kraften i bra berättande, planering av långsiktiga innehållsstrategier och ramverk och skapande av löjligt bra innehåll.
12. Det här är marknadsföring — Seth Godin
Vi kunde inte inkludera bara en Seth Godin-bok nu, eller hur? Denna multi-bästsäljare dyker ner i marknadsföringens psykologiska koncept, som att använda taktik som bygger på empati och känslomässigt arbete istället för att försöka stjäla publikens tid och uppmärksamhet. Det handlar om att bygga förtroende och få tillstånd.
13. Fastnat — Nir Eyal
Vad är skillnaden mellan en produkt som vi blir helt beroende av och en produkt som vi använder en gång och aldrig tänker på igen? Nir Eyal dyker in i detta koncept och avslöjar en process i fyra steg som är inbäddad i beroendeframkallande produkter. Han ger praktiska insikter i hur vi kan skapa klibbiga användarvanor och bygga produkter som människor älskar.
14. Top of Mind — John Hall
Som företagare är ditt mål att vara förstahandsvalet för kunderna när de behöver din produkt. John Hall tar sig an denna utmaning direkt och erbjuder ovärderliga insikter i denna hyllade bok. Genom att skickligt kombinera varumärkestekniker med konsten att bygga affärsrelationer, utrustar Hall läsarna med de verktyg de behöver för att förbli fast implanterade i sina kunders och professionella nätverks medvetande.
15. Platsen är (fortfarande) allt — David R. Bell
Tror du att platsen inte är viktig för någon som gör affärer online? Tänk om. För enligt marknadsföringsexperten David R. Bell spelar det en avgörande roll. I hans bok Platsen är (fortfarande) allt, avslöjar Bell övertygande forskning om hur kundernas lokala butiker och stadsdelar påverkar deras beslutsprocess. Detta ger värdefulla insikter för online-återförsäljare som strävar efter att lyckas.
16. Blue Ocean-strategi — W. Chan Kim och Renée Mauborgne
Slösa inte bort dina marknadsföringsinsatser på hård konkurrens på befintliga marknader. Skapa och ta i stället outnyttjade marknadsutrymmen för verklig marknadsföringsframgång. Det är den grundläggande principen som förespråkas av Blue Ocean-strategi. Ta exemplet med Nintendo och dess Wii-konsol. Medan andra tv-spelsföretag riktade in sig på seriösa spelare med komplexa spel och imponerande grafik, valde Nintendo att fokusera på enkelhet och introducerade rörelsekontroller. Detta innovativa tillvägagångssätt lockade icke-spelare och casual-spelare, vilket gör Nintendo till ett familjevänligt alternativ.
17. Smittsam — Jonah Berger
Har du någonsin undrat varför vissa produkter sprider sig som en löpeld via mun till mun, medan andra inte lyckas tända något surr? Jonah Berger utforskar denna spännande fråga i sin bok Smittsamt: Varför saker tar sig. Uppbackad av banbrytande forskning avslöjar boken de underliggande principerna som driver viral spridning. Avslöja hemligheterna bakom att skapa smittsamma produkter som fängslar publiken och utnyttja kraften i mun till mun för att driva fram din framgång i e-handelslandskapet.
Läs, lär, växa
Crowdsourcing-kunskap är ett av de bästa sätten att bli bättre. Det finns massor av fantastiska böcker där ute – skrivna av erfarna marknadsförare och företagsägare – fulla av tips och visdom som kanske aldrig har fallit dig in på egen hand. Allt som återstår att göra är att läsa, lära och växa