25 ”Tack för ditt köp” meddelandemallar (2022)

Har du någonsin känt att ett företag verkligen bryr sig om att ha ditt företag? Chansen är stor att du har känt den här varma, luddiga känslan tidigare, även om det bara är en eller två gånger. I dagens mycket konkurrensutsatta e-handelsutrymme kan det vara det enda som skiljer dig från dina konkurrenter.
Att skicka tackmeddelanden är en liten gest som kan göra en enorm skillnad i din kundupplevelse. Och, som vi alla vet, är en positiv kundupplevelse hur du får köpare att komma tillbaka (och berätta för sina vänner om hur bra du är).
I den här artikeln ska vi ta en titt på olika typer av tackmeddelanden du kan börja skicka idag, samt tips om hur du skriver och distribuerar dem.


Varför visa kundernas uppskattning?
Kunduppskattning är ett osjälviskt och konsekvent förhållningssätt till engagemang som visar kunderna att du värdesätter dem. Ett enkelt uttryck för tacksamhet kan förbättra deras uppfattning om ditt företag och ge en fantastisk upplevelse. Med 86 % av köparna villig att betala mer för en sådan upplevelse kan kunduppskattning bli katalysatorn för förbättrad AOV och försäljning.
De viktigaste målen när man implementerar kunduppskattning inkluderar:
- Att ha fler lönsamma kunder. Återkommande kunder spenderar mer per beställning jämfört med nya kunder. Som avslöjats av Bain & Companys forskningkan en ökning med 5 % i retention förbättra vinsten med 25 % till 95 %.
- Att låta kunder prata positivt om ditt varumärke. Fyrtiosex procent av Gen Xers lita på mun-till-mun-rekommendationer från familj och vänner, vilket genererar högre remissfrekvenser för ditt företag.
Kunduppskattning hjälper dig att skapa meningsfulla relationer och föra dig närmare dina mål. Från att skicka handskrivna tackkort med de första köpen till att ge dina lojalitetsprogrammedlemmar bonuspoäng, det finns flera sätt du kan uttrycka tacksamhet för att få nya och återkommande kunder att känna sig värdefulla.
25 ”tack för din beställning” meddelandemallar
Nu när du förstår vad kunduppskattning kan göra för ditt företag, låt oss gå igenom några mallar som du kan använda för att tacka de som beställer produkter från din onlinebutik.
Här är 25 mallar som du kan använda för att säga ”Tack för ditt köp.”
- Tack för din beställning! Om du vill spåra din försändelse, använd det angivna spårningsnumret.
- Tack för att du handlat med oss. För att få 10 % rabatt på din nästa beställning, skriv en recension på vår Facebooksida.
- Hej, [first name]. Tack för att du följde med oss på detta äventyr! Som en del av [company name] crew får du det tidiga beskedet om nya produktlanseringar, kampanjer, blogguppdateringar och mycket mer.
- Hallå där, [first name]. Tack för att du handlat med oss– vi är glada att du gjorde det. Här är en glimt av de kommande produkterna och varumärkena på [store name]. Vi hoppas kunna betjäna dig snart igen!
- Ett riktigt, riktigt stort tack. Vi skulle inte vara framgångsrika utan dig. Så tack för beställningen [product name] från vår butik.
- Tack för att du stöttar vårt lilla företag!
- Kära uppskattade kund, tack för att du valde oss under denna hektiska tid [special occasion] säsong. Vi kommer att göra vårt bästa för att leverera din beställning i tid.
- Tack för din beställning! Vi meddelar dig så snart den skickas. Under tiden kan du kontakta vårt vänliga supportteam med alla frågor du har. De är supertrevliga.
- Tack, [first name]. Vi fick din beställning, och den är underbar. Vi meddelar dig när den skickas.
- [First name], tack så mycket för din beställning. Vi uppskattar dig och hoppas att du gillar ditt nya köp.
- Tack för att du valde [company name]. Ditt stöd betyder mycket för oss. Som ett tecken på vår tacksamhet, här är en belöning som du kan lösa in under ditt nästa besök. Njut av!
- Ett uppriktigt tack för att du handlade med [company name]. Du gjorde vår dag!
- Hej, det är det [your name and title]! Tack för att du köpte [item]. Om du har några minuter på dig att svara på en snabb enkät vore jag mycket tacksam. Din feedback är värdefull för oss på [company name].
- Tusen miljoner tack för ditt köp!
- Tack för din beställning. Vi hoppas att se dig snart igen!
- Hej, [first name]. Vi har behandlat din betalning. För att komma åt din beställningsinformation, klicka på följande länk.
- Tack så mycket för din beställning! För att få tillgång till alla våra fantastiska rabatter och erbjudanden, prenumerera på vår e-postlista här.
- Hallå, [customer name]bara släppa en kommentar för att säga tack för att du valde oss för din [product type] inköp. Om du har några frågor, tveka inte att kontakta oss.
- Tack för ditt köp. Vi hoppas att se dig snart igen!
- Kära [customer name], vi vet att världen är full av valmöjligheter. Tack för att du väljer oss! Vi uppskattar det.
- Tack för din beställning. Vi jobbar hårt för att få det skickat till dig. Häng kvar!
- Vi kan inte tacka dig tillräckligt för att du valde oss, men vi vill gärna prova. Här är en 25 % rabattkupong för ditt nästa köp.
- Lycklig [day of week]! Detta är inte ett reklammeddelande, bara ett snabbt tackmeddelande för ditt företag.
- Tack för din beställning! Har något att säga om [product name]? Besök [your website]/feedback och dela dina tankar. Bra eller dåligt, vi välkomnar dem alla!
- [Customer name], tack för ditt kontinuerliga stöd. Vänligen acceptera denna lilla gåva som ett tecken på vår uppskattning.
Kopiera och klistra in dessa mallar i en anteckning eller e-post och anpassa dem innan du skickar dem till dina kunder.
Typer av tackmeddelanden
Det fina är att det inte finns något enda korrekt sätt att skicka ett tackmeddelande. De kan ta alla former och former, från en bokstavlig anteckning till en gest som rabatter och spotlights. Låt oss titta på några.
1. Handskrivna tackkort
Utan tvekan det mest personliga valet av alla tackmeddelanden. När en kund får ett av dessa affärsmeddelanden tänker de ofta för sig själva, ”Wow. Någon stoppade vad de gjorde för att skriva en lapp till mig.” Den kan ge en kraftfull kraft.
Tillbehörsföretag för män HEX byggt ett företag på handskrivna anteckningar. Faktiskt, anställda skrev tiotusentals av anteckningar till sina kunder, vilket blev en hörnsten i uppbyggnaden av verksamheten.
Källa
2. Bilaga
Du kanske tänker, ”Men det finns inget sätt jag kan hitta tid att skriva alla dessa anteckningar.” En bipacksedel är det näst bästa. Du kan skapa ett tackbrev, kanske inkludera din signatur för en personlig touch. Skriv sedan ut den i grupp och lägg den i varje låda du skickar ut.
Klädesbolag Hymn innehåller en bipacksedel som säger ”Tack för att du stöttar oss!” Det är enkelt, lätt och kan skrivas ut och inkluderas i alla dina paket.
Källa
3. Gratis presenter eller prover
Även om det inte är lika personligt som ett handskrivet tackbrev, är ett gratis föremål också ett bra sätt att visa dina kunder att du bryr dig om deras verksamhet. Det kan vara något litet och enkelt, som ett gratis läppbalsam till deras sminkköp, eller ett par gratis strumpor till deras t-shirt.
Sony använder gratisgåvor för att fira kunders årsdagar. Till exempel inkluderade ett års jubileum för PS4-köpare en presentlåda av bonusar, förmåner och booster för alla som spelat ett specifikt spel på konsolen.
4. Kundstrålkastare
Ett roligt sätt att få kontakt med dina kunder (samtidigt som du kopplar dem till varandra) är att ha en periodisk kundfokus. Kanske tar det formen av en månatlig kundintervju på din blogg eller en veckovis shoutout i sociala medier för Veckans kund.
Renässanstyger såg en kunds vackra fotografering med deras tyger och använde den som en möjlighet att göra en shoutout på sin Instagram. De inkluderade till och med tyget hon använde, samt en hårhandledning så att kunderna kan få det att hända hemma.
Källa
5. Rabatter efter köp
Förvandla en engångsshoppare till en återkommande kund med rabatt på nästa köp. Chansen är stor, om de var på stängslet om att köpa något annat, en dollar eller procent rabatt kommer att vara det som får dem att göra köpet.
Sminkprenumerationsföretag Julep kommer säkerligen att inkludera en fin rabatt i paketet med utvalda beställningar. Här är några:
Hur man skriver ett ”tack för ditt köp”-meddelande
Om du vill börja skriva tackkort — och implementera ett system som fungerar för din ekonomi såväl som din kundnöjdhet– Det finns några saker du måste tänka på.
1. Vem tackar du?
Att skicka en vacker handskriven lapp till varje enskild kund kan kännas helt opraktiskt för dig. Om det gör det är det okej. Du kan mixtra med idén tills du hittar rätt balans för dig. Till att börja med kanske du vill överväga vem du skickar anteckningar till. Istället för varje enskild person varje gång kan du prova andra alternativ.
Du kan till exempel bara skicka till återkommande kunder, som alla som har gjort minst två separata köp. Du kan också välja att skicka dem till personer som har gjort kundsupportfrågor, kunder som fyllt år, medlemmar i ditt kundlojalitetsprogram eller värdefulla kunder som har spenderat en viss summa pengar.
2. Sätt en lämplig budget
Som vi nämnde vill du inte spränga hela din marknadsföringsbudget på tackbrevsprogrammet. Poängen handlar ju egentligen inte om pengarna. Poängen handlar om att ge kunderna en liten gest för att visa att du lägger märke till och värdesätter dem.
Ta några minuter för att beräkna hur mycket budget du rimligen har råd att spendera, titta sedan på saker som kort- och utskriftskostnader, kostnaderna för att skicka billiga gratisartiklar eller kostnaderna för att driva ett program för sociala medier som en shoutout.
3. Skapa en repeterbar process
Precis som alla strävanden är konsekvens viktigt om du vill se verklig långsiktig påverkan på ditt företag. När du har spikat fast detaljerna i din budget kan du börja arbeta med att göra en process som kan upprepas att bygga in i din verksamhet.
Om du kan automatisera några delar, bra! Men, speciellt om du använder det handskrivna tillvägagångssättet, kommer automatisering inte alltid att vara realistisk. Du kommer att lära dig vad som är rimligt och vad som inte är det när du fortsätter att utveckla din process.
Allt börjar med lite vänlighet
I slutändan handlar denna praxis om att vara snäll mot dina kunder. Allt som krävs är att visa lite uppskattning, och det är möjligt att låsa upp en ny nivå av anslutning.
Vi vill alla känna att vi är uppskattade, och denna extra touch kan ha stora fördelar när du är kreativ, konsekvent och uppriktig. Dessutom behöver du inte uppfinna hjulet på nytt för att påverka – en liten lapp, en gratis extra present eller en shoutout kommer att göra jobbet bra.
Tacka dina kunder FAQ
Varför ska du tacka dina uppskattade kunder?
Att tacka dina kunder hjälper till att främja djupare och mer meningsfulla relationer. När kunder känner sig uppskattade av dig och litar på dig är det mer sannolikt att de kommer tillbaka för ytterligare köp. Kundbehållande är nyckeln till hållbar tillväxt och för att bygga en lojal kundbas som förespråkar ditt företag.
Hur säger du tack till dina kunder?
Du kan tacka dina kunder med:
- Ett personligt e-postmeddelande eller SMS
- En utskriven lapp placerad i deras paket
- En handskriven lapp skickad till deras hemadress
Hur skriver man ett tackbrev efter ett nyligen köpt?
Börja din anteckning med kundens namn. Säg att du uppskattar deras verksamhet och hoppas att de kommer att tillåta dig att tjäna dem igen i framtiden. Nämn den specifika produkt de köpte för att ge ett snabbt sammanhang. Förklara dessutom hur kunder kan nå dig om de har några frågor eller funderingar, och logga sedan av med ditt namn.


