3 effektiva LinkedIn Content Marketing-strategier för B2B-marknadsförare

Oavsett om du är en frilansande innehållsmarknadsförare, B2B-grundare eller marknadsförare, kommer du att hålla med mig om att LinkedIn är en B2B-guldgruva, förutom du är en av de där LinkedIn-hatarna…
Vet du att 97 % av B2B-marknadsförare använder LinkedIn?
Enormt eller hur? Men en inte så bra nyhet: de flesta B2B-marknadsförare och företag snurrar på sina hjul på LinkedIn – skrota mallar som inte fungerar och följer föråldrade jippon.
Här är vad jag menar:
- Kopiera och klistra syndrom: marknadsförare kopierar blint de stora hundarnas strategi – Hubspot, Gartner, etc – utan att göra justeringar för att passa deras unika mål
- Inkonsekvens: dyker upp idag och är ledig i sex månader
- Brist på system och strategi: Ingen process på plats för att säkerhetskopiera marknadsföringsmetoder och spamma dina kontakter med irrelevant innehåll
I den här artikeln kommer jag att utforska olika strategier du kan använda för att låsa upp LinkedIns stora potential. Inte bara det, du får tillgång till de bästa LinkedIn-marknadsföringsstrategierna med insikter från ledande experter.
Varför använda LinkedIn för B2B-marknadsföring
Jag kan inte hålla med mer Victor Ijidola, en topp innehållsmarknadsförare och skapare av Growthbaker. LinkedIn är helt klart den största plattformen för B2B-proffs att ansluta.
Och det fina är: Det lönar sig. 40 % av tillfrågade B2B-marknadsförare angav LinkedIn som den mest effektiva kanalen för att driva högkvalitativa leads.
4 av 5 LinkedIn-användare driver affärsbeslut. Så tänk dig att bygga ett stort nätverk av 500+ proffs och rikta in dig på kunder.
LinkedIn hjälper dig att sälja mer. Det är navet i social försäljning.
Enligt Foundationinc, Social försäljning för B2B-varumärken innebär att använda sociala mediekanaler för att hitta och få kontakt med potentiella kunder, bygga förtroende, stärka relationer och i slutändan sälja mer. Anställda kan också göra samma sak med sina nätverk
Utöver marknadsföring på sociala medier är LinkedIn också ett bra ställe att omfamna social försäljning eftersom det förkortar försäljningscykeln.
Hur? Du kanske frågar.
Starka relationer. När du bygger ditt nätverk och aktivt ansluter dig till dem och hjälper dem med innehåll ökar du förtroendet. Det gör det lätt för försäljning.
Här är den grafiska representationen av Dreamdatas styrkort för socialt säljande på LinkedIn på bara 91 dagar.
Så mer försäljning är möjlig på LinkedIn. Frågan är: Är du avsiktlig med att låsa upp den potential som LinkedIn har att erbjuda?
”Men mitt företag eller B2B-byrå är inte på samma nivå som Dreamdata eller Hubspot” har jag hopp?
Ja det gör du.
Här är Victor Eduohgrundare av Vec studioen produktledd storytelling B2B SaaS-innehållsstudio.
Han berättar hur hans B2B-produktledda storytelling-varumärke maximerade kraften i konsekvens på LinkedIn:
Det finns två saker att lära av hans berättelse: konsekvens och strävan efter att vara annorlunda.
Du förväntar dig inte att göra som alla gör och ändå sticka ut. I helvete heller! Du måste vara annorlunda, var inte en copycat på LinkedIn.
En annan fallstudie värd att nämna: Tilled, ett B2B-betalningsförmedlingsföretag som drivs av en 24-årig grundare, Caleb Averymaximerad LinkedIn-potential för att generera potentiella potentiella kunder för att få 75 % av potentiella potentiella kunder och en 59 % stängningsfrekvens med Content Marketing.
Dessa resultat är tillräckligt med bevis för att du ska förstå kraften med LinkedIn i B2B.
Men kom ihåg att det tar tid att uppnå dessa resultat, och du måste älska processen.
Chris Walkeren topp LinkedIn-expert och grundare av Refine labs, uttrycker det så här:
”De människor som funderar på att jaga LinkedIn-strategin måste överväga de ingredienser som krävs för att få det att fungera.”
Om du inte tänker på de ingredienser som krävs för att få LinkedIn att fungera för dig, kommer du att fortsätta snurra på hjulen – du kämpar för att attrahera dina idealkunder och omvandlar läsare till köpare
För grundare av B2B-marknadsföring, marknadsförare, innehållsmarknadsförare och säljare som vill maximera LinkedIn, är det dags att dominera!
Det är inte dags att berätta för dig hur du skapar en sida, vilka hashtaggar du ska använda, hur många gånger du ska göra inlägg om dagen eller mallar för att skapa inlägg. Nej!
Det är dags att spela bortom status quo på LinkedIn och klippa ludd. Titta på dessa no-BS-strategier och ingredienser för att hjälpa dig att vinna på LinkedIn.
3 sätt att vinna på LinkedIn
- Gå från vardagligt innehåll till att dela expertis.
Om du kollar din LinkedIn-tidslinje nu, kommer du att se några marknadsförare som bara delar om ChatGPT och försummar deras kalender för innehåll i sociala medier. Sorgligt, eller hur?
Det är inte illa att prata om trenden men..
Lägg inte hela tiden på att prata om en trend när du ska sälja dina produkter och tjänster till idealiska kunder.
När jag pratade med Victor Ijidola angående den här rubriken blev jag sugen på att höra hans åsikt eftersom jag vet att han är stor på att förespråka expertis och opinionsmässigt innehåll på sociala medier.
Så här sa han till mig:
”Att dela expertis (med hjälp av storytelling) är den bästa metoden jag har hittat för att vinna på LinkedIn. Istället för att dela innehåll om slumpmässiga ämnen, välj en bransch du känner till och dela det du vet. Gör det konsekvent så ser du resultat.”
Även när jag pratade med Carlos Silvasenior innehållsskribent på Semrush och topp LinkedIn-röst på distansarbete, han hade en mycket liknande idé som Victor.
Så här sa han:




B2B-marknadsförare måste ändra berättelsen 2023. Nog med att dela vardagligt innehåll och berätta irrelevanta historier för dina idealkunder.
Men hur kan du uppnå detta?
Praktiska exempel: Ben Goodey och Chris Walker.
Ben Goodey, grundaren av How the f*ck. Han är en av de bästa B2B SEO-experterna på LinkedIn. Han dominerar faktiskt utrymmet med sitt ursprungliga innehåll fyllt av expertis och autenticitet.
Han använder utmärkta karuseller och bilder för att skapa inlägg som får många intryck och konverteringar.
Hur gör han:
- Ben Goodey talar till sin målgrupp direkt genom innehåll. WHO? De som vill förbättra sökrankingen.
- Han använder fallstudier för att visa expertis.
- Han lägger kreativt upp bilder för att göra en lycklig upplevelse av innehållskonsumtion för sin publik
Vem står näst på tur? Chris Walker! Hans närvaro på LinkedIn är oumbärlig. Han verkar vara ledaren för all information – B2B-marknadsföring, attribution och mörka sociala insikter.
Med hans ord:
”Sluta försöka hacka algoritmen för likes och engagemang.
”Börja dela radikalt, icke-uppenbart tänkande som utmanar etablerade, allmänt accepterade normer som inte är vettiga längre.”
Så hur gör han det:
- Han utmanar vanliga föråldrade föreställningar som inte fungerar i marknadsföringsbranschen
- Han engagerar sin publik mycket på LinkedIn
- Han delar med sig av det som andra inte kommunicerar, och han stödjer allt innehåll med en kort video
Exempel är oräkneliga.
Men låt oss avsluta med denna formel från Jake Warden topp SEO- och innehållsmarknadsföringskonsult som har nått 5,7 miljoner innehållsvisningar efter att ha publicerat 100 innehåll, växte sin publikbas till 30 701 följare och genererade 109+ inkommande leads på 5 månader.
Han säger:




Det är inte allt. Det finns ytterligare en idé att utnyttja denna strategi.
Du måste vara avsiktlig med att engagera annat innehåll från toppledare i din bransch. När du börjar engagera dig är du öppen för trender och insikter som hjälper dig att skapa ett bättre inlägg.
jag älskar Andrea Bosonis perspektiv om engagemang; när jag pratade med honom sa han till mig:
”Chinwoke, att engagera mer relevanta inlägg kan hjälpa B2B-proffs att bygga relationer och leda till fler kontakter och möjligheter.
Han berättade också att du kunde lära dig av deras erfarenheter och insikter och hålla dig informerad om aktuella händelser inom ditt område.
Nu vet du hur viktigt det är att skapa kvalitetsinnehåll, låt oss titta på ytterligare en strategi som kan omdefiniera din väg.
- Ta företagssidor på allvar och anamma medarbetarnas opinionsbildning
Anställdas nätverk har 10 gånger fler anslutningar än deras företags följare (LinkedIn )
Är du lika självsäker som Amber of Usergems💎, vem säger att medarbetarnas opinionsbildning är marknadsföringskullen hon kommer att dö på?
En anställd influencer är någon som arbetar för ett företag som har befogenhet att öka medvetenheten om företagets varumärke och produkter bland en specifik demografi.
Och enligt LinkedIn vet sofistikerade organisationer att genom att göra det enkelt för anställda att dela innehåll, utökar de naturligtvis sin innehållsräckvidd och engagemang och ansluter mer autentiskt till sin publik.
Konsekvent medarbetararbete hjälpte 6 Dreamdata-anställda bygga en social selling-motor som sparar i genomsnitt $5,26 per klick och $6,59 per 1000 visningar på LinkedIn.
Medarbetarnas påverkansarbete är kraftfullt. Så hur gör man det?
Följ dessa steg.
- Kartlägg en plan och innehållsstrategi.
- Ställ in ett möte med ditt team och diskutera strategin.
- Aktivera strategin och styrka ditt team.
- Hitta ett sätt att spela ut strategin konsekvent.
- Se till att det finns en målgruppsanpassning över de olika personliga varumärkeskanalerna för dina anställda.q
Ta din LinkedIn-sida på allvar! Praktiskt exempel: Chili Piper.
Det var under mitt samtal med Victor Ijidola som jag fick veta om Chili Piper. Jag blev förvånad över att jag inte hade kommit i kontakt med deras sida trots min långa närvaro på plattformen.
Victor berättade att företag som Chilli Piper redan krossar det; verkliga varumärkesberättelser, etc… De gör det bra.
Utan tvekan är företagssidor här för att stanna.
Så här gör Chili Piper:
- Posta konsekvent
- Var engagerande och dela verkliga upplevelser.
I detta inlägg här; de delar en åsikt om demosamtal utifrån sina erfarenheter. Och de gjorde det med en krydda av humor med en GIF.
- Dela intervjuer med experter. I det här inlägget delar de ett kort intervjuklipp och omdirigerar sin publik till podcasten – en fantastisk modell för innehållsdistribution.
Omfamna medarbetarnas opinionsbildning! Se praktiska exempel: Nektarhr.
Här är ett inlägg av Amanda Cross, anställd på Nectar. Hon skriver om deras senaste blogginlägg och hur de uppnådde det.
Det är inte allt. Nathan Ojaokamo, en B2B-skribent på Nectar, lade om Amandas inlägg. Detta visar medarbetarnas opinionsbildning i handling!
Vad mer kan du begära av dina anställda? Detta innebär mer räckvidd, fler engagemang och fler konverteringar.
Men varför skaffa alla dessa utan att ge dina anställda shout-outs regelbundet?
Nectar gör det bäst. Se vad de gör: De skapar lagkaruseller regelbundet.
Denna lilla handling motiverar varje gruppmedlem. De vet att de blir omhändertagna.
- Omfamna innehåll som återanvänds från LinkedIn
Många B2B-marknadsföringsledare anammar redan återanvändning av innehåll
Jag menar, det kommer naturligt. Tycker du inte det?
Nåväl, jag letade inte längre än Justin Simonexpert på innehållsdistribution.
Här är vad han hade att säga:
”År 2023 måste B2B-företag fokusera på att skapa plattformsbaserat innehåll för LinkedIn. Det räcker inte att lägga upp en webbinarlänk eller meddela att ett nytt blogginlägg har lagts upp. Företag behöver en spelbok för att ta informationen som finns i deras webbseminarier eller bloggar och leverera dem inbyggt i LinkedIn-flödet”
Ett praktiskt exempel från UserGems💎:
Ovanstående bilder visar hur UserGems återanvände sitt blogg- och podcastinnehåll. Se hur de gör det inbyggt i LinkedIn (användning av kortformiga texttexter) och skicka sin publik att ta en djupdykning.
Återanvändning av innehåll är fortfarande en effektiv metod för marknadsföring på LinkedIn. Du kan använda den för att få fler konverteringar för din programvara och dina produkter. Allt du behöver göra är att se till att allt innehåll du återanvänder är kompatibelt med LinkedIns funktioner.
Detta tillvägagångssätt är genialiskt och kommer att välkomnas av din målgrupp på Linkedin, vilket ökar den organiska trafiken på ditt varumärkes webbplats.
En sista anmärkning om B2B-marknadsföring på LinkedIn
Att driva effektiv marknadsföring på LinkedIn kan inte göras utan konsekvens och strategier.
Från innehållsskapande hela vägen ner till distribution, ditt förhållningssätt till varje strategi är viktigt. Det ena kan inte falla ifrån det andra.
När du väl har en strategi blir vägen till B2B-marknadsföring på LinkedIn enklare.
Gå och dominera på LinkedIn nu!