Ekom & Dropshipping

5 sätt att öka din trafik (2023)

Ända sedan plattformens födelse har det inre av YouTubes algoritm varit något av ett mysterium för innehållsskapare. Många sliter i timmar i sträck för att försöka komma på den magiska formeln för att maximera sin videoprestanda och kanske till och med bli en viral sensation över natten.

Men det finns goda nyheter: det är inte ett fullständigt mysterium. YouTubes ingenjörer och produktchefer har släppt flera delar av information under åren för att hjälpa till att kasta lite ljus. Den här informationen hjälper till att förklara deras mål, såväl som YouTubes tankesätt när det gäller att designa en plattform som levererar kunskap och underhållning till de som söker det.

Så vad är affären? I den här artikeln kommer vi att dela med oss ​​av grunderna i hur YouTube-algoritmen fungerar, samt flera tips som du kan börja använda idag för att komma allt närmare viral status.




Vad är YouTube-algoritmen?

I grunden är YouTube-algoritmen en AI-driven uppsättning regler och data. Den körs konstant i bakgrunden, samlar in miljarder datapunkter och använder sedan ingenjörskapade regler för att ta reda på vilka videor som ska visas för vilka användare.

Det grundläggande syftet med algoritmen är att försöka gissa vad en YouTube-användare letar efter när de skriver en fråga i sökmotorn, samt vilka videor de kanske vill titta på härnäst.

Algoritmen bestämmer detta baserat på datapunkter som själva videorna, kommentarer, textdata som videons beskrivningoch hur olika användare använder plattformen och engagerar sig i videoinnehållet. Sedan rangordnar den dessa YouTube-videor för att försöka maximera relevansen och användarnas tillfredsställelse.

Hur fungerar YouTube-algoritmen 2023?

YouTube-algoritmen har genomgått betydande förändringar sedan starten. Ursprungligen förlitade sig YouTube på vilka videor användare klickade på för att avgöra vilket innehåll de skulle rekommendera. Detta resulterade dock i ett gäng clickbait-y rubriker som negativt påverkade tittarens uppfattning och upplevelse.

Under 2012 gick YouTube mot att optimera för visningstid. Detta innebar att videorekommendationer baserades på hur lång tid användarna tittade på vissa videor eller kanaler. Detta ansågs vara riktmärket i tre år, men sedan hittade YouTube ett bättre sätt att förbättra tittarupplevelsen.

Sedan 2015 har YouTube optimerat för nöjda tittare. Detta uppnås genom att kartlägga användare i realtid, när de konsumerar innehåll, samla in data om deras nöjdhetsnivåer och använda den informationen för att informera sin rekommendationsmotor.

Se även  7 bästa domänregistratorer för att etablera ditt onlinevarumärke (2023)

Men hur avgör YouTube vilket innehåll som är mest tillfredsställande för sina användare? Här är några av de faktorer som spelar in:

  • Klickfrekvens. Detta mäter sannolikheten att en användare klickar på en video efter att ha sett den.
  • Titta tid. Det här är den totala tid som användare spenderar på att titta på en specifik video eller kanal.
  • Antalet videor en användare har sett från en specifik kanal.
  • Användarens sökhistorik.
  • Nyheten av en användares visningshistorik.
  • Användarens demografiska information och plats.
  • Gillar, ogillar och delar (dessa mätvärden används för att mäta användarens engagemang med specifika videor)
  • Inte intresserad av klick (YouTube spårar när användare klickar på knappen ”Inte intresserad” på videor)
  • Enkätfeedback (YouTube skickar ut miljontals enkäter varje månad och ber användare att ge feedback på specifika videor)

Av dessa faktorer är det bara de tre sista som kan påverkas direkt av innehållsskapare. Resten är beroende av yttre faktorer som ligger utanför deras kontroll.

Hur YouTube bestämmer algoritmen

På YouTube finns det två platser där du kan se föreslagna videor, YouTubes startsida och det föreslagna videoflödet. Så här rangordnar YouTube videor i vart och ett av dessa utrymmen.

Hemsida. På den här sidan strävar YouTubes algoritm efter att erbjuda de mest relevanta videoförslagen till varje användare. Den tittar på videoprestanda, visningshistorik och specifika tittarvanor hos publiken för att avgöra vilka videor som ska visas.

Föreslagen video. Det här avsnittet visas i det högra sidofältet bredvid videon du tittar på just nu. Algoritmen tittar på din visningshistorik under sessionen och ger rekommendationer baserat på vad den tror att du kommer att se härnäst.

5 sätt att förbättra din räckvidd på YouTube

Nu när du förstår grunderna i hur algoritmen fungerar, låt oss titta på några sätt du kan använda den till din fördel och få mer action på din kanal.

1. Håll ditt varumärke konsekvent

Din kanal bör vara en ledstjärna för konsekvens: YouTube-användare bör veta vilken typ av innehåll de kan förvänta sig när de ser en ”ny video”-avisering. Bonuspoäng om de kan känna igen dina videor baserat på färgerna, typsnitten och bilderna på dina YouTube-miniatyrer (vi kommer att ta upp det mer i nästa tips).

Se även  6 alternativ för ditt företag 2022

Ta 5-minuters hantverk till exempel. Du vet precis vad du får – det finns där i namnet. När du besöker kanalen ser du vackert konsekvent varumärke: ljusa färger och roliga illustrationer. Du kommer också att upptäcka att de flesta av deras miniatyrer är uppdelade i två eller tre kolumner eller har en annars symmetrisk layout.

konsekvent varumärkes YouTube-algoritm

Källa

2. Designa klickbara miniatyrer

Förutom dina videotitlar är dina YouTube-miniatyrer en av de största faktorerna som får någon att klicka på din YouTube-video. Här är några tips för att öka din klickfrekvens (CTR) och visa för YouTube att ditt innehåll är önskvärt:

  • Zooma in på actionbilder eller uttrycksfulla ansikten,
  • Lägg till korta, lättläsliga textbitar för att ge mer sammanhang och väcka intresse,
  • Varumärke dina miniatyrer med signaturfärger, typsnitt, bilder och till och med din logotyp,
  • Prova att använda fotografiets ”tredjedelsregel”, där du placerar den viktigaste delen av fotot i den första tredjedelen eller sista tredjedelen av bilden istället för i mitten

Du kan alltid titta till andra källor för inspiration, som YouTubes trendiga videoflik och till och med streamingtjänsterna Netflix och Amazon Prime.


Källa

3. Gör ditt innehåll bingeable

Eftersom algoritmen ägnar stor uppmärksamhet åt hur mycket tid YouTube-användare spenderar på att titta på ditt innehåll, vill du hålla dem fasta och komma tillbaka för mer. (Men behövde vi verkligen berätta det?)

Här är några tips för att få dem att titta på dina videor längre och engagera sig i annat innehåll på din YouTube-kanal innan de oundvikligen distraheras av något annat:

  • Erbjud föreslagna videor för dina andra videor manuellt med kort och slutkort.
  • Använd en specifik uppmaning i en video eller i videons beskrivning.
  • Skjut in scener från andra videor för att leda tittarna till annat roligt och intressant innehåll.

4. Optimera för ett enda sökord

”Keyword stuffing” är en föråldrad teknik som inte nödvändigtvis hjälper längre. Men nyckelord spelar fortfarande en stor roll i algoritmen som försöker ta reda på användarens avsikt, eller vilken typ av innehåll en användare letar efter när de skriver något i sökmotorn.

Det är därför du bör basera var och en av dina videor på ett primärt sökord och ett valfritt ett till tre sekundära sökord. Om du inte är säker på var du ska börja, TubeBuddy är en utmärkt resurs för att hjälpa dig välja sökord. Den rangordnar hur bra dina sökordsval är baserat på faktorer som sökvolym, konkurrenskraft och optimeringsstyrka.

Se även  4 anledningar till att Instagram låser ditt konto och hur man förhindrar det

sökordsutforskaren YouTube-algoritm

Källa

5. Avgränsa dina konkurrenter

Som med i stort sett alla typer av företag, kommer du att dra nytta av att hålla ett öga på dina konkurrenter. Ta en titt på deras YouTube-kanal och undersök saker som:

  • Typerna av innehåll de lägger upp
  • Deras mest populära och engagerade videor
  • Varumärkeselementen de använder
  • Hur de titlar och beskriver sina videor
  • Sökorden de optimerar för
  • Alla serier eller spellistor de gör
  • Deras publiks engagemang i form av gilla-markeringar och kommentarer

När du har tagit reda på dem bör du kunna ta reda på vilka strategier som fungerar för dem, samt vilka som kan behöva lite arbete. Och det är där du sveper in: ta lös inspiration från det de har gjort och gör det ännu bättre.

Utvecklas med YouTube-algoritmen

En av de största utmaningarna som innehållsskapare står inför är algoritmens ständigt föränderliga karaktär. Om du spelar det långa spelet kommer du med jämna mellanrum att upptäcka att gårdagens tekniker inte fungerar lika bra för dig idag.

Algoritmen förändras och utvecklas ständigt för att möta YouTube-användares behov och önskemål – så den främsta regeln för dig som innehållsskapare är att förändra och utvecklas med den. Håll koll på algoritmuppdateringar, lär dig av experter och dina kamrater och pivotera efter behov. När du kan hålla ett flexibelt, resursstarkt tillvägagångssätt blir du bättre rustad att nå dina mål.

Vanliga frågor om YouTube-algoritm

Vad är YouTubes algoritm?

YouTube-algoritmen är en sofistikerad feedbackslinga i realtid utformad för att hjälpa dig hitta videor som matchar dina intressen och maximera din tillfredsställelse. Den analyserar hela tiden ditt beteende på plattformen för att skräddarsy videorekommendationer specifikt för dig.

Vad används YouTube-algoritmen till?

YouTube-algoritmen används främst för att hitta rätt video för varje tittare och hålla dem tittande.




Vill du lära dig mer?

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button