Influencer

5 tecken på att skala din influencer-marknadsföring (och hur man gör det)

”Hur vet jag när det är dags att skala en influencer-kampanj?”

Bra fråga! Från medvetenhet och engagemang till mördande innehåll, märken av alla former och storlekar ser resultat från kampanjer för innehållsskapare.

Saken är att hela 71 % av varumärkena driver influencer-kampanjer internt.

Och att veta när du ska skala är knepigt om du inte vet vad du ska leta efter.

Chansen är stor att du vill hålla ditt företag magert och köra showen själv. Vi förstår! Problemet? Småskaliga influencerkampanjer når sällan sin fulla potential.

För många märken, mAtt maximera marknadsföringseffekten för influencers innebär att bli seriös med skalning. Det här inlägget bryter ner vad det betyder och tecken på att det är dags att gå framåt.

Vad innebär att skala din influencer-marknadsföring

”Skalning” innebär helt enkelt att öka dina influencer-kampanjer för att förstärka dina resultat.

Tänk på kreatörskampanjer som vilken annan marknadsföringskanal eller taktik som helst.

Om du ser konsekvent avkastning från dina sociala annonser eller SEO-strategi är det vettigt att vrida upp ratten. Tja, samma regler gäller för influencer-kampanjer.

Att skala din influencer-marknadsföring innebär vanligtvis en kombination av följande steg:

  • Övergång från engångskampanjer för kreatörer till en pågående strategi som alltid är aktiv
  • Investera mer resurser (tänk: tid, energi, budget) i dina influencer-kampanjer
  • Samarbeta med en byrå eller influencer-plattform för att utöka din lista med influencers

Varför skalning är värt det för varumärken som arbetar med influencers

Det faktum att influencers budgetar ökar år över år talar för sig själv.

Tänk på fördelarna med skalning för varumärken som redan ser resultat hos kreatörer:

  • Få mer innehåll från innehållsskapare. Att poängsätta autentiskt reklaminnehåll är en viktig fördel med att arbeta med kreatörer. Skalning innebär att gå från en handfull inlägg till en ständigt växande samling av UGC.
  • Öka din kampanj-ROI. Överväg möjligheterna att återanvända influencer-innehåll i annonser. Med tanke på hur influencers påverkar konverteringar och förtroende, resulterar denna medvetenhetshöjning i en större ROI.
  • Samla in värdefull kund- och marknadsföringsdata. Att arbeta med fler influencers innebär att experimentera med innehållsformat och nå nya målgrupper. Att lära sig vilka kampanjer och produkter som ger bäst resultat hjälper dig att förfina dina kampanjer. Du kan också tillämpa det du lär dig genom hela din marknadsföringstratt.
  • Öka varumärkesmedvetenheten. Ju mer innehåll du tjänar, desto mer blickar riktas mot ditt varumärke och dina produkter.

Skalning är också nyckeln till att se långsiktig avkastning från dina influencer-kampanjer. Baserat på vår förstahandserfarenhet spelar varumärken som ser de bästa resultaten det långa spelet. Det är därför vi säger att alltid-på-kampanjer är idealiska.

Se även  Vad är det bästa sättet att hitta rätt influencers för ditt varumärke?

Eftersom långsiktiga kampanjer producerar kontinuerligt innehåll, omnämnanden och uppmärksamhet på ditt varumärke.

De flesta varumärken upplever en sorts snöbollseffekt av fart från kampanjer för innehållsskapare. Titta på varumärken som Glossier som har exploderat i popularitet tack vare deras pågående satsning på influencers.

glansigare influencer marknadsföringskampanj exempel glansigare skapare exempel

Källa: @Glossier

Takeawayen? Vi har gått in i eran av ”alltid-på” influencer-marknadsföring.

Kort sagt, kreatörer är en del av varumärkens marknadsföringsstrategier för det långa loppet. Skalning nu säkerställer att du bygger ditt momentum förr snarare än senare.

5 tecken för att skala dina influencer-marknadsföringskampanjer

Om du är på stängslet om att rampa upp saker, förstår vi till 100 %.

Att investera mer i vilken marknadsföringstakt som helst kan kännas riskabelt. Detta gäller särskilt med influencers eftersom utrymmet på sociala medier förändras hela tiden.

Återigen, tänk på att fler varumärken än någonsin har en dedikerad influencer-budget. Att arbeta med kreatörer är en beprövad taktik som inte leder någonstans. Faktum är att alla tecken pekar på att varumärken skalar mer av de skäl som nämnts tidigare.

Vi tror att varumärken bör närma sig influencer marketing med en känsla av självförtroende. Det är därför vi sammanställer den här listan med fem signaler om att ditt varumärke bör ta det på allvar med skalning.

1. Du ser redan dragkraft från skapare och influencers

Att tänka på: om du har kreatörer som marknadsför ditt varumärke har du redan gjort det svåra.

Tänk på organiskt innehåll som validering. Sociala shoutouts bekräftar att ditt varumärke och din produkt är värdefulla för konsumenterna. Att skala dina influencer-kampanjer innebär att komma inför ännu fler människor.

Från engagemang till trafik, det finns många sätt att mäta dina resultat. Om du ser influencers flytta nålen med gör-det-själv-kampanjer, är det ett tecken på att hålla farten igång.

2. Du har nyligen fått ett inlägg från skaparen att bli viralt

Det är alltid superbelönande när en mördande del av innehållsskapare dyker upp.

Vi biter: virala inlägg är ingen garanti. Om det händer en gång kommer det inte alltid att hända igen.

Men virala signaler att du har potential att tjäna konsekvent engagemang i framtiden.

Engångskampanjer kan skapa spänning och medvetenhet på kort sikt. Visst, du kan bli viral. Som sagt, ett enda viralt inlägg definierar inte potentialen för ett varumärke eller en kampanj.

Å andra sidan, att skala din influencer-marknadsföring innebär att du tjänar konsekvent engagemang. Om du tjänar virala inlägg på vägen är det ett fantastiskt tecken och en extra bonus.

Se även  Varför Pinterest Influencers bör vara en del av din Influencer Marketing Strategy

Förresten, du skulle bli förvånad över vilka produkter som blir virala (och hur ofta). Från husdjursmat till hushållsstädare, våra egna skapare har tjänat miljontals visningar på TikTok med en mängd olika produkter. Det finns massor av CPG-märken som tar över TikTok med hjälp av kreatörer.

exempel på influencer marketing på tiktok exempel på influencer marketing på tiktok

Källa: @naturligt_nakeyta / @layerkakes

3. Dina sociala recensioner och positiva omnämnanden klättrar

Låt oss säga att ditt varumärke ser en ökning av recensioner och shout-outs från nöjda kunder.

Trevlig! Ju mer autentiska och lysande recensioner, desto bättre. Fakta: 62 % av konsumenterna vänder sig till innehåll på sociala medier med riktiga människor innan de köper.

Buzz från kreatörer ser till att personer som söker upp dig via socialt innehåll får positiva recensioner. Med tanke på att mer än hälften av alla konsumenter läser minst fyra recensioner innan de köper, är det ovärderligt att ha en armé av influencers som hyser upp dig.

laneige läpp sovmask recension på tiktok laneige läpp sovmask recension på tiktok

Källa: @dermläkare

4. Det finns utrymme i din marknadsföringsbudget

Kom ihåg: du får tillbaka det du lägger på influencer marketing.

Häpnadsväckande 71 % av marknadsförare hävdar att de ökar sina influencer-budgetar 2022. Återigen, denna ökning sker inte av misstag.

När det kommer till marknadsföringskanaler och taktik är du bortskämd med valmöjligheter.

E-post. SEO. Innehållsmarknadsföring. Betald annonser. Dessa skrapar inte ens på ytan.

Notera hur skalning av din influencer-marknadsföring kan komplettera taktiken ovan. Till exempel förbättrar innehåll från kreatörer betalda annonser på TikTok och Instagram. Användargenererat innehåll förbättrar också omvandlingar på produktsidor och ökar genomsnittliga ordervärden.

5. Ditt marknadsföringsteam tappar tid och produktivitet

Det här är den stora.

Influencerkampanjer involverar fler rörliga pjäser än vad många varumärken förhandlar om. Detta inkluderar:

  • Forska och hitta influencers
  • Genomföra influencer-uppsökande
  • Skicka produkter
  • Spåra mätvärden och kampanjresultat
  • Förhandla och följa upp med influencers

När dina lagkamrater driver showen själva är det lätt för influencer marketing att bli en tidssänka. Enligt vår erfarenhet, en influenserpresentkampanj enbart kan ta 70+ timmar för ~30 inlägg.

Detta intensiva tidsförpliktelse är inte hållbart, än mindre skalbart. För din kampanjprestandas skull är outsourcing ofta nyckeln till att öka saker och ting. Om du gör det kommer ditt team inte att dra ut håret också.

Hur du skalar dina influencer-marknadsföringskampanjer

Som nämnts tidigare innebär att skala dina influencer-marknadsföringsinsatser flera steg.

Att få det att hända är dock inte en process som passar alla. Nedan finns några åtgärder som varumärken som kör kampanjer gör det själv bör överväga.

Se även  3 exempel på diskriminering även när du arbetar på distans

Effektivisera dina nuvarande kampanjprocesser med mallar

Ju effektivare dina kampanjer är, desto bättre. Vi säger det igen: den tidsinvestering som krävs för att driva kampanjer för innehållsskapare är inget skämt.

Det är därför vi uppmuntrar varumärken att dra fördel av mallar och genvägar där de kan, som:

Snabba upp din Influencer-sökning

Att hitta rätt influencers kan vara skrämmande och tidskrävande.

Detta gäller särskilt om du är i en nischbransch eller vill arbeta med mindre kreatörer.

Att hitta influencers snabbare betyder inte att du offra din uppmärksamhet på detaljer. Istället måste du utforska sätt att avslöja kreatörer som inte involverar att leta upp dem manuellt.

Till exempel kan du använda influenserdatabasprogramvara som sammanställer skaparinformation och profiler. Dessa databaser låter dig ofta söka efter influencers baserat på engagemang och pris.

Ändå kräver influencer-databaser att du gör benarbetet för att nå och granska influencers. Jämför detta med en plattform som Statusphere som matchar varumärken med influencers från ett handplockat nätverk.

Outsourca dina kampanjer

Om du vill tjäna kreatörsinnehåll i stor skala finns det egentligen bara så mycket som är möjligt internt. Detta gäller även om du tar in en dedikerad influencer-specialist eller anlitar en byrå.

Detta belyser värdet av en marknadsföringsplattform som Statusphere. Till skillnad från databaser eller byråer där innehåll inte är en säker sak, kan vi garantera inlägg från vårt granskade nätverk av kreatörer. Inte bara det utan vi matchar bara varumärken med kreatörer som vill göra inlägg om dina produkter.

Genom att hantera uppgifter som uppfyllelse och resultatspårning kan vi spara varumärken mest tid och skapa kampanjer för framgång.

Hur man skalar Influencer Marketing med en smartare plattform

Den pågående boomen av kampanjer för innehållsskapare kommer inte att sluta när som helst snart.

Konsumenter litar på produktrekommendationer från kreatörer som aldrig förr. Varumärken måste möta den efterfrågan genom att skala sina insatser för influencer-marknadsföring. Att göra det innebär att få kontakt med fler kreatörer som är redo att marknadsföra ditt varumärke.

Och det är där Statusphere kommer in.

Med vår skalbara mikro-influencer-plattform kan du snabbare få dina produkter i händerna på relevanta kreatörer. Våra kampanjer resulterar i autentiskt, meningsfullt innehåll som du kan marknadsföra gång på gång.

Vill du lära dig mer om hur vår plattform och process fungerar? Kontakta en av våra konsument-till-konsument-marknadsföringsspecialister idag för att lära dig hur vi kan få fler att skriva inlägg om ditt varumärke.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button