7 enkla steg att starta

Grattis till att du tagit de första stegen för att starta ett företag! Om du försöker ta reda på hur du startar ett LLC (aktiebolag) är du på rätt plats.
Du kanske känner dig lite överväldigad av alla detaljer och krav. Det är helt normalt. Och det är därför vi har skapat den här guiden för att ta dig igenom grunderna du behöver veta.
Från för- och nackdelar med en LLC till en steg-för-steg-process för att komma igång, kommer du att gå därifrån med en grundläggande förståelse för vad du behöver göra härnäst.
Tänk bara på att detta inte är juridisk rådgivning – du måste också göra din egen forskning och eventuellt konsultera en expert för vägledning.


Vad är en LLC?
LLC står för aktiebolag. LLC-ägare väljer den här affärsstrukturen eftersom det är en sorts hybridmodell – den kombinerar delar av ett företag och ett partnerskap eller enskild firma.
Syftet med en LLC är ansvarsskydd: om något händer företaget, såsom en rättegång eller konkurs, skyddas de enskilda medlemmarna och deras personliga tillgångar och separeras från företagens skulder och risker.
Källa
Fördelar med att bilda ett LLC
De två huvudsakliga fördelarna för LLC-ägare är skydd med begränsat ansvar och genomgående beskattning. Som vi nämnde tidigare, skyddar skyddet med begränsat ansvar LLC-ägare från juridiska frågor.
Vid genomgående beskattning beskattas inte företagens vinster och inkomster på företagsnivå. Istället ”passerar” vinsterna och förlusterna till varje medlem individuellt, så att de kan undvika att betala dubbel skatt.
LLCs erbjuder också flexibel hantering, vilket gör att antingen LLC-ägarna själva kan hantera verksamheten eller att den drivs av chefer de väljer. LLC-ägare åtnjuter också flexibelt ägande och överföring av ägande: de kan tilldela och omfördela ägande till nya medlemmar med minimal huvudvärk.
Nackdelar med att skapa en LLC
En av nackdelarna är skatt på egenföretagare: eftersom ägare beskattas individuellt och inte som ett företag, kommer de sannolikt att behöva betala skatt på egenföretagare, som vanligtvis är högre än skatter för individer på lönelistan.
Dessutom kan det vara förvirrande att starta ett aktiebolag. Detta beror på att lagar varierar från stat till stat, så det finns inget enkelt rätt sätt att få jobbet gjort. Och beroende på vilken jurisdiktion du befinner dig i kan din LLC ha en begränsad livslängd. Om en av medlemmarna drar sig ur, går bort eller försätter sig i konkurs kan LLC upplösas tidigt.
En annan nackdel som LLC-ägare möter är minskad trovärdighet i andra intressenters ögon som investerare eller långivare, jämfört med ett företag som ett C- eller S-företag.
Hur man startar en LLC: 7 steg
1. Namnge din LLC
Det är viktigt att välja rätt namn för ditt aktiebolag, eftersom det är grunden för ditt varumärke och affärsenhet. Tänk på ett namn som är en korrekt återspegling av din identitet som varumärke.
Det svåra är att se till att din idé är unik. Även om du tekniskt sett kan välja ett dubblettnamn, är det inte osannolikt att du kommer att stöta på problem i framtiden om du stöter på andra företag med samma namn. Du vill också vara säker på att den följer statliga bestämmelser.
Överväg att använda en domännamnskontroll för att se om namnet är tillgängligt som en domän. Detta kan hjälpa dig att begränsa dina val.
Källa
2. Skaffa ett EIN och kontrollera skatter
Nästa steg är att registrera ditt företag hos regeringen för att få ett arbetsgivarnummer (EIN). Du kan se detta som ett personnummer för ditt företag: det är det unika numret som regeringen använder för att identifiera ditt företag från de andra, såväl som för federala skatteändamål.
För att ansöka om ett EIN, besök IRS hemsida här. Att skicka in en ansökan är gratis och bör endast ta cirka 15 minuter. Du får ditt EIN-nummer direkt.
Källa
När du har slutfört det här steget är det dags att undersöka dina potentiella skatteplikter. Detta beror på vilken typ av företag du driver och varifrån du driver det. Till exempel kan ett e-handelsföretag vara skyldigt att betala flera typer av skatter, som försäljningsskatt, inkomstskatt, användningsskatt och mervärdesskatt (moms) om du är verksam i EU.
3. Gör ett driftavtal för LLC
Nästa steg är att göra ett driftavtal för LLC. Även om detta inte krävs i alla stater, kan det vara ett användbart dokument för dig internt. Detta gäller särskilt om det finns flera LLC-ägare.
Ett LLC-driftavtal är ungefär som en disposition för din affärsstruktur. Du kan tydligt tilldela vissa roller och ansvarsområden, vart affärsintäkter går (inklusive hur varje ägare kompenseras), eget kapital mellan ägare och mer.
Du kan göra detta själv eller anlita en advokat eller ditt eget registrerade ombud för att hantera det åt dig.
4. Öppna ett företagsbankkonto
Om du inte skapar ett separat företagsbankkonto blir din ekonomi en enda röra. Detta är det bästa sättet att se till att din företagsinkomst är åtskild från dina personliga tillgångar och ekonomi, vilket kommer att göra livet enklare för alla när skattetiden rullar runt.
Att öppna ett företagsbankkonto är inte mycket annorlunda än att öppna ett personligt bankkonto. Du behöver grundläggande information som din fysiska adress och EIN-nummer. Din valbara bank kan hjälpa till att avgöra om du behöver några juridiska dokument.
5. Arkivera nödvändiga papper
Beroende på din verksamhets plats och karaktär kan du behöva skicka in ytterligare pappersarbete som en del av din organisation. Dessa LLC-bildningsdokument kan inkludera:
- Företagslicenser och tillstånd
- Försäkringar som krävs för laglig verksamhet
- LLC driftsavtal
- Arbetsersättning om du anställer anställda
6. Skapa en webbplats för din LLC
När du har fått tillstånd att starta ett LLC kan du bygga och starta en webbplats. Använd en webbplatsbyggare för att skapa din design och publicera dina webbsidor. Och se till att inkludera viktig information som om det är en enmedlem eller en medlemsstyrd LLC.
Du kan också använda webbplatsbyggarens marknadsföringsverktyg för att driva trafik till din webbplats. Optimera dina webbsidor för att förbättra sökmotorernas rankning och kör sociala mediekampanjer för att skapa medvetenhet för din LLC.
7. Gör en årsredovisning
De flesta stater kräver att LLCs måste lämna in en årlig rapport och betala en anmälningsavgift. Avgifterna kan variera från stat till stat, så det är tillrådligt att konsultera statssekreteraren för korrekt information.
Du kan också fråga om ytterligare regulatoriska krav gäller för din LLC. Till exempel måste de inom CBD eller livsmedels- och dryckesindustrin skaffa en affärslicens om de vill verka lagligt.
Allt som återstår är att komma igång
Det kan verka skrämmande, men att lära sig hur man startar en LLC kan vara enklare än du tror. Se bara till att göra din research, eftersom allas situation kan vara olika. Detta gäller särskilt stat till stat – var och en har sin egen uppsättning regler för ansvarsskydd.
Om du känner dig förvirrad, överväg att kontakta en företagskonsult eller en registrerad agenttjänst för att hjälpa dig hantera alla juridiska dokument och skapa din företagsenhet på rätt sätt. Det är en förhandsinvestering, men det kommer att vara värt sinnesfriden på vägen!
Hur man startar en LLC FAQ
Hur mycket kostar det att starta ett LLC?
Kostnaden för att starta en LLC kan variera från $50 till $500, vilket inkluderar statens ansökningsavgift. Ytterligare utgifter kan uppstå om du anlitar juridiska eller affärsmässiga inkorporeringstjänster, allt från $100 till flera tusen dollar baserat på komplexitet och plats.
Vad är skillnaden mellan en enmedlem och en medlemsstyrd LLC?
En enmedlem LLC ägs av en enda person som är ensam ansvarig för företagets dagliga verksamhet och beslut. En medlemsstyrd LLC, å andra sidan, har flera ägare som ömsesidigt bestämmer hur verksamheten ska drivas.
Vilka är stegen för att få en LLC?
- Välj ett namn för din LLC.
- Skaffa ditt EIN.
- Utarbeta ett driftavtal för LLC.
- Öppna ett företagsbankkonto.
- Arkivera nödvändiga papper.
- Skapa en webbplats för din LLC.
Vilka är skatteförmånerna för en LLC?
- LLC-medlemmar undviker dubbelbeskattning genom att betala personlig inkomstskatt och få en del av vinsten.
- LLCs har flexibiliteten att välja sin föredragna skatteklassificering.
- LLCs kan undvika den federala bolagsskatten på 21 % genom att välja genomgående beskattning.


