7 tips som hjälper dig att komma på Instagram Explore Page

Den viktigaste fördelen med att få upp ditt varumärke eller företag på Instagrams Utforska-sida är räckvidden.
Precis som andra inbyggda Instagram-funktioner som Reels och Stories, är Explore-sidan gratis reklam, så att du kan få kontakt med icke-följare och öka varumärkesmedvetenheten.
Inga två Utforska-sidor är den andra lik. Instagrams algoritm kurerar varje användares Utforska-sida baserat på deras aktuella intressen och föreslår konton att följa. Det är därför troligt att en användare som följer och gillar skönhetslivsstilsinnehåll också kommer att se modelivsstilsinnehåll på sin Utforska-sida.
Med detta i åtanke är frågan: hur kör du algoritmen till din fördel och landar på potentiella kunders Utforska-sida?
Svaret finns i den här artikeln! Du kommer att lära dig allt du behöver veta för att öka din synlighet på Instagram Utforska-sidan. Låt oss dyka in.
Vad är Instagrams Utforska sida?
Instagram Explore-sidan är en sammanställning av innehåll som vanliga videor, rullar, berättelser och foton som är skräddarsydda för varje användares preferenser.
Sidan är baserad på liknande innehåll som din publik tidigare engagerat sig i, vilka de följer och vilka de är kopplade till. På så sätt rekommenderar algoritmen ständigt föränderligt men relevant innehåll som är unikt för deras smak, vilket ökar användarupplevelsen.
I detta blogginläggAmogh Mahapatra, en forskare om maskininlärning på Instagram, definierar sidan Utforska som ett ”oanslutet rekommendationssystem.” Systemet är baserat på ett designsteg i två steg:
- Generering av kandidater — Här hämtar algoritmen alla kandidater (dvs innehåll) baserat på en användares explicita eller implicita intressen.
- Kandidaturval — Här arbetar algoritmen på kandidaterna som genererades i det första steget och väljer den bästa delmängden innan den visar dem för en användare.

I ett nötskal, Explore Ranking-systemet använder maskininlärning för att identifiera källor och rangordnar dem baserat på liknande användaraktiviteter på Instagram.
Av denna anledning förbättrar Instagrams maskininlärningsalgoritm kontinuerligt sina innehållsrekommendationer. Därför, om din målgrupp redan interagerar med andra varumärken eller produkter som ditt, kan de hitta dig.
7 beprövade sätt att bli presenterad på Instagram Explore Page
Instagram är den fjärde mest aktiva sociala medieplattformen. Att synas på Utforska-sidan har i synnerhet flera fördelar, som ökat antal följare, engagemang och omvandlingar.
Här är sju beprövade sätt att få ditt innehåll på Instagram Utforska-sidan:
Innehållsförteckning:
Lägg alltid upp kvalitetsinnehåll
Innehåll av hög kvalitet är bortom videor och foton med bra upplösning; det är relevant och engagerande för din målmarknad. Som tidigare nämnt prioriterar Instagrams algoritm inlägg med högt engagemang i rankingsystemet Explore.
Att publicera kvalitetsinnehåll är den mest avgörande faktorn för att bli presenterad. Varför? För först då har ditt varumärke en chans att väcka din publiks intresse och få dem att interagera med innehållet.
Men det är inte lätt att skapa konsekvent kvalitetsinnehåll.
Det ska lösa en smärtpunkt eller tillföra ett värde till publiken. Till exempel, om du är i SaaS marknadsföring industrin måste du visa hur din SaaS-produkt löser kundernas utmaningar med en bild eller produktvideo.
Intercom, ett kommunikationsprogramvaruföretag, gjorde detta med sin Chatbot-app:
Det visar först hur att alltid vara tillgänglig för att svara på potentiella leads frågor kan vara dyrt och svårt att skala. Sedan upprepas att programvarans maskininlärning kan titta på tidigare konversationer för att förutse olika svar som kundrelationsagenter kan ge. När kunder ser detta kommer de inte bara att engagera sig i innehållet. De kan bli tvungna att konvertera.
Kvalitetsinnehåll kan också betyda roliga inlägg. Kolla in det här inlägget från KitKat:

Även om Instagram-inlägget bara var ett foto hade det över 19 000 likes.
Du kan också skapa videor av hög kvalitet. Videoinnehåll får mer engagemang och prioriteras på Instagram. Rullar har 2 gånger så mycket engagemang som andra inläggstyper, och karuseller överträffar fristående videor och bilder med 1,65 procent till 5,13 procent, baserat på profilstorlek.
Golde, ett företag inom hälsosam mat och skönhet, använde en video av hög kvalitet för att visa upp sin produkt.
Om du är osäker på vilket format du ska använda, avgör först vilket av ditt befintliga innehåll din målgrupp interagerar med mest. Förbättra sedan innehållet. Du kan också kolla in vilket innehåll som vanligtvis finns på sidan Utforska i din bransch.
Glöm inte att även inkludera trendljud i ditt högkvalitativa innehåll. Instagram-algoritmen främjar också innehåll med trendljud. Inkludera det i din innehållsstrategi, så kan du bara landa på sidan Utforska.
Använd relevanta hashtags
När du använder Instagram-hashtags är det mer sannolikt att din publik hittar dig på Explore-sidan om de söker efter dessa hashtags.
För att komma på relevanta hashtags, tänk på de bästa sökorden som beskriver ditt innehåll. Sök också efter hashtags som andra aktörer i din bransch använder. Till exempel, om du är i klädbranschen, kanske du vill använda hashtags som #clothing och #clothingstore.

Sök också efter andra relaterade hashtags i sökfältet om du vill ha idéer om vilka du ska använda i dina inlägg. Instagram kommer att visa andra populära hashtags relaterade till din. Du kan använda upp till 30 hashtags på inlägg. Omnämnande kan hjälpa dig att spåra dina hashtags för att se de mest effektiva.
Engagera dig med dina följare
Som jag nämnde tidigare kan ett högt engagemang få dig att synas på Utforska-sidan. Men engagemang bör vara en kontinuerlig sak. Ha tålamod och konsekvent, särskilt om du är nystartad. Gilla, kommentera och interagera med användare dagligen. Uppmuntra dem att göra detsamma med dina inlägg.
Du kan skapa tävlingar och giveaways för att motivera Instagram-användare att interagera med dig. Så du ökar inte bara dina chanser att bli med på Instagram Utforska-sidan. Du kan också öka dina följare, öka andelar och få fler följare på Instagram.
Se hur Claeshaus Clothing gjorde en giveaway för att uppmuntra engagemang:

Om du hellre vill köra en Instagram-tävling för att interagera med följare kreativt, använd Avocadosfromchile för inspiration.
De erbjuder presentkort som priser för personer som svarar rätt på sina gåtor:

Om du väljer någon av dessa strategier för att uppmuntra engagemang, är det också en bra idé att göra dina priser till något relaterat till ditt varumärke.
Om du till exempel är en gourmetrestaurang kan du ge bort eller ge ut som ett pris en rabatt på 25 USD på en måltid i din anläggning. På det här sättet vinner du också. För att dra nytta av rabatten måste trots allt dina tävlings- eller giveaway-vinnare fortfarande köpa något från ditt matställe.
Samarbeta med andra användare
Du kan samarbeta med varumärken eller Instagram influencers för att utöka din publikbas också. Med en utökad målgrupp ökar du dina chanser att ditt innehåll visas på sidan Utforska. När allt kommer omkring är det mer sannolikt att folk ser och engagerar sig i ditt innehåll.
För dessa samarbeten kan du samskapa innehåll i sociala medier eller bilda ett partnerskap för en kampanj. Du kan sedan skapa inlägg som tillkännager denna gemensamma kampanj. För bästa resultat och upplevelse, se till att du delar en kompletterande målmarknad och anpassade intressen med dina varumärkespartners.
Här är ett exempel på en gemensam kampanj. Allbirds, ett hållbart sko- och klädföretag, samarbetade med Adidas, en tillverkare av sportkläder. De bestämde sig för att samskapa en hållbar sko. Allbirds tillkännagav samarbetet på Instagram:

Men om du tror att ett partnerskap med mikroinfluencers kommer att tjäna dig bättre, efterlikna Frank Body, ett hudvårdsföretag. Inom ett år fick det över 300 000 följare med många engagemang tack vare sina partnerskap med mikroinfluencers.

Vilken strategi du än väljer måste du skicka ett meddelande till ditt valda varumärke eller influencer som föreslår samarbetet. Det är bättre att skicka ett mail till dem. Om du skickar ett privat meddelande till dem kanske det inte läses. Du kan använda en e-postsökare för att leta efter deras kontaktuppgifter.
Fokusera inte i ditt mejl på hur ditt varumärke kommer att dra nytta av samarbetet.
Förklara istället hur din potentiella partner kan dra nytta av det. Inkludera sedan ditt digitala visitkort i din e-post. Detta är ett bra tillägg eftersom det gör det enkelt för dina potentiella partners att kontakta dig i deras föredragna läge. Listor på internet hjälper dig att välja bästa digitala visitkort lösning genom att jämföra de olika tillgängliga funktionerna.
Om de säger ja till samarbetet, glöm inte att tagga dina partners i dina inlägg som tillkännager partnerskapet eller visar det medskapade innehållet. Instagram-algoritmen kan också visa ditt inlägg på Utforska-sidan för användare som följer det taggade kontot.
Använd Instagrams nya innehållsformat/funktioner
Förutom att ha en dedikerad flik, visas Reels också på Utforska-sidan. Att blåsa upp på fliken Reels kan också innebära att bli upptäckt på Utforska-sidan. Stories, å andra sidan, är en annan Instagram-funktion som visas på Utforska och ett par andra ställen.
Här är varför dessa innehållsformat fungerar bra på Instagram Utforska-sidan.
Instagram vill att användarna ska anta något nytt om plattformen. Så när de använder detta relativt nya innehållsformat belönar Instagram dem med ökad räckvidd.
Som sagt, håll sakerna fräscha genom att experimentera med andra typer av innehåll och nya funktioner. Oavsett om det är rullar, berättelser, köpbara inlägg eller klistermärken, hoppa på Instagrams nya erbjudanden för att öka dina chanser att komma in på Utforska-sidan.
Håll din profil aktiv
Vi vet nu att om ditt konto har samlat många engagemang, belönar algoritmen dig genom att skjuta upp ditt innehåll till en bredare publik.
Men du kan inte få dessa engagemang om ditt konto inte är aktivt i första hand. Så lägg upp innehåll konsekvent.
Att vara konsekvent betyder inte att du bara publicerar inlägg när du vill. Du måste också tajma dina inlägg så att din målgrupp ser dem. För att veta när det är bäst att göra inlägg, titta på dina Instagram Insights. Den visar dig när användarna är mest aktiva, vilket gör att du kan förbättra din innehållsstrategi.
Ställ också in din profil på offentlig, inte privat. På så sätt ökar du dina chanser att utöka din publik och skapa engagemang.
Använd platstaggar
Tagga en exakt plats när du skapar ett inlägg. Detta ökar chanserna att Instagram visar ditt innehåll på Utforska-sidan för publiken på den platsen.
Dessutom, om du taggar populära platser som städer, turistattraktioner och parker kommer fler människor att lägga märke till dina inlägg, vilket ger dig likes och interaktioner.
Att tagga din plats hjälper också dina potentiella kunder att hitta ditt företag när de söker efter den platsen på Instagram. Detta är en strategi som används av Ralph’s Coffee Shop, som ägs av Ralph Lauren.

Även om Ralph Lauren inte riktigt är känd för sitt kaffe, skapar Ralph Lauren medvetenhet om sitt kaffe genom att tagga butikens läge och be befintliga kunder att komma runt. Därför kommer människor som bor i och runt den taggade platsen sannolikt att se caféinlägget komma upp när de söker efter kaféer i eller runt London. Om de interagerar med inlägget kan det också visas på deras Instagram Explore-flöde.
Att lägga till en platstagg kan också öka tiden som spenderas på dina inlägg. Ju längre användare interagerar med ditt innehåll, desto bättre rankas det på Instagram Explore.
Hur gör platstaggar detta? Tja, användare kan bli nyfikna på taggen och klicka på den. Detta gäller särskilt om platstaggen visar den exakta platsen för en ny butik, som i vårt Ralph’s Cafe-exempel.
Alternativt kan platstaggen uppmana nyfikna användare att besöka din profil och kommentera andra inlägg som säger att de älskar din plats. I slutändan kan du väcka en konversation.`
Gör det bästa av Instagram Utforska
Instagram Explore-sidan är ett effektivt sätt att marknadsföra dina produkter och tjänster.
Genom att lägga till mervärde och inspirera engagemang genom ditt innehåll kommer du i kontakt med din publik. Detta gör att du kan nå deras egna Explore-sidor och till och med deras följare och vänner. Som ett resultat har du en bredare publikbas för möjliga konverteringar.
För att säkerställa att din innehållsstrategi förblir effektiv, testa och justera ditt innehåll med jämna mellanrum baserat på hur din strategi går. Snart kommer du att bli expert på att få ditt eget innehåll att landa på Instagram Utforska-sidor. Lycka till!