8 frågor att ställa till din byrå

”Är det dags för oss att anlita en influencer-marknadsföringsbyrå? Ska vi ta steget?”
Att driva kampanjer själv är tufft. För att inte tala om super tidskrävande. Lita på oss: vi vet!
Men att anställa en influencerspecialist på heltid är också ett stort engagemang.
Så att lägga ut dina kreatörskampanjer till ett team av experter är vettigt, eller hur?
Kanske! Ändå måste varumärken göra sina läxor innan de väljer en byrå framför en plattform.
Det beror på att det som influencer-byråer gör är långt ifrån one-size-fits-all. Att maximera din budget och kampanjresultat innebär att sätta din byrå under lupp.
Om du är intresserad av outsourcing kan det här inlägget hjälpa dig. Nedan delar vi upp frågor som alla byråer bör svara på ett säkert sätt för sina kunder.
Vad gör egentligen en Influencer Marketing Agency?
Hej, bra fråga!
Byråer hanterar och övervakar influencer-kampanjer på uppdrag av varumärken. Se en byrå som en mellanhand för båda parter. En byrås roll är att hjälpa varumärken att uppnå affärsmål via kreatörskampanjer.
Tänk på att influencer-byråer varierar när det gäller hur praktiska de är. Som sagt, typiska arbetsuppgifter inkluderar:
- Hitta relevanta influencers för varumärken att samarbeta med
- Förhandla villkor och rekrytera kreatörer till kampanjer
- Organisera och brainstorma influencer-kampanjer
- Tillhandahålla kreativ riktning för kreatörer
- Spåra kampanjresultat och analyser
Vissa byråer är specialiserade på att köra nya kampanjer från A till Ö. Andra fungerar som konsulter för att hjälpa varumärken att optimera sin befintliga influencer-strategi.
En byrås arbetsomfattning beror till stor del på din budget och deras expertområde.
8 frågor att ställa en influencer-byrå innan du anställer dem
Låt oss säga att du slits mellan byråer.
Eller så kanske du funderar över en influencer-plattform istället för att gå byråvägen.
Oavsett vilket bör du gå in i dina skaparkampanjer med tillförsikt. Det innebär att ha tydliga förväntningar och klargöra viktiga kampanjdetaljer.
Nedan är åtta frågor som varumärken bör ställa innan de anlitar en byrå.
1. ”Hur många inlägg kan du garantera?”
Oavsett dina mål, slutresultatet av några influencer-kampanj är innehåll.
Och hur många delar av innehåll ditt varumärke tjänar går hand i hand med din ROI.
Hur så? Tänk på att ju mer innehåll du tjänar, desto mer marknadsföringssträcka får du ut av dina kampanjer. Detta inkluderar:
Varumärken slutar ofta med att betala byråer för uppsökande och kampanjförberedelser snarare än garanterade inlägg. Med andra ord, din budget spenderas på tid kontra innehåll.
Föreställ dig att du har en influencer-marknadsföringsbyrå på en månadspengar på $7 500. I genomsnitt får du ett dussin inlägg från dem. Det betyder att du betalar $625 per inlägg. Det tar inte heller hänsyn till kostnaden för leverans eller leverans.
Jämför det med en tjänst som kan garantera ett minsta antal inlägg per månad. På så sätt är både din budget och ROI mindre i luften. Du vet precis vad du får.
Varumärken bör inte offra kvalitet för kvantitet. Saken är att varumärken borde kunna få båda. Även om influencers budgetar är på uppgång, är det ingen ursäkt att lägga pengar på ”kanske”.
2. ”Vad är den genomsnittliga engagemangsgraden för ditt nätverk?”
Många influencer-byråer talar om storleken eller antalet följare på deras nätverk.
Som sagt, engagemangsgrad är ett mer värdefullt mått att hålla ett öga på. Varumärken bör helst arbeta med innehållsskapare som konsekvent tjänar starkt engagemang.
Nyckelordet här är ”konsekvent”. Ingen byrå eller plattform kan garantera att ditt varumärkes inlägg kommer att bli virala. Det borde inte heller vara ditt primära mål.
Istället bör varumärken fokusera på att tjäna meningsfullt engagemang från sin målgrupp.
De flesta byråer (och vissa plattformar) kräver ett lägsta engagemangströskel. Om du funderar på att anlita en influencer-byrå, var inte blyg för att fråga vad deras är.
Vi har sett på egen hand hur maktmedel och mikroinfluencers bygger samhällen som är ivriga att höra om nya produkter. Även om dessa kreatörers publik är ”mindre” är deras följare engagerade och entusiastiska.
Tänk på det. Att komma inför 1 000 produktmedvetna potentiella kunder slår 100 000 slumpmässiga människor, eller hur?
3. ”Samarbetar du främst med mikroinfluencers?”
Med tanke på punkten ovan är mindre kreatörer i hög efterfrågan på varumärken. Men varför?
- Mikroinfluencers tjänar de högsta engagemangsgraden på Instagram och TikTok
- De lägger extra arbete på sitt innehåll för att behålla sin kontotillväxt
- Sociala konsumenter litar på mindre kreatörer på grund av deras autenticitet och publikstorlek
Nedan är ett exempel på en Power-Middle Statusphere-skapare som tjänar konsekvent engagemang via Reels. För att inte tala om en 369 000+ looprulle för ett av våra märken!
Källa: @arilabaddie
Visst, det är superimponerande när byråer arbetar med kändisinfluenser. Det leder dock inte nödvändigtvis till starka kampanjresultat. Detta gäller särskilt med tanke på den prislapp som krävs för att driva en makroinfluencerkampanj.
Det finns en anledning till att häpnadsväckande 90 % av marknadsförare föredrar att arbeta med mindre kreatörer framför kändisar. Tänk på hur många kunder en mikroinfluencerbyrå skulle kunna nå för kostnaden för ett enda kändisinlägg.
Takeawayen? Ta hänsyn till vilka typer av influencers din byrå arbetar med.
4. ”Vilka sociala nätverk är du specialiserad på?”
Inga överraskningar här. Du bör köra dina influencer-marknadsföringskampanjer där din publik umgås. Om det är Instagram eller TikTok (eller båda!) beror på ditt varumärke.
Erfarna byråer bör också förstå de bästa metoderna för ett visst nätverk de är på. Detta inkluderar innehållstrender, inläggskrav och plattformsspecifika riktlinjer.
Branschen är så specialiserad att dedikerade TikTok-influensermarknadsföringsbyråer nu finns. Saken är den att det finns några byråer som fortfarande inte är aktiva på TikTok. Ganska överraskande med tanke på hur så många varumärken marknadsför produkter på plattformen.
Många byråer har ”föredragna” plattformar baserat på deras kunskaps- och influencernätverk. Se bara till att din byrås specialisering stämmer överens med din målgrupp.
5. ”Hur ser din process för innehållsgranskning ut?”
Vissa varumärken är tveksamma till att lämna över tyglarna i sina kampanjer till en byrå eller plattform.
Helt förståeligt!
Vill du ha högkvalitativt innehåll och sinnesfrid? Var redo att fråga din byrå om deras process för innehållsgranskning. Till exempel säkerställer en noggrann granskningsprocess att influencers…
- Följ instruktionerna i deras kreativa kort
- Behåll en lämplig röst
- Publicera deras inlägg i tid
- Håll dig till bästa praxis för plattformarna de publicerar på
- Visa effektivt produkten de marknadsför
Om du gör allt ovanstående garanterar du att ditt innehåll är på varumärke och kvalitet. Detta belyser också omfattningen av arbetet för en ”hands-on” influencer-byrå.
6. ”Är ditt influencer-nätverk kontrollerat?”
Det här kan tyckas vara ännu en enkel sak men det är en kritisk fråga.
Eftersom definitionen av en ”influencer” expanderar till vardagskonsumenter är det viktigare än någonsin att granska kreatörer.
Till exempel, anställer din byrå kreatörer med legitimt engagemang? En relevant publik? Inga falska följare?
Att bedöma individuella influencers för dessa detaljer (och lite till!) är en enorm tidssänkning. Detta illustrerar värdet av byråer och plattformar som arbetar med handplockade influencer-nätverk.
Ungefär som att ha en rigorös process för innehållsgranskning är ett plus, samma regler gäller för granskning.
Här är dock haken: många byråer anställer kreatörer via influenserdatabasprogramvara. Det här kanske inte är en stor sak om din byrå vet hur skaparna är ordentligt.
Vetting är dock ingen snabb process. Du måste vara noggrann. Detta illustrerar hur varumärken i första hand betalar influencer-byråer för tid istället för innehåll.
7. ”Delar du kampanjdata med varumärken? Hur är det med rapportering?”
Marknadsförare idag är förståeligt nog besatta av data.
Eftersom kampanjdata kan vara ögonöppnande för varumärken. Till exempel kan influencer-rapportering visa dig de meddelanden och produkter som fungerar bäst hos din sociala mediepublik.
Ju mer data du har, desto tydligare kan du förstå din kampanj-ROI. Några viktiga datapunkter att spåra inkluderar:
- # av influencer-inlägg och delar av innehåll
- % engagemang hos dina influencers
- # av influencer-interaktioner (tänk: kommentarer, gilla-markeringar, delningar)
- # personer nått
Om en influencer-byrå driver dina kampanjer, tänk på att de också äger din data. Åtkomst till den informationen kostar i vissa fall.
Förutsatt att din byrå delar resultatdata, var noga med att fråga hur ofta de delar den. Delas kampanjrapporter regelbundet? Kan du komma åt kampanjdata i realtid?
Tidig data innebär att varumärken kan pivotera och optimera sina kampanjer snabbare.
8. ”Hur mycket tid kan du spara mitt team?”
Enligt vår erfarenhet kan en influencer-presentkampanj ta uppåt 70 timmar (och det är bara för ~30 inlägg). Processen att köpa inlägg från influencers är ett stort engagemang, utan tvekan.
Och det är precis därför varumärken anlitar byråer!
En influencer-byrå med full service bör eliminera dina mest tidskrävande uppgifter. När du utför arbetet internt domineras ditt schema av…
- Hitta, granska och nå ut till influencers
- Förhandla priser och träffa överenskommelser
- Generera innehållsinstruktioner eller idéer
- Skicka produkter
Att prata bort dessa tråkiga uppgifter från din tallrik innebär otaliga sparade timmar. Detta bidrar direkt till din kampanj-ROI och sparar även ditt teams förnuft.
Återigen, du bör vara kristallklar om din byrås arbetsområde. ”Åh, det gör vi inte den där” är inte en fras du vill höra efter att du skrivit på ett kontrakt.
Influencerbyråer vs. plattformar: Vad är det ”bästa” sättet att lägga ut på entreprenad?
Kom ihåg att byråer inte är det enda sättet att outsourca dina kampanjer effektivt.
Att arbeta med en skalbar influencer-marknadsföringsplattform är också ett alternativ. Faktum är att det troligen är det bästa alternativet om ditt varumärke behöver praktiska, helt hanterade kampanjer.
Till exempel kör Statusphere kampanjer från början till slut. Vår plattform och vårt team gör det tunga arbetet medan våra partners övervakar deras framsteg och samlar in innehåll.
De största fördelarna med att investera i en skalbar plattform framför en byrå inkluderar:
- Fullt granskade influencers. När det gäller Statusphere arbetar vi bara med ett handplockat nätverk av kreatörer. Vår plattform matchar programmatiskt varumärken med influencers som har relevanta, engagerade målgrupper.
- Garanterat innehåll. Det här är den stora. Det här är den stora. Istället för att betala för tid, investerar varumärken som använder vår plattform i ett garanterat antal inlägg. Om det är dussintals eller hundratals inlägg är helt upp till dig. Varumärken är fria att skala upp eller ned baserat på deras behov.
- Alltid-på-kampanjer. Enligt vår erfarenhet driver varumärken som vinner med influencers långsiktiga kampanjer. Detta innebär fler möjligheter att finjustera ditt innehåll och bygga en armé av kreatörer. Jämför detta med engångskampanjer som inte får en chans att skala.
- Prestandadata från första part i realtid. Eftersom vi arbetar med vårt eget interna nätverk har vi full tillgång till kampanjdata. Vi delar denna data med våra partners i en varumärkesportal med uppdaterad statistik.
Hur du skalar dina kampanjer med en plattform kontra en byrå
Att lägga ut dina influencerkampanjer på entreprenad är definitivt inte ett beslut att ta lätt på.
Det är därför vi uppmuntrar varumärken att ställa frågor som de ovan. Återigen, du bör närma dig alla marknadsföringsinsatser med en känsla av självförtroende. Influencers är inget undantag.
Vi upptäcker att varumärken fastnar när de inser att gör-det-själv-kampanjer inte kommer att minska det. Om du står vid ett vägskäl när det gäller hur du ska gå vidare med influencers kan Statusphere hjälpa dig.
Vår nyckelfärdiga influencer-marknadsföringsplattform ger varumärken möjlighet att köra skalbara kampanjer utan att behöva fundera på. Från matchmaking och analys till uppfyllelse och vidare, vi hanterar det tunga lyftet åt dig.
Vill du veta mer om hur processen fungerar? Kontakta en av våra konsument-till-konsument-marknadsföringsexperter för att se hur vi kan få fler att skriva inlägg om ditt varumärke.