Allt varumärken behöver veta (2023)

TikTok följer tätt bakom Facebook och Instagram och är ett kraftpaket för sociala medier. Det uppskattas det 45 % av användarna av sociala medier i USA använder plattformen. Oavsett om de lär sig den senaste virala dansen eller gör hashtag-utmaningar, är det tydligt att TikTok-communityt frodas runt om i världen.
Detta gör TikTok till en fantastisk möjlighet att utöka din verksamhets räckvidd och till och med göra en del onlineförsäljning. Men om du är ny på plattformen, eller till marknadsföring i sociala medier i allmänhet kan det vara lite skrämmande att veta var man ska börja.
Tänk på den här artikeln TikTok for Business 101. Vi kommer att beskriva dina första steg när det gäller att lära känna plattformen, skapa grymt innehåll, köra videoannonser och engagera din publik varje steg på vägen.


Skapa ett TikTok-företagskonto
Att använda TikTok som varumärke kräver att du skapar ett företagskonto. Här är stegen du behöver ta:
- Ladda ner, installera och öppna TikTok på din smartphone.
- Registrera dig för ett konto. Du kan använda ditt telefonnummer eller e-post, eller logga in med någon av de angivna sociala medieplattformarna.
- Ange ett användarnamn. Klicka sedan på Redigera profil för att skapa en bio, ladda upp en profilbild och länka dina YouTube- och Instagram-konton.
- Du har framgångsrikt skapat ett TikTok-konto. Men för att komma åt TikToks hela utbud av funktioner måste du bli en Pro-användare. För att göra det, klicka på det övre högra hörnet av fliken Jag (eller ikonen med tre prickar).
- Tryck på Hantera konto > Växla till företagskonto.
- Välj mellan Creator och Business som din kontotyp.
- Välj den kategori som bäst beskriver din satsning/verksamhet.
- Lägg slutligen till din e-post och webbplats för att slutföra din profil.
Och det är allt. Du är officiellt god att gå. Genom att uppgradera till ett TikTok-företagskonto kommer du att låsa upp en uppsjö av fördelar, såsom uppdaterad resultatspårning för både organiskt innehåll och annonser, samt möjligheten att dirigera trafik till externa webbplatser.
Bekanta dig med TikToks algoritm
När det kommer till TikTok-algoritmen För dig sida är en spelomvandlare. För de som inte är bekanta är det ett personligt flöde av videor skräddarsydda för varje användares intressen som kureras av plattformens algoritm. Eftersom det är standardhemsidan för de flesta användare och där de tillbringar större delen av sin tid, är det lättare att bli viral på TikTok. För att få ut det mesta av denna algoritm, tänk på dessa tre främsta faktorer som gör och inte påverkar den:
Faktorer som påverkar algoritmen
- Användarplats bestämmer den initiala exponeringen av deras TikTok-konto
- Publikinteraktioner har en betydande inverkan på TikToks val av videor att visa
- Att använda trendljud och hashtags bör hjälpa till att öka upptäckten
Faktorer som inte påverkar algoritmen
- De totala anhängarna räknas
- Prestanda meritlista för TikToks
- Videornas ålder (dvs hur länge sedan de publicerades)
Hur man använder TikTok för företagsmarknadsföring
Den goda nyheten är att det inte finns något enda rätt sätt att driva ditt TikTok-företagskonto. Som sagt, det finns några allmänna tips och bästa praxis du kan följa för att se till att du är på rätt väg.
Gör din forskning
Ett av de bästa sätten att få en känsla för landskapet är att gräva i. Börja med att undersöka dina konkurrenter och andra varumärken inom din bransch och nisch. Gå över till deras TikTok-konton och samla så mycket information du kan. Leta efter saker som:
- Vilka typer av innehåll de lägger upp
- Hur ofta de gör inlägg
- Hur många följare de har
- Hur engagerade användare är med sina inlägg när det gäller gilla-markeringar, kommentarer och delningar
- De inlägg som har varit mest framgångsrika
- Alla coola, kreativa eller framgångsrika idéer och strategier de kommer med på bordet
När du kan se vad som fungerar och vad som inte fungerar, kommer du ett steg närmare att hitta det som fungerar bäst för dig.
Sätt upp SMARTA mål
Visst, du vill bli viral och träffa en miljon följare så snabbt som möjligt. Men låt oss vara verkliga: det är extremt sällsynt att hitta den typen av framgång över en natt (och alla marknadsföringsguru som lovar dig att det ljuger!). Det mest rättvisa tillvägagångssättet innebär att sätta konkreta, specifika mål som du kan mäta och nå stegvis.

Källa
En av de beprövade målsättningsövningarna kallas SMART:
- Specifik: Mer än bara ”Jag vill bli framgångsrik” – prova något som ”Jag vill öka min varumärkesmedvetenhet” eller ”Jag vill öka mina TikTok-följare.”
- Mätbar: Lägg till några siffror till målet, som att dubbla dina följare på sex månader eller få 1 000 nya besökare till din webbplats från TikTok under de kommande tre3 månaderna. Välj något du kan spåra genom TikTok eller din webbplatsanalys.
- Uppnåelig: Som vi nämnde kommer en miljon följare inte att hända över en natt. Håll dina mål uppnåbara baserat på hur mycket tid och resurser du kan lägga på marknadsföring.
- Relevant: Mer än att bara få fler gilla-markeringar och visningar, se till att ditt mål hänger ihop med ditt företags kärnframgång. Vad kommer målet att leda till som gynnar ditt resultat?
- Tidsbunden: I det ”mätbara” steget ser du deadlines. Ställ in specifika datum så att du kan hålla dig själv och ditt team ansvariga för att uppnå dessa mål.
Posta regelbundet
Du vill konsekvent stanna i flöden från TikTok-användare så att de bygger en relation med ditt varumärke över tid. Det är därför du bör ha en konsekvent innehållsstrategi: skapa videor regelbundet och lägg upp dem regelbundet.
Notera också de bästa tiderna på dagen att göra inlägg. Om du har ett Pro-konto kan du navigera till Analytics och se de tider på dygnet som din målgrupp är mest aktiv.
Källa
Skapa ”bakom kulisserna” innehåll
TikTok är känt för avslappnat, informellt innehåll. TikTok-användare vill veta vem som ligger bakom varumärket, hur de är och vad de står för. Innehållet ”bakom kulisserna” är ett bra sätt att visa TikTok-communityt vem du är – och ha lite kul på vägen.
E-handelsföretag kan göra detta genom att skapa innehåll om att packa dina beställningar, köpa in eller skapa dina produkter, eller den klassiska ”träffa teamet.”
Dela UGC (användargenererat innehåll)
Har du problem med att skapa massor av innehåll? Prova att dela innehåll från andra TikTok-användare. Användargenererat innehåll kan vara ett fantastiskt verktyg för att utnyttja din TikTok-gemenskap. Det ger också användarna rampljuset, ger dem ett litet uppsving och ofta en större affinitet till ditt varumärke.
Genom att lägga upp original och användargenererat innehåll arbetar Shopify för att bygga upp sin sociala mediegemenskap, visa upp olika innehållsskapare och ha en väl avrundad och underhållande TikTok-närvaro.
Källa
Bästa metoder för TikTok-innehåll
Vill du skapa fantastiskt innehåll som ökar din publiks räckvidd och får dem att komma tillbaka för mer? Här är några sätt du kan blomstra genom din innehållsstrategi.
Börja starkt
De första sekunderna är de viktigaste. Se till att du slår hårt annars riskerar du att förlora dina tittare. I detta inlägg, Cult Beauty leder med nyfikenhet genom att fråga, ”Har du någonsin undrat hur dina hudvårdsingredienser ser ut i sin naturliga form?” Chansen är stor att de flesta konsumenter av hudvårdsprodukter inte har sett dessa ingredienser tidigare, så de kommer att lockas att stanna kvar.
Källa
Håll det kort
Ett av huvudmålen är att användarna ska se till slutet. Det betyder att kortare är bättre. Om dina videor är för långa riskerar du att tappa uppmärksamheten och få dem att scrolla rakt förbi. Filma helst i mindre än 30 sekunder till en minut.
Korsmarknadsföra innehåll
Dra nytta av ditt fantastiska innehåll genom att lägga upp det på dina andra sociala mediekanaler. Lägg till exempel om din TikTok-video som en berättelse eller rulle på Instagram eller Facebook, eller en YouTube Short. Tänk bara på att innehållet ”är vettigt” på de andra plattformarna också. Ingen känner dina användare bättre än du, så få en känsla för vilka inlägg de kan vara mer lyhörda för.
Effektivisera saker med Shopify TikTok försäljningskanal
Om du känner dig lite överväldigad efter att ha smält stegen för att använda TikTok för affärer, oroa dig inte! Det finns en lösning som kan göra ditt liv mycket enklare: Shopify TikTok försäljningskanal. Säg adjö till huvudvärken med att köra kampanjer och skapa videor på din telefon. Genom att helt enkelt lägga till TikTok-försäljningskanalen i din Shopify-butik kan du effektivisera din verksamhet och hantera allt effektivt, direkt från ditt skrivbord.
Använd shoppingfliken i profilen
TikTok låter dig lägga till en shoppingflik i profilen som gör det möjligt för tittare att komma åt alla dina produkter med ett svep. Shopify-butiken Kylie Cosmetics använder shoppingfliken för att sälja direkt på TikTok.
När dina fängslande produktrullar väl hakar i din publik, behöver de inte lämna TikTok och kan göra ett köp direkt där och då. För dem är din TikTok-profil som en one-stop-shop, så de kommer sannolikt att köpa och komma tillbaka för mer.
Kör, spåra och optimera kampanjer
Alla verktyg du behöver för att skala upp din försäljning är till hands med försäljningskanalen. Från enkel Pixel-installation till laserfokuserad målgruppsinriktning och kampanjoptimering, denna integration har täckt dig.
Hitta framgång på TikTok
Även om det kan verka skrämmande, använder massor av företag TikTok för att nå sina mål. Namnet på spelet är konsekvens: utveckla smarta mål och en solid marknadsföringsplan, posta regelbundet, spåra och mät dina prestationer och fortsätt att förbättra dig på vägen.
Med tid, tålamod och kreativitet kommer du sannolikt att upptäcka att dina mål inte är så långt borta.
Hur man använder TikTok för företag FAQ
Hur fungerar ett företagskonto på TikTok?
Om du är bekant med personliga TikTok-konton kommer du inte ha några problem att få kläm på ett företagskonto. Dessa konton låter dig skapa och dela videor, engagera dig med andra användare och mer. Men ett företagskontos verkliga värde ligger i dess tillförda resurser. Med ett företagskonto får du tillgång till kraftfulla analysverktyg och annonseringsfunktioner och möjligheten att skapa en anpassad företagsprofil. Dessutom kan du lägga till en uppmaningsknapp och anpassade länkar som leder tittarna till din app eller webbplats.
Vilka är nackdelarna med att använda TikTok för företag?
- När det kommer till marknadsföringsalternativ kommer TikTok lite kort. Företag kan inte spåra kundanalyser eller dra nytta av funktioner som influencer marketing, riktade annonser och A/B-testning.
- Annonseringsmöjligheterna är begränsade. Företag kan bara annonsera genom sponsrade inlägg, som inte alltid är lika effektiva som andra former av reklam.
- Kundtjänstverktyg saknas också på plattformen. Företag hittar inte livechatt eller kundfeedbackformulär, vilket gör det svårare att engagera sig med sin publik.
- Att skapa innehåll för TikTok kan vara tidskrävande, eftersom företag behöver skapa, redigera och övervaka prestandan för sina videor.
- Slutligen kan TikToks strikta innehållspolicy göra det svårt för företag att marknadsföra sina produkter eller tjänster.
Hur ställer jag in TikTok för mitt företag?
- Skapa en professionell profil: När du bygger din profil, inkludera ditt företagsnamn, logotyp och en kort beskrivning av vad du gör i profilinformationen.
- Utveckla en innehållsstrategi: Ta dig tid att ta reda på vilken typ av innehåll du vill lägga upp och hur ofta du ska lägga upp det.
- Stöd ditt innehåll: Använd relevanta hashtags, länka till andra konton i din bio och överväg med hjälp av TikToks annonsplattform för att ge ditt innehåll ett lyft.
- Utvärdera dina resultat: Gräv i data för att se vilken typ av innehåll som resonerar bäst med din målgrupp. Lägg sedan upp mer sådant innehåll för att få mer engagemang och öka försäljningen.
Är TikTok för företag gratis?
Nej, TikTok för företag är inte en gratistjänst. För att få tillgång till dess funktioner krävs ett betalabonnemang.


