Anledningar till varför ingen läser din blogg

Har du lagt ner hundratals timmars arbete (eller mer) på din blogg men fortfarande inte får trafik?
Kanske är du expert på något område och har användbar kunskap att dela med dig av. Och du skapar förstklassiga blogginlägg som du vet kommer att hjälpa människor. Men när du tittar på din trafik eller scrollar ner till ditt kommentarsavsnitt kan du nästan höra ljudet av syrsor.
Vad pågår?
Folk läser inte din blogg, och du måste ändra på det. I det här inlägget ska vi djupdyka och lära oss hur man gör öka din bloggtrafik och engagera läsarna.
Varför det är viktigt att öka trafiken till din blogg
Du kanske tror att det är allt du behöver göra att skapa en blogg och skapa kvalitetsblogginlägg. Men ditt arbete slutar inte där.
Om du visar annonser på din blogg eller gör affiliate-marknadsföring behöver du folk som kommer till din webbplats och läser dina inlägg. Det är bara när du har tillräckligt många som landar på din webbplats och engagerar dig i ditt innehåll som du kan tjäna pengar på intäktsgenerering.
Nyckeln är att optimera din blogg på olika sätt så att du drar trafik organiskt och får folk att ansluta till dina inlägg. Ju mer du engagerar människor, desto mer kommer de att komma ihåg och rekommendera din blogg. Och som ett resultat kommer fler att läsa den.
Dessutom märker sökmotorer som Google när folk stannar på din sida länge och tydligt läser ett helt inlägg. Du kommer att påverka din sökranking och din bloggs rykte genom att optimera.
En annan kritisk effekt är att du bygger bakåtlänkar när folk tycker att ditt innehåll är tillräckligt viktigt att länka till på sina egna webbplatser.
Om du vill få sådana fördelar för din egen blogg, fortsätt läsa vidare och lär dig vilka misstag du bör undvika. Men innan vi gör det måste vi utforska följande fråga.
Hur kan du se om folk läser din blogg?
Så du kanske redan har en uppfattning om huruvida folk läser din blogg eller inte. Här är några tecken du kanske känner igen (och brist på dessa tecken kan också vara talande):
- Folk lämnar kommentarer i slutet av ditt inlägg. De delar sina synpunkter eller ställer följdfrågor
- Ditt innehåll delas och diskuteras på sociala medier
- Andra bloggare och varumärken skapar länkar till ditt innehåll på sina egna plattformar
Sådan aktivitet är till hjälp, men den ger dig inte riktigt tillräckligt med information.
Vilka blogginlägg är mest populära på din webbplats? Vilka ligger bortglömda i hörnet och samlar spindelväv? Vilka ämnen får mest uppmärksamhet och vilka är dina läsare?
Att få mer förfinad information om din bloggprestanda kan vara transformerande. När du spårar vilket innehåll som fungerar bra och vad som inte gör det kan du fokusera på att skapa fler ämnen som din publik kommer att älska.
Du kommer också att sluta lägga tid och energi på inlägg som ingen bryr sig om. Att förstå din bloggprestanda leder också till att du vet mer om din publik. Är de andra bloggare? Inbitna teknikentusiaster? Hemmamammor?
När du spårar din bloggs prestanda kommer du också att fånga upp demografisk information som platser och de enheter som människor använder. Du kommer att kunna anpassa dina inlägg mer och skapa ytterligare engagemang.
Hur du praktiskt spårar din bloggprestanda
Vilka praktiska steg kan du ta för att spåra din bloggs läsare och trafik?
Det enklaste och mest effektiva sättet är att ställa in Google Analytics. Det är ett kraftfullt och gratis verktyg som talar om för dig hur mycket trafik du får och vilka av dina sidor och inlägg som har störst effekt. Andra viktiga mätvärden inkluderar avvisningsfrekvens, uppehållstid och mer.
Analysera den tid besökare spenderade på specifika webbsidor (uppehållstid) och kontrollera din avvisningsfrekvens (hur många som lämnar din webbplats direkt när de landar på den) för att se hur engagerade dina läsare är. Om den genomsnittliga besökaren bara spenderar några sekunder på en sida är det en röd flagga.
Dricks: för att spara tid och skapa mer effekt: använd ett plugin för att ställa in din analys istället för att göra det manuellt.
Om du inte är erfaren och tekniskt kunnig kan det vara svårt och tidskrävande att arbeta med Google Analytics. Jag rekommenderar att du arbetar med MonsterInsights-plugin som gör det allt du måste ställa in spårning och få visuella rapporter som hjälper dig att hitta sätt att förbättra din blogg.
När du väl börjar mäta hur din blogg fungerar kan du känna dig nere om siffrorna ser dåliga ut.
Men oroa dig inte! Nu har du informationen du behöver för att ändra situationen till en där du genererar mer trafik och interaktivitet på din webbplats.
De främsta anledningarna till att folk inte läser din blogg
Är du redo att sätta igång?
Här är de främsta anledningarna till att folk inte läser din blogg. Genom att adressera dem hittar du sätt att öka bloggtrafiken och skapa en engagerad publik också.
1. Dina bloggtitlar lockar inte folk
En av de första sakerna som skapar ett intryck på dina läsare är din bloggtitel. Den berättar för dem vad ditt inlägg handlar om och om det är värt att läsa.
Din bloggtitel har också en inverkan på om ditt innehåll visas som ett toppsökresultat när folk skriver in sin fråga på Google.
Även om bloggtitlar helt klart är viktiga, optimerar många bloggare dem inte. Vissa skribenter skapar långa bloggtitlar eller använder komplexa och tråkiga ord som skapar trötthet bara av att läsa dem.
Ett enkelt sätt att omedelbart göra din bloggtitel effektfull och spännande är att använda ett verktyg för rubrikanalys. Ange bara din föreslagna bloggtitel och se vilken poäng du får. Du vill sikta på en som är hög, dvs över 70.

En stark titel kommer att dra till sig folks uppmärksamhet och du kommer att bli belönad med högre sökranking – vilket leder till ännu mer trafik.
2. Du bygger inte leads
Förutom att öka ny trafik till din blogg måste du också engagera läsarna som redan har snubblat på ditt innehåll.
Det är osannolikt att personer som har besökt din webbplats en gång aktivt kommer att slå upp den igen utan uppmaning. Du måste skapa direkt innehåll med dem och skicka dem påminnelser och uppdateringar via nyhetsbrev.
För att göra detta, lägg till ett opt-in popup-formulär på din blogg. Det är ett enkelt formulär som visas och ber folk att registrera sig för ditt nyhetsbrev. De behöver bara släppa sitt namn och sin e-postadress för att få e-postinnehåll från dig regelbundet.

För att skapa den bästa effekten med din opt-in popup, använd en exit-avsiktsutlösare. Din popup visas bara när folk precis ska lämna din blogg. Ett annat tips är att skapa en blymagnet, det vill säga ett gratis objekt som en e-bok, videohandledning eller begränsat blogginnehåll.
När du bygger en e-postlista och får fler registreringar får du din befintliga publik att komma tillbaka och läsa dina nya blogginlägg och kommentera dem också.
3. Du undersöker inte din publik
Många bloggar börjar som ett sätt för en bloggare eller företag att dela kunskap. Detta görs ofta utan någon medveten planering i början.
Men med tiden växer din blogg, eller så bestämmer du dig för att arbeta mer seriöst med den. När du jobbar på din blogg på allvar måste du skräddarsy den efter din publik och skapa planerade bloggartiklar med jämna mellanrum. Och för att göra detta måste du undersöka vad din publik behöver.
Som nämnts tidigare kommer din Google Analytics-inställning att göra det enkelt att söka efter din målgrupp. Och naturligtvis titta på svar på dina bloggkommentarer för att skapa innehåll som folk föredrar.


4. Du marknadsför inte ditt innehåll
Det spelar ingen roll hur fantastiskt ditt blogginnehåll är om folk inte kan upptäcka det. För att göra din blogg upptäckbar måste du marknadsföra den.
Detta inkluderar att konsekvent marknadsföra dina blogginlägg genom dina sociala mediekanaler. Constant Contact delar blogginlägg och tutorials på olika plattformar. Se till att du skapar grafik som är plattformsvänlig för att skapa bästa effekt.

Här är ett annat exempel på ett blogginlägg som delas på Facebook.
Andra alternativ är att samarbeta med andra bloggare och skapa gästinlägg på andra publikationer där du kan uppmärksamma din blogg. Och om du har en marknadsföringsbudget kan du köpa Facebook-annonser och boosta dina inlägg för maximal räckvidd
5. Din webbplats är inte optimerad för sökmotorer
Även om sociala medier och e-post är två bra sätt att generera snabb trafik, kommer organisk söktrafik troligen att vara den främsta källan som kommer att generera en kontinuerlig ström av trafik till din blogg utan kostnad.
Det är därför det är viktigt att du optimerar din bloggsajt och varje blogginlägg du skapar för att rankas bra på sökmotorerna. Annars kommer Google inte ens lägga märke till din blogg, än mindre ranka dina blogginlägg högre i sökresultaten.
SEO (Search Engine Optimization) är ett komplicerat ämne. Faktum är att det finns hela industrier som är uppbyggda kring denna process. Men du behöver inte vara expert för att optimera din blogg för SEO.
Börja med att installera ett SEO-plugin, som AIOSEO, på din WordPress-blogg för att analysera om inläggen du gör är optimerade. Du kan också använda ett SEO-verktyg som SEMrush för att identifiera bra bloggämnen och för att spåra bakåtlänkar, vad folk letar efter och annan information.

Om du vill ha ett fantastiskt gratisverktyg, arbeta sedan med Googles sökordsplanerare för att undersöka viktiga sökord inom ditt område. När du börjar skapa meningsfullt innehåll och använder sökord som folk anger när de gör sökningar, förbättras dina chanser att få högre ranking.
6. Din webbplats är för långsam
Kommer du ihåg att du kände dig frustrerad och otålig när du öppnar en webbplats och upptäcker att det tar en evighet att ladda? För de flesta känns till och med 3 sekunder som en lång tid när det gäller att vänta på att innehåll ska dyka upp. Vill du att fler ska läsa din blogg? Se till att den laddas så snabbt som möjligt.
Kontrollera hur snabbt din webbplats laddas med IsItWP:s kostnadsfria testverktyg för webbplatshastighet.

Om din webbplats behöver längre tid än 3 sekunder för att visas på skärmen måste du vidta omedelbara åtgärder för att fixa det. Här är några förslag:
Det mest effektfulla steget du kan ta är att arbeta med en fantastisk värdtjänst. En solid kommer att kosta mer, men den kommer också att hjälpa din webbplats att laddas snabbt samtidigt som den skyddas från skadliga attacker.
7. Dina blogginlägg är svåra att läsa
Alltför många bloggare och företag tror att de måste vara ”smarta” med sitt innehåll. De ägnar sig åt komplext ordspel och använder långa fraser. Även om sådana försök kommer att få ditt blogginnehåll att se sofistikerat ut, kommer de sannolikt att få din läsare att klicka på bakåtknappen snabbt.
Med så mycket information online kan människor inte noggrant gå igenom varje blogginlägg de läser. Istället läser de igenom en bloggsida på några sekunder innan de bestämmer sig för om den uppfyller deras behov.
Med detta i åtanke vill du formatera dina blogginlägg så att de är lätta att läsa. Så här kan du göra:
- Skapa korta stycken som inte består av mer än fyra rader vardera
- Kör ditt blogginlägg genom en innehållsanalysator för att kontrollera om det är läsbart. AIOSEO, SEO-plugin, har en inbyggd funktion som betygsätter ditt innehåll efter läsbarhet
- Dela upp brödtexten i ditt inlägg med beskrivande underrubriker
- Använd punkter för att markera viktiga punkter och göra dem lätta att läsa
- Använd ett vänligt och naturligt språk som du kan använda när du pratar med vänner. Det är mer tilltalande för människor och är också lättare att läsa
- Lägg till bilder till dina inlägg för att göra dem attraktiva och för att förstärka dina poäng

Att skriva och publicera blogginlägg är en egen konstform. Men med tipsen som nämns här gör du ditt innehåll användarvänligt direkt. Och i processen kommer du att öka din SEO-poäng också.
Är du redo att ta in fler läsare till din blogg?
Att skapa en blogg är en givande och kritisk aktivitet för både företag och proffs. Det är ett bra sätt att skapa en sidoinkomst för privatpersoner också.
Så länge du har något av värde att dela har din blogg en god chans att få bra trafik och engagemang.
Undvik misstagen som anges i det här inlägget så optimerar du ditt innehåll och din blogg och får mer trafik.
Nu när du vet hur du får folk att läsa dina blogginlägg, här är några bra blogginläggsidéer som hjälper dig att fortsätta producera bra innehåll för din blogg.