Generering av leads

Använd SMARTA mål för att förbättra ditt marknadsföringsspel

För att starta ditt företag på rätt fot, var SMART om dina mål.

Min marknadsföringsbyrå var dödsdömd från början. Det var åtminstone vad jag trodde 2010. Jag hade ingen tydlig riktning eller självförtroende, och jag gav nästan upp mina drömmar om att äga ett litet företag.

Det var tills min fru Linda lärde mig hur man använder SMARTA mål.

Jag minns att jag satt vid mitt skrivbord i vardagsrummet i vår lägenhet med ett sovrum, med huvudet i händerna, när jag försökte komma på hur jag skulle få det här att fungera. Jag fick en knackning på axeln och vände mig om för att se Linda med något som såg ut som ett konsthantverksprojekt. ”Här!” sa hon medan hon stack in föremålen i mina händer, ”Jag vill att du hänger upp den här svarta tavlan på väggen och skriver ner hur många kunder och hur mycket du vill tjäna under de kommande tre månaderna.”

Att säga att jag var ett rådjur i strålkastarna vore en underdrift. Jag kunde inte fatta att jag skulle få en ny klient, än mindre flera. Ändå kunde jag inte säga nej till det där vackra leendet, så jag hängde upp tavlan ovanför mitt skrivbord och började skriva:

  • 5 kunder på 3 månader
  • $750 totalt per månad

Linda log och sa: ”Grattis, du har precis satt upp ditt första SMARTA mål.” Hon räckte mig ett paket guldstjärnor (precis som på dagis) och sa: ”För varje ny kund du signerar kan du lägga till ett klistermärke på tavlan. Jag slår vad om att du kan få alla fem klistermärkena nästa månad.”

Utan att jag visste det var Lindas utmaning precis vad jag behövde. Hon hade gett mig den motivation jag behövde för att bygga den byrå jag visste att jag kunde.

Målsättning kan verka som en tråkig eller till och med tråkig uppgift, men när du är en småföretagare med en miljon saker igång samtidigt behöver du ett sätt att markera vad du arbetar mot. Du kan trots allt inte hantera det du inte mäter.

Enligt en studie av psykologen Gail Matthews vid Dominican University är det upp till 20 procent större sannolikhet att personer som skriver ner sina mål slutför dem. Dessutom tenderar de som sätter handlingsbara uppgifter och övervakar sina framsteg att uppnå sina mål 40 procent mer.

Vad detta säger oss är att det inte är slöseri med tid att skriva ner dina mål och regelbundet kontrollera dem. Istället är det en bra praxis att hjälpa till med deras framgångsrika slutförande.

Så ska du bara börja skriva ner dina mål på en checklista och markera dem när du uppnår dem? Det måste finnas ett bättre ramverk att använda för att se till att du förbereder dig för framgång med varje mål.

Här är där SMARTA mål kommer in i bilden.

Vad är SMARTA mål?

SMART är en praktisk akronym som skapar en användbar ram för att utforma dina mål. Det räcker inte att bara skriva ner ett mål! Du måste definiera de steg du behöver ta för att uppnå det samt hur du ska mäta din framgång.

Se även  Insamlingsguide för Thanksgiving Fundraising | Ständig kontakt

När jag undervisar om SMART-mål vid mina evenemang är den vanligaste frågan ”Vad står förkortningen SMART för?” Det är faktiskt de fem grundsatserna i SMART-ramverket:

Sspecifikt (Kan du borra ner och hyperfokusera på ett område eller en uppgift?)

Mmätbar (Kan du tilldela ett nummer eller en procentsats för att mäta dina framsteg?)

Attainable (Kan du nå detta mål rimligen, så att du inte tappar självförtroendet?)

Relevant (Kan du verkligen dra nytta av att uppnå detta mål?)

Time Sensitive (Kan du skapa en deadline eller förfallodatum för att hålla dig ansvarig?)

SMART Goals är ett utmärkt verktyg för att ge dig den tydlighet, fokus och motivation du behöver för att ta ditt lilla företag till nästa nivå. SMART-mål är också lätta att använda av vem som helst, var som helst, utan behov av specialverktyg eller utbildning.

Låt oss dela upp det bokstav för bokstav…

Specifik

När du sätter ett mål vill du vara så specifik som möjligt. Vad är ditt önskade resultat? Vill du få mer e-postaktivitet eller öka din klickfrekvens för e-post? En av dessa är mätbar och väldefinierad, och den andra inte.

Om du vill fokusera på att förbättra resultaten av din e-postmarknadsföring måste du definiera vad du vill ändra och hur mycket du vill ändra det. Genom att sätta ett specifikt mål ger du dig själv en utmaning som du kan mäta och uppnå exakt. När du är för otydlig ger du inte dig själv ett verkligt mål att uppfylla och är mer benägna att överge dina ansträngningar. Du kan bli specifik genom att fokusera på:

  • Öka klickfrekvensen för e-post
  • Fler e-postsvar
  • Minska avanmälan
  • Öka antalet prenumerationer på e-postlistor
  • Öka prenumerationer på SMS-marknadsföring

Mätbar

När du har satt upp ett specifikt mål, hur kommer du att avgöra om det har uppnåtts framgångsrikt? Det är därför det är så viktigt att sätta upp ett mål som kan mätas. Låt oss säga att du vill öka klickfrekvensen för e-post med 5 procent. Som en del av din målsättning kommer du att analysera vad dina aktuella e-postmarknadsföringsmått säger dig för att veta var du började ifrån och använda verktyg inom din e-postmarknadsföringsplattform för att övervaka dina framsteg.

Hur kommer målet att mätas? Vilka verktyg kommer du att använda för att mäta framgång? Vilka kanaler har du tillgängliga för dig? Svara på dessa frågor innan du börjar. Om du inte kan mäta framgång, överväg att skapa ett mer specifikt mål.

För att möjliggöra mätning av dina specifika mål ovan kan du säga:

  • Ökar klickfrekvensen för e-post med 5 procent
  • Samla in 20 e-postsvar per e-postkampanj
  • Minskar avanmälan med 10 procent
  • Ökar prenumerationer på e-postlistor med 200
  • Öka prenumerationer på SMS-marknadsföring med 50

Uppnåelig

Du måste vara realistisk när du sätter upp SMARTA mål. Även om jag älskar att skjuta efter stjärnorna (och ibland landa på månen) för att göra dig redo för framgång, är det viktigt att sätta upp ett mål som är uppnåeligt. Till exempel kan det vara lite för högt att sätta ett mål för att få slut på hungern i världen.

Se även  9 goda skäl att överväga annonsering utanför hemmet 2022

Sätt alltid upp mål du kan uppnå eftersom de ger dig framsteg och dragkraft du behöver för att fortsätta! Om du sätter ett mål som är för svårt att uppnå, är det mycket större chans att du kommer att ge upp det helt och hållet. Om du har ett stort högt mål, dela upp det i mindre mål så att du kan mäta dina framsteg mer effektivt.

Omvänt, sätt inte SMARTA mål som är superenkla att uppnå. Till exempel var mitt första SMART-mål att landa 5 kunder på 3 månader för en total intäkt på $750 per månad. Linda lät mig sola mig i glansen av det målet i 24 timmar innan hon instruerade mig att ”tänka större.” Jag följde hennes ledning och återställde mitt mål till 5 nya kunder på 3 månader för en total intäkt på $1 500.

Relevant

Här är ett enkelt lackmustest för dina SMARTA mål: Kommer att uppnå detta mål hjälpa dig eller ditt företag just nu?

När du sätter upp mål, se till att du siktar på något som är användbart istället för att skapa extra arbete för saker som kanske inte bär någon frukt. Att skapa SMARTA mål för dina e-postmarknadsföringskampanjer som att öka dina klickfrekvenser är definitivt relevant för att öka försäljningen och växa ditt företag.

Genom att tänka igenom målen som anges ovan, så här är de relevanta för att växa ditt företag:

  • Att öka klickfrekvensen för e-post med 5 procent innebär att fler människor interagerar med ditt innehåll och är öppna för att lära sig mer om ditt företag
  • Samla in 20 e-postsvar per e-postkampanj innebär att prenumeranter känner att de har tillräckligt med relationer för att inleda en dialog med dig
  • Att minska antalet prenumerationer med 10 procent innebär att ditt innehåll är relevant och tillför ett värde i inkorgen så att fler kommer att öppna, klicka och interagera med dina e-postmeddelanden
  • Att öka antalet prenumerationer på e-postlistor med 200 innebär att du ger en viktig anledning för människor att gå med i din lista och lära sig mer om ditt företag
  • Genom att öka prenumerationerna på SMS-marknadsföring med 50 kan du få kontakt med fler potentiella kunder på en enhet som de alltid har tillgång till

Tänk bara på vilken nytta du kommer att få om du uppnår ditt mål, och kom ihåg – om du inte riktigt kan definiera fördelen kanske det inte är superrelevant.

Tidskänslig

Om du lägger till en deadline till ditt SMART-mål skapar du en extra nivå av ansvarighet. Eftersom vi arbetar på en tidslinje (det finns trots allt bara 24 timmar på ett dygn) kan du utnyttja tiden för att skapa en känsla av brådska för ditt mål.

Se dock till att ange en tidsram som inte är för långt ut. Att sätta ett mål och ge dig själv ett år kan vara för mycket (beroende på målet), så försök att skjuta under en kortare tidsperiod som en månad eller en kvart. Se till att tiden du ger dig själv räcker för att få det gjort men inte tillräckligt för att du kommer att glömma det eller sparka ner det till förmån för mer pressande uppgifter.

Se även  Bästa idéer för kampanj för restauranghelger

Med tanke på våra SMARTa mål ovan kan vi lägga till följande tidsramar:

  • Öka klickfrekvensen för e-post med 5 procent under nästa månad
  • Samla in 20 e-postsvar per e-postkampanj senast i januari
  • Minskar avanmälan med 10 procent under tredje kvartalet
  • Ökar prenumerationer på e-postlistor med 200 varje månad
  • Ökar prenumerationer på SMS-marknadsföring med 50 varje vecka

Sätta ihop allting

Nu när du har definierat hela akronymen är det dags att dra ihop allt till en enkel formel som jag skapade för medlemmar i vår kostnadsfria Bigger Better Biz-marknadsföring.

jag vill [increase/decrease] min [marketing metric] förbi [quantity/percentage] genom [marketing channel] i nästa [length of time.]

SMART målformel

Lägg bara till de detaljer som är tillämpliga på det specifika mål du vill sätta upp för dig själv eller ditt företag. Om du till exempel vill utöka din e-postlista skulle ditt uttalande se ut ungefär så här…

jag vill öka min storlek på e-postmarknadsföringslistan förbi 100 prenumeranter per månad genom min Youtube-kanal i nästa 60 dagar.

Där har du angett vad du vill uppnå, det mått du skjuter efter, med vilka medel du kommer att arbeta för att uppnå det och vilken tidslinje det kommer att uppnås på. Skapa ett enkelt uttalande som detta för vart och ett av dina mål framöver, och du kommer att se att att behöva definiera detaljerna och måtten hjälper dig att hitta en väg till slutförande mer än bara ett vagt uttalande eller idé.

Att omsätta dina mål i handling

Genom att sätta upp SMARTA mål håller du dig själv och ditt företag ansvariga. Se inte på att sätta mål som en meningslös uppgift – se det som det första steget till framgång! Du kan inte veta om du har lyckats om du inte kan definiera var du började.

När jag ser tillbaka på den ödesdigra dagen när min underbara fru Linda introducerade mig för SMARTA mål kan jag inte låta bli att skratta. Jag kommer aldrig att glömma den övergivna känslan när jag vaggade mitt huvud i mina händer och undrade hur jag skulle försörja min familj genom att följa mina drömmar.

Men här sitter jag, 12 år senare, och driver en blomstrande marknadsföringsbyrå som har coachat och konsulterat tiotusentals småföretagare och arbetar med hundratals e-postmarknadsföringskunder varje månad. Att säga att jag slog ut mitt ursprungliga SMARTA mål ur parken skulle vara lite av en underdrift.

Så vad väntar du på? Följ den SMARTA målformeln ovan och börja bygga ditt företag där du vill att det ska vara!

Förfina dina e-postmarknadsföringskampanjer genom att följa dessa bästa metoder för e-postmarknadsföring.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button