Avslöjar 2023 års bästa TikTok-kampanjer

Som influencer marketing eftersom ett allt viktigare verktyg för att marknadsföra ditt företag ville NeoReach ta en djupare titt på hur vi kan informera framtida strategier. Målet med denna rapport är att ge insikt i hur och när man ska använda influencer marketing på TikTok. Vi tittade på data från 2022 och analyserade prestanda och typer av sponsrat innehåll vid olika tidpunkter på året, med målet att använda föregående år för att hjälpa till att forma framtida beslut. I slutet av denna rapport hoppas vi kunna svara på alla frågor om influencer marketing på TikTok.
SENASTE TIKTOK-KAMPANGERRAPPORT
Knäcka koden: Avslöja 2023 års bästa TikTok-kampanjer:
Forskningsmetodik
Data som presenteras i denna rapport samlades in med hjälp av våra veckodatasammanställningar av sponsrade TikTok-videor. För att kvalificera sig och inkluderas i vår datauppsättning, var varje video tvungen att följa FTC:s avslöjandebestämmelser. Vår datauppsättning bestod av sponsrade TikToks som publicerades från januari till december 2022, från kreatörer baserade i USA och Kanada.
Vi analyserade över 9 700 videor i vår datauppsättning för att analysera trender i sponsrat innehåll på TikTok under 2022. Vi tittade på kvartalsvisa mätvärden, hittade vilka varumärken och branscher som sponsrade mest innehåll vid den tiden, och vilken typ av annonser de använde. Med denna data och analys kan vi se trenderna som bildades 2022 och använda dem för att informera framtida marknadsföringsstrategier.
Kvartalsdata för 2022
Här kommer vi att undersöka de bästa varumärkena och branscherna i varje kvartal, tillsammans med de mest populära typerna av annonser.
Q1
Toppmärken
Under första kvartalet 2022 sponsrade Bang Energy 74 videor, mer än 2 gånger något annat märke det kvartalet. Andra toppmärken inkluderar Paramount, McDonald’s och Amazon.
Toppindustrier
Under Q1 dominerade Food & Drinks området med 522 sponsrade videor. Varumärken för mat och dryck, skönhet, mode och underhållning sponsrade 75 % av videorna som sponsrades av dessa 10 branscher.
Innehållstyper
Kampanjtyper
Uppmaningar till handling
Innehållstyper
Q2
Toppmärken
Under Q2 sponsrade Shein flest videor, trots att han inte var bland topp 10 för Q1. Detta kvartal hade 6 nya varumärken i toppen och mer variation i antalet sponsrade videor.
Toppindustrier
Toppbranscherna förblev i linje med Q1, förutom Hälsa och Wellness som ersatte Finans. För varje bransch, förutom skönhet, skedde en ökning av antalet sponsrade videor.
Innehållstyper
Kampanjtyper
Uppmaningar till handling
Innehållstyper
Q3
Toppmärken
Under tredje kvartalet var Amazon det främsta varumärket, med 85 sponsrade videor. Vooz Hydrate, McDonald’s, Feet Findr och Dunkin’ sponsrade alla 22 videor under tredje kvartalet.
Toppindustrier
Det här kvartalet såg vi Consumer Electronics öka i popularitet. Trots att varumärken för Food & Drinks och Beauty sponsrar färre videor, ligger de fortfarande kvar i toppen under tredje kvartalet.
Innehållstyper
Kampanjtyper
Uppmaningar till handling
Innehållstyper
Q4
Toppmärken
Under fjärde kvartalet sponsrade Amazon 100 TikToks, den högsta av något varumärke under 2022. Under det här kvartalet såg vi tre nya varumärken ta sig till toppen: Hi Smile, Bumble och Celsius.
Toppindustrier
Mat och dryck, mode, skönhet och underhållning förblev de fyra främsta branscherna 2022, trots att deras individuella siffror minskade under fjärde kvartalet.
Innehållstyper
Kampanjtyper
Uppmaningar till handling
Innehållstyper
Branschdatauppdelning
Mest sedda märken
Kvartalsvisa varumärken vs skapare
Q2 var det mest hektiska kvartalet för influencer-marknadsföring på TikTok, med det högsta antalet varumärken som sponsrade innehåll och det högsta antalet kreatörer som sponsrades. Samtidigt sponsrade de minsta varumärkena innehåll under fjärde kvartalet, med mindre än 1 000 varumärken.
Branschengagemang
Märkesengagemang
Industries synpunkter per kvartal
Förändring av branschvy
I det här diagrammet visar vi den procentuella förändringen av antalet visningar för varje bransch från Q1 till Q4. Fotografering ökade med 2 581 % i visningar, den högsta av alla branscher. Utbildning hade den största minskningen av visningar, med -94 %
Antal videor kontra timme
Det här diagrammet visar frekvensen av sponsrade videoklipp som läggs upp varje timme på dygnet. Mer än 50 % av dessa videor lades upp mellan 12.00 och 17.00. 15.00 var den mest populära tiden att lägga upp en sponsrad video 2022, med totalt 967 videor.
Antal visningar kontra timme
I det här diagrammet kan vi se att efter kl. 09.00 har tidpunkten för inlägget liten effekt på de genomsnittliga visningar en video kommer att få, fram till omkring kl. 12.00. Det finns betydande variationer i det genomsnittliga antalet visningar av videor som lagts upp mellan 12 och 5 på morgonen. Visningarna når sin lägsta nivå med videor som publiceras kl. 06.00.
Månatliga varumärken
Det här diagrammet visar det varumärke som sponsrade flest videor varje månad 2022. Både Shein och Amazon var i topp under 4 månader och hade de största månaderna i april respektive oktober. I mars var Bang Energy det främsta varumärket med endast 17 videor, vilket visade en generell minskning av videor sponsrade av varumärken den månaden.
Kampanjtyper efter bransch
Vad betyder detta för 2023?
Hur kan vi använda data som visas i denna rapport för att se in i framtiden
Framtiden för TikTok 2023
Med hjälp av data och analys som visas i denna rapport kan vi göra några förutsägelser om influencer marketing på TikTok 2023:
Räkna med att se en förändring i de mest populära industrierna:
- Medan Mat & Dryck, Mode, Skönhet och Underhållning sponsrade flest videor varje kvartal 2022, minskade antalet videor som dessa branscher sponsrade från kvartal till kvartal.
- Branscher, som Gaming och Tech, var på uppgång under hela året. Vi förväntar oss att dessa industrier kommer att fortsätta växa i utrymmet.
Vi kommer att se en förändring i storleken på kreatörer som varumärken vill arbeta med
- Under året valde många stora varumärken att sponsra fler videor, med mindre kreatörer, snarare än att sponsra de större kreatörerna för färre videor
- Med den här strategin kan varumärken nå en mer varierad målgrupp och köra fler kampanjer utan att spränga budgeten.
Den bästa tiden för influencer-marknadsföring på TikTok är Q2
- Det största antalet varumärken sponsrar innehåll inom dessa få månader och arbetar med det högsta antalet kreatörer
- Det genomsnittliga engagemanget är högt under det här kvartalet och kan vara en värdefull tid för varumärken att göra sig sedda på TikTok
Viktiga takeaways
- Q2 är den mest mättade tiden för influencer-marknadsföring på TikTok, med 1 140 varumärken som sponsrar 1 252 kreatörer, det mesta av varje kvartal både för varumärken och kreatörer.
- Varumärken för mat och dryck, mode, skönhet och underhållning har dominerat utrymmet och utgjorde 61 % av de sponsrade videorna och 54 % av varumärkena 2022.
- Branscher som Gaming och Consumer Electronics tar fart på TikTok och kommer att fortsätta att öka, med en 91% respektive 239% ökning av visningar under 2022.
- Varumärken fokuserar på medvetenhetskampanjer på TikTok, och de är inte bara de mest populära med 92 % av alla sponsringar av denna typ, utan har också i genomsnitt det högsta antalet diggs med mer än 20,7K per video.
- Amazon är det enda varumärket som var bland de främsta varumärkena för varje kvartal. Den hade nästan dubbelt så många visningar av något annat märke med totalt mer än 205 miljoner över 267 videor.
Redaktörens anmärkning
Influencer Marketing håller på att bli en central del av TikTok, för både kreatörer och varumärken. I den här rapporten tittar vi på hur vissa trender förändras kvartalsvis, och när den bästa tiden för influencer-marknadsföring på TikTok är. Vi analyserade de varumärken och branscher som sponsrade mest på TikTok 2022, och hur de gjorde detta, och tittade på vilka typer av annonskampanjer som varumärken körde. Vi tittar på hur åsikterna förändrades under året och engagemangsgraden för varumärken och branscher. Med så många varumärken som vill ansluta sig till utrymmet finns det alltid mer information och trender som kan användas för att få bästa resultat. Med hjälp av informationen i denna rapport kan varumärken planera framtida kampanjer, känna till de bästa strategierna och vad de kan förvänta sig.