Bästa idéer för kampanj för restauranghelger

Julhelgen bryter upp vinterns monotoni genom att lägga till festlighet och glädje. Familjer letar efter sätt att få semestern att spridas ytterligare. De kan ta med sina barn till julshopping i centrum eller samlas för trädtändningsceremonier. Restauranger kan dra nytta av säsongsbetonade festligheter genom att ta del av det roliga.
Att förvandla din restaurang till ett vinterland kan dra in människor i värmen i din byggnad. Istället för att vara ett av många potentiella stopp medan folk är ute och går, kan du bli den go-to-restaurang i ditt område för människor som vill fira säsongen.
Tema allt för semestern
Hälften av anledningen till att kunder väljer restaurang är atmosfären. Du kan ta den atmosfären till en ny nivå under semesterperioden. Överväg att välja ett tema för din restaurang under semesterperioden och håll sedan allt på temat.
Var särskilt noga med att:
Gör din meny festlig och dina kunder känner sig speciella
Man vet aldrig vad folk går igenom under semestern. Oavsett om de har varit objudna från ett familjeevenemang, firar semestern ensamma eller letar efter ett sätt att göra sin dag lite mer spännande, kan festliga semestermenyspecialiteter, avhämtningsalternativ och cateringalternativ få dina kunder att känna sig särskild.
Det finns en klassisk scen i showen Gilmore Girls där Lorelai Gilmore går in på Luke’s Diner – hennes dagliga tillhåll – och ber ägaren att göra henne något festligt eftersom hon känner sig nere på semestern. Resultatet blev Santa Burger. Och medan Lorelai ansåg att det var äckligt, blev hon också tydligt berörd. Lukes vilja att göra ett unikt menyobjekt träffade många fans direkt i känslorna och hjälpte honom att framstå som en ”felfri människa”.
Ge en present vid varje köp
Det kan verka kontraintuitivt att ge bort något när kunder köper från din restaurang. Men semestern är en tid för att ge. Att ge dina kunder en speciell julklapp när de besöker din restaurang kan vara precis grejen för att få dem entusiastiska över att komma in genom dörren.
En restaurang i Hampton skapade rubriker 2019 genom att ge en speciell present och en strumpa till varje barn som besökte en viss dag.
Du kan också sprida julglädje genom att ge bort speciella semesterbyxor med din restaurangs varumärke. Starbucks, till exempel, är känt för att erbjuda gratis återanvändbara kaffekoppar varje helg.

Sätt pepp i deras steg med personalincitament
Din restaurangpersonal har makten att skapa eller bryta kundupplevelsen. Att erbjuda speciella incitament för stark service under semesterperioden kan hjälpa din serveringspersonal att bryta ut det goda humöret.
Ha lite semestergodis som serveringspersonalen kan njuta av på sina raster. Överväg att erbjuda små incitament, till exempel en gratis efterrätt, till personen med de mest positiva recensionerna varje kväll. Överväg också att erbjuda betald ledighet under semesterperioden så att serveringspersonalen kan umgås med sina nära och kära.
Dessa små steg kan räcka långt mot att lysa upp leenden hos din personal och förbättra kundupplevelsen.
Designa semesterdesserter att ta med
Att servera desserter är svårt för restauranger. Vinstmarginalen på desserter är knivskarp. När kunder förlänger sin vistelse vid ett bord för att njuta av en efterrätt kan det minska bordsomsättningen och kosta restaurangerna pengar.
Istället för att minska dina förluster kan du få det här att fungera till din fördel genom att ta fram desserter med semestertema som reser bra och marknadsföra dina desserter när du är på språng. Detta har flera fördelar, inklusive:
- Ökar efterrättsinköp från kunder som är mätta men kanske vill ha något senare
- Uppmuntra kunder att njuta av sina desserter utanför bordet, vilket förbättrar din bordsomsättningstid
- Så att du kan förbereda och slå in många desserter (som tomtekakor) i förväg så att du inte behöver oroa dig för dem mitt i middagsruschen
- Uppmuntra avhämtningsbesökare – som ofta spenderar mer pengar än personliga middagsgäster – att beställa desserter med högre vinstmarginaler
Var värd för ho-ho-happy hour-evenemang
Happy hour kan vara enormt lönsamt för restauranger, locka nya kunder samtidigt som kunderna uppmuntras att stanna lite längre och konsumera mer mat och dryck.
Nyckeln till att göra happy hour lönsamt är att se till att du rabatterar mat med redan höga vinstmarginaler så att du fortfarande tjänar på varje vara. Du kan erbjuda säsongsbetonade drycker eller specialerbjudanden till ett rabatterat pris under happy hour eller ha vissa välreklamerade happy hour-evenemang under hela säsongen.
Ta happy hour-evenemang till nästa nivå med noggranna marknadsföringsstrategier. Hitta en unik e-postmall för semestern för att annonsera för din semester eller inlägg om dina drinkerbjudanden på sociala medier.
Erbjud presentkortskampanjer
Några av de bästa restaurangsemesterkampanjerna kretsar kring presentkort.
Presentkortsförsäljningen mer än fördubblas under semesterperioden. Så det är vettigt att erbjuda speciella kampanjer för kunder som precis kommer in för att köpa ett presentkort.
Kampanjidéer inkluderar:
- Köp en få en: Erbjud ett presentkort för en liten summa pengar vid köp av ett större presentkort. Kunder kommer gärna att få ett presentkort på 10 USD från din restaurang men spenderar sannolikt mer än presentkortet täcker när de kommer in för att använda det.
- Kuponghäften: Erbjud ett gratis kuponghäfte vid köp av ett presentkort. Dessa kuponger, från gratis desserter till en procentsats på sina måltider, kommer att uppmuntra presentkortsmottagare att återvända till din restaurang långt efter att de använt kortet.
- Donationer till välgörenhet: Om du ger en liten donation till en lokal välgörenhetsorganisation med varje presentkortskampanj över ett visst belopp, kan du uppmuntra shoppare att köpa presentkort till dyrare samtidigt som du visar upp det goda du gör i samhället, vilket kan hjälpa kunderna att känna sig mer fästa vid din restaurang.
Samarbeta med en lokal välgörenhetsorganisation
Semestern är en tid för att ge. Genom att samarbeta med en lokal välgörenhetsorganisation kan du uppmuntra fler människor att besöka din restaurang samtidigt som du stödjer ditt samhälle.
Att samarbeta med en välgörenhetsorganisation har flera fördelar för din restaurang. Det kan:
- Förbättra din restaurangs image
- Stärk samhällsengagemang med din restaurang
- Marknadsför din restaurang
- Dra in nya kunder och nya medarbetare genom att anpassa dig till deras åsikter
Det finns flera kreativa sätt att samarbeta med välgörenhetsorganisationer. Till exempel kan du stänga restaurangen för vanliga besökare för en natt och servera tillsammans med en välgörenhetsorganisation istället. Eller så kan du donera en del av din vinst en viss natt under semesterperioden. Detta är ett av de mest populära partnerskapen eftersom välgörenhetsorganisationen kommer att vara lika ivriga att marknadsföra evenemanget som du. Dessutom kan du dra in nya kunder.

Håll en semestertävling
Tävlingar kan få folk till din restaurang i massor.
Du kan till exempel vara värd för en semesterkväll och ge bort en matlagningskurs till det vinnande laget. Eller så kan du använda sociala medieplattformar för att marknadsföra semestertävlingar som endast är online för din restaurang.
Du kan till och med ha en rittävling och använda den vinnande ritningen för att dekorera din semester-e-postmall. Det här är ett utmärkt sätt att öka försäljningen under julhelgen och öka antalet nyhetsbrevsregistreringar under semesterperioden.
Ha gourmetpresentförpackningar eller andra unika presenter till försäljning
Många besökare kommer in på din restaurang under säsongen och letar efter sista minuten-presentidéer, till exempel enkla strumpstoppare eller presentkort. Du kan hjälpa dessa kunder att ge kreativa gåvor samtidigt som du ökar din vinst om du har speciella semesterprodukter tillgängliga för försäljning. Dessa produkter kan innehålla:
- En presentförpackning för gourmet med specialmat som din restaurang är känd för
- En receptbok med hemmaversioner av några av de mest älskade recepten från din anläggning
- En unik semestermugg med din restaurangs logotyp på
- En mysig filt i din restaurangs färger
Du kan också inkludera information om din restaurangs lojalitetsprogram på framsidan av din restaurang eller stoppa in lojalitetskort i gourmetpresentförpackningarna du säljer. Detta kan få kunderna att återvända till din restaurang långt efter att semesterperioden är slut.
Dela jublet överallt
Om du redan planerar att gå all out för säsongen, visa upp vad du gör. Överväga:
- Erbjuder en titt bakom kulisserna på hur du inreder din restaurang för säsongen
- Gör TikTok-videor om hur man skapar speciella semesterdrycker
- Att skriva blogginlägg som delar årets semestertema eller visar upp semesterrecept
- Skicka e-postmeddelanden om semestermarknadsföring som visar upp dina semestererbjudanden och evenemang
- Skapa unikt semesterinnehåll på Instagram

Att dela dina idéer om restaurangsemesterkampanjer på sociala medier ger trovärdighet åt det faktum att din restaurang går utöver säsongen. Du kan inte bara få följare på sociala medier och öka engagemanget online, utan du kan också öka chanserna att din målgrupp kommer att tänka på din restaurang när de bestämmer var du ska äta härnäst.
Gå all out med restaurang semesterkampanj
Semestersäsongen kan vara en stressig tid för restauranger. Men om du går in i säsongen med rätt attityd kan du göra den till din mest lönsamma – och roliga – tid på året.
Som en del av din marknadsföring av restauranghelger, kom igång genom att välja ett tema för din restaurang denna semesterperiod. Fundera på hur du kan göra det här temat levande online och personligen. Genom att komma före säsongen och hitta kreativa sätt att marknadsföra din restaurangs semesterkampanjer, kan du bli det bästa resmålet för besökare i din stad som letar efter roliga sätt att fira säsongen.