De 7 bästa strategierna för att generera potentiella kunder online för fastigheter (2022)

Letar du efter strategier för att generera potentiella kunder som kan fungera för dig 24/7 med liten eller ingen extra kostnad?
Online leadgenerering för fastigheter kan vara ett kostnadseffektivt sätt att växa din fastighetsaffär, även när du sover eller är på semester!
I den här artikeln kommer vi att gå över 7 tips för generering av potentiella kunder online som du kan börja använda idag.
Vad är Lead Generation för fastigheter?
Leadgenerering är processen att attrahera och övertala någon att anställa dig eller köpa dina produkter. Fastighetsförsäljning inkluderar potentiella bostadsköpare, befintliga husägare som vill sälja sina hem, hyresvärdar, hyresgäster och investerare.
Generering av leads för fastigheter är den första delen av den övergripande fastighetsmarknadsföringsprocessen. För att ha hus att sälja måste du hitta husägare som är intresserade av att sälja. För att tjäna köpare-agent provisioner måste du först hitta köpare leads som vill hitta ett nytt hem. Så leadgenerering är avgörande för alla fastighetsproffs.
Lead gen för fastigheter är en pågående process. Det kan ta lång tid innan en transaktion avslutas och du får din provision. Vissa nya kunder kan välja att inte köpa eller sälja efter att du har tillbringat veckor eller månader med att hjälpa dem. Det är därför fastighetsproffs alltid måste fokusera sina marknadsföringsinsatser på att skapa nya affärer.
Varför du behöver generera potentiella kunder online
Fastigheter är en konkurrensutsatt bransch, även när marknadsförhållandena är gynnsamma. För att få fler kunder och försäljning måste du tänka på strategier för att generera potentiella kunder på nätet.
Offline generering av leads för fastigheter kan säkert vara effektivt, men det finns begränsningar.
Du kan till exempel hålla öppet hus för att träffa potentiella köpare. Men eftersom du bara kan vara på en plats åt gången är du begränsad i hur många leads du kan generera. Dessutom måste du ha aktiva listor för att hålla öppet hus.
En annan populär teknik för att skapa potentiella kunder är att skicka vykort eller till och med små presenter som kalendrar eller anteckningsblock. Dessa giveaways är minnesvärda men direktreklam kostar mycket, och många hamnar fortfarande i papperskorgen.
Du kan betala för Facebook-annonser eller sponsra lokala evenemang och organisationer, men de brukar vara ganska dyra. Du kan också köpa leads från leadsgenererande företag, men dessa kanske inte är högkvalitativa leads.
Att utvinna ditt nätverk av tidigare kunder för remisser kan hjälpa, men du kan så småningom uttömma dina varma kontakter och behöva ta till kalla samtal.
Å andra sidan, generering av potentiella kunder online för fastigheter är praktiskt taget obegränsad.
Människor söker på nätet efter hem och fastighetsmäklare dag och natt. Dessa potentiella kunder har redan starka avsikter att sälja, köpa eller hyra ett hem, så det är mycket mindre jobb att övertala dem att arbeta med dig jämfört med att ringa kalla telefonsamtal eller skicka massutskick.
Att generera leads från organisk söktrafik behöver inte kosta mycket, om något. Det är säkert billigare än betald reklam. Dessutom kan du enkelt automatisera din e-postmarknadsföring och andra onlinestrategier att köra medan du servar dina nuvarande kunder.
Låt oss nu titta på de bästa sätten att generera potentiella kunder på nätet!
De bästa idéerna för generering av potentiella kunder att använda online
Vi har samlat de sju bästa strategierna för att generera potentiella kunder på nätet. De första 4 strategierna kräver inte ens din egen webbplats! Vi rekommenderar starkt att alla gör de första 2. De sista 3 innebär att ha en egen webbplats och blogg, men att bygga dem kan också vara ganska enkelt.
Låt oss börja!
1. Starta en e-postlista
Vår första rekommendation är att starta en e-postlista. E-postmarknadsföring är den bästa konverterande marknadsföringskanalen med högsta ROI, men det är otroligt enkelt att komma igång.
Du behöver en e-postleverantör och ett sätt för folk att prenumerera på din lista. För det föreslår vi att du använder OptinMonster.
OptinMonster är appen #1 för att generera potentiella kunder för att utöka din lista över potentiella kunder. Med dess dra-och-släpp-byggare kan du skapa iögonfallande popup-fönster och andra leadsgenereringsformulär som är optimerade för att konvertera.
OptinMonster kommer med dussintals vackra förbyggda mallar för popup-fönster, flytande barer, välkomstmattor i helskärm och andra kampanjtyper.
Du kan också använda OptinMonsters förstklassiga inriktnings- och triggerfunktioner för att visa mycket personliga meddelanden, som har visat sig konvertera bättre. Du kan rikta in dig på besökare baserat på demografi, surfaktivitet, plats och mer. Vi visar dig några exempel på användarinriktning längre fram i den här artikeln.
Det bästa av allt är att du kan använda OptinMonster på ALLA webbplatser. Så om du inte har din egen webbplats ännu kan du fortfarande lägga till OptinMonster-kampanjer på din profilsida på din mäklar- eller teamwebbplats. På så sätt har du fortfarande tillgång till IDX-listor som låter användare söka hem i deras önskade område.
Du kanske undrar vad du ska skicka till dina nya potentiella kunder när de prenumererar på din e-postlista. Din e-postmarknadsföring behöver inte vara komplicerad! Dela bara vad potentiella köpare och säljare är mest nyfikna på:
- Nya listor i området
- De senaste försäljningarna i deras närområde (inklusive slutliga försäljningspriser!)
- Allmänna marknadsförhållanden
- Tips för att förbereda sin bostad för försäljning
- Checklistor för att flytta från eller in i ett hus
- Förstagångsbostadsköparguide
Du kan till och med skapa ett segment av din e-postlista för andra fastighetsmäklare med dina kommande listor eller vad dina köpare letar efter. Detta är en fantastisk möjlighet att samarbeta snarare än konkurrenskraftig.
2. Erbjud en blymagnet
Ett sätt att snabbt bygga upp din e-postlista är att erbjuda en blymagnet. En blymagnet är något du ger abonnenter i utbyte mot deras kontaktuppgifter. Så istället för att bara be dem att prenumerera, ger du ett övertygande och värdefullt gratiserbjudande.
Några blymagnetidéer för fastigheter inkluderar:
- Checklista för bostadsförsäljning
- Checklista för köpardokument
- Föredragen leverantörskatalog
- En e-postkurs om att iscensätta en bostad till försäljning
- Personlig hemvärdering eller marknadsrapport via telefon, e-post eller till och med personligen
När de väl finns på din e-postlista, se till att följa upp med användbart innehåll och tydliga möjligheter att arbeta med dig. Du kan också lägga in nya potentiella kunder i din programvara för kundrelationshantering (CRM) om du använder en.
3. Använd geolokalisering och platsbaserad marknadsföring
Som de alltid säger i fastigheter, läge, läge, läge! En annan strategi för att skapa potentiella kunder för fastigheter du kan göra med OptinMonster är att använda platsbaserad digital marknadsföring.
Detta innebär att visa riktade och personliga marknadsföringskampanjer baserade på användarens plats. Du kan till exempel referera till den specifika stadsdel som en säljare bor i:
OptinMonsters geolokaliseringsregler är otroligt enkla att ställa in och visa potentiella kunder att du verkligen förstår att köpa och sälja i deras community.
4. Skriv gästblogginlägg
Oavsett om du har en egen blogg eller inte, kan du använda gästbloggning för att generera potentiella leads för din fastighetsaffär.
Gästbloggning är när du skriver blogginlägg (eller skapar annat innehåll) för andra bloggar inom eller relaterade till din bransch. Målet är att dyka upp på andra platser där dina potentiella kunder letar efter lösningar.
Någon kanske inte känner sig riktigt redo att anlita en mäklare, men de googlar på hemförbättringsprojekt att göra innan de listar sitt hem till salu. Om de läser en artikel som du skrev om hemförbättringsprojekten med den bästa avkastningen på investeringen för att sälja sitt hus, är det mer sannolikt att de kommer ihåg ditt namn och hur du hjälpte dem. Dessutom är det ett naturligt sätt att marknadsföra din egen e-postlista.
Några platser du kan tänka dig att gästblogga inkluderar:
- Titelbolag
- Banker eller kreditföreningar specialiserade på bostadslån
- Hemförbättrings- eller husflippabloggar
- Lokala hemtjänstleverantörer
- Villaägarföreningar
Du kan använda OptinMonster för att visa riktade kampanjer baserat på referenskälla. Om dina listor till exempel delas på LinkedIn, Zillow eller Realtor.com kan du skapa kampanjer riktade mot trafik från dessa källor.
5. Bygg din egen webbplats
Alla strategier för generering av potentiella kunder som vi har diskuterat hittills kan göras utan din egen webbplats. Du behöver inte absolut en, men att ha en egen fastighetswebbplats har flera fördelar.
Din webbplats är ett kraftfullt marknadsföringsverktyg som fungerar som en virtuell hemmabas för ditt företag. Det är ett viktigt sätt att bygga ditt personliga varumärke så att folk vill arbeta specifikt med dig, inte vilken agent som helst som svarar på deras e-postmeddelanden.
Att ha en egen webbplats innebär att du kan blogga, skapa målsidor för din e-postlista, rankas högre på sökmotorer och bara generellt ha mer kontroll över din onlinenärvaro.
Att skapa en egen hemsida behöver inte vara svårt. Vi skrev en hel guide om hur man gör en ensidig webbplats i WordPress om du vill komma igång!
6. Börja blogga
När du väl har en egen hemsida är en av de bästa sakerna du kan göra att börja blogga.
Att blogga är det perfekta sättet att dela med sig av din expertis och auktoritet inom fastighetsbranschen. Det är också utmärkt för att förbättra din sökmotorrankning, speciellt om du använder ett plugin som All in One SEO för att optimera din webbplats och ditt innehåll.
Din blogg, ditt nyhetsbrev och innehåll på sociala medier kan alla samverka för att generera potentiella kunder för ditt företag. Det är lätt att återanvända innehåll på olika plattformar.
Är du osäker på vad du ska posta? Här är några ämnen för mäklarblogginlägg:
- Tips för att köpa och sälja bostad
- Förslag på säljare till salu av ägare (FSBO), som så småningom kan bestämma sig för att de behöver en kunnig mäklare som du
- Leverantörs recensioner
- Sammanfattning av lokala evenemang
- Vecko- eller månadsbilder av lokal fastighetsaktivitet
- Nya listor och senaste försäljningar
- Hemförbättrings- och organiseringstips
När du har en egen blogg kan du också vända på gästbloggningsstrategin som vi diskuterade tidigare och ta in dina egna gästbloggare. Detta gör det lättare för dig att skapa innehåll, plus att gästskribenterna naturligtvis vill dela sitt inlägg med sina nätverk, vilket kommer att ge mer trafik till din webbplats.
7. Skapa en leverantörskatalog
Vår slutliga strategi för att generera potentiella kunder är en variant av traditionellt nätverk: att publicera en leverantörskatalog på din webbplats.
Medan vissa fastighetsbolag svartsjukt vaktar sina favoritrörmokare eller inredningsarkitekter, tycker vi att det är en bättre idé att dela med sig av ditt professionella nätverk. När du offentligt rekommenderar en leverantör är det mer sannolikt att de ger tillbaka tjänsten och hänvisar affärer till dig.
Dessutom kanske du kan fånga en del av deras sökvolym. Någon som söker efter en lokal elektriker kan hamna på din leverantörskatalogsida och hitta annan användbar information. Detta gör dem mer benägna att komma ihåg och nå ut till dig när de är redo att arbeta med en mäklare.
För att göra katalogen till en bättre listbyggande strategi kan du använda gated content. Det betyder att delar av katalogen är dolda tills någon anger sin e-postadress. Du har då den perfekta möjligheten att skicka en komplett leverantörslista till deras e-post tillsammans med annat innehåll som främjar potentiella kunder.
OptinMonster gör det enkelt att skapa gated innehåll med hjälp av inline-formulär.
Och det är en wrap! Vi hoppas att du gillade våra topp 7 strategier för att skapa potentiella kunder på nätet.
Om du är nyfiken, kolla in vår huvudlista med idéer för att generera potentiella kunder som kan tillämpas i olika branscher, inklusive fastigheter.
Vad väntar du på? Börja bygga din lista över potentiella kunder idag med OptinMonster!
Om du gillar den här artikeln, följ oss på Facebook och Twitter för fler gratisartiklar.