Den ultimata guiden till produktsådd i Influencer Marketing

Allt eftersom influencer marketing blir mer och mer populärt, vi ser att ett antal nya sätt att arbeta med influencers dyker upp. En av dessa taktiker kallas produktsådd.
Produktsådd är en bra taktik att använda tillsammans med en traditionell influencer-marknadsföringsstrategi eller som utgångspunkt för nya varumärken eller varumärken med mindre budgetar. Många varumärken tycker ofta att det är lättare att dela ut gratisprover jämfört med att allokera budgetar till kampanjer för full influencer.
I den här guiden kommer vi att prata mer om vad produktsådd är, viktiga fördelar, exempel och hur du skapar din egen produktsåddstrategi.
Den ultimata guiden till produktsådd i Influencer Marketing:
Vad är produktsådd?
Produktsådd – även känd som influencer gifting – är när varumärken skickar ut gratisprodukter till en grupp influencers. Ofta åtföljs denna gåva också av en rabattkod som influencers kan dela med sina följare. I gengäld kan influencern posta om produkterna som ett sätt att hjälpa ditt varumärke att öka medvetenheten och räckvidden.
Du vill noggrant kurera din grupp av influencers och se till att du bara skickar gratisprodukter till influencers som verkligen kommer att njuta av gåvan. Detta är det bästa sättet att öka chanserna att få dem att skriva om ditt varumärke.
Fördelar med produktsådd
Produktsådd kan vara en bra strategi för ditt varumärke att testa. Det finns ett antal fördelar inblandade som kan göra denna taktik väl värd köpet för att skicka en gratis produkt.
Det kan vara mer kostnadseffektivt.
Produktsådd har inga förskottskostnader förutom kostnaden för produkten (som du förmodligen redan har) och frakt. Även om detta också innebär att det inte finns någon garanterad avkastning eftersom du inte betalar för en full influencer-kampanj, kan detta fortfarande vara en solid strategi.
Varför? Eftersom en produktsåddningskampanj har väldigt små kostnader förknippade med det, så tenderar andelen influencers som kommer att visa upp ditt varumärke att vara värt det, även om det inte är en 100 % avkastning.
Det hjälper till att öka varumärkesmedvetenheten.
Även ett litet omnämnande i en unboxing-video kan vara bra för att sprida varumärkesmedvetenhet. När influencers och innehållsskapare visar upp din produkt och ditt företag i ett av sina inlägg – oavsett om det är ett Instagram-inlägg, en story, en unboxing-video, etc. – introducerar det ditt varumärke för sin publik.
Och om du har gjort din research bör deras målgrupp också vara din målgrupp. Det betyder att ditt varumärke ställs mitt framför de personer som mest sannolikt kommer att köpa din produkt. Detta bidrar till att öka varumärkesmedvetenheten och potentiell försäljning, allt i ett slag.
Det kan hjälpa helt nya företag att börja med influencer marketing.
Helt nya företag har ofta inte en stor marknadsföringsbudget. De bygger fortfarande sin publik och arbetar för att öka försäljningen och vinsten. Men produktsådd kan vara en bra strategi för nyare företag att få ut ordet och få influencers till hjälp.
Det kan hjälpa till att bygga ett bibliotek med användargenererat innehåll.
Om du ser influencers som du skickade produkter till inlägg om ditt varumärke, kontakta dem och fråga dem om du kan dela inläggen på dina egna sociala medier. Om de håller med kan produktsådd vara en stor hjälp för att samla in användargenererat innehåll, som ofta ses som mer autentiskt än traditionellt varumärkesinnehåll.
Toppexempel på produktsådd i aktion
För att få en uppfattning om hur en framgångsrik kampanj kan se ut, ta en titt på dessa tre exempel på produktsådd i aktion.
Albion Fit
Albion Fit gav denna influencer en av deras bomberjackor. Hon gjorde ett bra inlägg där hon visade upp sig själv med bomberjackan som en del av sin reseoutfit och inkluderade en rabattkod för sina egna följare för att få 10 % rabatt på sina beställningar.
Detta var en bra strategi eftersom Albion Fit fick ett helt inlägg dedikerat till deras produkt. Och de lämnade två kommentarer: ”Okej det här är bedårande på dig!!” och ”Hela din outfit är 🔥🔥” hjälper till att underblåsa engagemanget i inlägget.
Costa Farms
Costa Farms är en plantskola som levererar krukväxter till ett antal butiker men som också har en egen online DTC-butik. Denna populära växtinfluencer var gravid och Costa Farms gjorde det smarta draget att förse henne med gratis växter för att dekorera den nya plantskolan.
Eftersom influencers älskar att dela information om stora livsuppdateringar – hej, nya baby – är det här ett bra sätt att se till att du får någon form av omnämnande. Framgångsrika produktsåddningskampanjer använder denna typ av insikt för att se till att de skickar produkten till rätt influencers.
Låt oss Aroo
Husdjursinfluenser behöver också utrustning! Let’s Aroo skickade Leuleu den australiensiska Shephard en bedårande bandana som presenterades i ovanstående inlägg, också tillsammans med en rabattkod för följare att köpa till sina egna lurviga vänner.
Let’s Aroo samarbetar exklusivt med Instagram-konton för husdjur – som det finns många av – och skapar den perfekta influencern att arbeta med i en produktsåddningskampanj. Var smart med vem du skickar dina produkter till och se till att de marknadsför den typ av produkter du säljer regelbundet – eller åtminstone har en solid användning för dem.
Bästa praxis för produktsådd
Få ut det mesta av din produktsåddstrategi – ha dessa tips och bästa praxis i åtanke under hela din kampanj.
Hitta rätt influencers att arbeta med.
Börja med att undersöka influencers. Det finns så många fantastiska innehållsskapare där ute med publik som är perfekt anpassade till din egen. Det är dem du vill skicka gratisprodukter till.
Skapa en lista över influencers på olika plattformar som ser ut att ha en verklig användning för din produkt – oavsett om de lägger upp innehåll om din bransch eller verkar ha ett behov av det du säljer.
Lär känna influencers.
Ett av de bästa sätten att se framgång med din produktsåddningskampanj är att skicka produkter som passar varje influencer perfekt. För att göra detta bra måste du lära känna influencers – innan du någonsin når ut till dem.
Följ varje influencer som du funderar på att lägga till i din produktsåddkampanj. Granska deras innehåll religiöst. Förstå vilka typer av saker de delar, vilka typer av produkter de använder, eventuella livsförändringar som kommer, etc.
Tänk tillbaka på vårt exempel på Costa Farms. De hjälpte till att inreda en plantskola för en plantinfluencer. Det kan bara vara en vinkel. De kan också ha uppmärksammat influencers som flyttar hem, köper nya skåp, skaffar ett växthus eller andra stora förändringar som ger dem plats för nya växter. Costa Farms kunde lätt nå ut och säga, ”Hej, vi skulle gärna hjälpa dig att lägga till lite liv till ditt nya utrymme”, nästan garanterar dem en shoutout av varje influencer.
Fundera på hur du kan använda samma strategi när du når ut till influencers och ber om att skicka produkter till dem.
Se till att din produkt passar deras estetik.
Detta går hand i hand med vårt sista tips. Du vill inte bara att produkterna faktiskt ska vara användbara – det är det bästa sättet att få ett inlägg – du vill att de ska matcha influencerns estetik.
Till exempel, om din produkt används i hemmet och den finns i flera färger, var uppmärksam på bilder av varje influencers heminredning. Om de älskar ljusa färger, se till att skicka dem något som matchar. Detsamma gäller om de verkar gå för mer dämpad, neutral inredning.
De där extra detaljerna går inte obemärkt förbi. Om skaparen omedelbart kan ge det ett hem utan att det verkar malplacerat, har du vunnit.
Var uppmärksam på produktförpackningen.
Bara för att du skickar en gratis produkt betyder det inte att du ska placera den i en tråkig, omärkt låda och skicka den på väg. Gå all out med din produktförpackning – lika mycket eller mer så än vad du gör med vanliga beställningar.
Influencers som regelbundet får gratis produkter kommer ofta att spela in unboxing-videor. Om din produkt kommer in, kan förpackningen hjälpa den att sticka ut mer än resten. Lägg till vackert märkespapper, tackkort, visitkort, ytterligare godsaker och allt annat du kan tänka dig för att få ditt paket att poppa upp.
Att anpassa paketet är också en bra idé genom att skriva ut en tankeväckande anteckning till influencern, berätta varför du valde den här produkten för dem och hur du hoppas att de ska använda den.
Bygg en relation med influencern.
Håll influencern informerad om när de kan förvänta sig att få sitt paket och checka sedan in när det har kommit för att se vad de tycker. Var hjälpsam, ge insikter och tips om hur du får ut det mesta av din produkt. Bygg upp en relation via e-post, prata om din produkt och skapa en rapport mellan dig/ditt team och de influencers du har valt att arbeta med.
Be inte om retur omedelbart.
Eftersom produktsådd inte är en traditionell betald influencer-marknadsföringskampanj, kan du inte förvänta dig en avkastning – dvs ett inlägg, en berättelse, rulle eller omnämnande av något slag.
Men efter att du har ägnat lite tid åt att vårda relationen och låtit varje influencer verkligen prova din produkt, är det ingen skada att fråga om de skulle ha något emot att dela produkten med sina följare, du måste bara prova ett mer subtilt tillvägagångssätt. Du kan till och med erbjuda en rabattkod som de kan dela med sin publik som ett sätt att uppmuntra försäljning om de har antytt att de är med.
Bli inte förolämpad om vissa influencers bestämmer sig för att inte dela innehåll om din produkt – du har trots allt inte betalat dem för att göra det. Men andra, särskilt de som verkligen har funnit det användbart, delar gärna med sig. Speciellt om de också kan erbjuda sina följare en deal.
Engagera dig i och marknadsföra dina influencers innehåll.
Om du får några influencers att dela innehåll om din produkt, se till att engagera dig i och marknadsföra det innehållet. Dela det på dina egna berättelser eller posta om (med tillåtelse) till ditt flöde. Hjälp influencers att få ännu mer räckvidd samtidigt som de gör samma sak för dig.
Engagera dig dessutom med innehåll som inte bara handlar om ditt varumärke. Få influencers att känna att ni har skapat en solid relation tillsammans. Det här är ett bra sätt att se till att de vill fortsätta arbeta tillsammans i framtiden.
Lägg till produktsådd till din influencer-marknadsföringsstrategi
Börja införliva produktsådd i din strategi. Identifiera hyperrelevanta influencers och skicka dem gratisprodukter att njuta av – det kan vara ett bra och lågbudget sätt att få ut ditt varumärke. För att skapa en ännu mer robust influencer-marknadsföringsstrategi, ta en titt på dessa nyckeltrender för 2023.
Vanliga frågor
Vad är produktsådd?
Produktsådd, även känd som influencer gifting, är en strategi som innebär att skicka gratisprodukter till influencers med hopp om att de delar dessa produkter med sin publik – utan extra kostnad för ditt varumärke.
Varför är produktsådd viktigt?
Den här taktiken är viktig eftersom det är ett bra sätt att dela ordet om ditt företag till liten eller ingen kostnad. Ja, att ge bort en gratis produkt kan vara jobbigt – men om du redan har produkten och ingen annan budget kan det vara ett bra sätt att bygga upp varumärkesmedvetenhet med det du redan har till hands.
Hur kan du få din produkt i händerna på influencers?
Många influencers delar sin postboksadress offentligt på sin webbplats. Om de inte gör det kan du alltid mejla för att be om deras postadress så att du kan skicka dem en gratis produkt utan begränsningar.
Hur många influencers ska du skicka din produkt till?
Det finns inget bestämt antal influencers du bör använda. Du kanske vill prova den här taktiken med bara en handfull influencers innan du dedikerar fler produkter till en större batch om du ser någon form av avkastning.
Kommer produktsådd att fungera för ditt varumärke?
Det finns ingen garanti med många marknadsföringsstrategier. Det är därför du kanske vill börja med att skicka produkten till bara några få influencers som en testkörning för att se till att du inte investerar för mycket tid och pengar (särskilt med fraktkostnader) i en strategi som inte fungerar för ditt varumärke .