Dropshipping vs Affiliate Marketing: Vilket är mer lönsamt?

De flesta entreprenörer kliar sig i huvudet när det kommer till dropshipping kontra affiliate-marknadsföring. Vilken är den bästa affärsmodellen att driva? Är ett affiliateföretag mer lönsamt än ett dropshippingföretag? Vilket är lättare att hantera och växa?
I den här artikeln kommer vi att dela upp allt du behöver veta om dropshipping kontra affiliate-marknadsföring. Läs vidare för att lära dig vilken som är rätt online-verksamhet för dig.


Dropshipping vs affiliate-marknadsföring: Översikt
Dropshipping är där leverantören bär inventeringen och skickar den till kunden för din räkning. Med dropshipping, du sätt dina egna priser och ansvarar för marknadsföring. Vilken vinst du än tjänar på försäljningen är din att behålla.
På samma sätt, i affiliate-marknadsföring, bär leverantören också inventering och skickar produkten. Men medan du fortfarande är ansvarig för marknadsföring och försäljning, får du inte behålla all vinst och bara få en provision.
Låt oss ta en närmare titt på dropshipping- och affiliatemarknadsföringsföretagen.
Vad är dropshipping?
Som affärsmodell, dropshipping tillåter vem som helst att sälja produkter från leverantörer på sin egen webbplats. När någon köper en produkt från dropshipperns webbplats gör de en beställning hos leverantören. Leverantören paketerar och skickar sedan produkten till kunden. Det finns inget behov av att ha något lager alls.
Dropshipping är en bra affärsmodell för en förstagångs e-handelsentreprenör eller personer som vill testa produkter på olika marknader. E-handelsentreprenörer är kända för att driva sina e-handelsbutiker medan du studerar eller jobbar heltid.
Dropshipping-proffs
Dropshipping är en affärsmodell med låg risk
När man jämför dropshipping kontra affiliate-marknadsföring, tenderar dropshipping att vara lite mindre riskabelt på olika sätt.
För det första ger dropshipping dig tillgång till de pengar du genererar ganska snabbt. Med ett affiliate-marknadsföringsföretag kan det finnas trösklar du behöver nå innan du kan ta ut din första check.
Till exempel, om du är en Amazon-filial utanför USA, kan du bara få betalt med check eller presentkort. Men för att få checken måste du ha tjänat minst 100 USD. Ändå lyckas inte alla tjäna $100 när procentsatserna är riktigt låga. Med dropshipping får du betalt vad du gjort.
Dropshipping låter dig ha höga marginaler
Vid dropshipping kan du köpa en produkt som kostar $1 och sälja den för $19,99, vilket gör att du kan behålla en betydande del av försäljningspriset som vinst efter att marknadsföringskostnaderna har dragits av.
Med affiliate-marknadsföring är provisioner en procentandel av produkten. Ändå har du en mycket mindre andel när du räknar in dina marknadsföringskostnader och andra utgifter.
När du jämför affiliate-marknadsföring kontra dropshipping kommer du troligen att ha det bättre ekonomiskt som dropshipper.
Du bygger en tillgång med dropshipping
Med dropshipping får du din egen professionella webbplats. Du kommer att tjäna tillräckligt med pengar för att investera i reklam, innehåll och vinstgenererande tekniker. Om du om ett år bestämmer dig för att gå vidare till en annan nisch kan du sälja ditt företag till någon annan.
Så när du är dropship-varor är du det bygga en tillgång – ditt varumärke.
Du har flera chanser att locka in en kund
Med affiliate-marknadsföring, eftersom du skickar trafiken till en annan webbplats, har du ingen kontroll över retargeting.
Med dropshipping kommer trafiken till din egen webbplats. Kassan kommer att matcha din webbplatss varumärke. Du har också kontroll över utformningen av dina målsidor, produktkopia, webbdesign och mer.
När du har mer kontroll, ökar du dina chanser att attrahera en kund och konvertera dem.
Dropshipping nackdelar
Du måste hantera kundsupport
Den största nackdelen med dropshipping är att du är ansvarig för kundsupporten som butiksägare. Oavsett om det är en produktrelaterad fråga eller ett klagomål relaterat till försändelsen måste du svara kunden.
Lyckligtvis kan du enkelt lägga ut den här komponenten av dropshipping till någon som är specialiserad på det Upwork.com till ett överkomligt pris. Allt du behöver göra är att ge riktlinjer och allmänna svar som kundsupportrepresentanten kan följa.
Outsourcing av kundtjänst frigör din tid att fokusera på marknadsföring och optimering. Detta gör att du kan växa din verksamhet snabbare.

Vad är affiliate marketing?
Affiliate marknadsföring är där en entreprenör marknadsför en vara eller tjänst som ägs av ett specifikt varumärke. Det kan handla om att marknadsföra en klädlinje för ett varumärke eller marknadsföra ett livsmedelsföretags linje av vegetariska måltider.
Instagram är en bra plattform för att se affiliate-marknadsföring i aktion. Du kan se profilerna för vanliga människor som lägger upp bilder med märkesvaror taggade i en butik. När du klickar på produkten kommer du att omdirigeras till en butik som drivs av varumärket.
Affiliate-marknadsföring bygger på provision. I många fall är det en affärsmodell med hög vinst och låg kostnad. En affiliate får en viss procentandel av varje försäljning de ansvarar för.
Proffs för affiliatemarknadsföring
Ingen kostnad för att vara en affiliate
När man driver ett affiliate-marknadsföringsföretag är kostnaderna i allmänhet ganska låga. Det finns vanligtvis ingen avgift för affiliate att betala, eftersom handlaren vanligtvis täcker administrativa avgifter på affiliate-nätverk som Clickbank eller Amazon Associates. En affiliate betalar vanligtvis bara för sin egen webbplats och server, vilket håller kostnaderna låga.
Men som affiliate-marknadsförare måste du betala för marknadsföringskostnaderna, som du är kör trafik till handlarens webbplats. Men eftersom det är en affärsutgift, kommer du sannolikt att kunna skriva av den under skattesäsongen.
Utmärkt källa till passiv inkomst
En affiliate-marknadsföringsverksamhet är en utmärkt källa till passiv inkomst. Det finns en del arbete i förväg för att fastställa dina annonser eller producera innehåll för att hjälpa till att konvertera försäljningen. Men när det är gjort kan du visa annonser i bakgrunden samtidigt som du tjänar pengar.
Du behöver inte oroa dig för att skapa en produkt. Du behöver inte oroa dig för att skicka en produkt. Allt du behöver göra är att skicka mycket riktad trafik till säljarens målsida för att driva omvandlingar.
Ingen kundsupport att oroa sig för
I en affiliate-marknadsföringsverksamhet förser affiliate handlaren med sina leads. Du är alltså inte nödvändigtvis produktexperten. Som ett resultat hanterar handlaren alla kundsupportfrågor.
Om kunden inte är nöjd med sin produkt, hanterar handlaren återbetalningen. Om en kund behöver hjälp med en specifik aspekt är handlaren ansvarig för att hjälpa dem. Allt du behöver göra när det kommer till kundförfrågningar är alltså att hänvisa kunder till handlaren.
Nackdelar med affiliate-marknadsföring
Du tjänar bara en procentandel på varje försäljning
När man jämför dropshipping kontra affiliate-marknadsföring är den största nackdelen med affiliate-marknadsföring att du betalat en provision. Det betyder att du kan spendera 100 USD på annonser bara för att få tillbaka 50 USD i provisionsavgifter.
Utbetalningen från ett affiliateprogram är i allmänhet mycket lägre än dropshipping. Även om din provision är flera hundra dollar, är oddsen att kostnaden för produkten är högre. Det betyder att det kostar mer att hitta rätt personer. Dessutom har du inte möjlighet att sätta priset.
Till exempel, om människor är intresserade av produkten men tycker att kostnaden är för hög, kan du inte sänka den för att möta efterfrågan från din publik. Dessutom, eftersom du inte kan ställa in priset på dina intäkter, kommer du sannolikt att tjäna mycket mindre än om du vore handlaren.
Människor kan ignorera affiliate-länken
Ibland, om du inte använder en länkförkortare, kan folk hålla muspekaren över länken och se att det är en affiliate-länk. Som ett resultat kan de anta att det kostar mer att köpa via länken. De flesta förstår inte att man bara får provision på en försäljning. Således kan människor gå direkt till webbplatsen du rekommenderar utan att klicka på din affiliate-länk.
Eftersom de inte klickade på länken gör handlaren 100 % av vinsten. På så sätt blir dina marknadsföringsinsatser mindre framgångsrika. Många människor är skeptiska eller ogillar affiliate marknadsförare. De känner att de blir lurade, även när sanningen är så är de det inte.
Dessutom kräver vissa länder att du avslöjar för din publik att länkarna du tillhandahåller är affiliate-länkar. Detta kan göra det lättare för en person att undvika att klicka på själva länken.
Ingen kontroll över produkter och prissättning
Med affiliate-marknadsföring kan du inte kontrollera produkten du marknadsför. Du kan inte ändra dess utseende, beskrivning eller försäljningspris. Detta kan begränsa vad du kan göra som affiliate-marknadsförare.
Dessutom kanske du inte kan nämna vissa funktioner på grund av dina villkor. Dessutom kan fotona du får vara föråldrade eller av låg kvalitet, vilket gör det svårt att marknadsföra produkten på ett effektivt sätt.
Dropshipping vs affiliate-marknadsföring: likheter
Även om dropshipping och affiliate-marknadsföring har många skillnader, har de också en hel del likheter:
- Båda gör att du kan starta ett företag utan att behöva inventera eller skicka varor.
- Båda är affärsmodeller med relativt låg risk.
- Båda har hög intjäningspotential.
- Båda är lätta att börja arbeta med direkt.
- Båda kräver liknande färdigheter, såsom förmågan att skapa annonser, leda trafik till en målsida och andra marknadsföringsfärdigheter.
- Båda företagen har låg uppstartskostnader.
Dropshipping kontra affiliate-marknadsföring: Vilket är mer lönsamt?
Både dropshipping och affiliate-marknadsföring kan ge dig goda vinster. Så varför inte integrera de två och få ut det mesta av båda affärstyperna? Du kan göra detta genom att lägga till en butik på din affiliate-webbplats.
På så sätt kan du sälja både dina egna och affilierade produkter, ge fler valmöjligheter till din publik och tjäna pengar på provisioner och försäljning.
Eller så kan du starta ett dropshippingföretag med eget märke där du säljer produkter under ditt eget varumärke. Detta kan vara ett gångbart alternativ för dem som vill etablera lojalitet och tjäna återkommande intäkter från sin verksamhet.
Sista tankar om dropshipping kontra affiliate-marknadsföring
En affiliate-marknadsföringsverksamhet är fantastisk, eftersom du kan bli mycket framgångsrik utan att det kostar mycket. Det finns många fördelar med denna affärsmodell. Men nackdelarna är tungt vägda kring de pengar du kan förlora genom att förlita dig på andra företag.
Att driva ett dropshipping-företag ger dig mer pengar av följande skäl:
- Du anger dina egna produktpriser, som är högre än affiliate-provisioner.
- Dropshippers tjänar mycket mer på fysiska varor än affiliates gör.
- Du har större chans att bli viral eller ha en riktigt framgångsrik annonskampanj.
- Du kan låta affiliates skicka trafik till dig när du driver en webbutik.
- Kunder kommer mer sannolikt att återvända till din onlinebutik för att köpa mer vid dropshipping, medan när kunder hos en affiliate kommer att gå till webbplatsen du hänvisade dem till.
- Kostnaden för varor är låg (så att du kan ställa in överkomliga priser för kunder samtidigt som du har höga marginaler).
- Den dagliga arbetsbelastningen är lätt, vilket sparar tid (tid är pengar, trots allt.
- Du vet genom hög ordervolym och recensioner om produkten kommer att vara en lättsäljare.
Hur börjar man dropshipping?
Att starta ett dropshipping-företag har aldrig varit enklare eller billigare. Du kan skicka miljontals produkter från appar som Automatisera med ett klick på en knapp.
Med Automizely kommer du att kunna göra följande:
- Importera varje produkt med bara ett klick
- Behandla beställningar med bara ett par klick
- Skapa en hållbar inkomst för dig själv
- Ställ in dina egna produktpriser för att öka dina marginaler
- Få gratis råd från andra entreprenörer i communityforumet
- Och mer!
Starta din dropshipping-verksamhet gratis idag!


