En guide till framgång (2023)

Världens mest framgångsrika varumärken kan konsekvent och pålitligt utnyttja sin bransch och nisch. De vet vad deras konkurrenter håller på med, liksom marknadsläget och prognoser för vart det är på väg.
Men att ha den här kunskapen är inte lätt – du måste bli en mästare på att samla in konkurrenskraftig intelligens. En stark konkurrenskraftig intelligensstrategi är som en kontinuerlig ström av information, som täcker flera aspekter av verksamheten du är i och undersöker den från många olika vinklar.
Så hur kan du ansluta dig till raden av konkurrenskraftiga underrättelseproffs? Även om det inte finns något enskilt rätt sätt att hoppa in, kommer vi att täcka några av de viktigaste punkterna och strategierna du bör ha under bältet.


Vad är konkurrensintelligens?
Konkurrenskraftig intelligens är den systematiska insamlingen och analysen av branschspecifik data. Dessa data kan sträcka sig från dina konkurrenters närvaro på sociala medier och varumärkespositionering till deras produktkataloger, prisnivåer och till och med kundservice. Konkurrenskraftig intelligens ger en komplett bild av dina konkurrenters strategier genom att konsolidera och tolka dessa individuella datapunkter.
Företag av alla storlekar och sektorer använder konkurrenskraftiga underrättelseprogram för att ligga steget före. Genom att upprätthålla en akut medvetenhet om konkurrenslandskapet inom sin bransch är dessa företag bättre positionerade för att fatta strategiska beslut och få en konkurrensfördel.
Varför är konkurrensintelligens viktig?
Det finns oändliga datapunkter som existerar vid varje given tidpunkt. När du kan utnyttja dem strategiskt kan du få kunskap om även de mest intrikata delar av vad som händer i ditt affärslandskap – och ännu viktigare, hur du kan hålla dig på offensiven och se till att du drar nytta av alla möjligheter .
Här är några av de främsta fördelarna med att följa bästa praxis för strategisk intelligens:
Bättre förståelse för din marknad
Visst, du kan gå på din bästa gissning. Eller så kan du utnyttja kall, hård data. En konkurrenskraftig intelligensplattform kan hjälpa dig att bekräfta om dina toppkonkurrenter använder samma operativa och marknadsföringsstrategier, hur de presterar och hur du kan förbättra dig.
Bättre beslutsfattande
När dina beslut fattas på grundval av data snarare än antaganden, har du en mycket bättre position för framgång. En av de främsta anledningarna till att företag misslyckas ligger i deras beslutsprocesser: hur de har bestämt sina nästa steg och vad de beslutar sig för. Konkurrensanalys kan hjälpa till att informera dessa beslut och forma din affärsbana.
Mer exakta prestandamått
Genom att använda dina konkurrenter som exempel kan du få en bättre uppfattning om var du ska investera din tid och resurser. Till exempel kan du upptäcka att din topptävling är väldigt framgångsrik på Instagram, men presterar dåligt på Facebook. Detta kan vara en indikator på att du bör investera mer i Instagram än Facebook för din marknadsföringsstrategi för sociala medier.
Källa
Hur man gör konkurrenskraftig intelligensforskning
Det finns massor av bästa praxis för konkurrenskraftig intelligens, och varje företag kommer att ha unika processer som fungerar bäst. Låt oss titta på några grundläggande tips som hjälper dig att bygga din egen.
Ta reda på vilka dina främsta konkurrenter är
Du kan inte få en konkurrensfördel utan att känna dina konkurrenter. Identifiera dina två eller tre främsta konkurrenter att börja hålla reda på. Om du har fler kan det vara en bra idé att lista dem också och hålla ett mindre öga på dem. Men när du precis har börjat vill du hålla dina dataströmmar mindre och mer hanterbara.
För att välja de mest lämpliga konkurrenterna, fundera över vilka företag dina idealkunder skulle kunna handla med om de inte handlade från dig – företag inom samma nisch, med liknande eller identiska produkter och liknande varumärkesidentiteter.
Sätt upp SMARTA mål
Det blir enklare och mer effektivt att välja dina konkurrenskraftiga intelligensverktyg, processer och strategier när du väl vet vad du försöker åstadkomma. Prova att sätta upp mål med SMART-modellen:
- Specifik
- Mätbar
- Uppnåeligt
- Relevant
- Tidsbunden
Källa
Ett exempel på ett SMART-mål kan vara: ”Vi vill fördubbla vår Instagram-följare från 1 000 till 2 000 följare under de kommande sex månaderna.” Detta mål markerar alla fem av SMART-kriterierna: du vet vad du vill åstadkomma och när du vill uppnå det, och det är faktiskt ett rimligt mål.
När du har ett till tre mål kan du finslipa dina kompetitiva intelligensdata för att se hur du kan använda den för att uppnå dessa mål.
Till exempel kan målet ovan leda till att du tittar närmare på vilka typer av innehåll dina konkurrenter lägger upp på Instagram, vilka typer av innehåll som lockar mest engagemang och vilka produkter som genererar mest buzz. Du kan också få inspiration till marknadsföringsaktiviteter, som tävlingar eller partnerskap med influencers eller andra varumärken.
Samla in marknadsinformationskällor
Det fina med konkurrenskraftiga intelligensprogram är att du kan hämta data från i stort sett var som helst. Här är några av de bästa datakällorna att lägga till i din plan:
- Konkurrentwebbplatser för övergripande strategi, information om publikens persona, prissättning, meddelanden och varumärke
- Inlägg på sociala medier för ämnesidéer och identifiera vinnande (eller förlorande) strategier för att engagera din publik
- Sociala mediegrupper och forum, som Facebook-grupper, LinkedIn-grupper och Reddit-aktivitet
- Pressmeddelanden för ny produktinformation och uppdateringar om konkurrenters företag
- Onlinejobbinlägg som kan tyda på att företaget växer eller ändrar strategier
- Märkesinformationsaggregatorer som Hoover’s Online eller Dun & Bradstreet
- Konkurrenskraftiga intelligensverktyg som Semrush, Similarweb, Ahrefs, Market Explorer och Kompyte
Du bör också utnyttja människor som resurser. Till exempel kan ditt säljteam lära sig om dina konkurrenter genom sin egen säljprocess, inklusive oberoende undersökningar och samtal med potentiella kunder och potentiella kunder.
Bygg in det i din företagskultur
Sann konkurrenskraftiga underrättelsetjänstemän väver in denna process och tänkesätt i grunden för sin affärsstrategi. Det är inte bara en hög med rapporter du sammanställer varje kvartal: det är information som informerar alla avdelningar i ditt företag, formar hur du arbetar och vad du arbetar mot. Det finns i ditt företags kultur – dina värderingar, attityder, mål, beteenden, övertygelser och affärsmått.
I många fall påverkar sund konkurrentintelligens företag att svänga bort från tidigare planer för att arbeta mot nya, mer lovande och datadrivna. När du utökar din databas med marknadsinformation kommer du sannolikt att känna en dragning i en ny riktning som du inte hade känt behov av att följa tidigare.
Källa
Samla, analysera, tillämpa, upprepa
De mest effektiva konkurrenskraftiga underrättelseprogrammen är inte en en-och-klar-process. De samlar och analyserar ständigt information, drar slutsatser och skapar handlingsplaner baserat på resultaten, tillämpar dem och noterar deras framsteg.
Detta sker i kontinuerliga cykler, behåller de strategier som fungerar och justerar de strategier som inte gör det. När allt kommer omkring är affärslandskapet ständigt i förändring. Så också bör din konkurrensstrategi.
Kom bara ihåg att allt är en process. Du kommer inte att vara perfekt från början. Det viktiga är att fortsätta, lära sig och växa på vägen.
Vanliga frågor om konkurrenskraftig intelligens
Vad är ett exempel på konkurrensinformation?
Konkurrenskraftig intelligens täcker allt från att göra användarundersökningar till att analysera dina konkurrenters webbplatser och mer. Det är processen att förstå konkurrensen och affärsmiljön för att hjälpa din butik att få en konkurrensfördel.
Vad är skillnaden mellan konkurrenskraftig intelligens och marknadsintelligens?
Competitive intelligence fokuserar främst på att förstå konkurrensen, medan marknadsintelligens fokuserar på användare och kunder. För att bygga en väl avrundad affärsstrategi måste du överväga båda tillvägagångssätten, eftersom de kompletterar varandra och erbjuder olika perspektiv på den totala marknaden.
- Krita
- G2
- Wappalyzer
- SemRush
- Ahrefs
- Owler


