Influencer

En marknadsföringsguide för varumärkesinnehåll på Instagram för 2023

Märkesinnehåll är en nyckelstrategi för att utöka den övergripande varumärkesräckvidden online eftersom partnerskap med andra varumärken och influencers hjälper till att introducera ditt företag för nya målgrupper. Medan varumärkesinnehåll har antagit många olika former och former under åren, arbetar Instagram för att effektivisera processen med deras nya uppsättning verktyg.

Innehållsverktyg med varumärken Instagram hjälper till att skapa och dela samarbetsinnehåll och betalda partnerskap så enkelt som möjligt – samtidigt som de förblir kompatibla och säkerställer att publiken är medvetna om reklaminnehåll eller sponsrat innehåll.

Under hela den här artikeln kommer vi att prata om hur varumärkesinnehåll ser ut på Instagram, vilka dess verktyg är och hur de fungerar, samt hur du kan skapa ditt eget Instagram-märkta innehåll.


En marknadsförares guide om Instagram-märkt innehåll för 2023:


Vad är Instagram-märkt innehåll?

Enligt Instagram självdefinierar de varumärkesinnehåll som ”en skapare eller utgivares innehåll som innehåller eller påverkas av en affärspartner för utbyte av värde.”

Detta utbyte av värde kan vara monetärt eller så kan det helt enkelt vara ett sätt att nå båda varumärkespubliken. Du kommer att kunna tagga Instagram-märkt innehåll på två olika sätt, oavsett om det är ett ömsesidigt fördelaktigt samarbete eller ett betalt partnerskap.

Ett samarbetsinlägg inkluderar båda inblandade konton och inlägget delas med båda flödena. Detta kan användas av alla konton, även personliga konton, när du vill dela samma inlägg i två flöden. Det är användbart för innehåll med två olika skapare.

Här är ett exempel från Oprah och skådespelerskan Quinta Brunson.

Det andra alternativet skickar bara inlägg på ett enda konto men inkluderar en ansvarsfriskrivning ”Betald marknadsföring av [brand]” överst i inlägget.

Här är ett exempel på ett inlägg som Netflix-programmet Wednesday betalade för att marknadsföra på ett populärt meme-konto.

Netflix betald partnerskapsannons


Vad är Instagram-märkta innehållsverktyg?

De Instagram-märkta innehållsverktygen som vi kommer att beskriva i den här artikeln är alternativen som låter dig lägga till kollaboratörer eller betalda partnerskap till din Instagram-innehåll. Varumärken och innehållsskapare kan komma åt dessa i inläggsinställningarna när du skapar ett nytt innehåll.

Först är alternativet att lägga till en medarbetare till ditt inlägg. När du skapar ett nytt innehåll har alternativet att tagga ett annat konto i inlägget varit tillgängligt i flera år. Men nu när användare trycker på Tagga folk alternativ kommer följande alternativ att visas: Lägg till tagg eller Bjud in medarbetare.

Tagga personer alternativet instagram

Knacka Bjud in medarbetare att bjuda in någon att dela inlägget med dig. Du kan fortsätta och publicera innehållet, men det kommer bara att visa det andra användarnamnet och publicera i deras profil när de har godkänt din inbjudan.

Se även  5 effektiva tips att tänka på

Bjud in samarbetsfunktion på instagram

Nästa tillgängliga verktyg är att lägga till betalda partnerskap. Du kommer att göra detta i Avancerade inställningar av ditt inlägg. När du har skapat ditt innehåll trycker du på det här alternativet längst ned i rutan Lägg till bildtext skärm.

Bläddra sedan till botten av alternativen för avancerade inställningar för att hitta Lägg till betald partnerskapsetikett växla. Slå på detta.

Lägg till betald partnerskapsetikett på instagram

Du kommer sedan att tas till ett område för att tagga varumärket du samarbetar med. Eller, om du är ny på Instagram-märkt innehåll, kommer du att se en skärm som den nedan som delar din behörighetsstatus.

Instagram-märkt innehåll

Om du är kvalificerad trycker du bara på Gör det möjligt knappen för att komma igång.

Vem är berättigad att använda Instagram-märkta innehållsverktyg?

På tal om behörighet, hur vet du om du är berättigad att använda Instagrams verktyg för varumärkesinnehåll eller inte? Deras behörighetsriktlinjer är relativt enkla.

  1. Du måste ha ett företags- eller skaparkonto för att vara kvalificerad för innehållsverktyg med varumärken på Instagram.
  2. Du måste ha en etablerad närvaro med autentiskt, originellt innehåll.
  3. Du måste förbli kompatibel med Instagram Community Riktlinjer.
  4. Du kan inte vara en statlig tjänsteman; det finns andra regler och etik som tjänstemän måste följa.

Hur man ställer in Instagram-märkt innehåll

Det finns några olika sätt att visa upp ditt varumärkesinnehåll, oavsett om det är ett flödesinlägg, rulle, berättelse, livevideo, etc. Vi går igenom var och en och hur varumärken kan godkänna önskemål om varumärkesinnehåll.

Influencers och innehållsskapare

Som influencer eller innehållsskapare kommer du att vilja aktivera ditt varumärkesinnehåll och se till att du är kvalificerad långt innan du inleder ett betalt partnerskap med ett varumärke. Detta kommer att hjälpa till att undvika obekväma möten om det visar sig att du inte är kvalificerad.

För att göra detta behöver du:

  1. Se till att du har ett professionellt skaparkonto.
  2. Gå till din Creator-instrumentpanel.
  3. Tryck på menyn för att komma åt ytterligare inställningar.
  4. Knacka Märkesinnehåll tryck sedan på Konfigurera varumärkesinnehåll.
  5. Knacka Gör det möjligt om det står att du är berättigad.

Du kommer då att se denna skärm:

Konfigurera varumärkesinnehåll

De Märkesinnehåll fliken kommer nu också att visas i din Creator-instrumentpanel:

Creator dashboard på instagram

Nu kan du lägga till varumärken som du samarbetar med till vart och ett av dina reklaminlägg.

Hur man skapar varumärkesflödesinlägg

  1. Tryck på + ikonen i det övre navigeringsfältet.
  2. Välj det foto du vill lägga till i ditt flöde och tryck sedan på Nästa.
  3. Lägg till filter eller gör ändringar i ditt foto och tryck sedan på Nästa.
  4. Skriv en bildtext, tagga produkter och gör andra nödvändiga tillägg.
  5. Knacka Avancerade inställningar och scrolla ner till Lägg till betald partnerskapsetikett.
  6. Slå på alternativet och tryck sedan på Lägg till varumärkespartners att tagga upp till två varumärken.
  7. Publicera ditt inlägg och vänta på att varumärket/varumärkena godkänner ditt partnerskap.
Se även  7 bästa videoinbäddningsverktyg för att bädda in videor och återanvända innehåll

Obs! Du kan lägga till den betalda partnerskapstaggen i ditt inlägg utan att tagga ett varumärke om du vill.

Hur man skapar märkesrullar

  1. Tryck på + ikonen i det övre navigeringsfältet.
  2. Knacka Rulle längst ned på skärmen för att spela in din video.
  3. Spela in din rulle (lägg till eventuella ljud, filter, etc.) och tryck sedan på Nästa.
  4. Gör eventuella ytterligare redigeringar av din video och tryck sedan på Nästa.
  5. Rulla ned och tryck på Avancerade inställningar.
  6. Växla på Lägg till betald partnerskapsetikett alternativet på.
  7. Knacka Lägg till varumärkespartners att tagga upp till två varumärken.
  8. Publicera din rulle och vänta på att varumärket/varumärkena godkänner ditt partnerskap.

Obs! Alla videor som läggs till i ditt flöde publiceras nu som rullar. För att göra detta, välj en video från din kamerarulle och följ stegen under ”Hur man skapar varumärkesflödesinlägg.”

Hur man skapar varumärkesberättelser

  1. Tryck på + ikonen i det övre navigeringsfältet.
  2. Knacka Berättelse längst ner på skärmen.
  3. Ladda upp din grafik/bild/video eller ta en bild/video i appen.
  4. Tryck på personikonen högst upp på skärmen.
  5. Växla på Lägg till betald partnerskapsetikett alternativet på.
  6. Knacka Lägg till varumärkespartners att tagga upp till två varumärken.
  7. Publicera din berättelse och vänta på att varumärket/varumärkena godkänner ditt partnerskap.

Hur man skapar varumärkeslivade videor

  1. Tryck på + ikonen i det övre navigeringsfältet.
  2. Knacka leva längst ner på skärmen.
  3. Knacka Detaljer (styckeikonen) till vänster på skärmen.
  4. Knacka Lägg till varumärkespartners att tagga upp till två varumärken.
  5. Gå live och vänta på att varumärket/varumärkena godkänner ditt partnerskap.

Obs! Med livevideor, se till att du koordinerar i förväg så att någon i varumärkets team är online och kan automatiskt godkänna partnerskapet. Eller se till att du läggs till i deras lista över innehållsskapare som de automatiskt kommer att godkänna partnerskap för.

Varumärken och företag

Om du vill kunna placera den betalda partnerskapsetiketten på dina egna inlägg, måste du också vara kvalificerad för varumärkesinnehåll. Men även om ditt varumärke är nyare och inte är kvalificerat, kan du fortfarande taggas i innehållsskapares inlägg.

Det finns två alternativ för att bli taggade som ett varumärke i partnerskapsinlägg: manuellt godkänna kreatörer eller kurera en lista över innehållsskapare att automatiskt godkänna innehåll från.

tagga som varumärke i partnerskapsinlägg på instagram

Du kommer att kunna söka efter Instagram-användare som du vill lägga till i din lista. När du vet att du har en stor influencer-marknadsföringskampanj på gång, är att lägga till dessa influencers till din lista ett bra sätt att se till att du inte försenar att bli taggad i några betalda partnerskap.

Se även  Hur skapar man en perfekt profil på Truelancer?

influencer marknadsföringskampanj på instagram

Om några konton taggar dig som inte har lagts till i din automatiska godkännandelista kommer du att få meddelanden under Aktivitet fliken så att du manuellt kan gå in och godkänna eller avslå begäran.

Som varumärke kan du också skapa annonser för varumärkesinnehåll för att öka räckvidden som dina betalda partnerskap får. Du kommer att kunna skapa en annons som du normalt gör i Ads Manager och sedan tagga skapare innan annonsen släpps.


Börja skapa Instagram-märkt innehåll

Att dra nytta av Instagram-märkta innehållsverktyg kan vara ett bra sätt att utöka din publik, nå nya människor och säkerställa transparens i alla dina partnerskap. För att se till att du inte går miste om någon annan marknadsföringstaktik på Instagram, ta en titt på vår komplett lista över Instagram-funktioner du kan använda.

Vanliga frågor

Får du betalt för varumärkesinnehåll på Instagram?

Instagram-märkt innehåll kan fungera på ett av två sätt – att skapa ett varumärkessamarbete som är ömsesidigt fördelaktigt genom att introducera två kompletterande målgrupper för varje varumärke eller via ett ekonomiskt betald partnerskap.

Ömsesidigt fördelaktiga samarbeten görs vanligtvis mellan två varumärken medan de betalda partnerskapen är reserverade för varumärken som arbetar med influencers och innehållsskapare. Om du vill öka din influencer-inkomst är betald varumärkesinnehåll vägen att gå.

Hur kvalificerar du dig för Instagram-märkt innehåll?

För att kvalificera dig för att publicera innehåll med varumärket Instagram måste du ha ett företags- eller skaparkonto, följa communityns riktlinjer, dela autentiskt innehåll, skapa en etablerad närvaro och du kan inte vara myndighetstjänsteman (eftersom olika regler gäller för dessa konton).

Vad är ett exempel på varumärkesinnehåll?

Det här inlägget som visar upp en växt som växer ljus är ett bra exempel på varumärkesinnehåll på Instagram. Du kan tydligt se ansvarsfriskrivningen ”Betalad kampanj” som låter oss veta att detta är ett samarbete mellan en influencer och ett varumärke.

Vad betyder det när Instagram säger att du inte kan använda varumärkesinnehåll?

Det här felet visas om ditt konto inte är kvalificerat för att publicera varumärkesinnehåll. Granska kvalificeringsriktlinjerna för att se om det finns några ändringar du behöver göra.

Hur begär du godkännande av varumärkesinnehåll?

När du går in i ditt inläggs avancerade inställningar kommer du att kunna aktivera växeln för betald partnerskap och tagga varumärket som sponsrar ditt inlägg. Varumärket kommer att få ett meddelande om att godkänna det på deras sida.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button