Reklam

En out of home (OOH) 101 för digitala marknadsförare

Sedan många år tillbaka har digital marknadsföring i huvudsak varit synonymt med marknadsföring i allmänhet. Det finns verkligen inget sätt att tänka på digitalt i sin egen silo längre. Även om för alla som arbetade med marknadsföring i slutet av 90-talet kanske du kommer ihåg de dagar då i stort sett allt som kallas ”digitalt” eller ”interaktivt” var en ren nyhet. På den tiden lärde vi oss alla – och man kan till och med säga att bygga – mediet tillsammans. Ingen kunde ha förutsett hur mycket allt digitalt till slut skulle förändra människors liv. Så mycket att många marknadsförare idag, några som till och med en gång bar den tidsstämplade monikern ”digital marknadsförare”, faktiskt har aldrig köra kampanjer i andra annonsmedier överhuvudtaget.

När fler reklampengar började flyttas snabbt mot glänsande digitala mediekanaler, lutade många i branschen – särskilt millennials – till att bli specialister på digital marknadsföring i motsats till att lära sig repen som marknadsföringsgeneralister. Behovet av specialisering fanns uppenbarligen, så resurser och talang följde efter. Så idag är många av oss med erfarenhet av att utveckla och distribuera mediekampanjer offline av vissa ansedda reliker i marknadsföringsvärlden.

Varför bry sig om att ta den här promenaden längs memory lane, kanske du frågar? Svaret är enkelt: Om du har tillbringat hela din marknadsföringskarriär bakom en skärm har du sannolikt en partisk uppfattning om hur traditionella mediekanaler fungerar idag. Reklam utanför hemmet är ett bra exempel på detta. Om din enda referens till reklam utanför hemmet är baserad på ett antagande om att den inte har utvecklats över tiden, så har du gett dig själv en blind fläck för marknadsföring.

Så idag tänkte vi att vi skulle skingra några av de vanligaste myterna och missuppfattningarna om OOH-annonskampanjer som vi hör alltför ofta från personer med tunnelseende för digital marknadsföring.

5 saker du förmodligen inte vet om OOH-reklam

Om du har tillbringat de senaste åren klistrad vid antingen din dator- eller mobiltelefonskärm, kanske du blir förvånad över att få reda på att reklam utanför hemmet inte är den ”dinosaurie” du en gång trodde att den var. Och om du nyligen har förändrat ditt hjärta när det gäller att köra OOH-annonskampanjer, bör dessa fem små visdomskorn ge dig sinnesro att det inte är så skrämmande som du kanske tror.

1. Tro det eller ej, människor fortfarande lever i den verkliga världen

Även om många aspekter av våra liv modereras av digitala eller sociala medier av något slag, lever vi, som människor, fortfarande i den verkliga, fysiska världen. Som ett resultat har vi många möjligheter att varje dag komma i kontakt med marknadsföringsbudskap längs våra dagliga resor. Detta kan inkludera att se skyltar utspridda längs motorvägen på väg till jobbet, att vara omgiven av annonser medan du väntar på eller ta en tur på en buss eller tunnelbana, gå förbi stora väggmålningar eller vägglandskap med märken medan du springer ärenden, eller till och med på digitala skärmar i badrummet på din lokala favoritrestaurang eller bar. Den här listan fortsätter.

Se även  OOH är mer än bara reklam, det är en upplevelse

Poängen här är att idag, ganska mycket varje fysiskt utrymme kan förvandlas till reklam utanför hemmet. Och det är just detta som gör OOH-annonser nu mer värdefulla än nästan alla andra reklamkanaler: Människor behöver inte engagera sig intensivt med OOH-media för att det ska få effekt. Detsamma kan inte sägas om digital reklam. Om du inte sitter framför din dator eller rullar i det oändliga på din telefon, kommer de digitala annonserna inte att göra dig (eller dina målkonsumenter) någon nytta. Om du vill fånga människors uppmärksamhet när de inte är upptagna av deras telefoner eller bärbara datorer (en fantastisk tid, eftersom de är ännu mer fokuserade på världen omkring dem) måste du kliva ut i den verkliga världen och ta vara på potentialen av reklam utanför hemmet för att fånga människor när de är ute och går.

2. OOH är mer än bara skyltar

På den tiden, när folk pratade om reklam utanför hemmet, var det ofta i samband med skyltar eftersom det var de mest dominerande annonsenheterna som fanns tillgängliga i kanalen. Men som vi noterade ovan tar OOH-annonser idag många olika former och storlekar – och även om skyltar fortfarande är en stor del av kanalen, är det inte endast spak marknadsförare kan dra i detta utrymme. Det finns faktiskt en hel del olika annonsenheter att spela med, inklusive (men inte begränsat till):

  • Vägglandskap
  • Väggmålningar
  • Busskurer
  • Buss eller skoter wraps
  • Taxi toppers
  • Övertagande på station (buss/tåg)
  • Transportannonser (buss/tåg/taxi/skoter)
  • Flygplatsannonser
  • Gatumöbler (ex: parkbänkar)
  • Detaljhandelsskyltar (i butiker, restauranger, barer)
  • POS-annonser
  • Matbehållare (t.ex. pizzalådor)

Du fattar bilden. Även om detta inte är en uttömmande lista på något sätt, är det ett bra exempel på hur reklam utanför hemmet har utvecklats från dess en gång skyltcentrerade början. Vi kanske till och med en dag har annonser i rymden. Poängen är att om det är i den fysiska världen kan annonser köras där. Överlåter du detta utrymme till konkurrenter?

3. Oroa dig inte, du behöver inte lyfta telefonen

En av sakerna som gjorde reklam utanför hemmet oändligt mycket mer komplicerad tidigare – särskilt för medieplanerare och köpare som låste in dessa annonsenheter – är att kanalen som helhet var väldigt decentraliserad. Du var ofta tvungen att lyfta luren och prata med enskilda medieägare, som hanterade olika annonsenheter på olika marknader, för att förhandla fram vad som ibland kändes som en handskakningsaffär (det vill säga om medieägaren gillade dig). Det är långt ifrån hur kanalen fungerar idag, tack vare programmatiska plattformar som AdQuick.

Se även  Definition, typer och betydelse för företag (2023)

Nu kan du mer eller mindre boka OOH-annonser på samma sätt som du bokar digitala annonser, utan någonsin behöva engagera sig en-mot-en med medieägare. För att inte tala om, eftersom den stora majoriteten av OOH-annonsenheter nu är tillgängliga och tillgängliga för köp via dessa plattformar och är fair play för alla varumärken som vill köpa dem, har det stabiliserat prissättningen och demokratiserat köpprocessen på ett ganska betydande sätt. Länge borta är dagarna med handskakningsaffärer, inkonsekvens i prissättningen eller andra ogenomskinliga affärsmetoder. Hela planerings-, köp-, distributions- och optimeringsprocessen sker nu i realtid med bara några klick. Allt är automatiserat idag. Så för er som är livrädda för att lyfta luren och behöva ha en konversation med en riktig person, är den goda nyheten att du i det här fallet kan planera OOH-annonskampanjer till ditt hjärtas nöje från din dator. .

4. Letar du efter en specifik målgrupp? OOH har din rygg.

Precis som AdQuicks plattform gör OOH-annonsplaneringen och köpprocessen mycket enklare, kommer de också med ett antal ringklockor och visselpipor som du kanske har trott är unika för enbart digitala annonser. Som målinriktning, till exempel. När du planerar en OOH-annonskampanj kan du bli riktigt detaljerad med vem du vill nå samt när och var du vill nå dem.

När du har angett alla dina krav får du en lista över OOH-annonsenheter som kan uppnå dina mål för målgruppsinriktning – tillsammans med prissättning, exakta geo-lokala koordinater, kontextuella bilder och mycket mer för att hjälpa dig att skapa annons köpbeslut med större självförtroende. Och ännu bättre, om du vill skapa anpassning till dina digitala annonskampanjer, kan du importera målgruppsinriktningsparametrar från dessa kampanjer för att skapa OOH-liknande målgrupper.

Bortsett från att vara ett mer effektivt och datadrivet sätt att planera och köpa OOH-annonsenheter, har det i princip eliminerat behovet av att göra ”scouting” på lokala marknader eftersom all information du någonsin skulle behöva för att följa upp ett OOH-annonsköp kommer att vara tillgänglig för dig på plattformen.

5. Ja, du burk mäta prestanda och attribution

Det är det här som brukar få folk att tänka på när de får veta att reklam utanför hemmet idag inte är vad det var förr. Till att börja med, när du bokar OOH-annonser i AdQuicks plattform, kommer du att kunna mäta prestanda i realtid och, för digitala OOH-annonsenheter, optimera annonsmaterial och meddelanden i farten för att öka chansen att dessa annonser presterar ännu bättre.

Se även  40 helgdagar för sociala medier att lägga till i din redaktionella kalender

För att ta det ett steg längre, har vi knäckt koden för att mäta (offline-till-online) attribution, så att du kan få en bättre uppfattning om hur OOH-medievisningar omvandlas till handlingar – oavsett om det leder till ett butiksbesök, en QR-kod skanning, inlösen av en kupongkod eller ett onlineköp efter att ha sett en OOH-annons. Bara detta har förändrat spelet för reklambranschen utanför hemmet genom att föra sofistikeringen och noggrannheten hos digital annonsattribution till ett en gång rent analogt medium. Och eftersom OOH-annonser fortfarande erbjuder varumärken den största valutan för pengarna, är det ingen tvekan om varför intresset för out-of-home har ökat nyligen.

OOH reklam är nu en moderniserad kanal

Moralen i berättelsen här är ganska enkel: Om du har fokuserat nästan all din uppmärksamhet på onlineannonsering under de senaste åren, har du förmodligen missat memo om hur reklam utanför hemmet har utvecklats inifrån och ut. Ännu mer, möjligheten att utnyttja en enda plattform för planering, inriktning, köp, distribution, optimering och mätning av OOH-annonser sätter kanalen i paritet med den programmatiska digitala reklamvärlden du redan känner väl.

Vi skulle vilja tro att reklam utanför hemmet håller på att få en renässans. Men sanningen är att det bara krävs bästa praxis för digital reklam för att förvandla en en gång analog och något oflexibel kanal till ett bra kraftpaket för prestationsmarknadsföring. Allt detta är att säga att även om du aldrig har kört OOH-annonskampanjer tidigare, bör du inte vara rädd; du kan nu i princip ta allt du vet om digital reklam och replikera det i OOH-utrymmet.

Viktigast av allt är det viktigt att komma ihåg att vi inte lever 100 % av våra liv kopplade till digitala skärmar. Så som en avskedstanke, tänk på reklam utanför hemmet som ett sätt att fylla en kommunikationslucka när människor har lagt sina enheter åt sidan och lever i den verkliga världen. Enbart av denna anledning är det vår övertygelse att OOH-annonser alltid kommer att ha ett försprång framför digitala annonser.

Är du redo att köra din första OOH-annonskampanj på AdQuick? Boka en demo idag för att starta.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button