En snabbguide för att använda Instagram Reels-annonser som en chef

Allt som hände 2020 var inte dåligt. Bland alla restriktioner fick varumärken och skapare också fler valmöjligheter med introduktionen av Instagram Reels. Med barndomsåren bakom sig har Instagram Reels mognat till att bli ett av de mest populära formaten. Juryn är fortfarande ute om det är bättre än TikTok, men om du riktar dig mest mot millennials i motsats till Gen Zers, är att införliva Instagram Reels och, den nyare funktionen, Instagram Reels Ads i din marknadsföringsstrategi ett måste.
Om du inte är bekant med Instagram Reels än, kommer vi att reservera oss. För att få dig uppdaterad har vi inkluderat en kort sammanfattning av hur det fungerar. När det gäller Instagram Reels Ads har det bara funnits i drygt ett år, och du är förlåten om du inte har använt den ännu. Om du är redo att komma igång med Instagram Reels Ads, här är sex förslag för att få ut det mesta av denna kraftfulla funktion.
En snabbguide för att använda Instagram Reels-annonser som en chef:
Vad är Instagram Reels?
Instagram Reels, som lanserades 2020, är en av plattformens nyare funktioner. Märkt som en kopia av TikTok av vissa (eller mer känsligt uttryckt som plattformens svar på TikTok), låter det i princip användare skapa kort från videoinnehåll. Faktum är att enligt Instagram Reels statistikden stora majoriteten av Gen Z-användare ser Reels och TikTok som i huvudsak samma sak.
Videorna kan vara upp till 90 sekunder långa (den var från början begränsad till bara 15 sekunder) och kan ställas in på musik. Förutom fliken Reels på din profil kan du också dela den till dina Stories och då finns det chansen att den kan inkluderas i Reels Explore-flödet för mer exponering.
Hur fungerar Instagram Reels-annonser?
Ungefär ett år efter att Instagram introducerade Instagram Reels lanserade det Instagram Reels Ads. Kort sagt, det hjälper kreatörer och varumärken att bli upptäckta av vem som helst och nå användare som inte nödvändigtvis följer dem. För företag kan det vara lika värdefullt att hjälpa dem att nå en global publik.
Om du redan är bekant med Instagram Stories Ads har du inga problem med att ta reda på hur den här funktionen fungerar. Det liknar Stories Ads och kommer att visas mellan enskilda hjul på fliken Reels och flödet för Reels Explore.
Det kan vara helskärm och vertikalt och kommer att loopa. När användare trycker på rullen via fliken Rullar eller Utforska flöde, omdirigeras de till en tittare som endast visar rullar i vertikalt format.
När det gäller längden kan den inte vara mer än 30 sekunder lång (detta brukade vara 30 sekunder). Eftersom användare kommer att kunna kommentera, gilla, dela och spara dessa typer av annonser kan det hjälpa till att öka engagemanget. Och om en viss rulle har motsatt effekt kommer användarna att kunna hoppa över annonsen. Och om de verkligen inte gillar en specifik rulle kan de ta det ännu ett steg längre och dölja eller rapportera det via menyn.
Hur man använder Instagram Reels-annonser
Med tanke på att Reels genererar 22 % mer engagemang än vanliga Instagram-videoinlägg och sex av 10 Gen Z TikTok-användare planerar att spendera mer tid på att interagera med Reels, du kommer att vilja använda alla knep i rockärmen för att få ut det mesta av Instagram Reels Ads-funktionen.
1. Boosta dina rullar
Ett sätt är att öka dina hjul på plattformen. I mitten av 2022 introducerade plattformen denna nya uppdatering som gör det möjligt för företag att skapa Boosted Reels för att hjälpa dem att nå nya användare och skapa mer engagemang. En förstärkt rulle kommer att dyka upp i flödet, Stories, Reels-fliken och Explore-fliken.
Men inte alla rullar kan boostas. Endast rullar som är kortare än 60 sekunder och har ett bildförhållande på 9:16 (med andra ord är inspelade vertikalt i helskärmsformat) kommer att kvalificera sig. Rollen får heller inte innehålla några GIF, upphovsrättsskyddad musik, kamerafilter eller interaktiva klistermärken. Slutligen, om det har laddats upp till Facebook tidigare, kommer det inte heller att vara kvalificerat för boost.
Om din rulle uppfyller dessa kriterier och du vill utforska det här alternativet är det väldigt enkelt. Allt du behöver göra är att hitta rullen som du vill öka i ditt rutnät och trycka på Boost Post. Kom sedan ihåg att analysera dina insikter för att avgöra vilka annonser som genererade det bästa engagemanget.
2. Inkludera det som kampanjer i Ads Manager
Ett annat sätt att integrera Instagram Reels i dina betalda ansträngningar är som kampanjer i Ads Manager. När du har skapat din annons, navigera till Ads Manager (för att göra detta måste du ha ett Instagram-företagskonto) och klicka på ”Skapa”. Välj sedan det mål du vill uppnå genom att placera annonsen på Instagram Reels. För närvarande kan du välja mellan följande mål för Reels-annonser:
- Varumärkeskännedom
- Nå
- Trafik
- Appinstallationer
- Videovisningar
- Konverteringar
När du har markerat affärsmålen fyller du i övriga annonskampanjdetaljer som målmarknad, budget och schema. Välj ”Manuella placeringar” och sedan alternativet Instagram Reels från rullgardinsmenyn bredvid Stories.
Beroende på din typ av annons och dess mål kan du också redigera uppmaningen. Till exempel, om du säljer en prenumeration är det mycket mer meningsfullt att välja ”Registrera dig” eller ”Läs mer” i motsats till något som ”Handla nu”.
3. Lägg till text, undertexter och ljud
Innehållet som du skapar måste vara användarvänligt. Genom att till exempel lägga till ljud kommer ditt Reels-innehåll sömlöst att passa in i resten av innehållet som vanligtvis delas på Instagram. Men om du planerar att boosta ditt inlägg (vilket vi rekommenderar), kom ihåg att du inte får inkludera upphovsrättsskyddad musik.
Även om det rekommenderas att lägga till ljud, är det viktigt att komma ihåg att Instagram-användare ofta väljer att stänga av ljudet när de surfar på plattformen. Av denna anledning kan text och undertexter på skärmen vara mycket effektiva. På så sätt kommer ditt meddelande fortfarande att kommuniceras. Det handlar inte bara om att tillgodose personliga preferenser. Vissa medlemmar av din målgrupp kan ha en hörselnedsättning och genom att lägga till undertexter blir ditt innehåll tillgängligt för dem, vilket hjälper till att framställa ditt varumärke som inkluderande.
4. Håll det roligt och originellt
Eftersom det ses som ett alternativ till TikTok, borde Instagram Reels Ads handla om roligt. Tillämpa lite kreativitet och fokusera på den lättare sidan av ditt varumärke. Undvik att framstå som alltför reklam, annars tappar du publikens intresse och de hoppar helt enkelt till nästa annons (kom ihåg att plattformen ger dem det alternativet).
Eftersom det är så likt TikTok kan det vara frestande att helt enkelt återanvända några av dina äldre TikTok-videor. Gör det inte. Att gå den här vägen kan negativt påverka dina chanser att dyka upp i Reels Explore-flödet.
5. Lägg till hashtags
För att hjälpa Instagrams algoritm rekommenderas det också att du lägger till relevanta hashtags till dina Reels. Det kan inte bara hjälpa dig att öka din räckvidd och engagemang, utan du kan också använda det för att öka varumärkesmedvetenheten. Du kan till exempel använda varumärkeshashtags eller välja relevanta hashtags för att hjälpa dig att kommunicera ditt varumärkes värderingar. Öppenhet och social rättvisa får mer uppmärksamhet och med hashtags kan du visa tittarna att du bryr dig om de frågor som är viktiga för dem också.
Här är några populära Instagram Reels hashtags som du kan prova:
- #reelsteady
- #virala videor
- #reelsinsta
- #instareel
- #viralreels
- #instamoment
- #reelinstagram
- #firstreel
- #instadaily
- #memes
- #rolig
Alternativt kan du vända dig till dina konkurrenter och påverkare på sociala medier och se vilka hashtags de har införlivat. På tal om konkurrenter kan du också bläddra i andra sociala nätverk för hashtag-idéer. Vad är trendigt på TikTok? När allt kommer omkring är tvillingrivaliteten mellan Instagram Reels och TikTok stark.
6. Använd Instagram Reels Insights
Vi har nämnt Instagram Reels Insights tidigare när vi skapade förstärkt innehåll. Men även om du inte har några planer på att boosta några rullar, är det viktigt att studera din rullanalys. Du kan till exempel använda ett verktyg som Hootsuite, som gör det enkelt att utvärdera prestandan för dina rullar. Via den intuitiva instrumentpanelen kommer du att upptäcka värdefull statistik om räckvidd, engagemang, uppspelningar, gilla-markeringar, delningar, annonskommentarer.
Alternativt kan du använda de insikter som delas via Instagrams egen app, det är om du har ett företagskonto. Du hittar knappen Insikter på din profilsida under din biografi. Dina Reels-analyser finns under räckviddsuppdelningen. På översiktsskärmen Insights kommer du också att kunna se insikter som uteslutande handlar om Reels. Om du vill se prestandan för en specifik rulle, öppna helt enkelt den rullen via din profil, klicka på de tre prickarna och välj Insikter.
Du bör kontinuerligt kontrollera dina insikter. Inte bara för att ta reda på hur de presterade, utan också för att få en bättre förståelse för vad din publik reagerar på bättre. Beväpnad med denna kunskap har du en bättre uppfattning om vilka uppmaningar, filter, effekter, ljud och text som fungerar.
Slår ihop saker
När folk skriver om något som är relaterat till Instagram Reels, tenderar de att hänvisa till TikTok i samma andetag, ganska ofta med fokus på hur det är så likt. Som sagt, det har gått drygt två år sedan Instagram Reels introducerades och det har blivit en kraftfull funktion i sig.
Med tanke på att Instagram Reels för närvarande inte är lika mättad ännu, erbjuder det den perfekta plattformen för att dra fördel av reklam. För att få ut så mycket som möjligt av dina annonser, se till att investera i några betalda ansträngningar. Oavsett om du föredrar att boosta dina rullar eller införliva dem i dina betalda ansträngningar som kampanjer i Ads Manager, kan båda strategierna hjälpa dig att öka din räckvidd ytterligare.
Vanliga frågor
Vilket är bättre: Instagram Reels eller TikTok?
Om du vill fokusera på kortformat videoinnehåll är både Instagram Reels och TikTok bra alternativ. Instagram är mer populärt bland millennials, vilket gör Instagram Reels till det bättre valet om du mest riktar dig mot denna åldersgrupp, medan TikTok är mer populärt bland Gen Z-användare. Som sagt, de flesta innehållsskapare och varumärken använder TikTok såväl som Instagram Reels och så om du vill maximera din publikräckvidd kan det vara en bra idé att göra detsamma.
Vad är några tips för att inkludera Instagram Reels Ads i din marknadsföringsstrategi?
Om du planerar att experimentera med Instagram Reels Ads, rekommenderas det att du integrerar det i dina betalda ansträngningar som kampanjer i Ads Manager eller genom att boosta dina Reels. Innan du skapar de faktiska hjulen som ska användas, ta dig tid att undersöka trender på TikTok eftersom den här plattformen vanligtvis ligger ett steg före. Du kan också titta på hur andra märken har använt Reels för lite extra inspiration. Sedan, för att se till att ditt innehåll vänder sig till så många som möjligt, kom ihåg att inkludera ljud, undertexter och text.
Var kan du hitta data om prestandan för dina rullar?
Du kan till exempel investera i ett tredjepartshanteringsverktyg för sociala medier som inkluderar Instagram-analyser som Buffer, eller använda insikterna från själva plattformen. För att komma åt Instagram Insights, plattformens inbyggda analysverktyg, måste du dock ha en skaparprofil eller ett företagskonto. Om du redan har konfigurerat den här profilen behöver du bara gå till din profilsida och klicka på ”Insikter”. Här hittar du information om det totala antalet interaktioner, räckvidd och engagemang som delningar, kommentarer och spelningar.
Kan du återanvända ditt Instagram Reels-innehåll?
Ja, det är möjligt att ladda ner dina Instagram-rullar och återanvända innehållet genom att använda det någon annanstans. Faktum är att återanvändning av detta innehåll kan erbjuda ett antal förmåner. Det kan hjälpa dig att spara tid, samtidigt som du ökar chansen att nå en ny publik. Förutom att förvandla det till annonser kan du också dela det som höjdpunkter på din Instagram-profil eller förvandla det till en videopin som ska delas på Pinterest. Eftersom formatet är väldigt likt TikTok, kan du också återanvända innehållet för TikTok.
Vad är Instagram Reels-annonser?
Instagram Reels Ads är ett annat sätt som företag och kreatörer kan annonsera på Instagram. Den lanserades i juni 2021 och ser väldigt lik ut som Instagram Stories-annonser. De är också vertikala videor i helskärmsformat.