Influencer

Enklare att sälja med Instagram Chat Payments

Instagram utvecklas ständigt för att förbättra användarupplevelsen och samtidigt säkerställa att företag kan sälja mer effektivt på plattformen. In kom funktioner som t.ex produktmärkning, vilket gjorde det möjligt för företag att tagga produkter som visas i deras inlägg. Användare kan sedan klicka på dessa taggar för att omedelbart lära sig mer om produkten och köpa direkt på plattformen, vilket förkortar köparens resa.

Nu har Instagram introducerat en ny funktion som låter dig acceptera betalningar via dina direktmeddelanden. Detta förenklar saker och ting avsevärt för användarna samtidigt som ditt varumärke kan stänga fler försäljningar via Instagram. Läs vidare för att lära dig mer om funktionen Betalningar på Instagram och varför det är viktigt för ditt företag.


Enklare att sälja med Instagram-betalningar på chatt:


Vad är funktionen för betalningar i chatt?

Som namnet antyder är Payments in Chat en ny Instagram-funktion som gör att företag kan begära och acceptera betalningar direkt inom plattformen. Funktionen lanserades i september 2022 och är för närvarande endast tillgänglig för kvalificerade säljare som använder ett professionellt konto.

Genom att använda den här funktionen kommer säljare att kunna skicka en betalningsförfrågan till kunder genom Direktmeddelanden, vilket gör det lättare att acceptera betalningar och stänga försäljningen. För kunderna innebär det att de kommer att kunna betala för sina inköp utan att behöva byta mellan olika appar, vilket förenklar deras köpresa.

Hur fungerar betalningar i chatt?

Funktionen Betalningar i chatt fungerar genom att en kund skickar en betalningslänk som de kan klicka på för att slutföra köpet – allt i dina direktmeddelanden. Betalningar kan göras med betalkort, kreditkort och PayPal. Kunder kan också använda Meta Pay för att slutföra sina betalningar. När kunden har gjort betalningen får du ett meddelande så att du kan börja behandla deras beställning.

Betalningar i Chat Work

Källa: business.instagram.com

Du kan också se detaljerna för din transaktion som när begäran gjordes och när kunden skickade betalningen. Dessutom låter Instagram dig hålla reda på andra detaljer som leveransadress, betalnings-ID och datumet när du skickade ut produkten. Detta ger en sömlös köp- och säljupplevelse, vilket effektiviserar processen för både företag och deras kunder.

Betalningsförfrågan

Källa: business.instagram.com

Köp som görs med den här funktionen är skyddade, vilket lägger till ett extra lager av säkerhet för kunderna. Betalningsskydd är dock endast tillgängligt genom köp gjorda med Meta Pay. Dessutom behöver du inte betala något för att komma åt och använda den här funktionen. När du har skickat produkten till kunden kommer Instagram att skicka dig betalningen utan att ta ut en enda avgift.


Hur man använder funktionen Betalningar i chatt

När du skriver detta inlägg är funktionen Betalningar i chatt endast tillgänglig för kvalificerade säljare på utvalda platser som använder ett professionellt konto. Du måste också använda Instagram-mobilappen för att komma åt den här funktionen. Om du är berättigad att använda den här funktionen, gå till din professionella instrumentpanel och tryck på knappen ”Få betalt i chatten”. Tryck sedan på ”Kom igång” för att ställa in betalningar för din Instagram-chatt.

Betalningar i chattfunktionen

Källa: business.instagram.com

Tryck på ”Nästa” och börja lägga till information om ditt företag. Du måste välja ditt land, företagstyp och säljarkategori. Tryck sedan på ”Nästa” för att aktivera betalningar i chatt för ditt Instagram-företagskonto. Nu kommer du att kunna börja skicka betalningsförfrågningar och ta emot betalningar via dina direktmeddelanden.

Se även  Influencer Management Agency kontra intern Influencer Specialist

Alternativt kan du också gå till valfritt kundmeddelande och trycka på ”$”-tecknet längst ner i chattfönstret. I båda fallen kommer du att bli ombedd att ange dina bankkontouppgifter om det är första gången du aktiverar den här funktionen. Det här är bankkontot du kommer att använda för att ta emot betalningarna.

Så när någon skickar ett meddelande till dig om att köpa en produkt kan du skicka en betalningsbegäran direkt i chatten. När du skickar en betalningsförfrågan måste du ange produktvärdet och lägga till en beskrivning. När kunden har fått betalningslänken kan de trycka på den för att slutföra sin betalning med Meta Pay. Du kan också ge dem en möjlighet att betala med ett betal- eller kreditkort eller till och med med PayPal.

Betalningsförfrågan

Källa: business.instagram.com

Att ha betalningar och kundkommunikation på ett ställe gör det enkelt att hantera dina kundinteraktioner. Kunder kan enkelt ställa följdfrågor eller få mer information om en produkt innan de bestämmer sig för att köpa den.

För företag låter detta dig enkelt hålla reda på vilken information du har delat med varje kund och vilka bekymmer kunden kan ha haft. Så även om de kontaktar dig senare kan du snabbt referera till tidigare chattar för att ge dem ett tillfredsställande och relevant svar.


Vad funktionen Betalningar i chatt betyder för företag

Nu är frågan – varför är funktionen Betalningar i chatt en så stor sak? Vad gör det till något som företag bör bry sig om? Låt oss ge dig en detaljerad uppdelning av de viktigaste fördelarna med att kunna acceptera betalningar i dina direktmeddelanden.

Betalningar i chattfunktionen

Kortare köpresa

Funktionen Betalningar i chatt minskar köparens avsevärd köpresa. När de hittar något de vill köpa på Instagram behöver de inte längre gå igenom flera steg för att slutföra sitt köp. De behöver inte besöka din webbplats, leta efter produkten de gillar och sedan göra en betalning. Istället görs allt direkt på plattformen.


Förbättrade omvandlingsfrekvenser

En kortare köpresa ökar chanserna att fler kunder går igenom sina köp. Detta beror på att det finns en lägre risk att kunder hoppar av medan de byter till en annan app eller webbplats för att slutföra ett köp. Som sådan kan funktionen Betalningar i chatt hjälpa dig att förbättra dina konverteringsfrekvenser när fler och fler kunder slutför sina köp i appen.


Förbättrad kundupplevelse

Att inte behöva byta till olika appar förenklar saker för dina kunder samtidigt som de kan njuta av en förkortad kundresa. Det effektiviserar processen att köpa något, vilket kan förbättra deras upplevelse av att interagera med ditt företag.

Dessutom får du en omedelbar överblick över din konversationshistorik, vilket kan lägga till sammanhang till alla supportrelaterade frågor eller förfrågningar efter köp som dina kunder kan ha. På så sätt kan du snabbt kontrollera om några misstag har gjorts på din sida så att du kan komma fram till en relevant och tillfredsställande lösning.

Se även  Hur man strukturerar ett varumärkesambassadörsprogram

Förbättrat förtroende med betalningsskydd

Köp gjorda med Meta Pay i Betalningar i chattfunktionen är skyddade. Detta innebär att de kan lämna in ett anspråk i händelse av problem som rör bedrägerier, ej levererade produkter, skador och avvikelser i listorna. Med detta extra lager av säkerhet kommer kunderna att ha sinnesro att köpa från ditt företag med den här funktionen. Detta kan förbättra förtroendet och ge fler kunder förtroendet att köpa av dig, vilket resulterar i ökade konverteringar.


Bättre inköpshantering

Instagram låter dig se fullständig information om betalningar som görs via direktmeddelanden. Du kan se detaljer som betalningsbelopp, betalnings-ID, datum för begäran, betalningsdatum och mer. Du kan också hålla reda på detaljer som när beställningen skickades till kunden, vilket gör det enklare att hantera inköp som görs via plattformen. Det betyder att du inte behöver växla mellan flera plattformar bara för att hantera din Instagram försäljning.


Hur man köper och säljer på IG Direct

Funktionen Betalningar i chatt kommer att göra det möjligt (och enklare) för företag att sälja produkter och ta emot betalningar inom sina direktmeddelanden. På samma sätt kommer köpare att kunna fråga om de produkter de gillar, få mer information och slutföra sina köp med den här funktionen. Är du redo att börja sälja på IG Direct eller vill du veta hur man köper saker på IG Direct? Fortsätt läsa för att ta reda på det.

Köper på IG Direct

Medan Instagram ger dig möjlighet att köpa kvalificerade produkter direkt med knappen ”Köp nu”, kanske du inte alltid vill göra detta. Kanske vill du lära dig mer om produkten eller ta reda på mer om frakthastigheter innan du bestämmer dig för att gå igenom ditt köp. Alternativt kanske vissa säljare inte har möjlighet att betala direkt på Instagram.

Hur som helst, att kunna köpa på IG Direct hjälper till att ta itu med dessa smärtpunkter. Här är vad du kan göra för att köpa på IG Direct.

Steg ett: När du ser en vara du vill ha på säljarens Instagram-sida trycker du bara på ”Meddelande” för att börja chatta med företaget. Se till att inkludera information om produkten du är intresserad av att köpa.

Steg två: Ställ alla frågor du kan ha om produkten eller till och med om säljarens frakt- och returpolicy. När du är redo att köpa skickar säljaren dig en betalningsförfrågan efter att ha bekräftat dina beställningsuppgifter.

Steg tre: När du har tagit emot begäran, tryck på ”Betala”-knappen och ange din betalningsinformation. Du kan ha flera sätt att betala för dina inköp på IG Direct. Du kan använda Meta Pay eller en tredje parts betalningsmetod som ett kredit- eller betalkort eller PayPal.

Betalningsmetod

Källa: business.instagram.com

Steg fyra: När säljaren tar emot din betalning kommer de att behandla beställningen och skicka varan till dig. Kontakta säljaren via samma meddelandetråd om du har ytterligare frågor om beställningen.

Se även  Topp 5 misstag med influencermarknadsföring

Säljer på IG Direct

Förmågan att sälja på Instagram Direct är inte tillgängligt för alla när det här inlägget skrivs. Instagram rullar ut funktionen över tid, så du kanske inte kan använda den för tillfället. För närvarande kan endast kvalificerade säljare som använder ett Business- eller Creator-konto sälja artiklar på IG Direct, förutsatt att dessa artiklar är i en kvalificerad kategori.

Om du är berättigad att sälja på IG Direct, följ stegen vi delade ovan i avsnittet ”Hur man använder betalningar i chatt”. Var dessutom redo att tillhandahålla följande information för att börja sälja på IG Direct:

  • Lagligt namn
  • E-postadress
  • Adress
  • Födelsedatum
  • Telefonnummer
  • Personnummer
  • Bankkontoinformation

När du har börjat ta emot betalningar i IG Direct kan du också komma åt din betalningshistorik. Detta kan vara praktiskt för att hålla reda på dina transaktioner och se till att betalningarna är i linje med betalningarna på ditt bankkonto. Här är vad du behöver göra:

  • Gå till din Instagram-profil och tryck på alternativknappen i det övre högra hörnet. Detta är ikonen med tre streck ovanpå varandra.
  • Tryck på knappen ”Beställningar och betalningar”.
  • Välj ”Betalningar i chatt”. Detta kommer att avslöja hela din chattbetalningshistorik.

Du kan också filtrera resultaten efter de betalningar du begärt, de betalningar som har avbrutits och de betalningar som redan har gjorts. Tryck på en enskild betalning och du kommer att kunna se detaljer om betalningen såsom status, totalbelopp och betalningsperiod.


Få ut det mesta av betalningar i chatten

Att sälja på Instagram har precis blivit enklare med möjligheten att begära och ta emot betalningar direkt i dina direktmeddelanden. Kunder kommer nu att kunna köpa något direkt efter att de har gjort sina förfrågningar. Använd den här guiden för att lära dig hur du börjar använda den här funktionen och hur du får ut det mesta av den för ditt företag.

Vanliga frågor

Hur betalar kunderna mig på Instagram?

Du kan ställa in betalningar i chatt så att kunder kan betala dig på Instagram Direct.

Varför kan jag inte sälja på Instagram Direct?

Om du inte kan sälja på Instagram Direct kan det bero på ett antal anledningar. Instagram gör för närvarande endast denna funktion tillgänglig för deltagande säljare som har ett professionellt konto och säljer varor i en kvalificerad kategori. Det är dock också möjligt att Instagram inte har lanserat funktionen i din region.

När får jag betalningarna jag fick via Instagram Direct?

I de flesta fall kommer pengarna du har fått via Instagram Direct att återspeglas på ditt bankkonto 3-5 dagar efter att du har markerat en vara som skickad. Den faktiska tidslinjen kan dock variera beroende på din banks överföringstidslinje.

Är Meta Pay det enda sättet att köpa i Instagram Direct?

Medan Meta Pay är det enklaste sättet att göra inköp i Instagram Direct, kan vissa säljare också acceptera betalningar via kreditkort, betalkort och PayPal.

Kan jag avbryta en betalningsförfrågan på Instagram Direct?

Ja, du kan avbryta en betalningsbegäran genom att trycka på knappen ”Se detaljer” för begäran och sedan välja ”Avbryt betalningsbegäran.”

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button