Frilansande

Hur får man verifiering av Startup India-certifikat?

Startup India-certifikat: Nystartade företag blir mer populära globalt. De är små, nyetablerade företag som startats av antingen en individ eller en grupp. Till skillnad från andra företag erbjuder startups en produkt eller tjänst som inte är tillgänglig någon annanstans på liknande sätt. Därför är innovation nyckeln till sådana satsningar. De utvecklar antingen en ny tjänst eller produkt eller omutvecklar en redan existerande tjänst eller produkt för att göra den bättre.

Under det senaste decenniet har Indiens startup-kultur upplevt en enorm tillväxt. För att upprätthålla utvecklingen av startup-kulturen och attrahera spirande entreprenörer, introducerade Indiens regering programmet Startup India.

I den här artikeln har vi förklarat i detalj vad Startup India Scheme är, hur man får Startup India-certifikatet och mer.

Vad är Startup India Scheme?

Startup India är ett initiativ som lanserats av Indiens regering för att främja tillväxten av nystartade företag i landet. Under ledning av premiärminister Narendra Modi är handlingsplanen för detta program att fokusera på dessa områden:

  • Finansieringsstöd och incitament
  • Förenkling och handhållning
  • Industri-akademi partnerskap och inkubation

Läs vidare för att förstå stegen för att registrera dig för ett Startup India-certifikat.

Steg för att registrera dig för Indien Startup Scheme

De detaljerade stegen för hur man registrerar sig och får Startup India-certifikat har förklarats nedan:

1. Inkorporera företag

Först måste du införliva ett företag under MCA som ett aktiebolag (LLP), partnerskap eller privat aktiebolag. Det är viktigt att följa alla standardprocedurer för all företagsregistrering, som att skaffa bolagsbevis eller registrering av partnerskap.

Du kan införliva en LLP eller ett privat aktiebolag genom att fylla i registreringsansökan och skicka in den till Registrar of Companies i ditt område. För att etablera ett partnerskapsföretag måste du fylla i ansökan och skicka in den till registrar of firms i din region.

I båda fallen måste du skicka in avgifterna och nödvändiga dokument med din ansökan.

2. Registrering hos Startup India

Nästa steg är att registrera ditt företag eller företag som startup i Startup India-programmet som drivs av regeringen. Proceduren är enkel och kan genomföras online. Så här kan du göra det:

  1. Besök Startup India-webbplatsen.
  2. Klicka på ”registrera”-knappen i det övre högra hörnet.
  3. Ange nu ditt namn, e-postadress, mobilnummer och lösenord.
  4. När du har gjort det klickar du på knappen ”Registrera”.
  5. Ange en OTP som du har fått på ditt e-post-ID, tillsammans med detaljer som användartyp, startstadiet och mer.
  6. När du är klar klickar du på knappen ”Skicka”.
  7. Din Startup India-profil är klar nu.
Se även  Hur du får dina bloggar att läsa av fler som gillar dig

Nu när din profil är klar på hemsidan kan du söka till olika program och få tillgång till olika resurser på portalen.

3. Skaffa DPIIT-certifiering

Nästa steg i din resa för att få ett Startup India-certifikat är att ansöka om erkännande av Department for Promotion of Industry and Internal Trade (DPIIT).

Det skulle hjälpa dig att utnyttja fördelar som tillgång till högkvalitativa IP-tjänster och resurser, självcertifiering enligt arbets- och miljölagar, lättnader på normer för offentlig upphandling, enkel avveckling av företaget och mer.

För att bli erkänd av DPIIT, så här behöver du göra:

  • Logga in med dina registrerade uppgifter på Startup India-webbplatsen och välj knappen ”DPIIT Recognition for Startups”.
  • Du hittar den under fliken ”Schema och policyer”.
  • Klicka nu på knappen ”Bli igenkänd” på nästa sida.
  • När den nya sidan öppnas, scrolla ned och välj ”Klicka här för att skicka in din ansökan som startup.” knapp.

4. Skicka in ansökan om erkännande

Fyll i detaljer som fullständig adress, enhetsinformation, auktoriserad representant, startaktiviteter, partnerinformation, självcertifiering och startaktiviteter på formuläret ”Startup Recognition”. Du hittar ett plustecken längst upp till höger i formuläret. Klicka på den och gå in i varje avsnitt.

Efter att ha angett alla avsnitt i formuläret, acceptera alla villkor. Avsluta detta steg för att få Startup India-certifikatet genom att klicka på knappen ”Skicka”.

5. Skicka in registreringsdokument

Här är dokumenten som du behöver för registrering:

  1. PAN-nummer
  2. Bevis på finansiering (om något)
  3. Intyg om registrering eller inkorporering av din start
  4. Lista över utmärkelser eller certifikat för erkännande
  5. Bevis på koncept, till exempel en webbplatslänk, video eller pitchdesk
  6. Fullmaktsbrev från den auktoriserade representanten för LLP, företaget eller företaget

6. Skaffa ett igenkänningsnummer

När din ansökan är över får du ett igenkänningsnummer. Startup India-certifieringen för erkännande kommer efter att alla dokument har granskats. Det brukar ta två dagar.

Som sagt, du måste vara försiktig när du skickar in dokumenten. Om något av dina dokument visar sig vara förfalskade eller felaktiga kan du bli skyldig att betala böter på 50 % av din startups inbetalda kapital. Registreringsavgiften är 25 000 INR.

7. Andra områden

Andra viktiga saker som du bör vara uppmärksam på när du får Startup India-certifikat ges nedan:

Se även  10 vansinnigt vackra kaféer i Delhi för kreativa proffs

A. Patent, varumärken eller mönsterregistrering

Om du behöver ett varumärke för din start eller ett patent för din innovation, kan du vända dig till någon av kontaktpersonerna på listan som tillhandahålls av regeringen. Det skulle kräva att du bara står för de lagstadgade avgifterna. Du får alltså 80 % rabatt på priserna.

B. Skattebefrielse

Visste du att nystartade företag är befriade från inkomstskatt i tre år? Nystartade företag måste dock göra anspråk på skattebefrielseförmånen. Dessutom måste de vara certifierade enligt IMB, eller Inter-Ministerial Board.

C. Finansiering

En av de avgörande utmaningarna som många startups står inför är att få tillgång till finansiering. På grund av brist på löpande kassaflöde, säkerhet eller erfarenhet kan nystartade ägare misslyckas med att locka investerare. Ibland avskräcker den höga risken också investerare.

Indiens regering har inrättat en fond med en total korpus på 10 000 crores under fyra år. Målet bakom fonden är att ge stöd till företagare. Denna fond kommer inte att investera direkt i nystartade företag utan kommer att delta i kapitalet i den SEBI-registrerade riskfonden.

D. Självcertifiering enligt anställnings- och arbetslagar

Nystartade företag kan självcertifiera sig enligt miljö- och arbetslagar. Det hjälper dem att minska sina efterlevnadsavgifter och regelbörda. Därmed får startups chansen att fokusera på sin kärnverksamhet.

Du kan självcertifiera att din startup följer sex arbetslagar och tre miljölagar under tre till fem år från bolagsdatumet.

Fördelar med att registrera sig under Startup India Scheme

Här är några fördelar med att registrera din startup under Startup India Scheme och få ett Startup India-certifikat:

1. Enkel självuppfyllelse för arbetslagar

Nystartade företag kan göra självbedömningar för efterlevnad av arbetsrätt utan fysiska besök från offentliga tjänstemän under de första tre åren. Genom att använda Startup India-portalen kan företagare självcertifiera sig enligt dessa arbetslagar.

  • Lagar om försörjningsfonder
  • Mellanstatliga lagar om migrerande arbetstagare
  • Gratifikationslagar
  • Avtalsarbetslagstiftning
  • anställdas statliga försäkringslagar
  • Andra byggnadsarbetarlagar

2. Skattebefrielse enligt Section 80 IAC

Efter att ha blivit erkänd enligt Startup India Scheme kan nystartade företag ansöka om skattebefrielse enligt Section 80IAC i Income Tax Act. En startup kan kräva skattelov i tre år.

  • Endast privata företag och LLP:er är berättigade.
  • Det måste vara en erkänd startup.
  • Inarbetningsdatumet bör infalla den 1 april 2006 eller senare.

3. Finansieringsmöjligheter

Den främsta fördelen med att få ett Startup India-certifikat är att startups kan få finansiering under olika statliga eller semi-statligt stödda system. Några av dessa inkluderar:

  • System för riskkapitalstöd
  • Single-Point Registration Scheme
  • Stöd för MSME för internationellt patentskydd inom elektronik och IT
Se även  21 briljanta logotypdesigner för att inspirera din nästa stora logotyp

4. Undantag för patent, varumärken och immateriella rättigheter

Nystartade företag kan välja hjälp med att ansöka om IP-rättigheter som patent, upphovsrätt och varumärkesregistrering efter att ha fått sitt Startup India-certifikat. De kan begära följande befrielse enligt immateriella rättigheter:

  • rabatt vid inlämnande av varumärkesansökan.
  • Snabbspår patentansökningar för nystartade företag med 80 % rabatt på statlig avgift.
  • Facilitatorpanel för IP-applikationshjälp

5. Ängelskattebefrielse enligt avsnitt 56

Efter att ha fått ett Startup India-certifikat kan nystartade företag ansöka om skattebefrielse från änglar. Läs vidare för att förstå kriterierna.

  • Det måste vara en DPIIT-start.
  • Det sammanlagda beloppet av inbetalt aktiekapital och överkurs efter den föreslagna emissionen av aktier bör inte överstiga 25 crore INR.

6. Enkel avveckling

Om affärsmodellen för en nystart inte fungerar kan enheten gå i konkurs inom 90 dagar med hjälp av Insolvens and Bankruptcy Code of 2016. Krediten för det går till Startup India Certificate.

Vanliga frågor på Startup India-certifiering

De vanligaste frågorna om Startup India-certifiering ges nedan:

Hur kan jag få startcertifiering i Indien?

Du kan ansöka om ett startcertifikat på Startup Indias webbplats genom att fylla i nödvändig information och ladda upp nödvändiga dokument.

Hur lång tid tar det att få ett startcertifikat i Indien?

Det tar vanligtvis två arbetsdagar att få ett Startup India-certifikat för startups.

Hur mycket kostar det att registrera en startup i Indien?

Det kan kosta allt mellan INR 6 000 och INR 30 000 att registrera en start i Indien.

Vem kan få ett DIPP-certifikat?

En enhet som är ett privat aktiebolag, registrerat partnerskapsföretag eller LLP med en omsättning på mindre än 100 crores kan ansöka om ett DIPP-certifikat. Dessutom bör enheten registrera sig för certifikatet under de första tio åren av dess införlivande.

Hur lång tid tar det att få ett DPIIT-certifikat?

Du kan vanligtvis få ett DPIIT-certifikat på två arbetsdagar.

Vad är skillnaden mellan DIPP och DPIIT?

DIPP och DPIIT är samma. Department of Industry Policy and Promotion (DIPP) döptes om till Department for Promotion of Industry and Internal Trade (DPIIT).

Läs också,

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button