Influencer

Hur man använder Influencer Marketing för att främja virtuella evenemang

När COVID drabbade i början av 2020 skickade den nästan alla personliga händelser till onlineversioner i ett försök att hålla deltagare friska och skyddade. Till en början var det rörigt att skynda på personliga konferenser och evenemang till ett virtuellt format, men vi lärde oss snabbt att anpassa och göra några av dessa virtuella evenemang lika värdefulla som de skulle ha varit personligen.

Men en av de större striderna var hur man marknadsför ett virtuellt evenemang så att du fortfarande genererar samma närvaro. Vad vi upptäckte är att influencer marketing kan ha en stor inverkan på närvaron av virtuella evenemang – du måste bara implementera rätt strategier.

I den här artikeln kommer vi att täcka varför du bör använda influencer marketing för att marknadsföra virtuella evenemang tillsammans med flera strategier för att göra det.

LÄGG TILL DIN EVENEMANG


Hur man använder Influencer Marketing för att marknadsföra virtuella evenemang:


Varför använda Influencer Marketing för att marknadsföra virtuella evenemang

Det finns många olika sätt att marknadsföra ditt nästa virtuella evenemang, av vilka många kanske redan bygger strategier för. Men om du inte har funderat på att skapa influencer-marknadsföringskampanjer för ditt kommande evenemang, är det dags att lägga till det här alternativet till din digitala marknadsföringsrepertoar.

Först och främst är influencer marketing extremt populärt. För att bevisa detta har vi hittat det 93 % av marknadsförarna har arbetat med influencers i viss kapacitet tidigare.

Utöver det, 90 % av marknadsförarna tror att influencer marketing är effektivt – vilket förklarar varför det är en så populär strategi.

statistik för influencer marketing

Bara 16 % av marknadsförare uppger att de har svårt att hitta rätt influencers att arbeta med, men det kan enkelt lösas med lite research och se till att de influencers du samarbetar med matchar din målgrupp.

En annan anledning till att du bör överväga att använda influencer marketing är för att det fungerar. 80 % av konsumenterna har köpt något baserat på en influencer-rekommendation. Och du kan få liknande resultat för ditt virtuella evenemang.


Typer av influencers att arbeta med

När du vill arbeta med en influencer på sociala medier är det viktigt att känna till de olika typerna av influencers. De är kategoriserade baserat på storleken på deras publik, och priserna tenderar att öka när du går igenom varje kategori också.

Låt oss gå igenom de olika typerna av influencers så att du vet vilka du förmodligen har råd med och se till att du får mest valuta för pengarna.

typer av influencers att arbeta med

  • Nano-influencers: 1K-10K följare
  • Mikro-influencers: 10K-100K följare
  • Makro-influencers: 100 000-1 miljoner följare
  • Mega- eller kändisinfluenser: Över 1 miljon följare

Nano- och mikro-influencers är billigare att arbeta med, och mikro-influencers tenderar att ha mer engagerad publik. Du kommer dock att kunna nå fler människor genom makro- och mega-influencers.

Se även  Bästa Scroll Popup WordPress-plugins för att anpassa erbjudanden

Bestäm din budget så att du vet hur mycket du har att spendera. Basera de influencers du väljer att arbeta med på den budgeten. Du kommer att vilja sammanställa en stor lista över potentiella influencers att arbeta med – utan att gå över budget.


Hur man använder Influencer Marketing för ditt virtuella evenemang

Det finns ett antal typer av virtuella evenemang som du kan vara värd för – ett webbseminarium, virtuell konferens, onlineworkshop, Facebook Live-event och mer – men din första uppgift är att bygga upp en intresserad publik.

Onlineevenemang skiljer sig från personliga evenemang. Även om många fortfarande säljer biljetter, är många fler gratisevenemang. Detta innebär att även om någon kan ha registrerat sig för att delta, har de mycket mindre hud i spelet utan någon ekonomisk investering. Detta innebär att du måste generera en mycket större lista över registrerade deltagare för att säkerställa ett bra faktisk valdeltagande.

Och ett bra sätt att göra detta är genom att använda influencers. Skapa en influencer-kampanj som får dina influencer-partner att skapa inlägg i sociala medier, blogginlägg och mer för att marknadsföra ditt kommande evenemang. Du kan till och med låta några av dina influencers tala vid evenemanget som branschexperter.

Om du är osäker på hur du ska gå till väga har vi sammanställt några viktiga tips för att använda influencer marketing för ditt nästa onlineevenemang.

influencer marketing för virtuella evenemang


Skapa en hashtag för ditt virtuella evenemang

Först till kvarn, ditt onlineevenemang behöver en hashtag. Eftersom evenemanget kommer att äga rum virtuellt, kommer sociala medier och meddelandekanaler online att vara huvudplatsen för diskussion och hjälpa potentiella deltagare att hitta ditt evenemang.

Dessutom ger det influencers en sammanhängande hashtag att använda när de arbetar med evenemangskampanjer.

Så skapa en hashtag som du, ditt marknadsföringsteam, dina deltagare och dina influencers alla kan använda. Det kan vara ditt eventnamn + år, förkortat eventnamn + år eller något liknande. Du vill att det ska vara unikt men ändå vara vettigt för ditt evenemang.

Så till exempel kan en händelse som heter Influencer Marketing Con 2022 ha hashtaggen #IMC2022. På så sätt är det lättsmält men relaterar fortfarande till ditt evenemang.

Använd denna hashtag för varje inlägg du delar om ditt evenemang och låt alla influencers och evenemangsförespråkare göra detsamma.


Använd omröstningar och andra engagemangsverktyg på sociala medier

Instagram-berättelser och andra marknadsföringsplattformar för sociala medier ger ditt team och dina influencers ett antal engagemangsverktyg för att fånga uppmärksamhet och få potentiella deltagare från sin publik att interagera.

Instagram-berättelser och rullar kommer att vara två av de bästa ställena att få dina partners att dela reklaminnehåll. Rullar gynnas av Instagram-algoritmen för tillfället, och Instagram-berättelser ger dig ett antal klistermärken att engagera din publik med.

Se även  Hur du tar de bästa bilderna av din mat

Här är ett exempel på hur en undersökning från en potentiell influencer kan se ut:

omröstning från

De kan sätta ett klistermärke som det ovan över en video där de pratar om evenemanget och vad deltagarna kommer att göra/lära sig när de tittar på eller deltar.

Sätt ihop några befintliga kreativa tillgångar i ett mediakit att dela med dina influencers. Detta kan inkludera grafik gjord för att marknadsföra evenemanget, foton eller videor av ditt team eller de talare som kommer att delta, och mer.

Detta hjälper till att hålla reklammaterialet konsekvent och ger dina influencerpartners en startpunkt när de skapar sitt eget innehåll.


Ge influencers fri tillgång till ditt event

Be dina influencer-partners att delta i eventet också, givetvis ge dem fri tillgång. Du kan också sätta ihop en swag bag – antingen fysisk eller virtuell – att skicka till influencers och innehållsskapare också.

Några idéer för en fysisk swag bag inkluderar:

  • T-shirts med ditt företags och/eller eventlogotyp
  • Väskor i canvas
  • Återanvändbara vattenflaskor
  • Kaffemuggar
  • Telefonladdare
  • Solglasögon

Ovanstående bör naturligtvis alla ha din företagslogotyp på sig.

Du kan också överväga virtuella ”swagbags”. Några idéer för dessa inkluderar:

  • Onlineprenumerationer
  • Presentkort online
  • E-böcker
  • Matleveranskuponger

Att förse dina influencerpartners med ytterligare godsaker hjälper dem att må ännu bättre av ditt partnerskap och marknadsföra ditt evenemang – plus att några av de fysiska föremålen är perfekta att inkludera i deras reklamfoton och videor.


Låt influencers live tweeta händelsen

Under evenemanget, se till att dina influencers är redo att live-tweet eller livestreama delar av evenemanget på sociala medieplattformar som Twitter, Instagram eller till och med TikTok. Detta kan hjälpa till att få in några sista minuten-deltagare samt hålla nuvarande deltagare engagerade.

På grund av karaktären av ett virtuellt evenemang är deltagarnas engagemang lite svårare. Men att ha influencers dela klipp eller citat från evenemanget i realtid samt engagera sig online med andra deltagare (med hashtaggen, naturligtvis), kan du fortfarande skapa en personlig nätverkskänsla.


Låt influencers dela händelsesammanfattningar

När evenemanget väl är över betyder det inte att kampanjen eller partnerskapet är över! Detta gäller särskilt om du planerar att hålla ditt evenemang årligen och du vill skapa buzz inför nästa års evenemang för de som kanske inte har hunnit med den här gången. Dessutom ger evenemangssammanfattningar dig mer innehåll att lägga upp under året när du börjar reta ditt nästa evenemang.

Evenemangssammanfattningar hjälper också till att hålla evenemanget vid liv under en längre tid, och håller både öron och ögon på din verksamhet. Och mer uppmärksamhet skadar väl aldrig?

Se även  5 effektiva sätt att belöna lojala kunder

Dessa sammanfattningar kan ha formen av videoklipp från talare vid evenemanget, influencers som delar information om vad de lärde sig eller vad de tyckte om evenemanget, eller influencers som visar hur de planerar att implementera det de lärde sig vid evenemanget.


Börja marknadsföra evenemang med Influencer Marketing

Att ta med influencers i gruppen när du är värd för ett evenemang, antingen online eller personligen, kan vara ett bra sätt att sprida ordet. Du kan också dra nytta av en event marknadsföringsbyrå för att se till att du får bästa möjliga uppslutning till ditt nästa evenemang.

Vanliga frågor

Hur ska du marknadsföra ditt virtuella evenemang?

Det finns ett antal sätt att marknadsföra ditt virtuella evenemang och öka närvaron. Några av våra favoritstrategier inkluderar:

  • Influencermarknadsföring (såklart)
  • E-post marknadsföring
  • Digital reklam
  • Eventsponsring

Hur hittar du influencers till ditt event?

Gör först din research och hitta influencers inom din nisch. Håll ett öga på vilka typer av innehåll de delar för att se om marknadsföringen av ditt evenemang verkar vara inom ramen för deras föredragna innehåll. Kontakta sedan för att diskutera ett partnerskap för att marknadsföra ditt evenemang.

Du kommer att vilja skapa en stor lista med influencers eftersom du inte kommer att få 100 % svarsfrekvens, och inte heller kommer du att få 100 % framgång från de som svarar. Att se till att du har en tillräckligt stor lista hjälper dig att maximera din influencer-marknadsföringsstrategi.

Varför är det viktigt att arbeta med influencers?

Att arbeta med influencers är ett organiskt sätt att marknadsföra ditt företag eller event. Istället för att se ditt företags annonser överallt kan influencer-följare lära sig om ditt evenemang som en mun-till-mun-strategi, vilket gör dem mer intresserade av att delta.

Vad är influencer marketing?

Influencermarknadsföring är handlingen att arbeta med populära sociala medier-influenser eller innehållsskapare för att marknadsföra ditt företag och dess produkter eller tjänster. Influencers kan visa upp några av dina produkter eller använda dina tjänster och dela utdrag på sina sociala mediekanaler eller webbplatser som ett sätt för sina följare att upptäcka ditt företag.

Hur mycket kostar influencer marketing för event?

De kostnad för influencer marketing beror på några olika faktorer: storleken på deras publik, hur mycket marknadsföring du letar efter, bransch, engagemang, plattformen de skapar innehåll för och mer. Du kan dock förvänta dig att spendera allt från $100 för mikroinfluencers till $10 000 för makroinfluencers.

Över 30 000 marknadsförare litar på oss för sina nyheter. Borde du inte?

Prenumerera på världens #1 nyhetsbrev för influencer marketing, som levereras varannan vecka på en torsdag.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button