Influencer

Hur man använder Instagram-karuseller i din marknadsföring

Instagram-karuseller ser en engagemang på 1,92 % (ännu mer när alla 10 bilderna används) jämfört med en engagemang på 1,74 % för bilder och 1,45 % för videor. Men samma studie upptäckte att karuseller bara tar upp 19 % av allt innehåll som publiceras på webbplatsen.

Ditt varumärke borde arbeta för att skapa den mest engagerande innehållstypen för varje plattform, och på Instagram är det karuseller.

I den här artikeln kommer vi att dyka in exakt vad en Instagram-karusell är, hur man skapar en och täcker 10 olika sätt du kan använda karuseller i din marknadsföring.


Så här använder du Instagram-karuseller i din marknadsföring:


Vad är en Instagram-karusell?

En Instagram-karusell är ett inlägg med flera bilder. Användare kan lägga till så många som 10 bilder till ett enda Instagram-inlägg, vilket skapar ett skjutreglage som tittarna kan svepa sida till sida för att se alla bilder.

Här är ett exempel på en Instagram-karusell:

På mobilen skulle du helt enkelt svepa åt vänster för att komma åt nästa foto eller svepa åt höger för att gå tillbaka. På skrivbordet finns nästa- och bakåtpilar som låter användare flytta från foto till foto.

När du tittar på någons flöde betecknas en Instagram-karusell med en staplad lagerikon i det övre högra hörnet.

I exemplet nedan ser vi ikoner som anger ett köpbart inlägg, en rulle respektive en karusell.

ikoner som anger köpbar post


Varför använda Instagram-karuseller?

Vi har redan pratat om hur Instagram-karuseller kan bidra till att skapa ännu mer engagemang än andra typer av Instagram-inlägg. Men mer än det, några viktiga fördelar inkluderar:

  • Du kan dela ännu mer information i ett enda inlägg
  • Du kan marknadsföra en hel produktlinje på en gång
  • Du kan vara kreativ med dina karusellbilder
  • Du kan kombinera foton och videor till en enda karusell

Du kommer att se ännu fler anledningar till att Instagram-karuseller kan vara en bra innehållstyp när vi visar dig alla olika sätt du kan använda den här funktionen nedan.


Hur man skapar en Instagram-karusell

Att skapa ett Instagram-karusellinlägg är enkelt. Följ dessa steg för att komma igång.

  1. Tryck på + ikonen högst upp i ditt Instagramflöde.
  2. Tryck på karusellikonen (två staplade lager) överst på din kamerarulle.
  3. Välj upp till 10 bilder som du vill lägga till i karusellen. Försök att trycka på dem i den ordning du vill att de ska visas. Tryck sedan på Nästa.
  4. Lägg till filter till varje om du vill. Du kan också ordna om bilderna genom att hålla en bild nedtryckt och dra den till dess nya plats i uppställningen om du valde dem ur ordning. Tryck sedan på Nästa.
  5. Skriv en bildtext, tagga personer och/eller produkter eller annan information som du vill lägga till i ditt inlägg.
  6. Knacka Dela med sig för att publicera ditt nya karusellinlägg.

15 sätt att använda Instagram-karuseller för att engagera din publik

1. Dela pedagogiska godbitar

Teachable använde sin Instagram-karusell för att skapa grafik med pedagogiska tips för sin målgrupp. Eftersom Teachable är en plattform för att vara värd för och sälja onlinekurser, letar deras användare naturligtvis efter sätt att öka försäljningen denna semesterperiod.

Fundera på vilka tips ditt företag kan dela med din publik. Tips om hur du använder din produkt, utbildningsinformation om din bransch och viktig data eller statistik är alla bra idéer för detta karusellexempel.


2. Delta i ett trendmeme

Memes går snabbt in och ur stil, så det är viktigt att hålla koll på trenderna om du vill ha chansen att delta. Metoden använde ”de är en 10” meme i ett karusellformat så att de kunde skapa flera grafik med samma meme, samtidigt som de fortfarande konsoliderades till ett enda inlägg.

Exemplet vi visade i början av den här artikeln från Shopify är en annan version av denna karusellidé, med hjälp av ”Little Miss” meme som var populärt en gång i tiden. Var uppmärksam på populära memes på Instagram, Twitter och TikTok så att du kan hoppa på dem och hålla ditt innehåll relevant.


3. Visa upp användargenererat innehåll

Om du har varit värd för en tävling eller har samlat liknande användargenererat innehållsfoton eller grafik, kompilera allt till en karusell. Detta fungerade perfekt för Canva när de delade bilder från sin designtävling.

Du kan också använda detta för att visa upp olika sätt att använda en produkt eller olika personer som bär ett visst klädesplagg. Produkten hjälper till att knyta ihop fotona och ger ett mycket mer övertygande innehåll.


4. Berätta en historia

Skapa grafik med text på som berättar en historia. Användare kan sedan bläddra från foto till foto för att läsa vidare och få hela bilden. ConvertKit använde denna idé för att inte bara berätta en historia utan för att relatera till sin målgrupp i ett försök att sälja dem på deras stora rea.

Du kan använda den här idén för att berätta en historia om hur ditt företag kom till, ditt uppdrag, stora milstolpar eller något annat meningsfullt och relevant för ditt företag och/eller bransch.


5. Visa upp olika versioner av en produkt

Använd en fotokarusell för att visa upp olika versioner, format eller storlekar av samma produkt. Day Designer använde detta för att visa upp en digital bakgrundsbild på en smartphone, surfplatta och dator, så att användare av vilken enhet som helst skulle kunna se hur den skulle se ut innan de laddade ner.

Det här är också en bra idé för klädserier som säljs i flera storlekar (dvs mamma- och jag-kläder, barnkläder från baby till små barn) och andra liknande produktlinjer så att dina kunder kan bedöma om det är rätt passform för dem.


6. Skapa märkesgrafik

Märkesgrafik är vilken typ av grafik som helst som matchar ditt varumärkes typsnitt och färger, eller åtminstone en kampanjs typsnitt och färger. De kan användas på så många sätt och för så många innehållsidéer, men vi älskar hur Starbucks valde att skapa sin semesterparningsgrafik.

Genom att inkludera astrologi, ett populärt ämne på Instagram, och väldesignade illustrationer av vissa mat- och dryckesalternativ, skapade Starbucks en engagerande Instagram-karusell som marknadsför deras produkter.


7. Marknadsför försäljning

Har du några stora reor eller rabatter på gång? Marknadsför dem med en Instagram-karusell. DressUp använde den här idén för att visa upp flera olika klädesplagg med deras ursprungliga pris och sedan deras försäljningspris i ett försök att få konverteringar på deras webbplats.

Prova detta format eller en liknande idé på din egen Instagram. Du kan till och med göra dem köpbara genom att tagga upp till 20 produkter (max 5 per bild) på ett enda karusellinlägg.


8. Skapa kontinuerliga bilder

Det här är en av våra favoritkarusellinläggsidéer, tillsammans med en av de mest kreativa. Eftersom att svepa från bild till bild i en karusell är helt sömlöst (dvs. det finns ingen linje eller brytning mellan bilderna), kan du enkelt skapa kontinuerliga bilder eller grafik som flyter in i varandra.

Den här lokala bröllopsfotografen gör just det när han delar kundbilder på sitt Instagram-konto och skapar ett roligt och unikt sätt att visa upp sin fotografering. Detta kan också göras med märkesgrafik eller till och med horisontella/panoramabilder uppdelade i rutor.


9. Visa upp en produkts användningsfall

Har du en produkt som finns i flera färger eller kan användas på flera sätt? Skapa en karusell med vart och ett av dessa olika användningsfall. The Sill’s Instagram-karusell är bara ett exempel på detta, eftersom de visar upp flera växttyper inuti denna enda växtkruka.

Det finns oändliga sätt du kan göra detta också. Visa upp en skjorta utformad på flera olika sätt. Dela foton av en möbel i ett antal olika rum. Marknadsför en typ av smink som kan användas för flera olika områden i ditt ansikte.


10. Marknadsför dina produkter

Naturligtvis är en självklar idé för att använda Instagram-karuseller att marknadsföra dina produkter. Estelle Colored Glass gör detta genom att skapa grafik av alla deras produktfärger i varje rad och lägga upp dem via karusell.

Du kan använda den här idén för att visa upp en helt ny produktlinje, dela en produkt i olika färger och mer.


11. Visa ut Giveaway-priser

Om du är värd för en giveaway som en del av ett varumärkessamarbete finns det troligtvis några olika uppsättningar priser. Att använda en Instagram-karusell är ett bra sätt att ge varje varumärke som deltar i giveaway sin egen spotlight-bild.

Det är precis vad Mau och Made by Nacho gjorde i sin gemensamma giveaway när de visade upp produkterna som gavs bort. Det hjälper också att dra till sig ännu mer uppmärksamhet, spänning och engagemang för dina giveaways.


12. Dela en Q&A

Använd den första bilden i din karusell för att ställa en fråga, använd sedan så många bilder som du behöver för att ge ett svar. Det här är ett roligt sätt att engagera din publik och locka dem att svepa för att se resten av innehållet.

Seed gör detta i exemplet ovan genom att ställa en stor fråga på den första bilden och sedan använda de återstående bilderna för att svara på andra frågor angående deras första fråga.


13. Dela produktinformation

Går vissa produktgrupper bra ihop? Använd en karusell för att visa upp dessa produkter i paket och dela mer information om vissa produkter.

Cocokind gjorde ett bra jobb med detta när han använde en karusell för att visa upp de typer av hudvårdsprodukter som fungerar för känslig hud, aknebenägen hud, torr hud etc. De har skapat grafik som visar upp produkten och priset – tillsammans med en stor rabatt för deras pågående rea.


14. Främja en sak

Finns det någon välgörenhet eller viktig sak som ditt företag brinner för? Använd en karusell för att dela mer information om det, särskilt när relevanta helgdagar dyker upp.

Ta en titt på hur Pelacase använde sin plattform (och en Instagram-karusell) för att marknadsföra World Water Week 2022 och dela viktig information om vatten med sina följare.


15. Skapa instruktionsguider

Använd karuseller för att skapa självstudier eller instruktionsguider för dina kunder. På så sätt kan de få ut det mesta av din produkt, tjänst eller programvara.

Ta en sida ur Bloomscapes bok. De skapade en djupgående växtvårdsguide för en av deras produkter med hjälp av en karusell. De gör detta då och då med olika växter, och ser till att tillhandahålla all nödvändig information för att hjälpa sina kunder att hålla sina växtbebisar vid liv.



Börja skapa Instagram-karuseller idag

Öka Instagram-räckvidden och engagemanget idag genom att lägga till karusellinlägg vid sidan av dina enstaka bildinlägg. För att lära dig ännu mer om hur du får ut det mesta av din Instagram-marknadsföringsstrategi, upptäck hur Instagram-algoritmen fungerar så att du kan lägga upp de mest populära innehållstyperna.

Vanliga frågor

Presterar karuseller bättre på Instagram?

Studier visar att Instagram-karuseller får högre engagemang än vanliga Instagram-inlägg. Att införliva karuseller i din Instagram-strategi kan vara en bra idé.

Vad är gränsen för Instagram-karuseller?

Du kan inte ha fler än 10 bilder i en enda Instagram-karusell.

Vad är skillnaden mellan en rulle och en karusell?

En rulle är en vertikal video på 90 sekunder eller mindre. En karusell är ett bildspel med bilder.

Varför ska du lägga upp Instagram-karuseller?

Att lägga upp Instagram-karuseller hjälper till att bryta upp de typer av Instagram-innehåll du delar, vilket håller ditt flöde engagerande och roligt. Det finns också ett antal kreativa användningsområden för karusellinlägg, vilket hjälper till att engagera din publik ännu mer.

Hur många bilder i en karusell är bäst?

Search Engine Journal upptäckte att engagemang är bäst när inlägg använder alla 10 bildplatser för en Instagram-karusell.

Se även  Äger varumärken reklamfoton Instagram Influencers lägger upp?

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button