Hur man automatiserar segmentering av potentiella kunder för ökad vinst

Vill du använda leadssegmentering för att öka dina vinster?
Att segmentera dina leads är ett bra sätt att förbättra allt från e-postleverans till konverteringsfrekvenser till kundlojalitet.
I den här artikeln visar vi dig hur du automatiskt segmenterar dina potentiella kunder så att du kan öka din försäljning.
Vad är leadssegmentering?
Leadsegmentering är en digital marknadsföringsstrategi som går ut på att sortera dina leads i grupper med liknande egenskaper, behov eller intressen.
Syftet med segmentering av leads är att skapa grupper av leads med liknande köpbeteende. På så sätt kan du rikta in dig på dessa grupper med optimerade meddelanden som de är mer benägna att svara på.
Låt oss till exempel säga att din e-handelsbutik säljer en mängd olika koppar för varma drycker.
Du kanske har ett segment av leads som dricker kaffe eller te hemma och är mer benägna att köpa muggar utan lock eller isolering. Då kanske du har ett annat segment av leads som är mer benägna att köpa isolerade reseglas med lock, som pendlare eller frekventa resenärer. Slutligen, du kanske har ännu ett segment som föredrar tekoppar med traditionell design.
Vart och ett av dessa segment skulle svara olika på olika marknadsföringsbudskap.
Varför är segmentering av potentiella kunder viktigt?
Leadsegmentering är viktigt eftersom det hjälper dig att optimera din försäljningstratt.
Detta kan hjälpa till att få ut det mesta av dina marknadsföringsinsatser genom att endast marknadsföra till de mest kvalificerade potentiella kunderna. Det skulle till exempel inte vara meningsfullt att kraftigt marknadsföra paraplyer till kunder som bor i en ökenregion. Geografisk segmentering kan hjälpa dig att sälja mer baserat på klimat, regionala preferenser och andra egenskaper.
Mycket personliga meddelanden hjälper också kunderna att känna sig sedda och förstådda av ditt varumärke. Med en mer personlig kundupplevelse kan de lättare föreställa sig att de köper din produkt och är därför mer benägna att köpa. Detta kan öka livstidsvärdet för segmenterade kunder jämfört med icke-segmenterade kunder.
Leadsegmentering kan öka öppningsfrekvensen och klickfrekvensen på dina marknadsföringsmeddelanden och öka konverteringsfrekvensen på din webbplats.
Typer av segmentering av potentiella kunder
Du kan segmentera dina potentiella kunder baserat på många olika egenskaper, till exempel:
- Demografisk: ålder, familjens storlek, ras, kön, yrke, plats med mera
- Beteende: tidigare inköp, produktkonsumtion, användningsmönster
- Psykografisk: personlighetsdrag, åsikter, värderingar, specialintressen
- Firmografisk: företagsstorlek, bransch, funktioner
- Transaktions: frekvens, aktualitet, innehåll och köpvärde
- Behovsbaserat: funktionella, emotionella, problemlösningsbehov eller fördelar
Du kan också kategorisera potentiella kunder som explicita eller underförstådda.
Explicit segmentering baseras på egenskaper som tydligt har visat sig genom handlingar. Detta kan inkludera saker som köphistorik, geografisk plats eller självvalda intressen.
Underförstådd segmentering baseras på egenskaper antagna från kundhandlingar, demografi, surfning och köpbeteende. Du kan gissa underförstådda segment från explicita segment. Du kanske till exempel uttryckligen känner till en kunds köphistorik, vilket också kan antyda ett intresse för relaterade produkter. Eller så skulle en kund som bor i ett specifikt område som har laddat ner en viss ledningsmagnet troligen vara intresserad av ett liveevenemang i närheten relaterat till ämnet ledningsmagnet.
All segmentering bygger på att göra några antaganden om dina potentiella kunder. Du kommer inte att få det rätt varje gång, så se bara till att balansera de olika typerna av segmentering av leads. Det bästa sättet att hitta vad som fungerar är att testa, analysera och testa lite till.
Låt oss nu titta på några strategier för automatisk segmentering av potentiella kunder som du kan använda för att anpassa din marknadsföring.
Hur man automatiserar segmentering av potentiella kunder
Du kan automatiskt segmentera potentiella kunder när de kommer in så att nya potentiella kunder kan komma in i lämplig marknadsföringskanal direkt. Med rätt verktyg kan även små företag utan stora marknadsföringsteam dra fördel av segmentering av potentiella kunder. Det enklaste sättet att segmentera potentiella kunder automatiskt är med OptinMonster.
OptinMonster är den bästa programvaran för att generera potentiella kunder och kan enkelt visa specifika optin-marknadsföringskampanjer för specifika segment.
I det här exemplet erbjuder kampanjen en gratis guide till återkommande besökare från en viss hänvisningswebbplats:
Kopian speglar det faktum att besökaren har varit där tidigare, vilket kan konvertera bättre än generisk kopia. OptinMonster har dussintals mallar som du kan anpassa baserat på behoven hos varje segment.
OptinMonster integreras med många olika verktyg för marknadsföringsautomatisering. I många fall kan du skicka en unik tagg till en e-postleverantör som Mailchimp som anger vilket segment den nya leaden tillhör. Du kan också skicka nya leads till ett CRM som Hubspot.
Här är våra favoritsätt att automatiskt segmentera dina potentiella kunder med OptinMonster:
1. Självsegmentering
OptinMonster har en kraftfull Ja/Nej-funktion som ersätter den traditionella optinformen med 2 knappar. Knapparna kan omdirigera till en ny URL, starta ett e-postformulär eller bara stänga kampanjen.
Med Ja/Nej-funktionen kan du tillåta besökare att självsegmentera baserat på deras behov, intressen, demografi eller andra egenskaper.
Läs mer om hur SnackNation använde OptinMonster för att segmentera besökare och omvandla dessa leads till försäljning.
2. Undersökningar
Om du erbjuder ett brett utbud av produkter kan du använda kundsegmenteringsundersökningar för att hjälpa besökarna att hitta det de behöver. Dessutom vet du vilka produkter du ska marknadsföra till vilka kunder.
Du kan bädda in en undersökning på din webbplats eller valfri OptinMonster-kampanj. Sedan lägger du till en MonsterLink för vart och ett av undersökningsresultaten. MonsterLinks kan förvandla vilken text, bild eller knapp som helst till en trigger som startar en OptinMonster-popup.
När någon klickar på sitt resultat dyker en ny OptinMonster-kampanj upp som frågar dem vart de ska mejla sina resultat. När användaren har prenumererat segmenteras de automatiskt för att få säljmaterial relaterat till deras unika behov. Detta är en enkel men kraftfull metod för e-postsegmentering.
3. Väntelistor
Väntelistor är ett fantastiskt sätt att skapa spänning och även segmentera dina potentiella kunder.
Om du har en ny produkt som lanseras snart, skriv om den på din blogg och e-postlista. Skapa sedan en speciell OptinMonster-kampanj som bjuder in läsare att gå med på väntelistan. Du kan lägga till den här kampanjen i blogginlägg om produkten eller skicka den till din allmänna e-postlista.
Nu har du automatiskt skapat ett segment av potentiella kunder som är intresserade av denna specifika produkt. Du kan skicka försäljningsmail till dessa nya prenumeranter före och på lanseringsdagen och se hur dina omvandlingsfrekvenser stiger.
Se hur Kinobody använder väntelistor, undersökningar och andra strategier för att generera potentiella kunder med OptinMonster.
4. InactivitySensor™
Du kanske undrar varför du ska bry dig om oengagerade besökare.
Tja, oengagerad betyder inte alltid ointresserad. Det finns bara så många andra saker att surfa på på Internet att användare lätt kan bli distraherade.
När du åter engagerar dem med en speciell kampanj kan någon som skulle ha övergett din webbplats för alltid bli en lead eller kund istället.
OptinMonsters’s InactivitySensor™ gör det enkelt att fånga distraherade eller obeslutsamma användare och hjälpa dem att uppnå målet som förde dem till din webbplats från första början. Om du taggar besökarna som konverterar den här kampanjen skapar du ett segment för att få e-postkampanjer för återengagemang eller retargeting-annonser.
5. Exit-Intent Popups
OptinMonsters signatur Exit-Intent® Technology tar återengagemang till en annan nivå genom att rikta in sig på besökare som är på väg att lämna med kuponghjul, innehållsuppgraderingar och andra incitament.
Du kan sedan automatiskt skicka dessa leads till ett segment för återställning av leads eller övergiven vagn, beroende på om de köper eller inte.
6. Geotargeting
Din webbplats kan automatiskt upptäcka användarens plats och använda denna data för att segmentera geografiskt. Detta är en specifik form av demografisk segmentering med massor av möjligheter till personalisering.
Du kan till exempel skapa kampanjer på olika språk riktade mot besökarens region. Du vet att e-postprenumeranter från den här kampanjen kan läsa och tala detta språk, så att du kan skicka e-postmeddelanden med relevanta erbjudanden.
Du kan också tillhandahålla lokaliserade frakterbjudanden riktade till användare från ett specifikt område. När det användarsegmentet har skapats kan du skicka andra produkter som de kanske gillar baserat på geografiska faktorer som klimat eller landmärken.
Läs mer om andra geomarketingexempel och bästa praxis.
7. Inriktning på sidnivå
Ett sätt att använda underförstådd segmentering är att göra en välgrundad gissning om användarens avsikt baserat på deras surfbeteende och sedan använda OptinMonsters sidnivåinriktning för att visa relevanta erbjudanden för målgruppen segment.
Till exempel kan en besökare som spenderar mer än några sekunder på rea- eller rensningssidan vara särskilt motiverad av en rabatt- eller gratis fraktkupong. Ett kuponghjul kan vara precis vad de behöver! Du vet redan att dina nya kunder kan vara intresserade av framtida försäljning.
Om de inte köper även efter att ha snurrat på hjulet har du åtminstone deras kontaktuppgifter. När du vet att de var intresserade av en rabatt kan du följa upp med en övergiven e-postsekvens för återställning av varukorg som betonar värdet av dina produkter eller kanske erbjuder en annan rabatt.
8. Referensdetektion
Ibland kan det vara till stor hjälp att veta var en besökare kom ifrån och hur de hittade din sida. Med denna information kan du skapa specialerbjudanden baserade på referenskälla, som exemplet nedan:
Om du får hänvisningstrafik från ett gästblogginlägg eller podcastavsnitt som du var med på, kan det vara mer sannolikt att det segmentet konverterar om ditt innehåll nämner bloggägaren eller poddvärden. På vissa sätt lånar du auktoriteten och ryktet för hänvisaren till marknaden till just detta segment av potentiella kunder.
På samma sätt kan du kanske härleda vissa egenskaper om användare som kommer från olika sociala medieplattformar som Facebook eller LinkedIn. Baserat på det kan du segmentera dessa leads därefter.
Nu vet du några sätt att automatiskt segmentera dina inkommande leads med OptinMonster!
Visste du att du också kan segmentera din e-postlista? Här är våra favoritstrategier för segmentering av e-postmarknadsföring som du kan prova idag.
Om du är redo att börja segmentera dina potentiella kunder, ge OptinMonster ett försök nu!
Om du gillar den här artikeln, följ oss på Facebook och Twitter för fler gratisartiklar.