Hur man blir en Amazon-influencer en steg-för-steg-guide

Om du är intresserad av att sälja produkter kan det vara ett bra alternativ att bli en Amazon influencer. Utan att ta några risker (du behöver inte spendera pengar på lager eller oroa dig för löpande kostnader) kan du fortfarande njuta av rushen med att sälja produkter, om än inte din egen.
Amazonas influencerprogram har funnits i ett par år redan. Till skillnad från Amazons affiliateprogram är det dock svårare att bli accepterad. Som sagt, det är långt ifrån omöjligt.
Den utmanande delen är faktiskt inte att få igång ditt skyltfönster, men för att bli accepterad. När du väl har fått vara med i programmet är det ganska okomplicerat. Dessutom, eftersom du redan har en gedigen närvaro i sociala medier och färdigheter i sociala medier, behöver du inte börja om från början.
Låter det som nästa logiska steg för dig att ansöka till Amazon Influencer Program? Här är hur.
Hur man blir en Amazon-influencer en steg-för-steg-guide:
Vad är en Amazon-influencer?
Amazon influencers är innehållsskapare som marknadsför produkter som säljs på Amazon via sociala medier. Istället för att skapa traditionella annonser kommer de att skapa och använda innehåll på sociala medier för att marknadsföra produkten till sina följare på TikTok, YouTube, Facebook och/eller Instagram och dirigera dem till deras Amazon-skyltfönster.
Innehållet som de skapar och delar tar vanligtvis formen av produktrekommendationer. Genom att använda den unika webbadressen som de har fått från Amazon kan de sedan omdirigera sina sociala mediepublik till sitt anpassade skyltfönster.
Från fitnessinfluencers till skönhetsbloggare till modeinfluencers, det finns många olika typer av väldigt framgångsrika influencers på Amazon. Dessutom lyckades de inte bara växa sitt eget personliga varumärke genom att skapa en passiv inkomstkälla, utan de har också gett Amazon säljare en mer kostnadseffektiv marknadsföringsstrategi.
Mer om Amazon Influencer Program
Lanserades 2017, Amazon Influencer Program (inte att förväxla med Amazon Associates Program) hjälper influencers att skapa en extra intäktsström via ett antal sätt.
Till exempel kan influencers:
- Skapa sitt eget skyltfönster för att marknadsföra produkter
- Dela webbadressen till deras Amazon-skyltfönster på sociala medieplattformar
- Dela affiliate-länkar på sociala medieplattformar
För att bli en Amazon influencer behöver du inte vara en affiliate, men du måste fortfarande ansöka och bli godkänd (och marknadsplatsen kan vara ganska kinkig med vem som kan bli influencer). Som sagt, det finns ingen strikt kravlista. För att bli en av deras influencers måste du:
- Bor i USA, Kanada, Storbritannien, Frankrike, Italien, Tyskland, Spanien eller Indien (eller driver ett företag i något av dessa länder)
- Ha en profil på TikTok, eller ett Facebook-företagskonto, Instagram-företagskonto eller YouTube-konto tillsammans med en betydande, engagerad följare (det finns inget minsta antal följare eftersom engagemang är viktigare)
- Har ett Amazon-konto
Som nämnts är det inte samma sak som Amazon Associates-programmet. Även om de fungerar på liknande sätt (med båda kan du tjäna en provision), kan vem som helst gå med i Amazon Associates-programmet.
Intäktspotential för Amazon-influencers
Varje gång en Amazon influencers rekommendationer övertygar en av deras följare att köpa en produkt på Amazon, kommer de att tjäna en provision eller en prispeng. Inte bara kan de tjäna pengar, men beroende på Ts och Cs kan de också få gratis produkter eller tjänster som prover.
Mängden provision som du kan tjäna kommer att baseras på produkterna. Till exempel, för kvalificerande köp av produkter inom produktkategorin Amazon Games, kan influencers tjäna en fast provision på 20 %. Detta är den högsta provisionen.
För andra produktkategorier varierar det allt från 1 % till 10 %.
För att ge dig en uppfattning, här är några av de andra provisionssatserna:
Om du är intresserad av att fokusera på bounty-evenemang istället, kan du förvänta dig det här:
- $2 för varje framgångsrik registrering för en Amazon Prime gratis provperiod
- $3 för varje framgångsrik skapelse av ett Amazon Baby Registry med minst en produkt tillagd
- $5 för varje framgångsrik registrering för The Drop Text Alerts
- $10 för varje framgångsrik registrering för ett Audible Premium Plus-medlemskap
Du förstår idén.
Även om dessa belopp kan vara små, kan de läggas ihop. Enligt Small Biz Trends kan detta lägga till så mycket som $1 500 varje månad.
Steg för att bli en Amazon-influencer
Om du har en stor följeslagare på sociala medier och du gillar idén att tjäna provision, om än en liten andel, så här blir du en Amazon-influencer. Det tar i princip bara tre enkla steg.
Steg #1: Ansök om att gå med i Influencer-programmet
Gå till Amazon Influencer-sida och klicka på ”Sign Up” CTA i bilden högst upp. Därefter kommer du att bli ombedd att välja typ av Amazon-konto.
Du kan antingen skapa ett nytt konto så att inga av dina tidigare köp kommer att länkas till ditt influencerkonto eller använda ett befintligt kundkonto. Om du kommer att använda ett befintligt kundkonto kommer din shoppinghistorik, produktrecensioner och listor som du har skapat och delat på plattformen att länkas till ditt influencerkonto. Det rekommenderas att de som redan är en del av Amazon Associates programmet ska använda sitt befintliga konto.
Om du ska skapa ett nytt konto måste du ange ditt namn och din e-postadress och skapa ett lösenord.
Efter att ha sorterat ut de personliga detaljerna kommer du att bli ombedd att välja det sociala mediekonto där du har flest följare, gilla-markeringar och engagemang för att se om du är kvalificerad. Du kan välja mellan YouTube, Facebook, Instagram eller TikTok. Twitter finns för närvarande inte med på denna lista. Om du kommer att använda Facebook eller Instagram måste du också ha ett företagskonto (som nämnts tidigare).
Om din ansökan om att gå med i Influencer-programmet misslyckas första gången, kan du vara säker på att du kommer att kunna ansöka igen vid ett senare skede. Vänta på att dina följare växer och engagemanget förbättras och ansök helt enkelt igen.
Steg #2: Designa ditt skyltfönster
På samma sätt som medlemmar i Amazon Brand Registry kommer godkända Amazon-influenser också att kunna skapa ett speciellt Amazon-skyltfönster. Som sagt, bli inte alltför upphetsad över anpassningsalternativen. Tyvärr har du begränsade designmöjligheter. Du är i princip begränsad till att skapa listor som visar upp de produkter du har valt.
Vad du kan göra är dock att lägga till en unik huvudbild och profilbild. Dessa två element kan hjälpa till att särskilja ditt skyltfönster. Så använd den för att visa din målgrupp vad ditt varumärke handlar om. Om du till exempel har din egen företagslogotyp kan du också lägga till den i din bild och rubrikbild.
När du fyller i ditt skyltfönster är det bäst att marknadsföra produkter som du faktiskt använder själv. Detta bidrar inte bara till att öka äktheten, utan du kommer också ha lättare att skapa innehåll eftersom du kommer att kunna visa upp dig själv med hjälp av produkten och tycka att den övergripande processen är mer intressant och givande.
Visst, 10% inkomstpotential för lyxiga skönhetsprodukter är mycket högre än, låt oss säga, leksaker. Men om du i huvudsak fortfarande bara är ett barn i hjärtat (eller en förälder), försök inte dölja det. Amazon-shoppare kommer att kunna se om du är oäkta. När allt kommer omkring, varför skulle en tvåbarnspappa marknadsföra en lyxig, vegansk ansiktsolja för att minska uppkomsten av fina linjer och rynkor?
Andra faktorer som med största sannolikhet kommer att spela en roll i de typer av produkter som du bestämmer dig för att marknadsföra är dina sociala nätverk, ditt övergripande personliga varumärke och vilken typ av innehåll du vanligtvis gillar att skapa. Om du till exempel föredrar videor framför statiska bilder kan produkter som kräver en demo fungera bra. Å andra sidan, om du ser dig själv mer som en fotograf än en videofotograf, kan marknadsföringskläder fungera till din fördel.
Om du känner dig låg på inspo, se till att ta lite tid och kolla in skyltfönster som andra etablerade Amazon-influenser har skapat.
Steg #3: Marknadsför ditt skyltfönster
När ditt skyltfönster är igång och du noggrant valt ut relevanta produkter är det dags att börja marknadsföra det.
Som redan nämnts kommer mycket av denna marknadsföringsaktivitet att involvera skapande av innehåll. Från långa blogginlägg till kortformade videor till statiska bilder, det finns olika typer av innehåll som du kan skapa. Även om du kan göra en specifik produkt till föremål för en recension, är utmaningen dock att se till att den inte är för reklam. Kort sagt, ditt huvudmål är fortfarande att skapa värdefullt innehåll, oavsett om det är ett blogginlägg, video eller foto.
Sedan, för att maximera effekten av ditt innehåll, dela det på olika plattformar. Även om Amazon bara ber dig att lägga till en social medieplattform, finns det inget som hindrar dig från att lägga till innehållet som du har skapat kring en Amazon-produkt på mer än en plattform. Visst, Twitter kanske inte stöds, men du kan alltid twittra om vad du har upptäckt och inkludera en relevant länk.
Detta för oss till vår nästa punkt – länk-i-bio-verktyg. De viktigaste sociala mediekanalerna låter dig skapa en kort bio. För att hjälpa dig att locka mer fottrafik till ditt Amazon-skyltfönster, använd ett länk-i-bio-verktyg. På så sätt kan du inkludera flera länkar i din Instagram- eller TikTok-bio, varav en tar dina följare direkt till ditt Amazon-skyltfönster.
Du kan till exempel prova på Koji eller Linktree för att hjälpa dig att optimera detta kritiska element. Koji är en e-handelsplattform som har utformats med säljare av sociala medier i åtanke. Den har hundratals mallar som du kan välja mellan och anpassa ytterligare för att matcha ditt varumärke. Dessutom innehåller den också kraftfulla insikter, vilket är särskilt användbart när du är ny på Amazon influencer marketing.
Linktree är ett annat bra länk-i-bio-verktyg för ditt Amazon-skyltfönster. Vad som gör det till ett så populärt val för detta ändamål är att eftersom det har samarbetat med Amazon finns det inget behov av att uppdatera din biolänk när du lägger till en ny produkt. En annan användbar funktion är att du kan inkludera en e-postregistreringslänk i ditt Linktree så att du kan hålla kontakten med din målgrupp mer effektivt.
Betalningsprocessen
En av nackdelarna med att vara en Amazon influencer är att betalningarna tar lite tid att bearbetas och betalas in på ditt konto. Enligt deras betalningsplan får du din provision endast 60 dagar efter att månaden då produkterna köptes har slutat. Det betyder att om en kund köpte något i juli med din unika URL, kommer betalningen endast att finnas på ditt konto i slutet av september.
Precis som med allt annat i livet finns det också några T och C som du måste tänka på. Om kunden till exempel avbryter beställningen eller om den inte har skickats än, kommer du inte att få någon betalning.
Så håll detta betalningsschema och finesser i åtanke och planera runt det.
Slår ihop saker och ting
Amazon behöver ingen introduktion. Oavsett om du är företagare eller kund har du förmodligen köpt något via marknadsplatsen tidigare. Även om de har hamnat under eld för den arbetsmiljö de har skapat, har de fortfarande miljontals kunder över hela världen. Och om Prime Day 2022 är en indikation på vad som fortfarande finns i beredskap, kommer Amazon inte att gå någonstans när som helst snart.
Amazon ger inte bara små och medelstora företag ytterligare en kanal genom vilken de kan sälja sina produkter, utan det öppnar också upp en värld av möjligheter för påverkan på sociala medier. Sedan det lanserades för fem år sedan har programmet haft stor tillväxt.
Gör inga misstag, Amazon influencers gynnas. Dock kanske inte lika mycket som de märken som säljer på marknaden.
Så även om du inte har en närvaro på sociala medier som kommer att få dig accepterad i programmet eller om du inte har någon önskan att bli en influencer, kan Amazon Influencer Program tjäna dig på ett annat sätt. Om det inte är för att hjälpa dig att marknadsföra dina produkter, så kanske det är för att hjälpa dig att upptäcka nya produkter.