Hur man gör en gruppchatt på Snapchat

Med roliga AR-objektiv, spel i appen och anpassningsbara Bitmojis har Snapchat lyckats hålla sina användare mycket engagerade och aktiva på plattformen. Medan dess användarbas kan vara långt från Instagram- och Facebook-nivåer, bildar dess 300+ miljoner användare en sammansvetsad gemenskap med familj och vänner. Faktiskt den senaste Snapchat-statistik Observera att 93 % av användarna delar minnesvärda ögonblick och firar dem med vänner och familj via appen.
Detta visar hur appen sätter tillbaka det ”sociala” i sociala medier, och erbjuder en plattform för människor att umgås. Den erbjuder till och med en funktion för människor att kommunicera som en grupp, vilket gör det lättare att engagera sig i vänliga skämt, diskutera relevanta ämnen, planera evenemang och mer. Så hur gör man en gruppchatt på Snapchat? Fortsätt läsa för att ta reda på allt om Snapchat-gruppchattar och hur du skapar dem.
Hur man gör en gruppchatt på Snapchat:
Vad är en Snapchat-gruppchatt?
En gruppchatt på Snapchat är precis som namnet antyder. Det är en chatt som har flera medlemmar, vilket gör att en användare kan kommunicera med alla gruppmedlemmar samtidigt. Genom en gruppchatt kan användare dela bilder, videor och meddelanden med en grupp vänner som är en del av chatten. Som standard raderas dessa meddelanden automatiskt 24 timmar efter att alla i chatten har sett dem.
När du skriver detta inlägg låter Snapchat dig nu lägga till upp till 100 vänner i en gruppchatt. Detta skapar en ny möjlighet för varumärken att engagera sina kunder eftersom de inte längre är begränsade till bara 31 eller så medlemmar.
Varför skapa en gruppchatt på Snapchat?
Nu vet du vad en gruppchatt på Snapchat är, men varför skapa en i första hand? Visst, det kan vara användbart för vardagliga Snapchatters, men är det vettigt för ett företag? Låt oss ta en titt på några av de viktigaste anledningarna till varför ditt varumärke bör skapa gruppchatt på Snapchat.
Att engagera anställda
En engagerad personal tenderar att vara mycket engagerad och kan till och med entusiastiskt förespråka ditt varumärke. Att ha en gruppchatt för anställda på Snapchat är ett bra sätt att öka medarbetarnas engagemang och öka deltagandet.
Du kan använda gruppchatten för att dela interna uppdateringar, gruppfoton, medlemsigenkänningsmeddelanden och mer. Du kan till och med använda den för att planera teamevenemang och tillfälliga sammankomster samt vara värd för virtuella teambuilding-spel. Dessutom kanske du till och med vill använda det som ett sätt att dela information om innehåll och nyheter som du vill att dina anställda ska dela med sina Snapchat-anslutningar.
Att kommunicera med varumärkesförespråkare och influencers
Ditt varumärkesförespråkande eller influencer marketing program kan kräva konstant kommunikation med varumärkesförespråkarna och influencers du arbetar med. Du kan behöva dela information om vilket innehåll eller budskap de behöver marknadsföra, vilka produkter de ska marknadsföra och vilken typ av innehåll du letar efter. Snapchat gör denna kommunikation enklare med gruppchattar som involverar alla dina varumärkesförespråkare eller influencers.
Genom dessa gruppchattar kan du snabbt skicka ut viktig information som medlemmar behöver veta om kampanjen. Du kanske till exempel vill dela med dig av exempel på vilken typ av annonsmaterial du letar efter Minnen så att innehållsskaparna kan lägga till sin unika twist till det. Du kan också använda gruppchatten som ett sätt att dela tidiga meddelanden och exklusiva erbjudanden som endast är tillgängliga för varumärkesförespråkare eller influencers.
Att belöna värdefulla kunder
En känsla av exklusivitet kan tvinga många kunder att vara lojala mot ditt varumärke och till och med spendera mer när de handlar. Som sådan hjälper det om du kan skapa exklusiva upplevelser som bara dina mest uppskattade kunder kan njuta av. Dessa upplevelser kommer att kännas som en belöning för att vara en bra kund, vilket gör att de känner sig mer uppskattade för att ha valt ditt varumärke. Snapchat-gruppchattar kan fungera som ett effektivt verktyg för att skapa den här typen av upplevelse för dina kunder.
Efter att en kund har vunnit ett visst antal lojalitetspoäng eller registrerat sig för att bli premiummedlem kan du erbjuda dig att lägga till dem i din gruppchatt. Dessa gruppchattar kommer att fungera som ett sätt att skicka ut meddelanden om tidig sort, uppdateringar om en kommande produkt/projekt, exklusiva erbjudanden och inbjudningar. Med andra ord kan du få dina bästa kunder att känna sig som en del av en inre cirkel genom dessa gruppchattar, vilket kan stärka deras lojalitet med ditt varumärke.
Att samla in kundfeedback
Snapchat-gruppchattar behöver inte nödvändigtvis handla om belöningar. De kan också ge dig en möjlighet att få värdefulla insikter från dina uppskattade kunder. Skapa en gruppchatt dedikerad till att samla in kundfeedback och lägg till ett slumpmässigt urval av kunder som har valt att dela sin feedback.
Du kan sedan använda gruppchatten för att genomföra undersökningar regelbundet. Eller så kan du dela uppdateringar om en kommande produkt eller projekt och be dem om feedback. Du kan till och med få dem att betatesta något nytt verktyg eller funktion för att se hur bra det fungerar.
Dessa är alla effektiva sätt att samla in konsumentdata genom att samla in feedback direkt från källan. Du kan sedan använda dessa insikter för att göra förbättringar och introducera nya produkter, funktioner och tjänster.
För att skicka händelseuppdateringar och påminnelser
När du är värd för ett evenemang som du vill att folk ska delta i, är det avgörande att du skapar en buzz för det och driver engagemang under dagarna fram till evenemanget. Snapchat-gruppchattar kan vara praktiska för att skicka uppdateringar och påminnelser om händelsen till en utvald grupp inbjudna. Oavsett om det är en grupp av Snapchat influencerspremiumkunder eller anställda, se till att du involverar dina deltagare i processen att planera och sätta upp ditt evenemang.
Du kan till exempel ta foton och videor av platsen när du ställer in den. Eller när det gäller virtuella evenemang kan du ofta skicka instruktioner om hur du går med samt dela teasers om vad som komma skall. Detta är ett bra sätt att säkerställa att potentiella deltagare är involverade i evenemanget och känner sig mer lockade att delta.
7 steg för att skapa en gruppchatt på Snapchat
Är du sugen på att börja använda Snapchat-gruppchattar för ditt företag? Nu när du har en rättvis uppfattning om hur du kan använda Snapchat-gruppchattar, är det dags att ta reda på hur du kan göra en. Följ stegen nedan för att skapa din första gruppchatt på Snapchat.
Steg ett: Öppna Snapchat-appen på din telefon. Om du inte redan har det måste du ladda ner det från App Store eller Play Store och skapa ett konto.
Steg två: När du öppnar Snapchat öppnas kameran automatiskt. Under kameraskärmen kommer du att kunna se en horisontell meny. Tryck på ”Chatt”-ikonen som ser ut som en textbubbla. Detta öppnar chattskärmen, där du kommer att kunna se meddelanden och skicka Snaps till dina vänner.
Steg tre: Längst ner till höger på skärmen hittar du en rund blå knapp högst upp på den horisontella menyraden. Den här knappen låter dig starta en ny chatt med vänner. Tryck på den.
Steg fyra: Tryck på ”Ny grupp” precis under kontaktsökningsfönstret. Detta ger dig möjlighet att ange ett nytt gruppnamn och välja gruppmedlemmar.
Steg fem: I fältet ”Nytt gruppnamn” anger du ett namn för gruppchatten. Du kan också redigera gruppnamnet senare.
Steg sex: Välj de vänner du vill inkludera i din gruppchatt. Du kan välja upp till 100 vänner att lägga till i din grupp.
Steg sju: När du har valt alla medlemmar du vill inkludera i gruppen, tryck på knappen ”Chatta med grupp”. Ett nytt chattfönster öppnas där du kan börja skicka meddelanden och snaps med de medlemmar du har lagt till. Nu kommer du också att kunna ringa gruppsamtal och spela spel med medlemmar i gruppen.
Lägga till nya medlemmar i befintliga grupper
Om du vill lägga till fler medlemmar i gruppen, tryck på knappen ”Lägg till i grupp” högst upp i chattfönstret. Du kan också komma åt det här alternativet genom att trycka på gruppikonen och välja menyknappen med tre punkter. Välj sedan de vänner du vill lägga till i chatten.
Snapchat har till och med introducerat ett alternativ att bjuda in medlemmar till gruppen med hjälp av en länk. För att använda det här alternativet trycker du bara på knappen som säger ”Bjud in till grupp via länk” och den kopierar automatiskt inbjudningslänken. Du kan sedan skicka den här länken till dina kontakter via meddelanden, e-post och andra appar för sociala medier.
Ta bort medlemmar från en gruppchatt
Till skillnad från andra sociala medieplattformar ger Snapchat dig inte möjligheten att ta bort medlemmar från en gruppchatt. Du måste antingen be användaren att lämna eller lämna gruppen själv och skapa en ny grupp utan medlemmen i fråga.
Lämna en Snapchat-gruppchatt
För att lämna en gruppchatt på Snapchat, tryck på gruppikonen högst upp i chatten. Välj sedan menyknappen med tre punkter i det övre högra hörnet på skärmen. Välj alternativet ”Lämna grupp” och detta tar automatiskt bort dig från chatten.
Vad mer kan du göra på Snapchat-gruppchattar?
Förutom grunderna som att lägga till medlemmar och ändra chattnamnet, erbjuder Snapchat flera andra funktioner i gruppchatten. Du kan leka med inställningarna och till och med fästa chatten för enkel synlighet.
Spela spel
Snapchat erbjuder massor av spel i appen som du kan spela med medlemmar i gruppchatten. Allt du behöver göra är att trycka på spelikonen (som ser ut som ett raketskepp) och välj det spel du vill spela.
Byt bakgrund (för Snapchat+)
Om du är en Snapchat+ medlem har du också möjlighet att ändra bakgrunden för din gruppchatt. Tryck på gruppikonen och välj ”Bakgrund” under ”Vår chatt” för att välja bakgrunden du vill använda.
Spara meddelanden till chatt
Snapchat låter dig spara meddelanden som du eller andra medlemmar skickar till chatten. Tryck bara på och håll ned meddelandet och välj ”Spara i chatt”.
Fäst konversation
Du kan till och med fästa gruppchatten så att den syns tydligt bland dina andra konversationer. Tryck på gruppikonen och sedan på menyknappen med tre punkter. Gå till ”Chattinställningar” och välj ”Fäst konversation.”
Ändra meddelandeinställningar
Dessutom har du möjlighet att anpassa hur du får aviseringar för meddelanden i chatten. Du kan välja att få aviseringar för alla meddelanden som skickas i chatten eller bara för meddelanden där du nämns. Du kan också stänga av ljudet för konversationen helt. Snapchat erbjuder också flera aviseringsljud som du kan välja att använda specifikt för gruppchatten.
Rensa från chattflöde
Slutligen kan du ta bort gruppchatten från ditt chattflöde. Gå till dina ”Chatinställningar” och välj ”Rensa från chattflöde” för att ta bort gruppchatten från ditt flöde.
Bygg en gemenskap med Snapchat-gruppchatt
Gruppchatt på Snapchat är ett bra sätt att bygga en sammanhållen gemenskap av vänner, kunder, förespråkare, anställda och influencers. Få ut det mesta av idéerna vi har delat ovan för att utnyttja det som ett verktyg för att utöka din gemenskap.
Vanliga frågor
Hur många personer får plats i en Snapchat-gruppchatt?
Snapchat låter dig nu ha upp till 100 medlemmar i en gruppchatt.
Hur länge varar Snapchat-gruppchatt?
Som standard kommer alla meddelanden i en Snapchat-gruppchatt att raderas 24 timmar efter att alla i chatten har sett dem.
Kan du söka efter Snapchat-grupper?
Snapchat låter dig söka efter grupper där du är medlem. Du kan dock inte söka efter grupper som du inte är en del av.
Hur tar du bort dig själv från en gruppchatt på Snapchat?
Du kan lämna en Snapchat-gruppchatt genom att trycka på gruppikonen och sedan på menyknappen med tre punkter. Detta ger dig alternativet att lämna grupp.
Hur fungerar Snapchat-grupper?
Snapchat-grupper tillåter medlemmar att skicka meddelanden och Snaps med varandra och till och med ringa gruppsamtal.