Hur man gör sig redo för att ge tisdag

Om du driver en ideell organisation är du förmodligen redan bekant med Giving Tuesday.
Om inte, är det en nationell givandedag som firas varje år den första tisdagen efter Thanksgiving. Det liknar dagar som Black Friday, Small Business Saturday och Cyber Monday, förutom att istället för att handla på sina favoritföretag, har människor chansen att göra donationer till de organisationer och ändamål som är viktiga för dem.
Är Giving Tuesday verkligen värt det för min ideella organisation?
Som före detta ideell kommunikationsdirektör vet jag att det kan kännas som att Giving Tuesday är riktigt stökigt och trångt och att det är bättre att fokusera på att planera din årsslutskampanj (EOY). Men jag lovar, Giving Tuesday är värt din tid och ansträngning.
Sanningen är att Giving Tuesday blir större för varje år. År 2021 genererade Giving Tuesday över 2,7 miljarder dollar i donationer från över 35 miljoner deltagare.
Om du är orolig för att hantera ytterligare en kampanj utöver din EOY-planering, så rekommenderar jag det här: Använd Giving Tuesday som en mjuk lansering i din EOY-kampanj. Du kan bygga fart kring din sak, generera några donationer, experimentera för att lära dig mer om din publik och utöka din kontaktlista – allt detta kommer att göra din EOY-kampanj starkare.
Giving tisdag är den 29 november 2022
Om du redan har börjat marknadsföra för Giving Tuesday är det nu ett bra tillfälle att avsluta starkt. Även om du inte har gjort det, har du fortfarande tid att göra din organisation redo och dra nytta av denna viktiga dag för givande.
3 sätt att bli redo för att ge tisdag
1. Sprid ordet
Givare som vet att du deltar i Giving Tuesday är mycket mer benägna att gå med och donera.
Börja maila givare och göra inlägg på dina sociala mediekanaler under veckorna fram till Giving Tuesday.
Här är vad du ska inkludera i ditt Giving Tuesday-meddelande:
- En kort förklaring av Giving Tuesday
Även om det verkar vara en enkel sak i den ideella världen, är det inte troligt att alla dina givare (eller potentiella givare) känner till Giving Tuesday om du inte ger dem detaljerna. I slutet av din förklaring, se till att välkomna donatorer för att fira med dig. - Din organisations insamlingsmål
Ställ in och dela dina förväntningar på vad din organisation vill uppnå genom att delta i Giving Tuesday. Det kan vara ett generellt dollarbelopp för att stödja din organisation som helhet eller för att möta ett specifikt behov. Ge givare en uppfattning om vad ditt mål är, så att de kan se hur effektfullt deras deltagande kommer att bli. - Hur dina givare kan hjälpa dig att marknadsföra
Förutom att bidra med pengar kan dina givare också bidra till dina marknadsföringsinsatser genom mun-till-mun-reklam.
2. Skapa och testa din webbplats för att samla in donationer innan den stora dagen
Det är viktigt att se till att du är beredd att samla in inflödet av donationer som du kommer att få på Giving Tuesday. Om du för närvarande inte är inställd på att ta emot donationer online, är denna webbaserade insamlingshelg en bra anledning att börja.
Två saker du vill dubbelkolla innan Giving Tuesday:
- Din webbplats donationsformulär
Skicka din webbplats till någon utanför din organisation och se hur lång tid det tar för dem att se ditt donationsformulär. Om de ser det direkt är du klar! Om det tar en minut, överväg att flytta ditt donationsformulär på en plats där potentiella givare inte kan missa det.
Förutom placering är design också en faktor för att säkerställa att din donationsblankett fångar potentiella givares ögon. Att byta färg och stil kan ha stor inverkan på synligheten. - Din donationshanteringstjänst
Vänta inte till dagen för att upptäcka att något är fel. Låt några personer inom din organisation göra testdonationer, så att du kan lokalisera eventuella problem innan Giving Tuesday.
Testning är avgörande för att se till att du får varje donation som kommer i din väg. För att inte nämna, supportlinjer för betalningsbearbetning kommer sannolikt att ha ganska lång väntetid på #GivingTuesday, så du kommer att lösa problem snabbare genom att ringa i förväg.
3. Bli social med planerade Giving Tuesday-inlägg
Giving Tuesday äger rum i sociala mediers rampljus. Från din favorit-NFL-quarterback till din avlägsna kusin Bill som du bara ser på återföreningar, många människor på dina Facebook-, Instagram- och Twitter-flöden kommer att dela vem de stöttar på #GivingTuesday.
Så här kan du utnyttja Giving Tuesday-inlägg på sociala medier:
- Planera Facebook-statusuppdateringar i förväg
Facebook är ett bra utrymme för att dela roligt, visuellt innehåll som lyfter fram hjärtat av din organisation och effekten av ditt arbete. Fördjupa dig i dina arkiv så att du kan debutera dina Giving Tuesday Facebook-frågor tillsammans med bilder som låter potentiella donatorer se donationer i aktion. - Skriv din dag för tweets dagar innan Giving Tuesday
Ta bort stressen med att skära ner långa meningar till 140-teckens punchlines genom att skriva dina tweets i förväg. När du har skrivit dem lägger du dem i ett praktiskt kalkylblad bredvid en kolumn med inläggstider. På #GivingTuesday, markera tweets när du lägger upp dem för att undvika oavsiktliga upprepningar.
Att schemalägga inlägg på sociala medier i förväg är enkelt när du använder Constant Contacts allt-i-ett verktyg för hantering av sociala medier.
Para ihop alla dina sociala inlägg med hashtags som ökar deras synlighet. Använd alltid #GivingTuesday, men se till att använda hashtaggar specifika för din organisation också.
Till exempel kan en djurräddning använda följande: #animalrescue, #adoptdontshop, #rescuedog, etc.
För att hitta de hashtaggar som bäst kompletterar din organisation, använd den här praktiska hashtaggsökningen. Några av de bästa Giving Tuesday-hashtaggarna vi hittade inkluderar:
- #insamling
- #donera nu
- #gemenskapsstöd
- #communityoutreach
- #ge tillbaka
- #insamling
- #nonprofitsofinstagram
- #ideella organisationer
- #volontäruppskattning
Med våra Giving Tuesday-e-postmallar gör vi det enklare än någonsin att nå ut till potentiella givare och uppmuntra dem att delta.
Vi har också andra professionellt utformade semestermallar som du kan använda för att stödja dina insamlingar under resten av året.
Och glöm inte – din kampanj är inte över efter Giving Tuesday. Se till att du är redo att skicka ett Giving Tuesday-tackmeddelande nästa vecka.
Några av våra favoritresurser för upptagna ideella organisationer
Grunderna i digital marknadsföring för ideella organisationer
E-post marknadsföring
Sociala media
Om du behöver ett enkelt, krångligt sätt att acceptera donationer online, börja med din e-postkampanj genom att använda vårt interaktiva donationsåtgärdsblock och ditt befintliga WePay-konto.