Hur man hittar Instagram-influencers för att marknadsföra dina produkter

Försöker du ta reda på hur du hittar Instagram-influencers för ditt varumärke? Bra!
För att samarbeta med kreatörer är ett av de bästa sätten att introducera dina produkter för fler människor.
Hela 44 % av människor använder Instagram för att handla varje vecka. Med så många sociala shoppare som letar efter sina nästa köp på Instagram, borde varumärken inte vara blyga för att marknadsföra sig själva.
Och det finns ingen brist på kreatörer för att hypa upp ditt varumärke.
Det är dock problemet – var börjar du ens din sökning?
Oroa dig inte: den här guiden täcker allt du behöver veta om att hitta Instagram influencers.
Hur man hittar Instagram-influencers på DIY Way
Tack och lov betyder populariteten för influencer marketing att det finns någon där ute som…
- Förstår hur du talar till din målgrupp
- Överensstämmer med ditt varumärkes värderingar, innehåll och estetik
- Har redan en mycket engagerad följare på Instagram
Heck, det finns förmodligen dussintals (eller hundratals!) kreatörer som passar.
De kommer dock inte springa till dig! Om du försöker hitta Instagram influencers för ditt varumärke kan stegen nedan hjälpa.
Börja med en Hashtagsökning
Tänk på Instagram själv som sin egen influencerdatabas.
De senaste uppdateringarna av Instagrams sökfunktioner gör det enklare än någonsin att hitta rätt influencers via hashtags.
Använd branschspecifika Hashtags för att upptäcka skapare som speglar din målgrupp
Branschspecifika taggar är ett smart sätt att hitta personer som pratar om produkter som liknar din.
Ett skönhetsmärke kan till exempel söka efter taggar som #makeupartist eller #makeupaddict för att hitta relevanta kreatörer.
Ju mer specifik en hashtag är för din bransch, desto bättre. En nischad hashtag talar till en smalare publik och kommer vanligtvis att ha mindre konkurrens. Detta kan hjälpa dig att hitta Instagram influencers med mindre antal följare (men högre engagemang). Vissa taggar lämpar sig också för produktrelaterade inlägg mer än andra.
Mångfalden av #naturalhair-taggar på Instagram är ett bra exempel. Ju längre du scrollar ner, desto fler idéer och skapare kan du avslöja. En tagg som #naturalhairdreams eller #naturalhairtips skulle vara utmärkta taggar för ett hårvårdsmärke att utforska.
Använd geospecifika Hashtags för att upptäcka lokala influencers
Låt oss säga att du är ett fysiskt företag eller att du vill bygga upp varumärkesmedvetenhet i ditt samhälle. Om så är fallet bör du försöka hitta Instagram-influencers lokala för dig.
Till exempel kan en restaurang eller ett kafé rikta in taggar som #brooklynfoodie eller #nycfoodinsta för att hitta bloggare som kan ropa ut dem.
Leta efter #annons, #begåvade och #sponsrade inlägg för att upptäcka etablerade influencers
När du bläddrar bland influencers som hittats via metoderna ovan, håll utkik efter hashtags i deras faktiska inläggstexter. Alla som använder taggarna #ad, #sponsored eller #gifted har sannolikt erfarenhet av att arbeta med varumärken. Detta innebär sannolikt att de kommer att vara mer mottagliga när du visar dem.
Fotokredit: @growingupwithmollyrae
Använd Google för att upptäcka etablerade influencers och innehållsskapare
Fakta: 43 % av Instagram-skaparna har bloggar och webbplatser som går utöver deras sociala närvaro.
Och så ett av de bästa sätten att hitta Instagram influencers är att gå bort från Instagram.
Bloggar och YouTube-kanaler kan ge dig en bättre förståelse för en influencers vibe och de produkter de marknadsför. Kolla in hur influencern Stacey Lopez skapar femminuters sminktutorials och unboxningar för att marknadsföra de varumärken hon samarbetar med.
Fotokredit: Stacey Lopez
Google och YouTube är dina vänner här. Båda plattformarna kan hjälpa dig att upptäcka etablerade influencers som du kanske har missat på själva Instagram. Du kan hitta relevanta influencers genom sökmotortermer som:
- ”[product/industry] blogg”
- ”[product/industry] recensioner”
- ”[product/industry] runda upp”
Till exempel, en enkel YouTube-sökning på ”ögonskuggsrecension 2022” visar kreatörer, stora och små, som publicerar senaste produktuppdelningar. I konkurrensutsatta branscher är du ganska bortskämd med valmöjligheter när det gäller att hitta influencers att pitcha.
Din sökning kommer sannolikt att returnera etablerade bloggare och vloggare med hög synlighet. Även om stora antal följare är bra, kommer de med en högre prislapp och kräver en övertygande pitch.
Det är därför vi rekommenderar att varumärken arbetar med mindre kreatörer, mikroinfluencers och vardagskonsumenter som passar rätt.
Varför? Till att börja med är skalning lättare. Du kan arbeta med flera kreatörer samtidigt och höja varumärkesmedvetenheten utan att bryta banken.
Mindre kreatörer är ofta ivriga att arbeta med varumärken. Deras storlek gör att de känns mer ”riktiga” och bibehåller en välbehövlig känsla av äkthet som hjälper dina inlägg att skina.
Åh, och mikroinfluencers har vanligtvis en mer engagerad publik än kändisar eller större influencers (men mer om det senare).
Titta på dina egna följare!
Ibland finns de bästa influencers rakt under näsan på dig.
Har du kunder som ofta publicerar produktfoton eller engagerar dig i ditt innehåll?
Och har de en engagerad följare själva? Be om ett samarbete i så fall!
Människor som redan känner till dina produkter och värderingar är fantastiska kandidater för att marknadsföra ditt varumärke. Uppsökande är också mycket lättare för nuvarande kunder.
Hur man tar reda på om en Instagram-influencer passar bra
Nu när du vet hur man hittar Instagram influencers, låt oss dela upp hur man väljer de bästa kandidaterna att samarbeta med.
Titta på deras Instagram-bio 👀
Bios kan avslöja så mycket om en influencers personlighet med ett ögonkast. Ta en titt på deras:
- Ton och röst (Är de lekfulla? Professionella? Sarkastiska? Djärva?)
- Ordval (nämner de några branschtermer? Hur är det med ”skapare” eller ”influencer?”)
- Kontaktinformation och länkar (tänk: bloggar, webbplatser och affiliate-länkar)
Många kreatörer sätter sin influencer-status i centrum i sin Instagram-bios. Till exempel, alla som inkluderar en e-postadress eller direkt inbjudan i sin bio är definitivt öppen för meddelanden från varumärken. Om någon har ett Linktree som lyfter fram produktrecensioner eller affiliate-länkar vet du att de har erfarenhet av samarbeten.
Nedan är ett bra exempel på en Instagram-bio som väcker uppmärksamhet från varumärken. Notera hur influencerns plats, kontaktpreferenser och intressen finns på ett och samma ställe. Bonuspoäng för hennes personlighet och användning av emojis!
Fotokredit: @thatsosofi
Bedöm deras engagemangsgrad 📈
Kom ihåg att en influencers antal följare inte är allt. Detta gäller särskilt när falska influencers (och falska följare!) fortfarande är ett sådant problem.
Du kan ganska snabbt avgöra om någons följare är legitim bara genom att titta på deras inläggskommentarer. Om de flesta av kommentarerna verkar skräppost eller kommer från tvivelaktiga konton (tänk: @heather10449549424), är det en röd flagga. De bästa influencers kommer att få massor av kärlek från legitima följare i kommentarsavsnittet.
Som vi antytt tidigare tenderar mikroinfluencers med några tusen följare att ha mer engagerade följare än större. Om du försöker sälja produkter eller höja en meningsfull varumärkesmedvetenhet är den nivån av engagemang mer värdefull än ett uppblåst antal följare.
Tänk på att det inte finns något magiskt antal följare eller korrekt engagemang för Instagram influencers. Överdriven spam och tvivelaktiga kommentarer kan hjälpa dig att rensa bort kandidater för din influencer-sökning oavsett.
Gräv in i deras bildtexter och kommentarer
Bildtexter är nyckeln till att mäta en influencers stil, röst och nivå av engagemang. Var noga uppmärksam på:
- Vocab. Pratar de som din målgrupp? Hur uttrycker de sig själva och sina begåvade produkter? Pratar de om andra märken hur du vill att de ska prata om ditt?
- Tona. Är deras bildtexter vänliga? Konversation? Informativ?
- Ansträngning. Se hur mycket passion och kreativitet de lägger i sitt varumärkesmärkta och icke-märkta innehåll. Försök att prioritera kreatörer som ger sponsrade inlägg 100 %!
Glöm inte att bläddra igenom deras kommentarer också! Kommentarer kan bekräfta om en influencers publik liknar din egen.
Till exempel skriver @emilybookedup djupgående, inbjudande och informativa bildtexter som får massor av positiva kommentarer.
Fotokredit: @emilybookedup
Lägg märke till hur hennes kommentarer illustrerar både hennes målgrupp och deras entusiasm över hennes innehåll. Emily engagerar sig också med kommentatorer vilket är en stor extra bonus. Detta är den typ av autentiska engagemangsmärken kan tjäna via influencer-marknadsföring.
Varför du behöver hitta Instagram-influencers ASAP
Från att öka varumärkesmedvetenheten till att påverka köpbeslut, värdet av att samarbeta med kreatörer kan inte överskattas.
För att avsluta saker och ting, låt oss se över varför det är värt det att söka upp influencers i första hand.
Influencers och skapare ökar omedelbart din word-of-mouth
Det är ingen hemlighet att folk älskar att följa varumärken på Instagram.
Men produktupptäckten är så mycket mer sömlös när någon annan talar. Faktum är att konsumenterna litar mest på mun till mun när det kommer till produktrekommendationer. Autentiskt innehåll från influencers ger en unik känsla av förtroende jämfört med annonser.
Tänk också på att influencers redan har sina egna etablerade följare som sannolikt kan nå fler kunder än ditt eget konto.
Och hej, det leder oss faktiskt till nästa punkt…
Organiskt engagemang på Instagram sjunker (men inte för influencers!)
Vi vet från första hand att influencers innehåll tenderar att prestera bättre än varumärkesinnehåll.
Ta dock inte vårt ord för det. Enligt färska uppgifter från Rival IQ är medianengagemanget i alla branscher på Instagram 0,67 %. Jämför det med påverkans engagemang på 1,18 %. Som nämnts tidigare tenderar mindre influencers att tjäna mycket mer interaktioner än större.
Studien noterar också att engagemangsgraden på Instagram har minskat med 30 % jämfört med föregående år. Detta signalerar kraften hos influencers när innehåll från varumärkeskonton fortsätter att tappa räckvidd.
Sociala konsumenter vill ha rekommendationer från verkliga människor
Att tänka på: 71 % av konsumenterna föredrar att upptäcka varumärken via rekommendationer på sociala medier.
Vettigt, eller hur? Influencerinnehåll ger personlighet och perspektiv till produkter som annonser helt enkelt inte kan konkurrera med. Kanske är det därför recensioner överväldigande är den mest effektiva typen av influencer-innehåll.
Det beror på att kreativa influencers vet hur man sätter sitt personliga varumärke på sina produktrecensioner för att vinna över sina följare.
Fotokredit: @magicallyshay
Du vet hur man hittar Instagram-influencers – vad nu?
Att hitta den perfekta influencern för ditt varumärke kan vara en tidskrävande process.
Lita på oss – vi vet!
Efter att ha gått igenom stegen ovan och valt ut dina potentiella influencers är du redo att börja nå ut till dem.
Men att få svar, sätta upp möten och förhandla kontrakt är ett helt annat (och tråkigt!) projekt. Att skala allt ovan är ganska mycket ett heltidsjobb om du försöker göra det själv.
Lösningen? Låt Statusphere göra det tunga arbetet!
Vi hanterar allt från influencer-matchning till att faktiskt få dina produkter i kreatörernas händer. Den bästa delen? Du kan skala din nästa influencer-kampanj utan att spela väntspelet eller gå igenom hundratals Instagram-profiler.
Vill du lära dig mer? Chatta med en av våra konsument-till-konsument-marknadsföringsspecialister idag för att ta reda på hur vi kan matcha ditt varumärke med Instagram influencers som skulle passa perfekt.
Ursprungligen publicerad 30 augusti 2016. Senast uppdaterad 10 februari 2022.