Ekom & Dropshipping

Hur man närmar sig det (6 steg)

Har du en idé som känns som ”nästa stora grej?” Eller så kanske du vill bygga på en befintlig idé för att finjustera eller förbättra den. När det kommer till produktutvecklingsprocessen finns det många användningsfall där det kan tillämpas. Och för entreprenörer och företag som tillämpar det väl kan resultaten bli otroliga.

Men det finns ett stort hinder: för många kan produktutvecklingscykeln vara väldigt skrämmande och till och med mystisk. Det kan vara svårt att veta vad som gäller var och vilka åtgärder man ska ta vid rätt tidpunkt.

I den här artikeln går vi över grunderna i processen, några exempel och sex viktiga steg för produktutveckling, inklusive:

  1. Idé generation
  2. Produkt- och marknadsundersökningar
  3. Produkt- och affärsplanering
  4. Prototypframställning
  5. Inköp och tillverkning
  6. Produktlansering



Vad är produktutveckling?

Produktutveckling avser den övergripande processen att ta en produkt från koncept till marknad. Detta inkluderar konceptualisering av objektet, identifiera publikens behov, samla in feedback, bygga produktfärdplanen och lansera objektet. För vissa företag omfattar produktutveckling att förnya en befintlig produkt och introducera en gammal produkt på en ny marknad.

I något företag är ingen roll ansvarig för produktutveckling. Oavsett om du är ett etablerat företag eller i ett tidigt skede kommer produktutvecklingen att sträcka sig över alla avdelningar, inklusive teknik, tillverkning, UI/UX, produktmarknadsföring och mer. Varje enhet spelar en nyckelroll i att bygga, definiera, hantera, testa och släppa produkten.

Vad är ny produktutveckling (NPD)?

Ny produktutveckling är en viktig aspekt av produktdesign. Tills produktens livscykel tar slut kan du fortsätta att iterera på nya versioner av produkten genom att lägga till nya funktioner eller förbättra befintliga. Dessutom kan intressenter fortsätta att samla in användarfeedback för att förbättra framtida produkter. Med förändrade kundpreferenser gör produktdesignprocessen utvecklingen av nya produkter desto viktigare.

vad är produktutveckling

Källa

Produktutvecklingsprocessen i 6 steg

Varje produktfärdplan kommer att vara annorlunda, men det finns sex nyckelsteg som varje produktutvecklingsteam bör gå igenom för att säkerställa att de täcker grunderna. Låt oss gå igenom var och en.

1. Idégenerering

Många blivande entreprenörer fastnar på det allra första steget. De tror att de behöver inspireras av ett enormt aha-ögonblick – något som aldrig har gjorts förut. Men sanningen är att innovation kan ske på små sätt.

Kom ihåg akronymen SCAMPER när du tänker på alla sätt du kan närma dig produktkonceptutveckling:

  • Ersättning: att ersätta ett material eller element med ett annat
  • Kombinera: sätta ihop två redan existerande produkter eller processer
  • Anpassa: ändra ett element i en befintlig produkt eller process
  • Ändra: ändra designen eller funktionaliteten hos en befintlig produkt eller process
  • Använd till annan användning: hitta nya sätt att implementera befintliga produkter eller processer
  • Eliminera: bli av med ett element eller steg i en befintlig produkt eller process
  • Vända/ordna om: att förändra resultaten av en befintlig produkt eller process
Se även  Hur hittar jag pålitliga tillverkare nära mig eller utomlands? (2022)

2. Produkt- och marknadsundersökningar

Forskning är en absolut kritisk del av produktutvecklingsprocessen. Utan det kanske du senare på vägen upptäcker att du har gjort några kritiska misstag. Eller ännu värre: utan marknadsundersökningar kan du upptäcka att du har spenderat massor av tid och resurser på att utveckla en produkt som din målmarknad faktiskt inte vill köpa!

Du måste samla in betydande produktvalidering innan du går vidare med att bygga din slutprodukt. Men du kan inte bara fråga några få personer om de gillar idén. Du måste gräva lite djupare, som:

  • Skapa enkäter för att samla in åsikter och förslag
  • Engagera andra experter och potentiella slutanvändare genom onlineforum
  • Använda marknadsundersökningsverktyg som Google Trends och Pew Research Center
  • Testa marknadsföring, som testar din idé på en liten grupp människor
  • Skapa en crowdfunding-kampanj för att se hur marknaden reagerar på din idé

3. Produkt- och affärsplanering

När du väl har validerat din idé är det dags att planera. För produktplaneringsändamål vill du skapa detaljerade produktskisser och 3D-modeller som hjälper dig när det är dags att börja skapa prototyper och bygga. Ju mer detaljerade dina ritningar, desto lättare blir det för dig att förverkliga din idé.

Produkt- och affärsplanering

Källa

Du måste också överväga andra planeringselement för din produktfärdplan, som:

  • De specifika materialen du vill bygga din produkt från
  • Hur du vill att din förpackning och märkning ska se ut
  • Kostnad, eller beräkna hur mycket varje enhet kommer att kosta att producera (som COGS eller kostnad för sålda varor), räkna sedan ut hur mycket du behöver prissätta varan till för att säkerställa att du gör en vinst
  • Allmän affärsplanering, som hur du planerar att driva verksamheten och hålla dig flytande på lång sikt

4. Prototypframställning

Nu är det dags att väcka ditt mästerverk till liv. Under prototypprocessen skapar du en slutprodukt som kommer att vara din modell för masstillverkning.

Beroende på vilken typ av produkt du prototyper, är det troligt att du inte kommer att få det rätt på ditt första försök. Det är vanligt att skapa flera versioner av din produkt och sedan begränsa den till din favorit när du har haft en chans att faktiskt känna den och testa den i den verkliga världen.

Ditt mål är att komma fram till en lägsta livskraftig produkt (MVP), eller en produkt som får det grundläggande jobbet gjort tillräckligt, men som inte nödvändigtvis har alla klockor och visselpipor du skulle vilja lägga till i det långa loppet.

Se även  Hur man skickar PR-paket till influencers i stor skala

prototyp produktutveckling

Källa

I vissa fall kommer du att kunna göra prototyper själv, som om du är en kläddesigner som gör dina egna föremål. Men om du utvecklar föremål som elektronik, leksaker eller tillbehör, måste du förmodligen börja med att ansöka om en partner eller tillverkare som hjälper dig.

5. Inköp och tillverkning

När du är nöjd med din produktprototyp är nästa steg att samla in materialet och hitta tillverkningspartners. Din produktförsörjningskedja kommer att drivas av leverantörer, resurser och aktiviteter som behövs för att göra produkten och få den till din publik. Projektledning blir avgörande under detta skede av produktutvecklingen.

När du söker efter producenter, dra nytta av både personliga och onlineresurser. Du kan till exempel gå på mässor dedikerade till inköp. Mässor som Magi erbjuda möjlighet att träffa hundratals leverantörer samtidigt för att se och diskutera material. Interaktion ansikte mot ansikte med leverantörer kan vara värdefullt när det är dags att förhandla.

Du kan också gå igenom Alibaba, den mest populära inköpsplattformen för tillverkare. Du kan bläddra i Alibabas marknadsplatslistor efter råvaror eller färdiga produkter. Ett tips är att söka efter listor över produkter som liknar din egen och sedan kontakta fabriken för att fråga om de kan göra din föredragna design.

6. Produktlansering och kommersialisering

Tiden har kommit! Världen förtjänar att möta din produkt. I det här steget släpper du din produkt i världen och lyssnar noga på den första feedbacken.

Här är några sätt att skapa uppmärksamhet och få försäljning i de tidiga stadierna av din produktlansering:

  • Skapa en vacker, iögonfallande webbplats som förklarar din produkt väl och ger användarna möjlighet att köpa smidigt och enkelt.
  • Håll en pre-lanseringspresent eller tävling för att skapa en e-postlista och använd sedan e-post marknadsföring att vårda dessa kontakter på obestämd tid.
  • Hitta rätt marknadsförings- och distributionskanaler för att se till att rätt personer ser din produkt.
  • Utveckla en marknadsföring i sociala medier strategi för att bygga engagemang på plattformar som Facebook, Instagram, TikTok och SnapChat.
  • Arbeta med relevanta aktörer i din bransch, som att samarbeta med influencers och andra varumärken.
  • Delta i branschevenemang, konferenser och nätverksmöjligheter för att bygga relationer och få ut ordet.


Källa

Exempel på produktutveckling

Mat och dryck

En av de enklaste produkterna att börja utveckla är mat och dryck. Du kan hantera deras utveckling från bekvämligheten av ditt eget hem, och till en låg kostnad. Det är så enkelt som att köpa ingredienser för specifik mat och justera receptet i ditt kök.

Se även  Hur man blir av med falska följare på Instagram

Men att övergå från recept till förpackad mat du kan sälja online och i butiker måste du hitta ett storkök med licens att producera mat. En medtillverkare kan vara ett ännu bättre alternativ om du överväger massproduktion.

Med utveckling av livsmedelsprodukter måste du också tänka på följande:

  • Sista utgångsdatum. Du måste överväga din produkts livslängd och hur du ska paketera och lagra varan för att klara detta.
  • Etiketter och varningar. Många länder har lagar kring allergenvarningar, kostetiketter och hälsopåståenden som du måste följa.

Kosmetika och skönhet

Egenvård och välbefinnande trender har skapat en blomstrande marknad för en rad kosmetika- och skönhetsprodukter. Från hudvård till badprodukter till smink, många varumärken fokuserar på ekologiska ingredienser, vilket gör det lättare att prototypa en produkt med vardagliga material.

Du kan också titta in vit märkning, där du hittar en befintlig tillverkare och sedan paketerar och märker produkterna de producerar. Observera att kosmetisk tillverkning kräver samarbete med en kemist och ett labb för att säkerställa att kvaliteten förblir konsekvent i skala.

Andra faktorer att tänka på:

  • Hållbarhetstid. Testa produkter och lägg till nödvändiga utgångsetiketter till dem.
  • förordningar. Se vilka FDA-regler som gäller för din produkt och förpackning. Se sedan till att din produktdesign överensstämmer med dem. De flesta länder kräver att kosmetikatillverkare varnar för eventuella reaktioner av deras produkter.

Skapa din egen färdplan för produktutveckling

Inga två produktfärdplaner kommer att se likadana ut, men produktutvecklingsprocessen bör alltid täcka samma typer av baser. Följ den här sexstegsguiden, från idégenerering till planering till lansering, så är du på rätt väg. När du blir mer bekant med din bransch kommer delar av din unika produktutvecklingscykel att fortsätta att utvecklas.

Det viktigaste att tänka på är att vara flitig, väl undersökt och väl förberedd när du går in i processen. Se till att du håller ett öppet sinne och är redo att pivotera närhelst ny information tyder på att det behövs.

Vanliga frågor om produktutveckling

Vad är skillnaden mellan produktutveckling och produkthantering?

Produktutveckling hänvisar till idén och skapandet av ett nytt föremål. Den införlivar en specifik produktstrategi i produktens livscykel för att förvandla ett koncept till verklighet. Produkthantering innebär att vägleda alla team mot att bygga en användbar produkt som folk kommer att köpa. De två avdelningarna arbetar tillsammans för att utveckla produktens färdplan för att föra produkten ut på marknaden.

Hur kan jag komma på produktidéer?

  • Online konsumenttrendpublikationer
  • B2B-grossistmarknader
  • Brainstorming
  • Sociala media
  • Undersöker konkurrenter



Vill du lära dig mer?

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button