Ekom & Dropshipping

Hur man registrerar ett företag i 6 steg: En guide för 2023

ANSVARSFRISKRIVNING: Denna artikel är endast avsedd för informationsändamål och utgör inte professionell juridisk rådgivning. Vi är inte ansvariga gentemot dig på något sätt för din användning eller tillit till denna artikel.

Det är viktigt att e-handelsentreprenörer vet hur man registrerar ett företag, särskilt i början av sin entreprenörsresa.

När din webbutik har registrerats som en juridisk person kommer du att vara skyddad om någon av dina kunder, eller konkurrenter, beslutar sig för att väcka rättsliga åtgärder mot dig.

Om du är ny på konceptet att registrera ett företag kan tanken vara ganska skrämmande. Vi har skapat den här artikeln för att gå igenom alla nödvändiga steg som du måste tänka på när du registrerar ett litet företag i USA.

Du kommer snart att veta hur du registrerar ditt företag och får den stabilitet och rättssäkerhet som individer som är rättvisa starta ett onlineföretag behöver.




Behöver jag registrera mitt företag?

Även om du kan driva ett företag utan att registrera det, är det en bra idé att införliva det när ditt företag växer. Att registrera företag gör dem officiella i regeringens ögon och det säkerställer att både dina personliga och affärstillgångar är juridiskt säkra.

Steg för att registrera ett företag

Att registrera ditt företag är inte komplicerat, men det kräver att du tar rätt steg. Förfarandet för att registrera sig som juridisk person innefattar:

1. Namnge ditt företag

Varje e-handelsentreprenör kommer att behöva ta det första steget mot att registrera sin verksamhet genom att bestämma ett namn för sin onlinebutik.

Det är viktigt att du kommer på ett minnesvärt namn för din webbutik – något som kommer att fånga din publiks ögon och lämna ett bestående intryck. Se till att namnet är relaterat till din nisch, och något som du kommer att kunna bygga en marknadsföringsstrategi kring.

Det kan vara svårt att komma på ett företagsnamn som klarar tidens tand. Kolla in några av dina konkurrenter och analysera vilka typer av namn de använder. Anteckna e-handelsföretagens namn som du gillar och fundera sedan över hur din idé står sig i jämförelse med den. Står din idé ut från mängden? Om inte, vad kan du göra för att göra det unikt? Du kan också använd en generator för företagsnamn för att få idéer till ditt företagsnamn.


2. Registrera ett företagsnamn

När du väl har kommit på ett fantastiskt namn för ditt e-handelsföretag har du redan övervunnit en av de svåraste delarna med att registrera ett företag. Det är viktigt att se till att ditt företagsnamn inte redan är registrerat hos United States Patent and Trademark Office (USPTO). USPTO kommer automatiskt att avvisa alla registreringar för ett företagsnamn som redan är registrerat i deras system. Du kommer också att förlora eventuella behandlingsavgifter från ansökan.

Se även  Vad är socialt bevis och varför är det kritiskt för varumärken 2022?

För att undvika några av dessa problem, sök igenom dina lokala företagskataloger för att kontrollera om företagsnamnet du vill använda är tillgängligt. Du kan också använda USPTO:s kostnadsfria verktyg för att kontrollera om ditt företagsnamn är tillgängligt.

Framtidssäkra ditt företagsnamn

När du har hittat ett minnesvärt företagsnamn som är tillgängligt, ta dig tid att tänka på de långsiktiga målen för ditt företag. Tycker du att namnet på ditt företag är framtidssäkert? Kommer det att stå emot tidens tand?

Försök att undvika att välja ett företagsnamn som härrör från en aktuell trend. Om du skulle döpa ditt e-handelsföretag till ”Selfie Stick Corporation” kanske du kommer att se framgång till en början, men hur populärt kommer ditt företag att bli under de närmaste åren?

Det är viktigt att överväga ett namns uthållighet innan du registrerar ditt företag, eftersom det kommer att vara obekvämt att byta namn senare. Att ändra ditt namn när du väl har skapat ett etablerat e-handelsföretag är juridiskt besvärligt och kan också leda till förvirring för dina befintliga kunder.


3. Välj din affärsenhet


När du har bestämt dig för ett namn för ditt e-handelsföretag måste du välja den typ av företagsenhet som bäst passar din webbutik. Det finns två huvudalternativ; registrera ditt företag som ett LLC eller en bolagsordning. Det finns tydliga skillnader mellan dessa två alternativ, så vi har brutit ner de viktigaste punkterna som du behöver känna till så att du kan fatta det bästa beslutet för din e-handelsverksamhet.

LLC

Att skapa ditt företag som en LLC kommer att kräva mindre pappersarbete än om du skulle införliva, vilket innebär att du har mer tid att fokusera på att få igång din butik.

När du har registrerat ditt företag som en LLC kommer du inte att vara personligt ansvarig för eventuella skulder som ditt företag samlar på sig. Det betyder att dina personliga tillgångar som dina besparingar, bil och hus kommer att vara helt säkra om något skulle hända ditt företag.

En annan fördel med att välja att registrera dig som LLC är att du kommer att kunna hyra ut dina personliga tillgångar till ditt företag. Till exempel om du driva ditt e-handelsföretag från ett hemmakontor, kan du göra anspråk på det utrymmet som en affärskostnad. Du kommer att spara lite extra pengar genom att göra detta som du kommer att kunna lägga in i andra aspekter av ditt företag.

Se även  25 "Tack för ditt köp" meddelandemallar (2022)

Företag

När de flesta tänker på företag tänker de på mångmiljonföretag med hundratals anställda, men inkorporering innebär bara att du kommer att utvecklas från en enskild firma till ett företag som formellt erkänns som en juridisk affärsenhet.

Det finns två huvudalternativ som företag kan välja när de införlivar; registrerar sig som ett ”S”-företag eller ett ”C”-företag. Det finns inga förutsättningar att registrera sig som heller, det beror helt på vilket alternativ som är bäst för din e-handelsverksamhet.

Om du registrerar ditt e-handelsföretag som ett ”S”-företag får du möjligheten till ”genombeskattning”, vilket innebär att ditt e-handelsföretag inte kommer att beskattas på affärsnivå. Istället betalar du inkomstskatt på intäkterna som din e-handel genererar, men inte själva verksamheten.

Å andra sidan betraktas ”C”-företag som en separat enhet när det gäller beskattning. Detta innebär att ditt e-handelsföretag kommer att bli föremål för ”dubbelbeskattning”, vilket innebär att du kommer att beskattas för ditt företags vinst och att du fortfarande kommer att beskattas för din personliga inkomst.

Oavsett vilken struktur du väljer för din affärsenhet, kom ihåg att den inte är huggen i sten. När ditt företag mognar kommer du att kunna flytta från en struktur till en annan beroende på behoven hos din e-handelsverksamhet.

4. Välj den delstat du ska registrera dig i

Ta dig tid att fundera över i vilket tillstånd du ska registrera ditt e-handelsföretag. Skattesatserna varierar från stat till stat. Du behöver dock inte registrera dig i den stat där du driver ditt småföretag.

Att registrera ett nytt företag i en stat som har låga eller obefintliga momssatser är mycket vettigt eftersom det kommer att spara pengar på vägen. Amazon, en av de största onlineåterförsäljarna i världen, drar fördel av detta alternativ.

Ta en titt på varje stat skattesatser och bestäm vilken stat som är bäst att registrera sig i för ditt företags mål och omedelbara behov. Vissa stater har ingen moms, så de har inget registreringsförfarande. Exempel inkluderar:

  • Delaware
  • Montana
  • Oregon
  • Alaska
  • New Hampshire

För andra stater, kolla med deras lokala kontor för att ta reda på vad registreringsprocessen omfattar.


5. Skaffa ditt företags federala skattenummer

Skaffa ditt företags federala skattenummer

Du måste också registrera ditt företag på federal nivå. För att göra detta måste du skaffa ett federalt skattenummer för ditt e-handelsföretag. Ditt federala skattenummer är också känt som ett arbetsgivaridentifikationsnummer (EIN), och det motsvarar ett personnummer för ditt företag.

Eftersom du ska lämna in skattedeklarationer och rapportera om din affärsverksamhet är det viktigt att du får ett EIN-nummer för ditt företag. Utan detta nummer kommer du inte att kunna skicka in dina skatteformulär till vare sig den federala eller delstatsregeringen.

Se även  Hur är det att vara frilansare på heltid i Indien

Du kan ansöka online för ditt e-handelsföretags EIN-nummer. Det är ett enkelt ansökningsformulär och du kommer att kunna få ditt EIN-nummer samma dag som du skickar in onlineformuläret.


6. Öppna ett företagsbankkonto


Banker i USA kräver dokument för registrering av småföretag innan de tillåter dig att öppna ett företagsbankkonto. Det är viktigt att e-handelsföretagare vet hur man registrerar ett onlineföretag om de vill öppna ett företagsbankkonto.

Som företagare kommer du att upptäcka att att öppna ett företagskonto är ett utmärkt sätt att skilja din privatekonomi från dem som du kommer att använda för att finansiera din e-handelsverksamhet. Att ha ett företagskonto är också smart av skatteskäl – du kommer att kunna fakturera vissa betalningar och kräva dem som affärskostnader.

Genom att öppna ett företagskonto får du en tydlig uppfattning om hur mycket pengar ditt företag kostar varje månad, och du kommer att veta exakt hur mycket pengar ditt e-handelsföretag tjänar.

Det kommer också att ge din e-handelsverksamhet mer professionell trovärdighet. Kunder kommer att göra betalningar för beställningar till ditt företagskonto, istället för ditt namn. Denna distinktion ingjuter förtroende hos din kund att ditt företag är legitimt.

Hur mycket kostar det att registrera ett företag?

Det kostar inget att inofficiellt registrera ett litet företag, men du kan behöva betala moms beroende på vilken delstat du väljer att införliva i.


Sammanfattning: Hur man går tillväga för att registrera ett företag 2023

Nu när du har läst hur du registrerar ett företag kan du gå vidare och komma igång med att driva ett legitimt e-handelsföretag. När du har slutfört registreringsprocessen som vi har beskrivit i den här artikeln kommer ditt företag att betraktas som en juridisk person. Och du blir officiellt ägare till ett professionellt företag.

Sammanfattningsvis, här är de 6 stegen för att registrera ett företag:

  1. Välj ditt företagsnamn
  2. Registrera dig hos USPTO
  3. Välj din företagsenhet
  4. Bestäm i vilken delstat du ska registrera dig
  5. Skaffa ditt arbetsgivarnummer (EIN)
  6. Öppna ett företagsbankkonto

Om du har några ytterligare frågor angående lagligheten av att registrera ett företag i USA, skriv bara till oss i kommentarsfältet. Kom ihåg att alla frågor är bra frågor!





Vill du lära dig mer?


Finns det något mer du skulle vilja veta mer om och önskar fanns med i den här artikeln? Låt oss veta i kommentarerna nedan!

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button