Generering av leads

Hur man säljer digitala produkter online (5 beprövade tips)

Undrar du hur man säljer digitala produkter?

Allt du behöver är en dator, en internetanslutning och en smart strategi. Att skapa digitala nedladdningar kräver arbete, så du vill vara säker på att din digitala produkt faktiskt säljer.

I den här artikeln går vi igenom grunderna för att sälja digitala produkter så att du snabbt kan komma igång.

Vad är en digital produkt?

En digital produkt är en digital fil som kan köpas och säljas online. Det är inte en fysisk produkt som behöver tillverkas, lagras eller skickas, så vinstmarginalerna för digitala produkter kan vara ganska höga.

Några exempel på digitala produkter inkluderar:

  • onlinekurser
  • prenumerationer på innehåll
  • plugins eller mobilappar
  • typsnitt och tillgångar för grafisk design
  • utskrivbara checklistor, planerare, arbetsböcker
  • lagerfoton
  • Handledningar
  • ljudböcker

Digitala produkter är ofta en källa till passiv inkomst för sina skapare. När du väl har skapat en digital produkt kan du sälja den i nästan oändlig skala. En automatiserad marknadsföringstratt kan leda trafik och kunder till din digitala produkt medan du arbetar med andra delar av ditt företag eller tar en paus. Detta är ett enkelt sätt att starta ett onlineföretag.

Om du är intresserad av att skapa en digital produkt, här är några digitala produktidéer och exempel för inspiration.

Hur man säljer en digital produkt (steg-för-steg)

Processen för att sälja digitala produkter liknar att sälja någon annan typ av produkt. För att framgångsrikt sälja digitala produkter online behöver du:

  1. Ett akut problem att lösa
  2. En publik som behöver hjälp med att lösa det problemet
  3. En digital produkt som löser problemet
  4. En affärsplattform online att sälja dina digitala varor från
  5. En marknadsförings- och försäljningsplan för att få in potentiella kunder

Låt oss titta närmare på vart och ett av dessa steg.

1. Hitta ett problem att lösa

Många entreprenörer börjar med en produktidé. Detta är normalt, men vi rekommenderar att du saktar ner och tänker efter innan du investerar mycket tid och resurser på att skapa din produkt.

Varje lönsam digital produkt måste lösa ett verkligt problem. Det är trots allt ingen som kommer att köpa något av dig bara för att du vill tjäna pengar. Kunder köper produkter för att de tror att det kommer att lösa deras problem.

Därför måste du först identifiera det problem du vill lösa med din produkt. Detta är en del av din produkts värdeförslag. Att tänka på detta i förväg kommer att göra det mycket lättare att bygga och marknadsföra en digital produkt senare.

Till exempel löser SEMRush problemet med att få all data du behöver för onlinemarknadsföring på ett och samma ställe.

Se även  Hur du hittar rätt Influencer Marketing Program för ditt företag

hur man säljer digitala produkter börjar med att identifiera ett tydligt värdeerbjudande

Även ”roliga” eller ”icke-nödvändiga” produkter har ett syfte. Till exempel kan ett stycke digital konst lösa flera problem:

  • Prisvärdhet
  • Enkel leverans jämfört med fysiska produkter
  • Lust efter självuttryck
  • bekvämlighet

Som ett annat fall existerar inte webbdesignmallar bara för att utvecklaren ville ha en produkt att sälja. Mallar för design, copywriting och andra kreativa områden erbjuder bekvämlighet och snabbhet för människor som kanske inte har den fulla kompetensen som en professionell.

Det här är bara några exempel. Här är några vanliga problem som din digitala produkt kan lösa:

  • Bekvämlighet: Skapa en produkt som gör en svår uppgift lättare
  • Wellness: Skapa en produkt som förbättrar fysisk, mental eller emotionell hälsa
  • Motivering: Skapa en produkt som inspirerar till handling mot ett önskat resultat
  • Som tillhör: Skapa en produkt eller ett varumärke som får människor att känna sig som en del av en grupp

2. Bygg en publik

När du väl har identifierat ett problem som din produkt kan lösa kan det vara frestande att hoppa rakt in i att designa och bygga din digitala produkt. Vi ber dig vänta och planera lite längre!

För att framgångsrikt kunna sälja din digitala produkt behöver du också en publik som säljer produkten. Att bygga en publik innan eller medan du bygger din produkt gör inte bara lanseringen enklare utan kan hjälpa dig att skapa en bättre digital produkt.

Du kan fråga din målgrupp:

  • vilka problem de behöver hjälp att lösa
  • vilka lösningar de redan har provat
  • vad som fungerade och inte fungerade när de provade andra lösningar

Dessa svar berättar exakt vad dina potentiella kunder letar efter. Att veta detta kan rädda dig från att skapa en produkt som ingen faktiskt vill ha eller behöver. Det kan också bekräfta eller förtydliga produkt-marknadens passform.

Du kanske trodde att dina kunder ville ha bilder på sina webbplatser, men det visade sig att de verkligen ville ha förinställningar för att hjälpa dem att redigera sina egna bilder att använda. Eller så ville du sälja PowerPoint-mallar och du lär dig att de flesta av dina kunder också använder Google Slides och vill ha en produkt som fungerar på båda plattformarna.

Att bygga en publik i förväg ger dig också möjlighet att förlansera din produkt. Du kanske kan ta ut betalningen i förväg, vilket kan bidra till att kompensera kostnaderna för att utveckla produkten. Hur som helst bör din prelaunch-marknadsföring fokusera på fördelarna med den digitala produkten. På så sätt, när du är redo att lansera, kommer några av dina kunder redan att vara köpsugna.

Ett förlanseringsformulär kan se ut ungefär så här.

Se även  Hur man skapar en kommande sida 2022

3. Skapa digitala produkter att sälja

Nu är det dags att skapa din digitala produkt! De verktyg du använder för att skapa varierar beroende på vilken typ av digital produkt du vill bygga:

  • Utskrivbara och nedladdningar: Använd Canva eller annan grafisk designprogramvara
  • Plugins och appar: Koda din egen eller använd en kodfri plattform som Bubble
  • Medlemskap och prenumerationer: Lägg till ett plugin som MemberPress på din befintliga WordPress-webbplats eller prova en annan medlemsplattform
  • Onlinekurser: Använd ett plugin för lärandehanteringssystem (LMS) som Thrive Apprentice eller en fristående kursplattform som Teachable

Kunder tenderar att vara mer skeptiska till digitala produkter eftersom de inte kan se eller hålla dem. Se till att din digitala produkt är av hög kvalitet och har alla funktioner och funktioner som du lovar att den ska göra. Få saker kan sänka ett litet företag snabbare än många negativa recensioner och begäranden om återbetalning.

Som du kan se i exemplet nedan tog skaparen av dessa e-böcker fortfarande tid att skapa snygga omslag och produktbildsmockups.

4. Skapa din onlinebutik

När du har din digitala produkt redo kan du skapa din webbutik. En onlinebutik för digitala produkter bör ha alla komponenterna i en vanlig e-handelssida:

  • produktsidor
  • kundvagn
  • kassasystem
  • integrationer med olika betalningsprocessorer som Stripe eller Paypal

Den här onlinebutiken har utskriftsmaterial och ser väldigt lik en typisk e-handelswebbplats.

När du väljer en e-handelsplattform för dina digitala produkter finns det några som kan hantera digitala och fysiska produkter som Shopify eller WooCommerce. Om du bara säljer digitala nedladdningar kanske du vill ha något enklare som Easy Digital Downloads. Medlemskapswebbplatser kan hjälpa dig att bygga en prenumerations- eller medlemssida. Podcast- eller ljudboksvärdtjänster har ofta möjligheten att sälja digitala produkter också.

Var medveten om att vissa e-handelssidor som Gumroad eller Substack tar en del av dina intäkter utöver eventuella transaktionsavgifter som tas ut av dina betalningsbehandlare. Att välja ett alternativ som är värd för dig som MemberPress eller Easy Digital Downloads kan minska dina kostnader.

Ett annat alternativ är att lägga till din digitala produkt på onlinemarknadsplatser som Etsy, Creative Market eller Amazon. Detta kan vara ett bra sätt att lansera nya produkter eftersom dessa marknadsplatser ger dig tillgång till en större publik än du kanske kan nå på egen hand. Nackdelen är att marknadsplatser också tar ut avgifter. Du kanske bara vill lägga ut dina bästsäljande produkter på marknadsplatser och sedan försöka skicka dessa kunder till din egen webbplats.

5. Led trafik till din produkt

Slutligen, efter att du har skapat din webbutik är det dags att marknadsföra din digitala produkt.

Om du började bygga en e-postlista innan lanseringen är det nu dags att skicka e-postmarknadsföringskampanjer för att marknadsföra din digitala produkt. Även om du inte har prenumeranter ännu kan du börja bygga en e-postlista när som helst.

Se även  Hur man gör sig redo för att ge tisdag

Partnerskap med bloggare och influencers kan vara ett annat effektivt sätt att visa din produkt för fler människor. Välj partners vars målgrupp har liknande behov som dina. Till exempel, om du själv publicerar en romantikbok, leta efter bokbloggare som tycker om att läsa romanser istället för de som är specialiserade på en annan genre som thrillers.

Du kan också skapa en innehållsmarknadsföringskanal på din webbplats för att driva trafik till din digitala produktförsäljningssida.

Publicera först SEO-vänliga bloggartiklar, inlägg på sociala medier och annat innehåll relaterat till din produkt för att få in söktrafik. Använd sedan optinformulär för att lägga till några av dessa besökare till din e-postlista. När de väl finns på din lista kan du skicka marknadsföringsmeddelanden för att marknadsföra din digitala produkt.

Ett enkelt sätt att börja sälja fler digitala produkter är med OptinMonster.

OptinMonster

OptinMonster är det bästa listbyggande verktyget för alla som vill sälja digitala produkter online. Med sin kraftfulla leadgenerering och konverteringsoptimeringsfunktioner gör OptinMonster det enkelt att attrahera, engagera och omvandla besökare till kunder.

Plattformen erbjuder ett brett utbud av anpassningsbara optinformer, såsom popup-fönster, slide-in och helskärmsöverlägg. Dra-och-släpp-byggaren låter dig skräddarsy dina formulär för att matcha ditt varumärke och webbdesign.

Dessutom tillåter OptinMonsters avancerade inriktnings- och beteendeanpassningsalternativ dig att visa dina marknadsföringsbudskap för de mest intresserade besökarna. Du kan rikta in dig på besökare baserat på surfbeteende, medlemsstatus, engagemang i andra kampanjer och mycket mer.

Visa regler exempel

Kampanjen nedan kan till exempel endast visas för besökare som lämnar den som inte redan är medlemmar på webbplatsen.

Kolla in hur ClickBank använde OptinMonster för att öka försäljningen av onlinekurser med 100 %.

Oavsett om du är en bloggare, onlineåterförsäljare eller ett e-handelsföretag, är OptinMonster det perfekta verktyget för att hjälpa dig sälja fler digitala produkter och utöka din onlineverksamhet.

Nästa steg: Börja sälja digitala produkter online

Nu när du vet hur du säljer digitala produkter är det dags att börja sälja dem på din egen webbplats. Kolla våra rekommendationer för de bästa digitala nedladdningspluginsna eller vår handledning om hur man säljer digitala produkter med WooCommerce.

För att sälja fler digitala produkter på valfri plattform, ge OptinMonster ett försök idag!

Jennifer

Publicerad av Jennifer

Jennifer är en innehållsskribent och kursskapare. Hon har en passion för att hjälpa småföretag att växa hållbart och etiskt. På fritiden tycker hon om att skriva skönlitteratur, laga mat och träna.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button