Ekom & Dropshipping

Hur man säljer förbeställningar för kommande och slutprodukter

Tänk dig detta: din bästsäljande produkt är för närvarande slut i lager. Din nya produkt är flera veckor bort från att släppas. Kunder funderar på att gå vidare till din konkurrent. Du behöver omedelbart kassaflöde för att fylla på en del lager. Hur löser du allt det här?

Svar: Sälj förbeställningar.

Förbeställningar låter dig dra kunder genom att låta dem reservera en produkt som kommer snart (ej för närvarande i lager) eller bli tillverkad. De är ett bra sätt att hålla kunderna runt och kan också hjälpa dig att förbättra ditt kassaflöde. Dessutom kan du också bestämma hur mycket försäljning du kan förvänta dig för en ny produkt baserat på förbeställningar.

Det här inlägget kommer att ge dig mer insikt i hur förbeställningar fungerar och vad som gör att de passar bra för din webbutik, så att du kan sluta oroa dig och börja sälja.




Vad är en förbeställning?

En förbeställning är en beställning som görs för en produkt som för närvarande inte finns i lager eller som inte har släppts. Den skickas till kunden när den har tillverkats eller hämtats. Förbeställningar tillåter kunder att beställa varor innan de är tillgängliga.

I både offline- och onlinevärlden fungerar förbeställningar som en slags reservation som garanterar shoppare tillgång till en produkt så tidigt som möjligt. Oavsett om du accepterar dem för artiklar som snart ska lanseras eller slut i lager, hjälper förbeställningar dig att bygga kundlojalitet, förutse efterfrågan bättre och förbättra kassaflödet.

Varför använda förbeställningar för ditt företag?

förbeställ för Shopify-butiker

Förbeställningsförsäljning kan ge några stora fördelar som inte bara förbättrar ditt resultat, utan även din kundlojalitet och din verksamhet.

Skapa spänning och driv på återköp

Förbeställningar kan hjälpa dig att skapa förväntan och spänning för en produkt innan den når dina digitala hyllor. Förbeställningsmarknadsföringskampanjer använder många av samma taktik som vanliga reklamkampanjer, inklusive:

  • Erbjuder incitament. Tidig tillgång, gratis anpassning och tidsbegränsade rabatter är fantastiska sätt att skapa buzz samtidigt som man ökar förbeställningsförsäljningen.
  • Skapa produktbilder. Återförsäljare kan använda fabriksprover och till och med professionella mockuptjänster för att utveckla produktbilder.
  • Marknadsföring på olika plattformar. Från sociala mediekanaler till onlineforum relaterade till din bransch, se till att använda olika marknadsföringskanaler för att sprida budskapet om din förbeställning.

Förutom att skapa spänning kan du också använda förbeställningar för att öka oddsen för upprepade köp. Du kan till exempel erbjuda exklusiv förbeställningsåtkomst till kunder på din e-postlista eller via en lojalitetsprogram. Detta visar kunderna att du uppskattar deras verksamhet och vill att de ska få en minnesvärd kundupplevelse.

Se även  Hur man spårar försäljning från influencer-marknadsföringskampanjer

Prognostisera efterfrågan genom att möta den

Osäker på om din nya produkt kommer att ha tillräckligt med efterfrågan för att vara meningsfull för ditt företag? Förbeställningar ger data om konkret efterfrågan som hjälper till att omvandla osäkerhet till insikter.

Det är ingen hemlighet att återförsäljare gör vad de kan för att avgöra efterfrågan på varje produkt de säljer. Oavsett om du har investerat i design och produktion av dina produkter eller helt enkelt köpt inventarier, kommer förbeställningar att ge dig en uppfattning om vad folk föredrar när det gäller färg, storlekar och andra detaljer. Detta gör att du kan finjustera produkterna innan din tillverkningskörning tar slut.

Dessutom kan du använda förbeställningar för att minska risken för att lagra ledigt lager och hantera osäkra leveranskedjor. Denna försäljningsmetod låter dig effektivt prognostisera de minsta kvantiteter som krävs för att möta befintliga kunders efterfrågan och skicka inom en rimlig tidsram.

Få en konkurrensfördel

Människor har fler alternativ när handla online än någonsin tidigare. Och med e-handel kan de komma åt alla typer av produkter med ett enda tryck, från anpassade smyckesprodukter till exklusiv lyxelektronik och mer.

För e-handelshandlare betyder det att konkurrensen kommer att bli hård. Om din vara är slut i lager eller inte är tillgänglig när kunderna vill ha den, köper de helt enkelt från en annan återförsäljare.

Förbeställningar ger dig ett försprång, vilket gör att du kan sälja oavsett om varorna är redo att skickas eller inte. Du behöver aldrig säga nej till en kund eftersom förbeställningar låter dig sälja när de är redo att köpa.

Förbeställningsmetoder

förbeställningsmetoder: betala nu och betala senare

Betala nu

Betala nu är en typ av förbeställning där kunden måste betala hela försäljningspriset för produkten i förväg. Det är nästan som en vanlig rea, där företaget tar ut betalningen vid beställningstillfället. Förbeställningar ger dig dock en förlängd uppfyllnadstid – vilket vanligtvis inte beviljas med normala beställningar.

Betala nu förbeställningar är idealiska för företag som vill:

  • Fånga kunder i zonen. Vill du dra nytta av impulsköp men ett begränsat lager håller dig tillbaka? Pay now låter dig genomföra försäljningen utan att du behöver utföra beställningen omedelbart.
  • Få betalt i förskott. Om du behöver pengar till hands för att driva ditt företag hjälper pay nu till att bevara tillgängliga medel för olika operationer.
  • Uppdatera artiklar som inte är i lager automatiskt. Många förbeställningsappar kan automatiskt acceptera förbeställningar när en vara slutar i lager. Se till att aktivera det här alternativet i din app för att förhindra att kunder går vidare till en annan säljare.
  • Håll kunderna informerade. Betala nu förbeställningssidor kan anpassas för att inkludera ytterligare meddelanden, till exempel förväntade leveransdatum.
Se även  Strategier som hjälper dig att öka din Dropshipping-försäljning

Med förbeställningar får kunderna även information om datum och tid för produktens leverans.

Betala senare

Betala senare är en annan typ av förbeställning som låter kunder ”reservera” en produkt för en liten – eller ingen – deposition. Med den här metoden faktureras kunder för det återstående eller hela försäljningspriset när handlaren skickar varan.

Betala senare förbeställningar är lämpliga för företag som vill:

  • Mät intresset för en ny produkt. Betala senare förbeställningar låter dig uppskatta den potentiella efterfrågan på en ny vara så att du kan producera rätt mängd.
  • Debitera kunder vid uppfyllelse. Letar du efter lite flexibilitet med ditt kassaflöde? Med betala senare kan du fakturera kunder före eller efter att du betalar dina leverantörer.
  • Säkra beställningar av kommande produkter vars leverans är försenad. Betala senare ger dig chansen att fånga beställningar samtidigt som du informerar kunderna om att en vara kommer att skickas senare än avsett.

Hur man ställer in förbeställningar på Shopify

Shopify har många förbeställningsappar som låter dig sälja produkter innan de är tillgängliga. Du behöver bara installera en som passar dig bäst och du kommer att kunna acceptera förbeställningar via din webbutik. Här är några av apparna vi rekommenderar:

  • Förbeställningsansvarig: Förbeställningshanteraren låter dig schemalägga dina förbeställningar för när lagret tar slut eller vid ett specifikt start-/slutdatum. Du får också olika anpassningsalternativ för förbeställningsknappens design och meddelanden.
  • Förprodukt: PreProduct är idealiskt för att validera och mäta efterfrågan på nya produkter. Du kan lista specifika varianter, acceptera flera förbeställningar och göra mycket mer med den här appen.
  • Förbeställ mig: Förbeställ mig låter dig lägga till en förbeställningsknapp på din produktsida. Du kan anpassa förbeställningar för varje produktvariant och ändra kvoten baserat på lagertillgänglighet.
Se även  Hur man blir en B2B-influencer på TikTok

Auktorisera förbeställningsbetalningar

På Shopify kan du använda manuell betalningsauktorisering för att samla in orderinformation och behandla betalningar senare. När du har den förbeställda varan till hands kan du fortsätta att debitera kunden och skicka beställningen. Så här godkänner du förbeställningsbetalningar:

  1. Logga in på din Shopify-administratörsöversikt.
  2. Välj Inställningar i det nedre vänstra hörnet.
  3. Välj Betalningar.
  4. Klicka på knappen Hantera på fliken Payment Capture till höger och välj ”Hämta betalningar manuellt för beställningar.”

förbeställ manuell betalningsfångst

Det är värt att nämna att Shopifys gateway tillåter en auktoriseringsperiod på endast sju dagar. Så det kanske inte passar din butik om du inte kan skicka inom en vecka. Vägen runt detta är att använda en betalningsgateway från tredje part.

Börja sälja förbeställningar idag

Förbeställningar har länge använts som en försäljningstaktik i olika branscher. Med förbeställningar kan du öka intäkterna och främja kundrelationer genom att förvandla en potentiell försäljning till ett köp.

Dessutom låter förbeställningar dig leverera en oförglömlig upplevelse genom att låta kunderna njuta av spänningen i att förutse en ny produkt. Du kan till och med skicka ut små meddelanden om vad som kommer – små utdrag som håller kunderna glada och nyfikna.

Vanliga frågor om förbeställning

Kan jag sälja förbeställningar innan jag har tillverkat mina produkter?

Nej, du bör redan ha slutfört tillverkningsprocessen innan du erbjuder dem som en förbeställning.

Kan jag fortfarande erbjuda en förbeställning om jag är osäker på när min produkt kommer att skickas?

Du måste kunna ange en rimlig tidsram för leverans av din vara. Om du inte anger ett datum måste din produkt skickas inom 30 dagar efter att du tagit emot förbeställningen.

Kan jag ändra mitt leveransdatum?

Ja, du kan ange ett ändrat leveransdatum om du inte kan skicka förbeställningen inom den angivna tiden. Om du gör detta, se till att förklara kundens rättigheter att avbryta eller begära återbetalning.

Kan jag sälja förbeställningar för varor i lager?

Ja, men det är bättre att erbjuda förbeställningar för produkter som inte finns i lager. För föremål som för närvarande är tillgängliga kan du använda taktik som köp nu, betala senare att öka försäljningen.




Vill du lära dig mer?

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button