Hur man skapar en innehållskalender för din marknadsföringsstrategi för sociala medier

Behöver du skapa en innehållskalender för att organisera din marknadsföringsstrategi för sociala medier?
Vi har dig täckt.
I dagens artikel går vi igenom hur du ställer in din kalender för sociala medier, steg för steg.
Är du redo att se hur det går till?
Låt oss börja.
1. Bli tydlig med dina innehållsmål
Innehållsplanering kan inte börja förrän du förstår vad ditt mål är och hur du ska nå dit.
Så överväg dina affärsmål och hur du planerar att använda marknadsföring på sociala medier för att hjälpa dig uppnå dem.
Till exempel kanske du funderar på att…
- Öka varumärkesmedvetenheten
- Förvandla kvalificerade potentiella kunder i sociala medier till kunder
- Få fler ögon på dina produktlanseringar
- Bygg upp en lojal följare på sociala medier
Att bli tydlig med ditt ”varför” är nyckeln till att förstå vilken typ av innehållstillgångar du behöver producera för att anpassa dig till dina målkunder.
Två enkla, men avgörande frågor att överväga är:
”Vad vill jag att min publik ska veta och varför ska de bry sig?”
”Vilka problem kan jag hjälpa min publik att lösa bättre än någon annan?”
Du måste också bestämma vilka sociala medieplattformar du ska använda och varför de passar ditt varumärke.
Brinner du till exempel för att lägga till en YouTube-kanal i mixen eftersom du är angelägen om att dra nytta av kanalens 2,5 miljarder användare?
Är du intresserad av att utöka din närvaro på LinkedIn för att bygga relationer med B2B-varumärken?
Avsätt tid för att slutföra dina inriktade kanaler, typer av innehåll och innehållsmål.
2. Förstärk ditt marknadsföringsschema för sociala medier
Arbeta med ditt marknadsföringsteam för att planera ditt innehållsschema efter när din publik är online oftast.
Om du servar en global publik kommer detta givetvis att variera. Men om du riktar dig mot en målgrupp som bor i en specifik region, gör efterforskningar för att avslöja vilka dagar och tider de vanligtvis är online.
Du måste också bestämma vilken gruppmedlem som är ansvarig för vad.
Du behöver till exempel någon som producerar din kopia, någon som skapar dina bilder och någon som laddar upp dina innehållssatser till din innehållsplanerare verktyg.
Vi rekommenderar också att du skapar en godkännandeprocess för en av dina marknadschefer att övervaka. Det här behöver inte vara superkomplicerat. Faktum är att de flesta innehållsplanerare har en knapp som du kan klicka på eller skjuta för att snabbt godkänna varje inlägg.
Om en ändring behöver göras kan din chef helt enkelt lägga till en kommentar som anger deras begäran. Eller gör ändringen själva.
RELATERAD: Hur man använder en social mediaplanerare
Proffstips: Om du planerar ett kraftfullt innehållsinitiativ kan du behöva be teammedlemmar att arbeta i par eller grupper för att hålla dina publiceringsdeadlines.
3. Välj innehållsteman och innehållsformat med din publik i åtanke
Planera relevant innehåll fokuserat på din målgrupp och affärsmål.
Låt oss till exempel föreställa oss att du är en resebyrå rikta in sig på digitala nomader på en budget. Ditt mål är att öka medvetenheten om dina nomadresepaket och positionera dig själv som en pålitlig reseexpert.
Efter noggrant övervägande och efterforskning bestämmer du dig för att dina innehållsmål är att lära din publik hur man blir digitala nomader och dela hemligheter för budgetresor.




Med det i åtanke inkluderar de teman och format du bestämmer dig för:
Teman:
- Råd om budgetresor
- Budgetresor stjäl och erbjudanden
- Motiverande citat om reseförtroende
- Digital nomad jobb industritrender och nyheter
- Digital nomad arbetsmarknadsinsikter
- Tips för att bygga upp digitala nomader och planering av intervjuer
- Aktuell lista över digitala nomadjobbannonser
- Digital nomad karriärbyggande hemligheter och genvägar
Format:
- Evergreen content, dvs tidlösa reseråd
- Rabattfokuserad
- Gör så här
- Listister
- Inspirerande citat
- Tips och tricks
- Hacks
- Innehåll i rätt tid (till exempel senaste resenyheter, evenemang och trender)
4. Välj dina visuella teman
Nu när du vet vad du ska skriva om, bestäm vilka visuella teman du ska använda för att stödja din kopia.
Till exempel, om vi piggyback på resebyråexemplet ovan, kan du välja:
- Infografik som visar aktuell digital nomad arbetsmarknadsinsikter
- Foton av riktiga digitala nomader (helst dina kunder) som reser i flygplan, bilar, bussar, tåg etc.
- Videor eller rullar av dig själv på kameran och delar dina bästa resebudgettips och digitala nomadkarriärråd
- Resecitatbilder anpassad i Canva med din varumärkeslogotyp
- Karusellbilder som bryter ner djupgående digitala nomadtrender, nyheter och karriärtips
- Riktiga drönarbilder och videor av oklanderliga platser runt om i världen som dina digitala nomadkunder har rest till
5. Planera dina hashtags och CTA:er
Gör SEO-undersökningar för varje sociala mediekanal du planerar att använda. Använd insikterna du upptäcker för att planera hashtags baserat på sökavsikter och relevanta uppmaningar (CTAs).




(Bild tillhandahållen av Ioana)
Men när du slutför dina CTA:er, lita inte enbart på SEO – se till att cirkla tillbaka till dina affärsmål också.
Om du till exempel vill öka medvetenheten om dina nomadresepaket och positionera dig själv som en pålitlig reseexpert, kan du inkludera CTA:er som bjuder in din publik att boka ett paket, ladda ner en guide, gå med i ditt nyhetsbrev eller schemalägga en gratis informationssamtal med dig.
Här är några exempel på CTA:er du kan använda i det här fallet:
- ”Vill du leva det digitala nomadlivet? Jag ska berätta allt jag vet. Boka ett kostnadsfritt samtal med mig idag.”
- ”Nyfiken på hur man nomader på en budget? Jag har täckt dig. Ladda ner min gratis Digital Nomad On A Budget e-bok – länk i bio!
- ”Kan du inte sluta drömma om Chelseas digitala nomadupplevelse i Brasilien? Var inte avundsjuk! Var en copycat! Boka ditt eget paket på länken i min bio!”
- ”Älskar du våra resor och digitala nomadtips? Registrera dig för superhemliga erbjudanden och tips. Nyhetsbrevlänk i bio!”
6. Samla dina bildtexter och bilder
Om du vill skapa konsekvent innehåll av hög kvalitet för din målgrupp måste du bygga ett strategiskt innehållsarbetsflöde.
Vårt bästa råd? Behandla innehållsproduktion som ett löpande band genom att skapa eller ”batcha” dina bildtexter och bilder i bulk.
För att göra detta så effektivt som möjligt, skapa en temakarta som ditt team kan följa och rotera igenom. Se de teman och CTA som du skapade tidigare samt schemat du planerade för att skapa din karta.
Här är ett exempel:
- Måndagar kl. 11.00 Central standardtid: Infographic, aktuell digital nomad arbetsmarknadsinsikter, gå med i vårt nyhetsbrev CTA.
- Tisdagar kl. 10.00 Central standardtid: Video, bästa resebudgettips, boka ett resepaket CTA.
- Onsdagar kl. 10.00 Central standardtid: Karusellbild, digitala nomadtrender/nyheter/karriärtips, ladda ner vår eBook CTA.
- Torsdagar kl. 10.00 Central Standard Time: Riktigt drönarfoto eller video, riktiga digitala nomadreseupplevelser, boka ett gratissamtal CTA.
Ge sedan ditt innehållsproduktionsteam en deadline att hålla sig till och tillgång till alla verktyg de kan behöva.
Och på tal om verktyg…
7. Använd ett marknadsföringsverktyg för sociala medier för att schemalägga dina inlägg på sociala medier
Låt ditt team använda ett verktyg för hantering av sociala medier, som Agorapulse, för att sömlöst planera, organisera och schemalägga inlägg på InstagramLinkedIn, Facebook, Twitter, YouTube, Google My Business och/eller TikTok.
Om du behöver ett verktyg som ansluter till Pinterest, kolla in Tailwind.
När du har valt ditt schemaläggningsverktyg, be lämpliga teammedlemmar att schemalägga dina kommande inlägg enligt publiceringstidslinjen du skapade tidigare.
Här är vårt råd:
Låt dina teammedlemmar dra upp tomma inlägg och ange alla planerade datum och tider tills hela kalendern är schemalagd. Till exempel, om du behöver dem för att samla 90 dagars innehåll, bör de ha totalt 90 tomma schemalagda inlägg.




(Bild tillhandahållen av Ioana)
De kan också klistra in temakartan i kommentarerna eller bildtextsektionerna för att fungera som platshållare, som visas i bilden ovan.
Låt sedan dina teammedlemmar klistra in och ladda upp de samlade bildtexterna och bilderna till de tomma schemalagda inläggen – tillsammans med motsvarande hashtags och CTA:er.




Vid denna tidpunkt bör varje inlägg i hanteringsverktyget för sociala medier ha:
- Ett schemalagt datum och tid
- En bildtext
- En visuell tillgång
- Relevanta hashtags
- En CTA
Instruera ditt team att avsluta var och en av dessa med en kommentar som säger ”redo för godkännande”.
Låt sedan din marknadschef eller tilldelade godkännare kamma igenom varje inlägg för att se till att det är på varumärket och når målet. Be dem att godkänna inlägg som är redo att gå och lämna konstruktiv feedback på inlägg som behöver redigeras.
När alla inlägg har godkänts, se till att det inte finns några fel i din inläggssekvens. Luta dig sedan tillbaka och se hur ditt schemaläggningsverktyg tar det därifrån.
Proffstips: Tilldela specifika teammedlemmar att hålla ett öga på programvaran ifall någon av dina sociala medieprofiler kopplas bort eller du stöter på en annan teknisk hake. Att hålla koll på detta är avgörande för att förhindra störningar i ditt inläggsschema.
Sammanfatta
Och där går du! Idag skapade vi en innehållskalender för din marknadsföringsstrategi för sociala medier från början till slut.
Nu är det din tur att omsätta dessa insikter i handling. Samla ditt marknadsföringsteam, stärk din inläggsplan, innehållsstrategi och skapa dina sociala inlägg! Schemalägg sedan dina batcher, ladda upp dina bildtexter och bilder, vänta på godkännande och voilà! Du är klar.
Skölj och upprepa denna process när det är dags att producera din nästa parti med innehåll i sociala medier.
Är du redo att ta bort stressen från planering av innehåll i sociala medier? Vi hoppas att dagens guide har gett dig den friska fläkten du behövde.
PS: Sugen på fler tips om marknadsföring i sociala medier? Kolla in vår fördjupning bibliotek med artiklar i sociala medier.
Här är din framgång!