Generering av leads

Hur man skapar en medlemswebbplats (5 enkla steg)

Nyfiken på hur man skapar en medlemswebbplats som kan bygga autentiska kontakter med ditt varumärke och hjälpa till att betala räkningarna?

Att lägga ditt bästa innehåll i ett betalmedlemskap kan vara ett enkelt sätt att tjäna pengar på din kunskap. Du kan också använda ett gratis medlemskap för att generera potentiella kunder för ditt företag. Hur som helst kan en medlemswebbplats vara fantastisk för att öka engagemanget, konverteringar och intäkter.

I den här artikeln går vi igenom vad en medlemswebbplats är och hur man bygger en med bara några enkla steg. Låt oss dyka direkt in!

Vad är en medlemswebbplats?

En medlemssida är en webbplats där exklusivt innehåll och andra förmåner endast är tillgängliga för registrerade medlemmar.

Medlemskap kan vara gratis eller betalda. Betalt medlemskap kan ta ut ett återkommande abonnemang eller en engångsavgift.

Tänk på att inte varje medlemskap är ett abonnemang, och inte varje prenumeration är ett medlemskap.

Vissa medlemskap kan ge livstidsåtkomst mot en engångsavgift och skulle därför inte vara ett abonnemang. Prenumerationer är i allmänhet endast innehåll, medan ett medlemskap kan inkludera ett communityforum, exklusiv eller tidig åtkomst för möten, onlinekurser och andra förmåner.

Många varumärken har börjat lägga till medlemskap och gemenskapskomponenter till sina befintliga affärsmodeller. Särskilt Software-as-a-service (SaaS)-företag är redan positionerade för att erbjuda förmåner som community-forum och supportteam-åtkomst genom en återkommande medlemskapsmodell. Till exempel erbjuder OptinMonster inte bara en mjukvaruprodukt utan ett helt onlineuniversitet med marknadsföringskurser, livechattsupport och kampanjskapande för aktiva medlemmar. Vi tänker på våra kunder som en gemenskap, inte bara en lista över transaktioner.

Fördelar med medlemssidor

Det finns många bra skäl att skapa en medlemswebbplats.

Medlemskap är ett bra sätt att öka trafiken och engagemanget. Detta kan ge din webbplats ett rejält uppsving med sökmotorer eftersom de ser många besökare spendera tid på ditt innehåll.

Om du redan har mycket innehåll är det ett enkelt sätt att tjäna pengar på din webbplats att placera en del av innehållet bakom ett betalmedlemskap. Detta kan hjälpa till att få in återkommande intäkter utan att behöva skapa massor av nytt innehåll.

Du kan använda ett gratis medlemskap för att skapa en lista med potentiella kunder via e-post. Eftersom dessa potentiella kunder redan har interagerat med ditt innehåll, kommer de förmodligen också att vara mer aktiva prenumeranter på e-postmarknadsföring.

Slutligen, när du väl har skapat din medlemssida, kan din marknadsföring och generering av potentiella kunder till stor del köras på autopilot. Med rätt medlemskapsprogram kan du ställa in automatisk onboarding, innehållsdrypning och prenumerationsförnyelse. Detta kan ta mycket av arbetet med att driva ditt medlemsföretag.

Låt oss nu titta på hur man skapar en medlemswebbplats som ger alla dessa fantastiska fördelar och mer!

Hur man skapar en medlemssida

Det är inte svårt att slå ett inloggningsformulär på din sida och kalla det ett medlemskap, men det kan vara en utmaning att få medlemmar att gå med om du inte kan förklara fördelarna med din medlemssida. Lyckligtvis är vi här för att visa dig hur man bygger en medlemswebbplats som folk faktiskt vill gå med i.

Se även  Hur en TV-reklam görs Los Angeles reklambyrå

1. Identifiera ditt syfte

Innan du börjar bygga en medlemswebbplats eller sätter ihop en marknadsföringsplan måste du bestämma syftet med ditt medlemskap.

Tänk först på vad du helst vill att medlemssidan ska göra för ditt företag. Detta kommer att styra alla dina andra beslut. Vill du:

  • Generera återkommande intäkter?
  • Återanvända befintligt innehåll?
  • Bygga din e-postlista?
  • Generera leads för din tjänstebaserade verksamhet?
  • Något annat?

Du måste också överväga målen för dina framtida medlemmar. För att göra det måste du förstå två saker: vem ditt medlemskap är till för och vilken förändring de letar efter. Med andra ord, varför ska de gå med i ditt medlemskap? Vad kommer de att tjäna på det?

Alla har en anledning att gå med i ett medlemskap. De vill uppnå något, även om det bara är att lindra tristess. Oftare vill de ha någon form av förändring i sitt liv, och du måste vara tydlig med hur ditt medlemskap kommer att leverera den förändringen.

Låt oss titta på några exempel.

Like a Boss är en hjärna som lovar att ta medlemmar från överarbetad frilansare till självsäker företagsägare.

Fitness Blender är ett online träningsmedlemskap som gör fitness tillgängligt för alla oavsett inkomst eller konditionsnivå.

Terrain är en onlineutbildningsplattform för företagare. Medlemmar går från att bli överväldigade av alla onlinekurser där ute till att ha handlingskraftig, lagom affärsutbildning för ett lågt pris.

När du är klar över syftet med ditt medlemskap kan du gå vidare till att planera ditt innehåll.

2. Planera innehåll och programmering endast för medlemmar

Nästa sak att göra är att definiera vad ditt medlemskap inkluderar. Vilken typ av innehåll och funktioner hjälper medlemmar att göra den förändring som du har lovat?

Innehåll endast för medlemmar kan innehålla:

  • Blogginlägg
  • Mallar och dra filer
  • Exklusiva produkter eller merchandise
  • Premiumfunktionalitet på en app eller webbplats
  • Tidig eller exklusiv tillgång till workshops, webbseminarier, coaching och annan programmering
  • Medlemmar exklusiva podcaster
  • Onlinekurser

Till exempel erbjuder Freelancers Union resurser, nätverk, försäkringar och opinionsbildning för frilansmedlemmar.

Du behöver inte skapa allt detta innehåll just nu, men det hjälper att veta vad du kommer att erbjuda när du tar reda på en medlemskapsmodell i nästa steg.

3. Välj en medlemsmodell

När du väl känner till ditt medlemskaps syfte och erbjudanden är det dags att bestämma vilken typ av medlemsmodell du ska använda. Här är några faktorer att ta hänsyn till:

Tillgänglighet: Baserat på den transformation du vill att medlemmarna ska uppleva, kanske du vill justera när och hur medlemskapet är tillgängligt.

  • Är medlemskapet alltid öppet?
  • Finns det strikta anmälningsperioder?
  • Får medlemmar stanna så länge de vill eller finns det en bestämd medlemstid?
  • Finns det en gräns för hur många medlemmar du tillåter åt gången eller totalt sett?

Även om det kan vara frestande att öppna ditt medlemskap så brett som möjligt, kan du i vissa situationer få bättre resultat genom att begränsa åtkomsten. Detta hjälper till att säkerställa att de mest kvalificerade och engagerade medlemmarna är de som går med, och bygger också upp en känsla av önskvärdhet. Människor tenderar att vilja ha det de inte kan få direkt!

Se även  Hur rätt nätverk kan hjälpa frilansare att tjäna 10X bättre

Medlemsnivåer: Du kanske inte vill eller kan erbjuda alla medlemsförmåner till varje enskild medlem. Om du till exempel planerar att erbjuda 1:1 coaching som en medlemsförmån kommer du inte att kunna erbjuda ett obegränsat antal sessioner. Kanske är 1:1 möten endast tillgängliga på högsta medlemsnivå.

Prissättning: Med dina medlemsnivåer och tillgänglighet i åtanke, fundera över hur du vill prissätta din medlemswebbplats.

  • Hur prissätts olika medlemsnivåer?
  • Debiterar du engångsbetalningar eller återkommande betalningar?
  • Finns det rabatt för att köpa ett helt år i förväg?
  • Kommer du att erbjuda gratis provperioder? Om så är fallet, hur långa är försöken? När kan medlemmar uppgradera?

Som alltid, tänk på hur medlemsmodellen kan stödja den omvandling som utlovas av ditt medlemskap.

Låt oss säga att du har ett medlemskap för löpare med träningsplaner, blogginlägg och schemalagda grupplopp. Din medlemsmodell skulle förmodligen se väldigt annorlunda ut om ditt mål är att hjälpa människor att träna för ett 5K-lopp på en månad jämfört med 6 månader.

För en månads utbildning kan du ha strängare anmälningsdatum och en engångsavgift eftersom det är ett så kortsiktigt åtagande. Å andra sidan kan medlemmar som vill träna under loppet av 6 månader få möjligheten till månatliga betalningar och chansen att gå med när de vill.

När du känner till ditt syfte, innehåll och medlemsmodell kan du välja en medlemsplattform.

4. Välj en medlemsplattform

Ser du varför vi gjorde all denna planering innan vi faktiskt byggde en medlemssida? Den bästa medlemskapswebbplatsbyggaren för ditt företag beror på typen av innehåll och medlemskapsplaner.

När du väljer en medlemskapsprogramvara, leta efter en som gör det enkelt att:

  • lägga till nya medlemmar
  • skapa målsidor för ditt medlemskap
  • skapa ett medlemsområde
  • erbjuder flera medlemsalternativ
  • hantera rätt betalningsgateways
  • skydda ditt premiuminnehåll
  • lägg till medlemskapets innehåll och förmåner efter behov av din affärsmodell

WordPress-användare har massor av medlemskapsplugins att välja mellan som kan göra det enklare att bygga en medlemssida. Vår favorit är MemberPress.

MemberPress är ett bra WordPress-medlemskapsplugin som förenklar att skapa en medlemswebbplats. Du kan lägga till exklusivt innehåll med bara några klick och anpassa vad icke-medlemmar ser när de försöker komma åt gated innehåll.

MemberPress låter dig skapa obegränsade anpassningsbara medlemskap och genererar automatiskt dynamiska medlemsprissidor för att hjälpa dig att omvandla fler besökare till medlemmar.

Om du har onlinekurser i ditt medlemskap kan du använda dra-och-släpp-kursbyggaren för att skapa och hantera dina kurser på samma plats som du hanterar dina medlemskap. MemberPress integrerar också med forumplugins som bbPress så att du kan skapa en onlinegemenskap i ditt medlemskap.

MemberPress stöder Stripe och PayPal betalningsmetoder, så att du enkelt kan ta kreditkorts- och onlinebetalningar för ditt medlemskap

Se även  Hur man använder LinkedIn-evenemang

När du bygger en medlemssida, se till att ditt webbhotell kan hantera extra trafik och lagringsbehov. Om du inte har en WordPress-webbplats kan du prova innehållsskyddsfunktionerna på Squarespace, Wix och några andra populära webbplatsbyggare. Dessa tenderar att vara mer begränsade än vad du kan få med MemberPress, men kan räcka för enklare medlemswebbplatser. Du kan också prova en värdmedlemskapslösning som MemberSpace eller Mighty Networks.

5. Marknadsför din nya medlemssida

Det är mycket arbete att bygga en medlemssida så se till att marknadsföra den till din målgrupp!

Här är några enkla sätt att marknadsföra din medlemswebbplats:

  • Skicka ett e-postmeddelande till dina prenumeranter när du lägger till nytt innehåll i ditt medlemskap.
  • Länka till ditt medlemskap från din hemsida och sociala medieprofiler.
  • Aktivera registreringsaviseringar i realtid med TrustPulse för att lägga till sociala bevis på hur populärt ditt medlemskap är.
  • Ställ in Google Analytics för att övervaka trafiken till din medlemsregistreringssida samt användningen av de olika resurserna.

Ett unikt sätt att marknadsföra ditt medlemskap är med OptinMonster.

OptinMonster

OptinMonster är den bästa popup-byggaren för att generera potentiella kunder och öka trafiken och engagemanget. De dedikerade MemberPress-integreringarna innebär att du kan visa dina medlemmars speciella meddelanden baserat på deras inloggningsstatus, medlemsnivå, kursdeltagande, prenumeration som löper ut och mer.

Till exempel, när en ny medlem registrerar sig kan du visa en kampanj som bjuder in dem att dela nyheterna på sociala medier.

Den här typen av riktade meddelanden är mycket effektiva eftersom de specifikt adresserar användarens behov i det specifika ögonblicket.

Du kan också använda OptinMonsters många andra fantastiska funktioner för att skapa iögonfallande popup-fönster för att driva upp trafik, engagemang och konverteringar på hela din webbplats.

Kom igång med OptinMonster och MemberPress idag!

BONUS: Klar-för-dig-kampanjinställning (värde $297) Våra konverteringsexperter kommer att designa en gratis kampanj för att du ska få maximala resultat – helt GRATIS! Klicka här för att komma igång →

Sammanfattning: Bygg en medlemswebbplats på ett effektivt sätt

Vem som helst kan lägga innehåll bakom en betalvägg och kalla det ett medlemskap. Men för att skapa ett verkligt övertygande medlemskap som kunderna inte kan vänta med att gå med i, kom ihåg dessa 5 saker:

  1. Definiera ett syfte med ditt medlemskap.
  2. Skapa innehåll som stödjer den transformation dina medlemmar vill ha.
  3. Välj en medlemsmodell och prisplaner som stämmer överens med syftet med ditt medlemskap.
  4. Välj en medlemsplattform som låter dig bygga den typ av medlemskap du vill ha.
  5. Marknadsför din medlemswebbplats till rätt målgrupp.

Vi hoppas att den här handledningen kommer att hjälpa entreprenörer som du att skapa hållbara medlemskapsprogram som genererar fler potentiella kunder och intäkter. För andra sätt att attrahera nya leads, kolla in vår kompletta guide till leadgenerering.

Jennifer

Publicerad av Jennifer

Jennifer är en innehållsskribent och kursskapare. Hon har en passion för att hjälpa småföretag att växa hållbart och etiskt. På fritiden tycker hon om att skriva skönlitteratur, laga mat och träna.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button