Hur man skapar ett responsivt optinformulär utan kodning

Försöker du skapa en responsiv optinform som ser bra ut på mobil, dator och vilken skärmstorlek som helst däremellan?
Responsiv design är mycket viktigt nu när så många användare surfar på Internet från smartphones.
Om din webbplats använder optinformulär för att generera potentiella kunder och utöka din e-postlista, måste du se till att dessa formulär är responsiva och mobilvänliga.
I den här artikeln kommer vi att dela en steg för steg handledning om hur du skapar responsiva formulär på vilken webbplats som helst.
Låt oss börja!
Vad är ett responsivt optinformulär?
Låt oss först se över vad det innebär att ett formulär är responsivt.
Responsiv webbdesign låter layouten anpassas för att passa användarens skärm. Innehållet, navigeringen och elementdesignen kan ändras beroende på om användaren är på dator, surfplatta eller mobil. Ibland kan till och med funktionaliteten ändras beroende på skärmstorleken.
Ett responsivt onlineformulär ändrar vanligtvis storleken på formulärfälten för olika skärmstorlekar. Formelementen kan också staplas istället för sida vid sida. Vissa formulärdesignelement som bilder kan utelämnas i mobila responsiva formulär för att påskynda sidladdningen.
Fördelar med responsiva webbformulär
Responsiva formulär är viktiga för att skapa den bästa användarupplevelsen för fler. Till exempel krymper denna icke-responsiva form helt enkelt på en liten skärm och är mycket svår att läsa.
Med tanke på mobila enheters popularitet gör att dina formulär responsiva gör dem mer effektiva för att generera potentiella kunder.
Faktum är att The Advisor Coach använde responsiva optins för att tredubbla sin omvandlingsfrekvens. Deras responsiva alternativ drog fördel av den lägre kostnaden för mobilannonsering på sociala medieplattformar genom att rikta in sig på mobilanvändare. Sedan skapade de mobilspecifika responsiva optins som konverterade upp till 58 % av läsarna.
Med alla olika enheter tillgängliga nu kan du inte alltid förutsäga vilken skärmstorlek någon kommer att använda. Responsiv design låter dig automatiskt justera din webbsideslayout för varje läsare.
Hur skapar jag ett responsivt optinformulär utan kodning?
Lyckligtvis är det väldigt enkelt att skapa en responsiv form. Du behöver inte ens veta hur man kodar HTML eller CSS! Allt du behöver är ett plugin som OptinMonster.
OptinMonster är den bästa mjukvaran för leadgenerering någonsin för att bygga mobilspecifika responsiva formulär. Med bara några få klick kan du skapa optinkampanjer som:
- Popup-fönster
- Flytande stänger
- Helskärms välkomstmattor
- Slide-in rullningsrutor
- Innehållsskåp
- Snurra för att vinna rabatterade hjul
Det bästa av allt är att alla OptinMonsters mallar och specialbyggda formulär är automatiskt lyhörda. Det finns även mobilspecifika mallar tillgängliga för ännu bättre resultat.
Förutom att designa vackra mobilkampanjer låter OptinMonster dig rikta dessa kampanjer till dina mest engagerade mobilanvändare. Du kan blanda och matcha OptinMonsters exakta visningsregler för att visa rätt budskap till rätt person vid rätt tidpunkt.
Du kan till exempel kombinera enhets- och cookievisningsreglerna för att rikta in dig på mobilanvändare som redan har sett dina annonser på Facebook.
Eller så kan du kombinera enhets- och geografiska visningsregler för att rikta in dig på mobilanvändare som är nära ditt skyltfönster.
OptinMonster fungerar på WordPress-webbplatser, Shopify-butiker och vilken annan plattform du kan tänka dig. Plus att den integreras med en mängd olika marknadsföringsverktyg direkt och genom verktyg som Zapier.
Möjligheterna är verkligen oändliga med OptinMonster. Kolla in det själv!
Om du fortfarande är vid staketet visar vi dig exakt hur du skapar ett responsivt optinformulär med OptinMonster. Det kunde verkligen inte vara enklare.
Steg 1: Installera OptinMonster
Det första steget är att prenumerera på en OptinMonster-plan. Responsiva mobila formulär finns tillgängliga på alla planer, inklusive grundplanen. Priset börjar på bara $9/månad. Du kan få fler sidvisningar och avancerade integrationer genom Plus-, Pro- och Growth-planerna.
När du väl har registrerat dig för OptinMonster är det dags att skapa din första kampanj!
Steg 2: Skapa en mobilspecifik kampanj
Från OptinMonster-instrumentpanelen klickar du på Skapa ny kampanj knapp.
Klicka sedan på Mallar.
För den här handledningen kommer vi att använda en mobilspecifik mall. Alla OptinMonsters optinformmallar och canvasdesignelement är responsiva som standard, men vi kommer att använda en optimerad mobilspecifik mall för ännu bättre resultat.
Välj den kampanjtyp du vill ha. Vi kommer att skapa en enkel responsiv popup. Du kan också skapa flytande staplar och glida-in-kampanjer, skapa ett inlineformulär som också kan placeras i en widget, eller bygga en välkomstmatta i helskärm att använda som en landningssida.
Klicka sedan på Enhet: Desktop/Surfplatta och välj Mobilspecifik.
Om du vill kan du förhandsgranska en mall innan du väljer.
Klicka på när du hittar en som du gillar Använd mall. För den här handledningen kommer vi att använda grundmallen och anpassa den i nästa steg.
Ge din kampanj ett namn. Oroa dig inte för att lägga till den på din webbplats än, vi gör det senare. Klicka på Börja bygga när du är redo!
Med OptinMonsters dra och släpp formulärbyggare kan du klicka direkt på vilket element som helst för att redigera det. Du kan ändra texten, typsnittets stil, färger och mer. Här är en videogenomgång av dra och släpp-byggaren om du behöver hjälp.
Du kan lägga till ett anpassat fält för telefonnummer i ditt opteringsformulär genom att klicka på Optin Fields-blocket i byggaren. Klicka på Lägg till ett nytt fält och välj fältet Telefon.
OptinMonster har till och med inbyggda GDPR-verktyg så att du kan skapa kompatibla responsiva formulär med bara några få klick. Klicka på din Optin Fields och scrolla ner till Sekretessmeddelande alternativ. Klicka på Avancerat för att anpassa dina GDPR-samtyckesinställningar.
Du kan lägga till en sekretesskryssruta som måste vara markerad innan optinet bearbetas. Du kan också anpassa felmeddelandet som visas om kryssrutan sekretess inte är markerad.
När din optin ser ut som du vill, klicka på Framgång för att anpassa framgångsvyn. Det här är vad besökaren ser efter att ha valt ditt responsiva formulär.
Det finns också flera andra åtgärder du kan länka till knappen Skicka, som att omdirigera till en målsida, klicka för att ringa eller stänga kampanjen. För att välja en av dessa alternativa åtgärder, klicka på Skickaknapp avsnittet i Optin Fields-blocket.
Du kan också lägga till en Ja/Nej-vy för att öka konverteringarna. Här är några kreativa sätt att använda Ja/Nej-popups och en steg för steg handledning för hur man skapar Ja/Nej-kampanj.
Om du inte är säker på vilket meddelande eller design som är mest övertygande, gör OptinMonster det enkelt att A/B-testa dina kampanjer.
När du är klar med kampanjdesignen klickar du Spara. Nu är det dags att se till att rätt besökare ser det.
Steg 3. Ställ in visningsregler
Eftersom vi valde en mobilspecifik mall är din popup redan inställd på att endast visas för mobilanvändare.
Om du använder en mall som inte är mobilspecifik behöver du bara lägga till en visningsregelinriktning Besökarens enhet.
Du hittar detta under Personalisering eller sök helt enkelt efter termen ”enhet”.
Du kan ställa in den till enbart mobil eller lägga till surfplatta och dator efter behov. För den här kampanjen kommer vi endast att visa för mobila enheter. Återigen, om du valde en mobilspecifik mall tidigare kan du hoppa över det här steget!
Lägg gärna till och redigera visningsreglerna efter behov för din webbplats och publik. I det här exemplet vill vi rikta in oss på mobilanvändare som är ganska engagerade i innehållet. För att göra detta använder vi Time on Page eller Scroll Distance för att välja användare som har spenderat ett tag på sidan eller rullat ner mer än halvvägs.
Du kan också ställa in popup-fönstret så att det visas när besökaren är på väg att lämna, inte har varit aktiv under en viss tid, kommer in via en specifik remiss eller någon av de många visningsregler som finns i OptinMonster.
Klicka på när du är klar Spara. Nu kopplar vi OptinMonster till din e-postlista.
Steg 4. Integrera din e-postmarknadsföringsapp
Klicka först på Integrationer flik.
Klicka sedan på Lägg till ny integration.
Välj din leverantör av e-postmarknadsföring från rullgardinsmenyn och följ instruktionerna.
Varje leverantör fungerar lite olika, så vi har tillhandahållit ytterligare dokumentation för att ansluta till olika e-postleverantörer som MailChimp eller Aweber.
När du har anslutit din e-postleverantör klickar du på Spara. Allt som återstår är att lägga till OptinMonster på din webbplats.
Steg 5. Lägg till OptinMonster på din webbplats
Vi är nästan klara! Nu ska vi koppla din webbplats till OptinMonster.
Klicka först på Publicera flik.
Klicka på rullgardinsmenyn märkt Välj en webbplats eller Lägg till ny. Om du är helt ny på OptinMonster kommer du inte att se några webbplatser listade. Klicka på Lägg till en ny webbplats.
Ange ditt webbplatsnamn och domän. När du har gjort det klickar du Spara och lägg till webbplats.
Du kommer att se att din webbplats ännu inte är ansluten. Låt oss ta hand om det! Rulla ned till avsnittet märkt Plattform.
Välj din plattform bland alternativen. Det finns ett WordPress-plugin, en Shopify-app och en BigCommerce-app för OptinMonster om du använder någon av dessa plattformar.
För alla andra plattformar, kopiera inbäddningskoden som tillhandahålls under Vilken webbplats som helst.
Klistra in den här Javascript-koden på din webbplatsmall precis före den avslutande