Ekom & Dropshipping

Hur man skapar ett steg för steg (2023)

Om du försöker få ditt företag igång, erbjuder ett företagskonto på Instagram några extra förmåner som du inte hittar med ett vanligt personligt konto eller influencer-konto. Funktioner som analys, köp i appar, annonsering och externa länkar kan hjälpa till att ta ditt varumärke till nästa nivå.

För att inte tala om: en av två personer använda Instagram för att hitta nya produkter, tjänster och företag. Instagram är en av de största aktörerna när det gäller att marknadsföra ditt varumärke, bygga en lojal följare och nå dina tillväxtmål.

Och lyckligtvis är det enkelt att skapa en Instagram-företagsprofil. Du kan få ditt eget glänsande nya företagskonto på bara några minuter. Låt oss ta en titt på några överväganden för att skapa en, hur man gör det och några tips som hjälper dig att få ut det mesta av det.




Fördelarna med ett Instagram-företagskonto

En-till-en-konversationer, detaljerad analys och extra information erbjuder många anledningar till att starta ett företagskonto.

Dessa verktyg låter dig göra allt av följande:

Sälj direkt till följare

Du kan använda Instagrams köpfunktion i appen för att minska friktionen i kundresan. Användare kan bläddra och köpa varor utan att behöva lämna appen, vilket ger en icke-påträngande shoppingupplevelse och förbättrar konverteringsfrekvensen.

Lär dig mer om publiken

Instagram Insights avslöja mer än bara demografin för din publik – de lyfter fram när de vanligtvis är online och vilket innehåll de föredrar. Med dessa insikter till hands kan du designa innehållskampanjer och dela inlägg som får resonans hos dina följare.

Kör annonskampanjer

Ett företagskonto på Instagram är nödvändigt för visa annonser på Instagram. Genom att koppla detta konto till ditt Facebook företagssida, kan du exponera ditt varumärke för potentiella kunder och nya följare via kraftfulla inriktningsfunktioner. Dessutom kan du få tillgång till annonsanalys för att ta reda på vilka kampanjer som ger bäst resultat och hur många följare som klickar på din uppmaning (CTA).

Typer av Instagram-profiler

Instagram företagskonton är bara en typ av konto du kan skapa Sammantaget låter Instagram användare skapa tre typer av konton:

  • Personligt konto. De flesta Instagram-användare har personliga konton, som inte erbjuder reklam- eller analysfunktioner.
  • Företagskonto. Det här kontot passar varumärken som vill komma åt annonser, schemalägga inlägg, få djupa insikter och dela länkar.
  • Skaparkonto. Innehållsprodukter och influencers som vill Instagram butik funktioner och målgruppsinsikter kan skapa ett skaparkonto.
Se även  5 bästa om oss mallidéer (+ exempel för att inspirera dig)

Ska du byta eller skapa ett nytt konto?

Det finns två huvudsakliga sätt att skapa ett Instagram-företagskonto:

  1. Byt din befintliga personliga profil till en företagsprofil.
  2. Skapa en ny från grunden.

Om du inte har några Instagram-konton än är valet enkelt: du kommer att skapa ett från grunden.

Men om du har ett befintligt konto måste du tänka över några överväganden först. Många företag föredrar att börja från början – såvida de inte har en stark efterföljare som de vill överföra till sitt varumärkeskonto.

Här är några saker att tänka på:

  • Har du tillräckligt med tid för att underhålla båda kontona, publicera unikt innehåll regelbundet och engagera dig konsekvent med följare på var och en?
  • Vad är din varumärkesbild? Är ditt personliga varumärke detsamma som ditt professionella varumärke, med dig som talesperson eller huvudfigur?
  • Är kärnsyftet med ditt företagskonto att underhålla och engagera din publik, eller är det att sälja dina produkter och/eller tjänster?
  • Vill du bygga varumärkeskännedom genom ett separat företagskonto som är lätt att söka efter?
  • Vill du hålla något innehåll privat? Om så är fallet, skapa ett nytt – företagskonton kan inte ha privat innehåll.

Till exempel fitness influencer Kayla Itsines startade ett fitnessmärke som heter Sweat, som hon helst håller åtskilt från sitt personliga varumärke.

Kayla Itsines persona konto

Genom att hålla dem åtskilda kan hon behålla den unika varumärkesimagen och varumärkesmedvetenheten för båda kontona.

Kayla Itsines företagskonto

Hur man skapar ett Instagram-företagskonto

När du har bestämt dig för vilken väg du vill ta är det dags att få det att hända. Här är stegen för var och en av de två tillvägagångssätten som vi diskuterade i föregående avsnitt.

1. Byt från ett personligt konto

Logga in på ditt Instagram-konto på dator eller mobil. Navigera till Inställningar:

  • För att hitta inställningar på skrivbordet, klicka på menyn som säger ”Mer” längst ner till vänster på skärmen (”hamburgermenyn” med tre staplade horisontella linjer – ser ut som en hamburgare, eller hur?). Inställningar bör vara det första objektet i listan.
  • För att hitta inställningar på mobilen, klicka på din profilbildsikon längst ner till vänster och klicka sedan på hamburgermenyn uppe till höger. Inställningar bör vara det första objektet i listan.
Se även  Hur skapar man en om oss-sida för din Dropshipping-butik för kläder?

När du är i inställningarna hittar du den blå länken som säger ”Byt till professionellt konto.”

  • På skrivbordet kommer den här länken att finnas längst ned i listan efter att ha klickat på Inställningar.
  • På mobilen finns det ett extra steg. Klicka på Konto i den första rullgardinsmenyn, sedan hittar du ”Byt till professionellt konto” längst ned i den här listan.

Du kommer sedan att få ett par frågor:

  • Oavsett om du bäst beskrivs som en kreatör eller ett företag
  • Vilken kategori passar ditt varumärke bäst

välj kategorin Instagram företagskonto

2. Skapa ett nytt konto från början

Gå till Instagram.com eller ladda ner mobilappen. Klicka på knappen ”Registrera dig”, fyll i dina uppgifter och du är klar. Tänk på att det i det här skedet är ett personligt konto precis som alla andras. Från denna punkt kommer du att byta konto på samma sätt som du gjorde i steg ett.

Här är några idéer för ditt kontonamn, om du fortfarande funderar:

  • Använd din webbplats domännamn, inklusive .com (eller .org, .co, etc.) i slutet
  • Använd punkt eller understreck mellan ord, som jenny.benny eller jenny_benny
  • Använd en titel före ditt namn, som mrsjennybenny
  • Använd extra bokstäver i slutet eller början, som jennybennyxoxo
  • Lägg till en identifierare, till exempel din plats, som jennybennyusa

Skapa ett Instagram-företagskonto från grunden

Saker att tänka på när du gör ett inlägg på ditt företagskonto

Innan du börjar skriva, förstå vem din publik är. Målgruppsforskning är nyckeln till att utforma kampanjer som passar deras behov och för att bygga en plan för intäktsgenerering.

Oavsett om du tänker tjäna pengar via produktförsäljning, varumärkespartnerskap eller affiliates, kan du fokusera dina ansträngningar genom att känna till din målmarknads preferenser.

Fråga dig själv:

Vem postar jag för?

  • Vem är min kärnpublik?
  • Vilka är deras största smärtpunkter?
  • Hur kan jag lindra smärtpunkterna?
  • Vilken typ av innehåll vill de se?

Du kan också skura relevanta hashtags och titta på frågorna din publik ställer på Instagram. Att köra publikundersökningar och analysera konkurrentflöden för att se vilken typ av innehåll som driver mest engagemang kan också hjälpa dig att skapa en solid persona hos din kund.

Vad postar jag?

Vilka är dina mål med Instagram marknadsföring? Uppmuntrande mun till mun? Sälja en produkt? Leder du konsumenter till din registreringslista? Ta reda på ditt mål och bestäm sedan vilken typ av Instagram-innehåll som passar det behovet.

Se även  Den ultimata guiden för 2023

Du kan också experimentera med en blandning av flödesinlägg, rullar, berättelser och videor för att se vad som får bäst respons från din publik.

Om du till exempel har ett bibliotek med UGC där kunder använder din produkt kan du lägga upp några Instagram Stories för att markera dem.

Hur ska jag tjäna pengar?

Kommer du att sälja en produkt eller tjäna pengar på ditt konto på annat sätt?

E-handelsföretag kan använda Instagram för att stödja sina försäljningsinsatser. Funktioner som köpbara inlägg och Instagram Shopping kan generera intäkter via köp i appar.

Men även om du inte har en produkt att sälja så kan du tjäna pengar på Instagram via varumärkespartnerskap, affiliate-länkar och löpande kurser.

Se till att koppla din intäktsgenereringsstrategi till din innehållsstrategi för bästa resultat.

Tips för att skapa din Instagram-verksamhet för framgång

Ha dessa tips i åtanke när du utökar ditt Instagram-konto:

Dra nytta av alla funktioner, som möjligheten att lägga till din plats, adress och företagstyp utan att äta upp några av dina 150 biotecken. Du kan också använda Instagrams Collab-funktion för att köra en giveaway med liknande varumärken eller för att göra ett samarbete med dina produkter.


Källa

Stick ut genom att använda en profilbild. Inkludera färger, bilder, logotyper och typsnitt för ditt varumärke, om du har dem.

Instagram-märkt profil

Källa

Se till att den visuella identiteten för ditt konto är konsekvent. Ha dina varumärkeselement i åtanke, såväl som de estetiska aspekterna av de typer av innehåll du regelbundet publicerar.

Instagram konsekvent profil

Källa

Växa ditt företag på Instagram

Instagram är en av världens mest effektiva plattformar för företagare. Det ståtar med otroligt höga engagemang samtidigt som det visar upp alla typer av varumärken du kan tänka dig, från ikoniska kändisar till Fortune 500-företag till mamma-och-pop-startups och indie-influencers.

När du utnyttjar funktionerna i ett professionellt konto kommer du att kunna öppna nya dörrar för dig själv och ditt varumärke. Skapa ditt konto idag och börja förbättra din Instagram-marknadsföring.




Vill du lära dig mer?

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button