Hur man spårar försäljning från influencer-marknadsföringskampanjer

”Är det möjligt att spåra försäljning från influencers?”
Vi får frågan om detta hela tiden. Det är också en bra fråga!
Eftersom att poängförsäljning är ett förståeligt mål för varumärken som driver kampanjer för kreatörer.
Det är typ slutspelet några marknadsföringskampanj, eller hur? Influencers är inget undantag.
Saken är att bedöma ROI för influencers är en ofta citerad kamp om varumärken. Detta gäller särskilt om du vill mäta direktförsäljning från enskilda kreatörer.
Det här inlägget bryter ner grunderna för att spåra influencer-försäljning inklusive…
- Hur varumärken kan övervaka försäljningsaktivitet från sociala inlägg
- Utmaningen att knyta influencerprestanda direkt till försäljning
- Influensers verkliga försäljningseffekt bortom konverteringar
3 vanliga metoder för att spåra påverkansförsäljning
Vi rekommenderar att varumärken ser försäljning som en välkommen biprodukt av ständigt pågående kreatörskampanjer.
Men låt oss säga att du eller ditt team är laserfokuserade på dollar och cent.
Rimligt nog! Nedan finns en uppdelning av hur man spårar försäljning av influencer marketing och konverteringar.
1. Affiliate-länkar
Affiliate-program är inte precis de senaste nyheterna. Ändå är de fortfarande populära bland varumärken.
Konceptet med affiliate-länkar är tillräckligt enkelt:
- Varumärken ger kreatörer en unik, spårbar kampanjlänk
- Skapare marknadsför sedan sina länkar genom sina inlägg på sociala medier och bios
- När någon klickar på länken krediteras inköp som genomförts inom en viss tidsperiod till skaparen (som tjänar en provision)
Källa: Twitter
Nuförtiden är affiliate-länkar vanligast på plattformar som Twitter eller Facebook. Det beror på att du faktiskt inte kan lägga livelänkar i dina Instagram- eller TikTok-inlägg. Som sagt, du kan fortfarande tillskriva försäljning gjord via affiliate-länkar i din sociala bios.
Hur dessa länkar fungerar är inte en enda storlek för alla. Till exempel, Amazon influencers’ affiliate-länkar är endast aktiva under en 24-timmarsperiod. Om någon gör ett köp efter att länken löper ut spåras inte försäljningen. Vissa affiliateprogram erbjuder långtidslänkar (tänk: ~30 dagar).
Det finns några sätt att skapa affiliate-länkar för att spåra försäljning från influencers som:
- Sociala målsidor (som Like2Buy eller Linkin.bio). Dessa verktyg genererar i huvudsak spårbara reklamlänkar och individuella målsidor för influencers.
- Plattformsgenererade affiliate-länkar. Till exempel, Shopify är värd för en mängd tredjepartsappar för att generera spårbara länkar. Detta inkluderar URL-förkortare som Inom kort och Kort länk.
- Ställa in UTM-parametrar. Detta kräver lite tekniskt kunnande men fungerar som ett vintergrönt sätt att övervaka influencers försäljning. Kort sagt, du kan ställa in konverteringshändelser i Google Analytics (se nedan). Genom att tagga enskilda influencers kan du se om besökare från deras länkar konverterar på plats.
Källa: Google
2. Kampanjkoder
Kampanjkoder fungerar i princip som affiliate-länkar gör.
Men till skillnad från länkar kan kampanjkoder finnas i bildtexter på alla sociala plattformar.
Influencerkoder är vanliga bland varumärkesaffiliates och ambassadörer lika. Dessa koder är vanligtvis en variant av skaparens @handtag. Plattformar som Shopify har inbyggda verktyg för att generera koder för var och en av dina skapare.
Låt oss snabbt dela upp hur kampanjkoder ser ut i naturen. För att kicka igång, marknadsför influencers en produkt i ett inlägg och delar sin kod som en sorts uppmaning.
Källa: @emamm55
Många influencers har en hybrid affiliate-länk och kod för att främja över hela sociala. Du kan ofta hitta kreatörers båda typer av affiliateerbjudanden i deras biolänk(ar).
Härifrån kan du klicka dig igenom deras länkar eller lösa in sin kod på plats. Detta ger kunder en viss flexibilitet när de använder en kreatörsrabatt.
3. Vitlistning för influencer och kreatörsbaserade annonser
Detta är utan tvekan det ”enklaste” sättet att spåra försäljning från influencer marketing direkt.
Genom att visa innehåll från innehållsskapare som annonser äger du din kampanjresultatdata. Detta inkluderar klick och omvandlingar. Givetvis har du ställt in ominriktning och spårningspixlar för att övervaka åtgärder utöver sociala.
Källa: Tick tack
Nedan finns några alternativ som varumärken har för kreatörsbaserade annonser:
Utmaningarna med att spåra försäljning från influencers
Vi förstår: du vill ha en tydlig koppling mellan influencerprestanda och försäljningsprestanda.
Men att skapa den kopplingen är lättare sagt än gjort.
Varför? Konsumentbeteendetrender och pågående sekretessuppdateringar gör marknadsföringstillskrivning komplicerad. Nedan beskriver vi varför det är så svårt att spåra influencer-innehåll för försäljning.
Tillskrivning är inte alltid korrekt för kampanjkoder eller länkar
Tredjepartskoder resulterar ofta i en ofullständig bild av influencers prestanda. Här är varför:
- Konverteringsdata spårar inte konsumenter som surfar nu utan köper senare. Översättning: det finns inte alltid en rak linje från en influencers inlägg till kassan. Den moderna köparens resa innebär att studsa mellan sociala appar, recensionssajter och mer. Influencers bokstavligen inflytande köpbeslut. Konsumentkontaktpunkter översätts inte alltid till länktryck eller inlösen av kampanjkoder.
- Spårningslänkar har en begränsad livslängd. Tänk på situationer där produkter blir virala veckor (eller till och med månader!) efter en influencers första inlägg. Då finns det en god chans att deras kampanjlänk antingen har löpt ut eller inte är tillgänglig. Populära kupongsamlare (som Honey) kan också åsidosätta influencer-kampanjkoder. Detta leder till situationer där konsumenter tror de löser in en influencer-rabatt men gör det inte. Hursomhelst, prestandadata är skeva.
- Sekretessuppdateringar inklusive de till iOS och Android limit konverteringsspårning. Inga överraskningar här. Att försöka spåra influencers inlägg blir inte lättare med en ”kakfri framtid”högt fram. Detta talar om värdet av förstapartsinfluenserdata jämfört med att förlita sig på länkar eller koder.
Sociala algoritmer gynnar inte externa länkar
Social marknadsföring känns ofta som en dragkamp med de olika algoritmerna, eller hur?
De Instagram algoritm är ökänd för att boosta eller begrava inlägg. Inlägg som algoritmen anser vara för ”säljbara” tjänar ofta lite engagemang eller räckvidd.
Anekdotiskt har vi sett kreatörer med 100 000+ följare få ensiffrigt engagemang på ett kampanjkodinlägg. Usch.
Gilla det eller inte, sociala algoritmer blir smartare. Specifika ord och fraser kan fungera som röda flaggor för inlägg som driver kampanjer för hårt. Denna trend har direkta konsekvenser för varumärken som försöker spåra påverkansförsäljning.
En oberoende studie från Social Insider noterar att IG-inlägg som innehåller ”Link in Bio” underpresterar jämfört med de som inte gör det. Detta illustrerar värdet av mindre kreatörer som vet hur man marknadsför produkter organiskt.
Många influencers gör det inte Vilja till posta kampanjkod
Skickliga kreatörer kan sömlöst väva in kampanjer i sina inlägg.
Men i vissa fall missgynnar affiliate-länkar och koder påverkare.
Hur så? Ny forskning säger att länkar är den minst engagerande typen av socialt innehåll. Omnämnanden av tunga produkter gör också att inlägg känns mindre autentiska.
Detta fungerar som en förlora-förlust-situation för både kreatörer och varumärken. För kreatörer kan länkar och koder äventyra kreativitet och personlighet. Detta leder till mindre engagemang. Som ett resultat blir kampanjresultatet lidande för varumärket.
Vår uppfattning? Skapare vet bäst! Influencers bör ha den kreativa friheten att marknadsföra produkter utan att offra sin röst eller entusiasm.
Förstå den verkliga försäljningseffekten av Influencer Marketing
Nyckeln från allt ovanstående?
Att mäta direkt från influencers är knepigt. Det blir inte lättare.
Ändå är influensers försäljningseffekt väldokumenterad. Mat till eftertanke: varumärkesmedvetenhet är toppmålet varumärken som driver influencer-marknadsföringskampanjer. Det är för att där är ett mätbart samband mellan att skapa medvetenhet och att driva försäljning.
Att ta reda på hur man spårar påverkansförsäljning innebär att titta på hela din tratt. Vår erfarenhet är varumärken som kör långsiktiga kampanjer se de bästa resultaten. Det beror på att de kan bygga momentum via pågående medvetenhet och nytt innehåll från innehållsskapare.
Utöver direktförsäljning, notera den positiva effekten av influencers som …
- Fungerar som en källa för de bästa annonserna. Återigen, populariteten för kreatörsbaserade annonser är talande. Meta noterar att kampanjer med kreatörer ser en 15 % ökning i avkastning på annonsutgifter.
- Öka dina konverteringar på plats. Forskning säger det konverteringar ökar med 91 % när shoppare engagerar sig i UGC. Detta inkluderar innehåll som kommer från influencers (tänk: foton, videor, recensioner). Att presentera innehåll för skapare på plats går hand i hand med att öka din genomsnittligt ordervärde.
- Får varumärken fler positiva recensioner Tänk på att det finns ett samband mellan positiva recensioner och fler konverteringar. När du har en armé av kreatörer som lovar dig är det mycket lättare att få dessa recensioner än det skulle vara organiskt.
Om du vill se påverkan på försäljningen av influencers, leta inte längre än till det lysande kommentarsavsnittet i ett kreatörsbaserat inlägg som det nedan.
Källa: @curlsmith_official
Att skapa medvetenhet via kreatörer främjar varumärkeslojalitet. Det är därför märken från CPG till skönhet och utöver gör influencers till en högsta prioritet.
Hur man spårar Influencer Marketing exakt och effektivt
Det finns så mycket som går in på att definiera ”framgången” för en influencerkampanj.
Och naturligtvis vill varumärken se försäljning från sina kampanjer.
Faktumet att de flesta influencer-samarbeten är effektiva talar för sig själv. Återigen, försäljning är en välkommen biprodukt av en genomtänkt, ”alltid-på” influencer-strategi. Nyckeln är att arbeta med rätt skapare och rapportera om mätvärden som stämmer överens med dina mål.
Och om du behöver hjälp på någon av dessa avdelningar har Statusphere dig täckt.
Vår nyckelfärdiga influencer-marknadsföringsplattform matchar ditt varumärke med kreatörer från vårt handplockade nätverk. Vi hanterar dina kampanjer från A till Ö och det inkluderar spårning av influencers prestanda. För att inte tala om matchmaking, uppfyllelse och mer.
Vill du lära dig hur processen fungerar? Ta kontakt med någon av våra marknadsföringsspecialister från konsument till konsument för att se hur vi kan få fler att skriva om ditt varumärke ASAP.