Ekom & Dropshipping

Hur man startar ett prenumerationsföretag (2023 Playbook)

De senaste åren har prenumerationsboxar tagit e-handelsvärlden med storm. Denna trend växte ännu snabbare sedan pandemin började, när fler människor sökte efter nya sätt att underhålla sig hemma.

Forskning stödjer denna teori—McKinsey förutspår att 2025 kommer marknaden för prenumerationsboxar att nå häpnadsväckande 473 miljarder dollar, upp från bara 15 miljarder dollar 2019.

Så hur kan du som entreprenör dra nytta av denna trend och bygga din egen prenumerationsboxverksamhet? Det är bara vad vi kommer att diskutera. I den här artikeln får du lära dig hur du väljer rätt prenumerationsbaserad affärsmodell, hur du kommer igång med att bygga ditt företag och massor av tips för framgång.h




Vad är en prenumerationsverksamhet?

Låt oss gå igenom fördelarna med att anta en prenumerationsmodell:

  • Mer pengar till hands. Prenumerationsföretag får vanligtvis betalningar i förskott. Förutom att vara bra för kassaflödet ger bufferten välbehövlig sinnesro.
  • Förutsägbara intäkter. Att veta hur mycket man har som kommer in varje månad hjälper dig att förutse allt från försäljning till lagerbehov.
  • Lojala kunder. Prenumerationer låter dig anpassa kundupplevelsen, vilket är en katalysator för upprepade köp och kundlojalitet.

Att välja rätt affärsmodell för prenumeration

Först och främst: du måste ta reda på vilken typ av prenumerationsverksamhet som är rätt för dig. Här är toppmodellerna att tänka på när du bedömer dina bästa drag.

Curation affärsmodell

Detta är den vanligaste typen av prenumerationsboxtjänst. Med utvalda lådor får dina kunder vanligtvis personliga ”överraskningsartiklar” när en ny låda kommer in. Några toppexempel inkluderar Hello Fresh, BarkBox och Ipsy.

Det fantastiska med den här modellen är att du kan komma på praktiskt taget obegränsade idéer för prenumerationsboxar, inklusive husdjursvård, mat, skönhet, kläder och spelprylar – vad du än kan tänka dig!

Denna affärsmodell kan vara mycket lukrativ, men du måste också komma ihåg att du kan ha högre driftskostnader än många andra e-handelsföretag, eftersom du måste vara på topp när det kommer till saker som varumärke, förpackningoch frakt.

prenumerationsaffärsmodeller: kuration

Källa

Få tillgång till affärsmodell

I en åtkomstmodell betalar dina prenumeranter för exklusiv tillgång till särskilda förmåner som endast är medlemmar eller lägre priser. Exempel på sådana prenumerationsbaserade verksamheter inkluderar Thrive Market och JustFab.

Se även  Så här använder du det för dina kampanjer (2023)

Som företagare kommer du att skörda fördelen av att erbjuda mer värde till dina kunder i form av personalisering. Du kommer att skapa speciella förmåner för att göra dina kunder entusiastiska över ditt varumärke, vilket i sin tur kommer att skapa en djupare kontakt med dem (och göra dem mer benägna att förbli lojala och rekommendera dig till sina vänner).

Påfyllning affärsmodell

I den här affärsmodellen för prenumerationsboxar fyller ett varumärke på eller ”påfyller” vissa varor för kunder regelbundet. Ett känt exempel är Dollar Shave Clubsom håller kunderna på lager på raksaker (utöver kurationsmodellen att slänga in lite extra godsaker).

Du måste vara mer noggrann om de föremål du erbjuder i den här modellen, eftersom de måste vara saker som bör fyllas på regelbundet. Det har varit mycket framgång med saker som toalettartiklar, mat, vitaminer och husdjursvårdsartiklar.

Jämfört med andra prenumerationsföretag har denna modell ofta en högre kundbehållningsgrad. Kunderna värdesätter påfyllningen, så de är ofta ombord under en lång period.

Påfyllning affärsmodell: Dollar shave club

Tilläggsabonnemangsmodell

Tekniskt sett är detta inte en av de grundläggande affärsmodellerna för prenumeration. Med tilläggsmodellen erbjuder du i princip en prenumerationstjänst som en förlängning av din befintliga verksamhet. Detta kan vara till hjälp för entreprenörer som redan har ett etablerat företag, men som ändå vill doppa tårna i världen av prenumerationsboxföretag.

Hur man startar ett prenumerationsföretag

Som alla andra företag finns det inget enskilt rätt sätt att starta en prenumerationsverksamhet. Men det finns några grundläggande steg du bör följa för att få ditt företag (eller tilläggserbjudande) igång. Låt oss ta en titt.

Välj din prenumerationsidé

Har du ett befintligt företag som du kan lägga till prenumerationsboxar till, som en kläd- eller personlig vårdbutik? Eller är du intresserad av starta ett helt nytt företag från början?

Utöver denna grundläggande fråga, här är några fler frågor att ställa dig själv när du väljer en affärsidé:

  • Vad är du passionerad och/eller kunnig om, till den grad att du kan leva på att erbjuda det till dina kunder?
  • Hur kommer du att skapa eller köpa dina produkter? Kan du göra detta på ett tillförlitligt sätt för en obestämd framtid?
  • Finns det några outnyttjade marknader eller nischer som du tror att du framgångsrikt kan fylla?
  • Finns det en demonstrerad publik som har visat intresse för att köpa de typer av föremål som du är intresserad av att sälja?
Se även  Hur man budgeterar för ett litet företag: Tips och råd

hur man startar en prenumerationsverksamhet

Välj dina prenumerationsprodukter

Välj vilken typ av varor du vill erbjuda i en prenumeration varje månad. Det är här du vill börja nå ut till varumärken för att bygga partnerskap. Förmedla din idé om att kurera produkter på ett tilltalande sätt för att uppmuntra företag att arbeta med ditt företag.

Du kan till och med skapa en provprenumeration eller en ”prototyp”-ruta för att ge nya kunder en uppfattning om vilka typer av produkter de kommer att få varje månad.

Även om du inte behöver vara helt korrekt med det, se till att produkterna du ställer upp för reklamkampanjer matchar den typ av föremål du faktiskt kommer att skicka.

Prissätt dina varor

När du har slutfört vilka typer av produkter du kommer att erbjuda kan du börja prissätta din prenumeration.

Det finns flera sätt att gå tillväga på:

  • Du kan debitera prenumeranter en fast avgift per månad.
  • Du kan debitera abonnenter baserat på hur ofta de använder tjänsten.
  • Du kan erbjuda olika abonnemangsnivåer till olika priser.

Till exempel, Variation kul erbjuder två olika versioner av sin snackprenumerationsbox: en Fit Box som är dyrare och har hälsosamma mellanmålsval och en Fun Box som är billigare och fokuserar på klassiska snacks.

olika roliga nivåprenumerationer

Du vill prissätta din prenumerationslåda vid en punkt som tilltalar din målgrupp men också se till att du gör en vinst. Det kommer inte att vara möjligt att bara ta ut $20 för en låda som kostar $25 att sätta ihop.

Ta hänsyn till den tid och pengar du spenderar på att skapa en prenumerationsbox och lägg sedan till en marginal för att fastställa ett realistiskt försäljningspris.

Skapa din webbplats

Din hemsida är en kritisk del av processen, särskilt när det kommer till en butik som körs helt online. Se till att din webbplats är ren och vackert visar upp ditt varumärke.

Du vill också vara säker på att användarupplevelsen är korrekt. Det betyder att det är avgörande att kunderna kan:

  • Navigera på din webbplats enkelt och intuitivt
  • Förstå dina erbjudanden och vad som finns inuti var och en av dem
  • Relatera till dina produkter och vet hur de kommer att gynna och berika dina kunder
  • Hitta svar på deras frågor snabbt och tydligt
  • Lägg till produkter i varukorgen och gå till kassan smidigt
Se även  Hur tjänar man pengar på 99DESIGNS?

Shopify har massor av användbara verktyg, funktioner och appar till hjälp.

sälja prenumerationer via Shopify

Du kan enkelt skapa ett prenumerationserbjudande genom att använda någon av dessa prenumerationshanteringsappar:

Marknadsför din nya prenumerationsverksamhet

Du kan ha den mest magnifika webbplatsen och företaget i världen, men om du inte gör ett bra jobb med marknadsföring kommer du att ha svårt att lyckas.

Marknadsföring kan vara tufft, men det finns många sätt att göra det rätt och se till att ditt företag blir sedd av rätt personer.

Här är några bästa tips för att skapa en mördande marknadsföringskampanj för din nya prenumerationsboxverksamhet:

  • Skapa en robust närvaro på sociala medier och posta regelbundet – se till att det innehåller högkvalitativa foton av dina produkter.
  • Knacka in influencer marketing att arbeta med online influencers som vill marknadsföra ditt varumärke.
  • Skapa en e-postlista att skicka regelbundna nyhetsbrev om ditt varumärke, din bakgrund och aktuella erbjudanden.
  • Bli aktiv i online-communities av människor som skulle vara intresserade av ditt varumärke.
  • Överväg att vara värd för tävlingar och giveaways för att få mer dragkraft och få folk att prata om ditt varumärke
  • Överväg att annonsera på plattformar som Facebook-annonser och Google Ads.
  • Se till att ditt varumärke är konsekvent i varje enskild marknadskommunikation du gör.

hur man marknadsför en prenumerationsverksamhet

Källa

Bygga en framgångsrik prenumerationsboxverksamhet

Att starta ett nytt företag med prenumerationstjänster kan verka skrämmande. Men när du har gjort din research och skapat en solid plan, är allt som återstår att ta det steg för steg. Kom bara ihåg att tänka noga på vilken typ av företag du vill ha och hur du kommer i kontakt med din publik.

Med lite strategi, tålamod och en vilja att lära dig när du går, kan nästa stora prenumerationsboxmärke bara bli ditt!




Vill du lära dig mer?

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button