Frilansande

Hur registrerar man ITR för frilansare och konsulter?

Visste du att Indien är den näst snabbast växande frilansmarknaden globalt? Med ökningen av avlägsna möjligheter har de senaste åren varit exponentiellt lönsamma för landets spelningsekonomi. så mycket att frilansande har blivit den föredragna sysselsättningsmodellen för många människor i landet.

Förutom en uppsjö av arbetsmöjligheter gör faktorer som gynnsamma skatteregler i landet frilansande mer fruktbart än någonsin tidigare. Liksom andra tjänande individer i Indien förväntas frilansare också betala inkomstskatt i Indien och lämna in ITR.

Tyvärr finns det mycket förvirring bland frilansare när det gäller att lämna in inkomstdeklarationer. I den här bloggen kommer vi att ta upp allt om frilansinkomst, skatten på desamma och hur du kan lämna in en ITR som frilansare.

Vad är frilansande intäkter?

När en person anställs för att arbeta med specifika uppdrag under en bestämd tidsperiod får denne ersättning för att ha slutfört och lämnat in detta arbete. Denna ersättning kallas frilansinkomst. I sådana fall är individer inte anställda i ett visst företag eller en viss person.

Tänk innehållsskribenter, bloggare, designers, marknadskonsulter, lärare, etc., som arbetar på projektbasis. Sådana individer får frilansinkomster.

Frilansande inkomster klassificeras som ”vinst och vinster från företag och yrke” enligt indiska inkomstskattelagar. Det är därför frilansande anses vara ett yrke eller företag ur ett skatteansökningsperspektiv.

Varför ska frilansare betala skatt?

Frilans bekvämlighet kostar. Entreprenörer eller frilansare, som tjänstemän eller andra affärsmän, är skyldiga att betala den indiska regeringen skatter på sina inkomster enligt inkomstskattelagen.

Hur mycket skatt ska frilansare betala?

I Indien faller frilansare och entreprenörer under inkomstskatten och skatten på varor och tjänster (GST). Om en frilansares sammanlagda omsättning under ett år överstiger INR 20 lakh, måste han registrera sig under det senare. För de flesta tjänster gäller en momssats på 18 %.

Se även  Hur man undviker förfalskade varor på AliExpress 2020

När vi nu kommer till den ökända inkomstskatten, här är de inkomstskattesatser som gäller för frilansare under 60 år.

Årlig inkomst Skattenivå
Mindre än INR 2,5 lakhs NOLL
INR 2,5 Lakhs till INR 5 Lakhs 5 %
INR 5 Lakhs till INR 7,5 Lakhs 10 %
INR 7,5 Lakhs till INR 10 Lakhs 15 %
INR 10 Lakhs till INR 12,5 Lakhs 20 %
INR 12,5 Lakhs till INR 15 Lakhs 25 %
Över INR 15 Lakhs 30 %

Beroende på vilken skatteordning du väljer kan avdrag begäras.

Hur man lämnar in en ITR som frilansare?

På grund av inkomster som kommer från flera källor kan det bli lite komplicerat att ansöka om inkomstskatt för frilansare. Dessutom har du ingen HR som delar ut den berömda Form 16 och guidar dig genom hela processen. Vi har försökt skapa en enkel guide för att hjälpa dig genom ITR-ansökningsprocessen.

Här är en förenklad process för att lämna in inkomstskatt som frilansare i Indien.

  1. Besök portalen för e-anmälan för inkomstskatt.
  2. Under fliken ”Ladda ner” hittar du ITR-4-formuläret. Ladda ner det.
  3. Fyll nu i alla detaljer i formuläret. Dessa inkluderar totala bruttoinkomster, avdrag, skattepliktig inkomst, inkomst från företag och yrkesuppgifter, TDS (skatteavdragsgill vid källan) och självskattningsuppgifter.
  4. Använd formulär 26AS för att beräkna din skatt. Du kan göra anspråk på skatteavdrag och skattebefrielser under olika paragrafer. Det skulle tillåta dig att spara skatt. Dessutom kan du göra anspråk på eventuella kostnader för frilansarbete som utförts under respektive beskattningsår. Dessa inkluderar bland annat resekostnader, fastighetshyra, lokala skatter på affärsfastigheter, reparationskostnader och domänregistreringskostnader.

Du kan också lämna in en ITR offline genom att ladda ner ITR-4-formuläret, fylla i det, skapa en XML-fil och ladda upp den. Dessutom, om din totala skatteskuld överstiger 10 000 INR, måste du betala en förskottsskatt varje kvartal.

Se även  60+ TikTok Bios för att lyfta din Dropshipping-verksamhet

Inbetalningar av förskottsskatt kan göras genom IT-avdelningens Challan 280. Allt du behöver göra är att fylla i dina personuppgifter, välja (0021) Annan inkomstskatt än företag, betalningstyp, taxeringsår, adress, PAN-nummer och kontaktuppgifter .

Därefter kan du välja betalningssätt och dubbelkolla informationen. När du har gjort betalningen får du ett skattekvitto och behåller kvittot för framtida ändamål.

Hur kan frilansare spara sina skatter?

Som tidigare nämnts kan frilansare använda skatteavdrag och skattebefrielser för att spara på sin skatt. Några av de tillämpliga undantagen och avdragen för frilansare i Indien är följande:

  • Avsnitt 80 C: Ett undantag på upp till INR 1,5 lakhs för försäkringar, ULIPs, FDs, ELSS, etc.
  • Sektion 80 CCD: Investeringar i statliga system
  • Avsnitt 80 CCF: Frilansare kan få ett undantag på upp till 20 000 INR för investeringar i infrastrukturobligationer som meddelats av regeringen.
  • Avsnitt 80 D: Sjukförsäkringspremie
  • Avsnitt 80 DD: Undantag för handikappbehandlingar upp till INR 1,5 lakhs
  • Avsnitt 80 E: Utbildningslån
  • Avsnitt 80 G: Donationer till välgörenhetsfonder och hjälpfonder

Vanliga frågor om hur frilansare kan lämna in ITR

De vanligaste frågorna om hur frilansare kan lämna in sin ITR finns nedan:

Behöver frilansare betala skatt i Indien?

Ja det gör de. Som alla andra individer som betalar skatt på sin inkomst måste frilansare betala skatt enligt inkomstskattelagen.

Hur kan jag lämna in en ITR som frilansare?

Du kan lämna in inkomstdeklarationer som frilansare genom att använda ITR-4-formuläret under det presumtiva skattesystemet på e-arkiveringsportalen för inkomstskatt. Efter det måste du fylla i de nödvändiga uppgifterna och beräkna din skatt med hjälp av 26AS-formuläret innan du slutligen betalar skatten.

Se även  10 onlineverktyg för att skapa onlinefakturor för ditt frilansprojekt

Hur sparar frilansare skatt i Indien?

Frilansare sparar skatter i Indien genom att använda skatteavdrag och undantag enligt inkomstskattelagen. Det finns olika avdrag och undantag enligt § 80 som frilansare använder.

Kan en konsult lämna in en ITR-1?

Nej det kan de inte. ITR-1-formuläret är endast för tjänstemän. För skatteändamål måste konsulter och frilansare använda formuläret ITR-3 eller ITR-4.

Är TDS tillämpligt på frilansare?

Ja det är det. Liksom inkomstskatter måste frilansare också betala TDS. Som frilansare kan du kräva TDS som dras av dina kunder samtidigt som du betalar skatt.

Måste konsulter betala inkomstskatt?

Ja det gör de. Liksom alla andra individer som betalar skatt på sin inkomst, bör entreprenörer betala skatt enligt inkomstskattelagen. För konsulter dras skatten vid källan med 10 %.

Läs också,

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button