Hur varumärken kan ansluta till Digital Natives 2.0

När man tänker på nya generationer och deras inverkan på vår kultur, är millennials och Gen Z det som oftast kommer att tänka på. Men Gen Alpha visar sig snabbt som en kraft att räkna med.
Dessa individer har formats av en uppsättning omständigheter som ingen generation tidigare har sett. De äldsta föddes samma år som iPad, vilket innebär att de inte kan ett liv utan teknik. Och viktigast av allt, de tillbringade sina bildande år med att växa upp i en global pandemi.
Gen Alpha visar en nivå av visdom, brådmogenhet och social medvetenhet som vi inte har sett tidigare. Och eftersom de är framtiden för allt, bör varje företagsägare vara uppmärksam.
Låt oss titta lite närmare på Gen Alpha-barn, de övertygelser som formar dem och hur vuxna kan bygga företag som möter dessa framtida konsumenters och ledares önskemål och behov.


Vem är Generation Alpha?
Gen Alpha, den yngsta generationen i världen, är en del av det bredare konceptet globala generationer.
Som generationen efter Gen Z inkluderar Gen Alpha alla barn födda 2010 eller senare. År 2025 förväntas de bli den största generationen i historien, med numrering över två miljarder individer.
Denna generation har varit starkt influerad av teknik och händelserna under de senaste åren, inklusive Covid-19 pandemisom redan har börjat forma deras liv.
Trots sin unga ålder förutspås de vara en motståndskraftig och kreativ generation, influerad av sina erfarenheter och värderingar som en del av den digitalt avancerade världen.
Vad behöver varumärken förstå om Gen Alpha?
Eftersom de är positionerade för att vara den största generationen i vår historia, måste varumärken komma i samklang med Gen Alpha så snabbt de kan – och stanna där. Här är några viktiga egenskaper att förstå.
Gen Alpha växer upp på skärmar
Under pandemin rasade de personliga aktiviteterna. Ersättningen var skärmtid: virtuell skola och till och med lekdatum flyttade in i den virtuella världen. Detta skapar en grundläggande förändring i hur de ser och interagerar med världen.
De har hela världens information till hands. Skärmtid har gett dem byråkrati, starka problemlösningsförmåga och en känsla av vad som är möjligt i världen. Som ett resultat utvecklar de nya inlärningsstilar i jämförelse med tidigare generationer.
Källa
Naturligtvis kan skärmtid också ha sina negativa effekter, som nedsatt social funktion, kortare uppmärksamhet, isolering och till och med apati eller depression. Men allt är en del av den unika form som denna nya generation håller på att formas till.
Gen Alpha vill fixa skadan från det förflutna
Från ämnen som klimatförändringar till kapplöpning till hållbarhet, Gen Alpha tar digitalt lärande till en ny nivå. Att växa upp på nätet har utsatt dem för de kritiska sociopolitiska frågor vi står inför. Forskning från McCrindle visar det 81 % av Gen Alpha föräldrar har antagit mer hållbara val, delvis påverkade av deras barn.
De ser på egen hand de levda erfarenheterna av andra människor som är och inte är i deras bubbla, och de har en känsla av empati och motivation att göra skillnad, särskilt för dem som har mindre makt att göra den skillnaden på egen hand.
Gen Alpha har hög beslutskraft
Den här nya generationen hämtar inspiration från så många olika källor, från den enormt populära YouTube-kanalen Ryans världtill globalt kända aktivister som Greta Thunberg, till Gen Z-influenser och innehållsskapare, till vardagliga förebilder som sjuksköterskor och vetenskapsmän.
De konsumerar media över flera plattformar och utsätter dem för riktiga barn som dem själva, såväl som hjältarna som formar framtiden. Detta underblåser deras drivkraft och inflytande, vilket ger upphov till en ny generation av ”kidprenörer” som redan startar egna företag.
De har en känsla av auktoritet och inflytande i sina sfärer, såväl som förmågan att påverka sina kamrater.
Hur du når Gen Alpha – och skapar framtida framgång för ditt varumärke
Många av reglerna kommer att förbli desamma, men den åldrande befolkningen kan lära sig ett och annat när det gäller att bygga en framtidssäker affärsmodell. Här är några strategier för att se till att du inkluderar Gen Alpha-barn.
Bygg kommunikation som en tvåvägsgata
En av de viktigaste begreppen att förstå är att, som tunga användare av sociala medier i en ny digital tidsålder, talar Gen Alpha tillbaka. Reklam, marknadsföring och varumärkeskommunikation är inte längre en enkelriktad gata.
Plattformarna de använder, som Minecraft, TikTok och Roblox, har gett dem möjlighet att vara medskapare. När du bygger eller formar din affärsmodellfråga dig själv var du kan skapa fler möjligheter till meningsfull dialog, samt möjligheter att respektera denna nya generations suveränitet.
Källa
Var en god kraft – och gör det känt
Gen Alpha har en stark benägenhet till social rättvisa och att rätta till det förflutnas oförrätter. För att säga det ärligt: de tittar på dig. De noterar affärspraxis som driver ditt varumärke, och de frågar om du är en del av problemet eller en del av lösningen.
Har ditt varumärke en social eller etisk påverkan? Bygg in detta i din varumärkeshistoria och varumärkesstrategi. När Gen Alpha-barn börjar ha sin egen disponibla inkomst, kommer de att välja att spendera den på varumärken som delar sin affinitet för att göra gott i världen.
Kom ihåg deras tusenåriga föräldrar
Gen Alpha har tusenåriga föräldrar, som var en egen fallstudie. Millennials var den ursprungliga gruppen som släpade linjen att växa upp personligen kontra online. Och de har känt de etiska frågorna och pressen av att fostra barn vars kärnupplevelser utvecklas kring skärmar.
Trots starka regler kring insamling av data och marknadsföring till barn under 12 år vet millennials kraften i tekniska verktyg och anslutningsmöjligheterna de ger. De välkomnar teknikfokuserade metoder för att lära sig, delta och engagera sig i världen omkring dem. Detta ger en möjlighet för varumärken som bygger dessa lösningar (så notera om det är du!).
Millennial föräldrar visar också en preferens för högkvalitativa, minimalistiska och ”rena” produkter som är gjorda av naturliga, kemikaliefria material och ingredienser. I denna mening faller Gen Alpha-äpplet inte långt från trädet.
Bygg först personliga upplevelser och låt produkterna följa efter
Gen Alpha och deras föräldrar söker efter personliga, unika upplevelser. De använder mycket personlig teknik varje dag, och de förväntar sig att de framtida problemen i deras liv kommer att underlättas av samma anda av välintegrerad teknik. För att bygga varumärken som har uthållighet är detta ett affärskritiskt tänkesätt som du måste anta och underhålla.
När du har bevisat relevans och värde, kommer du att finna det mycket lättare att gå över till att sälja produkter. Använd integrerade kampanjer över personliga och digitala utrymmen, tillsammans med interaktiva sociala mediekampanjer. Utan den interaktiva och engagerande biten är du bara ännu en meningslös annons (och lita på oss – de har redan sett massor av sådana).
Gen Alpha banar ut en ny väg för oss alla
Det är ingen hemlighet att Gen Alpha kommer att fyllas med hyperinformerade, engagerade och bemyndigade ledare. Och även om vi redan ser detta i millennials och Gen Z, finns det några viktiga förändringar som dagens varumärken måste följa.
TikToks användare måste vara minst 13 år gamla, och 2023 är året då de första Gen Alpha-barnen nådde den åldern. De kommer att ta sig in på sociala mediers slagfält med sin oöverträffade visdom, hoppfulla skepsis och en önskan att bygga och äga sin framtid. Kommer du att vara en del av det, eller blir du lämnad?
Generation Alpha FAQ
Är 2010 Gen Z eller Alpha?
2010 förknippas vanligtvis med Generation Z. Personer födda efter 2010 kategoriseras som Generation Alpha. Den senare anses vara den första generationen som helt och hållet föddes på 2000-talet.
Vad är Gen Z vs Gen Alpha?
Gen Z, även kallad iGeneration eller Zoomers, omfattar personer födda mellan 1995 och 2010. Det är den första inhemska digitala generationen, med de flesta av dess medlemmar som växer upp med sociala medier och smartphones som en integrerad del av deras dagliga liv.
Gen Alpha, å andra sidan, hänvisar till generationen född efter Gen Z, vanligtvis mellan mitten av 2010-talet och mitten av 2020-talet. Det kallas ibland för den digitala inbyggda 2.0-generationen, eftersom dess medlemmar växer upp i en värld som är ännu mer nedsänkt i teknik än vad Gen Z upplevde.
Vad är Gen Alpha-generationen känd för?
Gen Alpha-generationen är känd för att växa upp med avancerad teknologi, såsom augmented reality och röstassistenter, samt för att vara mer fördomsfria och kreativa än Gen Z. Medlemmar i Generation Alpha är också kända för att ha tillgång till en mer globaliserad världen, med ökad exponering för kulturell mångfald.


