Influencer

Inkomstojämlikhet i manliga kontra kvinnliga influencers

Analyserar sponsrade inlägg på Instagram, 84% av dem postades av kvinnliga influencers medan endast 16% postades av manliga influencers. Men även med den stora majoriteten av influencers som är kvinnor, ser vi fortfarande tecken på inkomstskillnad.

Löneskillnaderna mellan könen är inget nytt. Vi uppmärksammar Equal Pay Day varje år – som är den 15 mars nästa år – som det datum som symboliserar hur långt in på nästa år kvinnor måste arbeta för att tjäna vad män gjorde föregående år.

Men att se en sådan löneskillnad i ett hårt kvinnligt område är oroande. Faktum är att en studie upptäckte att manliga influencers tjäna i genomsnitt 30 % mer per inlägg än kvinnliga influencers gör.

Det har gjorts några olika studier som öppnar våra ögon för inkomstskillnad mellan manliga och kvinnliga influencers. Låt oss besöka deras resultat och prata om vad vi kan göra för att bekämpa detta problem.


Inkomstojämlikhet i manliga kontra kvinnliga influencers:


Genomsnittliga priser: Manliga vs. Kvinnliga Influencers

Influencer analytics-plattform HypeAuditor var ett av de första företagen att lyfta fram denna fråga med en studie de publicerade i början av 2020. De genomförde en undersökning av över 1 600 influencers för att samla information om genomsnittliga priser inom olika områden, kampanjformat och mer.

Annan undersökning gjord 2022 av influencer marketing-mjukvaran såg IZEA liknande resultat. Deras resultat visade oss att på alla sociala medieplattformar tjänar män 30 % mer än kvinnor, och debiterar 2 978 USD per inlägg jämfört med 2 289 USD.

Influencer Marketing Intäkter efter kön

Källa: izea.com

Även om detta gap har minskat sedan 2019, ökade det från 2020 och har funnits under de senaste sju åren.

Influencer CRM Klear gjorde också sin egen forskning under 2019 och 2020 för att upptäcka skillnader i prissättning för influencers och blev chockade när de upptäckte att det fanns så stora löneskillnader mellan manliga och kvinnliga influencers.

De upptäckte en genomsnittlig skillnad på $128 mellan de två prisernaen ökning med 20 USD per inlägg från 2019 till 2020.

Influencer priser efter kön

Källa: klear.com

Vart vi än tittar ser vi samma statistik. Vissa data dyker till och med ner djupare för att låta oss veta vilka avvikelser det finns med specifika typer av inlägg och format. Låt oss ta en titt.


Instagram-inlägg

De upptäckte att av deras svarande tjänar manliga influencers i genomsnitt cirka 7 % mer än kvinnliga influencers för ett enda sponsrat Instagram-inlägg.

Se även  Instagram Influencer-meddelandemallar: Göra och inte göra

Manliga influencers debiterade $1 411 för det genomsnittliga Instagram-inlägget medan kvinnor debiterade $1 315. Och mega-influencers med 100 000 följare och uppåt hade en avvikelse på 9 %, där män debiterade 2 643 $ i genomsnitt och kvinnor debiterade 2 420 $.

PRIS PER POST

Källa: hypeauditor.com


Instagram Stories

När det kommer till Instagram-berättelser var skillnaden ännu större, med manliga influencers som gjorde 34 % fler än kvinnliga influencers. Män debiterade i genomsnitt $809 jämfört med de $633 som kvinnor debiterade.

PRIS PER STORY

Källa: hypeauditor.com

Vi såg faktiskt motsatsen med mikroinfluencers med kvinnor som tjänade 47 % mer än män, men sedan skedde ett massivt hopp med män som tjänade 92 % mer.

Men IZEA:s data såg att kvinnor för första gången någonsin tjänar mer än män på Instagram-berättelser – potentiellt på grund av deras höga engagemang.

Instagram-berättelser är genus

Källa: izea.com


Flera innehållstyper

För sponsrat innehåll och kampanjer inklusive flera innehållstyper ser vi den största löneskillnaden mellan könen av dem alla. Män tjänar nästan 50 % mer än kvinnor, debiterar i genomsnitt 3 051 USD till kvinnors 2 040 USD för ett Instagram-inlägg och berättelse, och debiterar i genomsnitt 4 042 USD till 2 704 USD för kvinnor för ett Instagram-inlägg, story, och video.

PRIS PER INLÄGG OCH BERÄTTELSE

Källa: hypeauditor.com

PRIS PER INLÄGG+BERÄTTELSE+VIDEO (inte IGTV)

Källa: hypeauditor.com


Varför ser vi inkomstskillnader mellan könen hos influencers?

Först till kvarn, låt oss se om vi kan komma till roten till problemet. Är det branding? Befordransnivå? Nivå på arbetet? Eller är det bara sexism, helt enkelt?

Wired tenderar att luta mot att senare alternativet i deras 2019 stycke frågar varför kvinnor kallas ”influencers” medan män kallas ”innehållsskapare”. För vissa kan det handla om självvarumärke. Män föredrar att kalla sig ”digitala skapare” eller ”spelare” eller vilken bransch de än är i.

Men även om en kvinna föredrar att inte använda termen ”influencer”, tenderar hon fortfarande att bli stämplad som en. Och om hon streamar videospel kallas hon för en ”kvinnlig spelare” snarare än bara en ”spelare”.

Enligt Wired, ”Många män på internet kommer att bryta sina egna kotor för att undvika att bli kallade influencers, även när deras arbete – att bygga ett varumärke, bli #sponsrad, marknadsföra produkter och sig själva – passar definitionen.”

I många heltidsjobb försöker man skylla löneskillnaderna mellan könen på en rad olika saker: kvinnor väljer mindre ansträngande jobb, tar ledigt för barnomsorg, förhandlar inte till den nivå som män gör, etc.

Se även  TikTok Micro Influencers vs Celebrity Influencers

Men alla dessa har sina rötter i sexism. Och i spelningsekonomin, särskilt i influencers värld där manliga och kvinnliga influencers och innehållsskapare gör samma nivå av arbete och marknadsföring för sina partners, spelar ingen av dessa faktorer in.

Att förstå varför det finns en löneskillnad mellan könen – eller någon inkomstskillnad baserat på ras, region, kön, vad har du – är det första steget i att bekämpa det. Och vi måste alla förstå att den gemensamma nämnaren är sexism.


Hur man bekämpar Influencer Income Ojämlikhet

Varje löneskillnad mellan könen – särskilt för att göra samma jobb – är orättvis diskriminering. Vi borde alla leta efter sätt att minimera detta, med målet att så småningom eliminera det helt.

Det finns några sätt vi alla kan samarbeta för att säkerställa att influencers med samma nivå av att följa får samma betalt för sitt arbete.

Hur man bekämpar Influencer Income Ojämlikhet


Betala Transparens

På Influencer Marketing Hub publicerar vi regelbundet influencer priser av ett par anledningar. Först vill vi ge företag en realistisk uppfattning om vad influencer marketing kan kosta. För det andra hjälper det påverkare att se vad andra med liknande följare tar betalt.

Det är upp till andra influencers att också vara offentliga och transparenta om sina priser för att ytterligare bekämpa dessa nivåer av ojämlikhet. Varumärken bör också vara tydliga med de influencers de samarbetar med vad de vanligtvis betalar för att se till att alla får betalt vad de förtjänar.


Ställ in priser

När du överväger en influencer-marknadsföringskampanj, ställ in din budget och de priser du har för varje influencer (inom rimliga gränser, naturligtvis – du kommer inte att arbeta med en mega-influencer för $100/post).

Låt dessa influencers veta ditt priserbjudande i förväg. De som har priser i linje med ditt erbjudande accepterar gärna, och det säkerställer att du betalar fasta priser för alla dina influencer-partners över hela linjen, oavsett kön, plats, ras, etc.


Betygsätt forskning

Företag som är involverade i influencer-marknadsföring måste fortsätta att genomföra undersökningar och forska om övergripande influencer-frekvenser. Genom att förstå hur illa problemet är kan vi börja skapa lösningar.

Att gå igenom dessa undersökningar varje år kan också hjälpa till att se om löneskillnaderna mellan könen hos influencers håller på att minska eller om det fortfarande finns mer att göra.

Se även  Hur man ökar försäljningen i detaljhandeln med influencers

Förhandlingar

Influencers och innehållsskapare bör alltid uppmuntras att förhandla. Verkligen, alla som söker arbete bör uppmuntras att förhandla och förses med resurser för att hjälpa till i dessa förhandlingar.

För att hjälpa till med dessa ansträngningar, här är en bra resurs för kvinnor inom teknik nedan:

Starka förhandlingsfärdigheter hjälper människor att tjäna mer – och i det här fallet kan det hjälpa kvinnliga influencers att lära sig att förhandla bättre så att de gör samma sak som sina manliga motsvarigheter.


Hjälp kampen mot inkomstojämlikhet för påverkare

Att veta att det finns ett problem är det första steget för att stoppa det. Se till att du betalar dina influencers lika baserat på deras nivå av efterföljare. Håll konversationen om lön öppen bland influencers. Och håll ett öga på tillstånd för influencer marketing för att se om våra ansträngningar ger resultat.

Vanliga frågor

Hur mycket tjänar influencers?

Influencerinkomsten är starkt baserad på hur stor deras anhängare är. Detta beror på att priserna är direkt korrelerade till mängden räckvidd och engagemang ett företag kan förvänta sig att få från ett partnerskap.

Priserna faller vanligtvis inom dessa intervall:

  • Nano-influencers: $10-100 per Instagram-inlägg
  • Mikro-influencers: $100-500 per Instagram-inlägg
  • Makro-influencers: $5 000-10 000 per Instagram-inlägg
  • Mega- eller kändisinfluenser: $10 000+ per Instagram-inlägg

Lär dig ännu mer om vanliga influencer-priser baserat på plattform och innehållstyp här.

Hur mycket tjänar manliga influencers?

Manliga influencers inkomst baseras också på storleken på deras efterföljare och deras totala räckvidd, engagemang och intryck. Studier visar dock att de tjänar 10-50 % mer än kvinnliga influencers beroende på vilken typ av innehåll de skapar.

Hur många influencers är kvinnor?

Använder män eller kvinnor Instagram mer?

50,7 % av Instagram-användarna är män och 49,3 % är kvinnor. I huvudsak är det nästan en jämn uppdelning av manliga och kvinnliga användare, med manliga användare något i täten.

Hur mycket pengar kan du tjäna som influencer?

När du precis har börjat kan du få svårt att tjäna mer än $10-50 per inlägg. Du kan dock börja debitera hundratals eller tusentals dollar för varje inlägg du skapar när du ökar din publik.

Över 30 000 marknadsförare litar på oss för sina nyheter. Borde du inte?

Prenumerera på världens #1 nyhetsbrev för influencer marketing, som levereras varannan vecka på en torsdag.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button