Generering av leads

Ladda dina kunders innehåll med dessa 9 röstsökningstips 🔋

Röstsökning är ett hett ämne nu för tiden.

När Google Assistant, Siri, Alexa och Cortana blir kända namn är det viktigt att se till att din webbplats är uppdaterad med bästa praxis för röstsökningsoptimering (VSO).

Röstsökning kommer snart att vara dominerande sätt som människor interagerar med sina enheter.

Tänk bara på hur snabbt vi har gått från att skriva på tangentbord till att prata i våra telefoner.

Om din byrå inte redan optimerar för röstsökningar, nu är tiden.

På så sätt ligger du ett steg före dina konkurrenter.

Konsumenter använder dock röstsökning helt annorlunda än traditionell sökning – ibland för helt andra syften.

Och dessa skillnader påverkar din SEO.

Med den här guiden får du lära dig om:

  • Några av trender i röstsökning – och hur de påverkar digital marknadsföring.
  • 9 röstsökningstips för att förbättra SEO-rankingen.
  • Hur din digitala byrå kan använd dessa tips för din egen strategi.

Utan vidare, låt oss börja med lite bakgrund om röstsökning på konsumentmarknaden.

Bråttom? Vill du ladda ner den här artikeln som PDF så att du enkelt kan vidta åtgärder senare? Klicka här för att ladda ner den här artikeln som en PDF-guide.

Under åren har röstsökning blivit antagen av konsumenter på a snabb takt.

2019 fanns det 3,25 miljarder digitala röstassistenter som används över hela världen, enligt Statista.

År 2024 kommer den siffran att vara 8,4 miljarder.


Källa

Röstsökningskommandon görs vanligtvis med mobila enheter.

Men de utförs också via klockor, stationära datorer, surfplattor och hushållsenheter som Alexa.

Enligt forskning från PwC, 61 % av 25-49-åringar är stora användare av röstsökning från och med 2018.

Men Gen Z och babyboomers använder det fortfarande också—59 % och 57 % tunga användare respektive.

Källa

Klartröstsökning är mainstream.

Men vad använder konsumenterna sina röstassistenter till?

Enligt plattformen för frakt- och leveranslösningar, Narvar, 51 % av konsumenter använder röst för att undersöka produkter.

Och 22 % använda röst för att göra en transaktion.

Källa

När röstsökning fortsätter att ta över digital shopping måste du anpassa dig.

Om du vill förbättra din byrås SEO-strategi för röstsökning, låt oss börja med det första röstsökningstipset.

#1 Röstsökningstips för byråer: Lägg till vanliga frågor på din webbplats

Det första röstsökningstipset är att inkludera Vanliga frågor på din kunds webbplats.

Konsumenter som använder röstsökning med sina telefoner ställer ofta frågor.

Och att ha ett avsnitt dedikerat till att svara på några av dessa frågor är ett bra sätt att få mer exponering.

Enligt forskning från Invoca ger röstsökningar som är frågor flest resultat.

Röstsökningar som börjar med ”hur” står för 8,64 % resultat.

Och röstsökningar som börjar med ”vad” står för 2,63 % resultat.

Källa

#2 Röstsökningstips för byråer: Optimera för utvalda utdrag

I en studie gjord av Semrush fann de det 60 % av röstsökningsresultaten returnerar ett utvalt utdrag (det korta utdraget som du ser tillsammans med det översta Google-sökresultatet).

Se även  9 sätt att kickstarta din B2B-leadgenerering

Men det betyder att du måste se till att ditt utvalda utdrag är det toppklass.

Så se till att din formatering är SEO-vänlig.

Det betyder att du ser till att du har tagit hänsyn till användarens avsikt, att din formatering är organiserad och att du använder rätt sökord.

Enligt Semrush verkar 10 nyckelord vara den söta punkten som står för 55,5 % av utvalda utdrag.

Källa

Källa

#3 Röstsökningstips för byråer: Uppdatera din kunds (lokala) företagsinformation för alla röstassistenter

Att uppdatera din kunds företagsinformation är ett röstsökningstips som är lätt att förbise.

En företagsinformation är där lokala kunder kan ta reda på mer om ett företag.

Och det är där de sannolikt ringer ett telefonsamtal.

Du ser, 58 % av konsumenter använder röstsökning för att leta efter ett lokalt företag, som rapporterats av BrightLocal.

Så om din klient har fysiska platser, du måste se till att varje röstassistent hämtar korrekt information om din kunds verksamhet.

Enligt Local Marketing Institute står Google Assistant och Apples Siri för 36 % var och en i röstassistentens marknadsandel.

Tätt följt av Amazon Alexa kl 25 %och Microsofts Cortana på 19 %.

Källa

Så det är säkert att säga att alla röstassistenter är ganska populära.

Och alla måste inkludera en uppdaterad version av ditt lokala företag.

Några saker att tänka på när du uppdaterar din kunds företagsuppgifter:

  • Uppdatera din kunds telefonnummer vid behov på alla sökplattformar
  • Svara på recensioner i tid så att sökmotorer rankar dig bättre
  • 46 % av röstsökningar vill höra om priser, enligt BrightLocal
  • Siri hämtar sin data från Apple Maps
  • Alexa hämtar sin data från Yelp och Yext
  • Cortana hämtar sin data från Bing Places

Okej, så låt oss gå vidare till nästa röstsökningstips.

#4 Röstsökningstips för byråer: Ha en webbplats som laddar snabbt

Det är viktigt att ha en webbplats som laddar snabbt.

Konsumenterna förväntar sig fart.

Enligt Unbounce, 70 % av konsumenterna säger att en webbplatss laddningstid påverkar deras vilja att köpa.

Men för röstsökning är detta ännu mer kritiskt.

Det beror på att de bästa röstsökningsresultaten har snabbare laddningshastigheter för webbplatser än genomsnittet.

Som Backlinko hittade laddas en resultatsida för röstsökning 1,9 gånger snabbare än den genomsnittliga webbsidan.

Så tackan med detta röstsökningstips är att sökmotorer prioriterar sidhastighet för röstförfrågningar mer än traditionella sökningar.

Källa

#5 Röstsökningstips för byråer: Använd Schema Markups

A schemauppmärkning är en bit HTML-kod som du lägger till på din webbplats.

Med den kan sökmotorer bättre förstå vad din kunds webbplatsinnehåll syftar till att uppnå.

I sin tur har sökmotorn fler alternativ när det kommer till att matcha ditt innehåll med en röstsökning.

I grund och botten markerar du de delar av webbplatsen som är mest relevant för text-till-tal, vilket gör att den digitala assistenten kan rösta ditt innehåll i sitt svar.

Se även  Skapa en insamlingsplan vid årets slut

Till exempel använder musikarenan Lupo’s Heartbreak Hotel en schemamärkning för sina kommande evenemang.

Källa

Det beror på att någon sannolikt kommer att röstsökning, ”Vad är några kommande evenemang på Lupo’s Heartbreak Hotel?”

I huvudsak är det ett innehåll från Lupo-webbplatsen som är kompatibelt med röstsökningsförfrågningar.

I en fallstudie genererade en kedja av lyxsmycken 74 % mer trafik från sidor med ett schema.

Detta var efter att teamet insåg att mobilanvändarna fick in mest trafik och klick.

#6 Röstsökningstips för byråer: Använd en konversationston

För att optimera din närvaro i röstsökningsresultat, måste du använda en samtalston med din kopia.

Kom ihåg att konsumenterna är det mer sannolikt att prata som en verklig person med röstsökning jämfört med att skriva.

För att illustrera, med en traditionell sökning, kan en smartphonekonsument skriva in ”iPhone 13-funktioner” och kalla det en dag.

Så Apple eller en annan säljare skulle helt enkelt använda nyckelord som ”iPhone 13”, ”ny iPhone” och ”funktioner”.

Men med en röstsökning kan användaren säga ”Siri, berätta för mig vilken typ av funktioner iPhone 13 har.”

För att ta hänsyn till skillnaden i semantik, använd mer konversationstext när du fyller i dina metabeskrivningar och kopian i dina bloggar och målsidor.

Eftersom röstsökare kommer att säga mer, kommer du att behöva ta fram en strategi med lång svans för sökord – vilket är något du förmodligen redan gör sedan 70 % av all söktrafik kommer från sökord med lång svans, som rapporterats av Moz.

Med detta röstsökningstips kommer din kunds webbplatskopia att matchas närmare med en användarförfrågan.

#7 Röstsökningstips för byråer: Din röstsökningsstrategi måste vara mobil först

För röstsökningskampanjer måste du placera mobilanvändaren vid hjärta av alla dina ansträngningar.

I BrightLocals undersökning konstaterades det 56 % av röstsökningsförfrågningar härrör från mobila enheter.

På grund av det är det avgörande att se till att din kunds webbplats är mobilvänlig.

När någon landar på din kunds webbplats via röstsökning förväntar de sig att den ska laddas snabbt på mobilen.

Och den visuella layouten måste optimeras för mobilläsare.

Så ingen text försvinner från skärmen.

Inga stora, klumpiga CTA-knappar.

När Google undersökte konsumenter redan 2012 fann de det 74 % av människor säger att de är mer benägna att återvända till en mobilanpassad webbplats i framtiden.

Idag är den andelen trolig ännu högre i takt med att världen har blivit mer mobilcentrerad.

För att lägga till ytterligare, 61 % av konsumenterna kommer att flytta till en annan webbplats om din byrå inte ser till att den är utformad för mobilanvändare.

Källa

Som ingen överraskning avslöjade SaaS utvecklarplattform, Layer 0, i sin studie att 83 % av de bästa Google-resultaten kommer från mobilanpassade webbplatser.

Och 80 % av Alexas Bing topprankade webbplatser är mobilvänliga, enligt TechJury.

#8 Röstsökningstips för byråer: Var uppmärksam på vilka röstsökord som fungerar bäst

När det gäller att upptäcka vilka sökord som är röstsökningsförfrågningar måste du vända dig till din byrås analysplattform.

Medan du granskar dina sökordskällor, försök att se om någon av dem är potentiella röstkommandon.

Se även  Den viktigaste delen av att skapa innehåll för sociala medier 2022

Och det kan du göra genom att notera vilka besökare som använde 5 eller fler sökord.

Du förstår, långsvansfraser är mycket mer benägna att vara röstkommandon än en traditionell sökning.

På samma sätt, försök att identifiera sökordsfraser som låter mer konversationsmässiga och naturliga.

Källa

När du ser vilka long-tail-sökord som ger bäst resultat, fokusera på att använda dem, eller varianter, i framtida innehåll som din byrå arbetar med.

#9 Röstsökningstips för byråer: Faktor i flerspråkig SEO

Det här sista röstsökningstipset är ett måste om din byrås kunder riktar sig till olika geografiska regioner i världen.

Med olika konsumentmarknader är oddsen att din målgrupp talar olika språk.

Och detta kommer med sina utmaningar.

Formuleringen av liknande röstsökningsförfrågningar kan vara mycket olika, beroende på vilket språk konsumenten talar.

Sedan finns det kulturella skillnader.

Se, en populär sökfråga i USA kommer inte nödvändigtvis att vara lika populär i Filippinerna.

Det är möjligt, men det finns ofta skillnader.

Till exempel har sökfrågan ”last minute holidays” drastiskt olika resultat mellan Storbritannien som hade 117K sökningar och Frankrike som hade 8,4k..

Källa

Som du kan se är franska konsumenter antingen inte lika intresserade av att resa i sista minuten eller så använder de en annan fras i sina sökningar.

Du kan använda ett sökordsforskningsverktyg som Ahrefs för att se vilka sökord som fungerar bäst för de geografiska regioner du riktar in dig på.

Även om att optimera en webbplats är en komplicerad sak att göra, finns det två viktiga saker jag skulle vilja påpeka.

  1. Gör det inte använd en enkel 1-1 översättning från Google Translate. Anlita istället en mänsklig översättare som kan språket – så kommer du att kunna resonera med din målgrupp.
  2. Uppstart hreflang (bifogat till URL:en och den valda webbplatsdelen) och alternativa taggar så att Google vet att dina sidor är alternativa versioner, i motsats till dubbletter.

Slutsats

Ladda ner ”Ladda dina kunders innehåll med dessa 9 röstsökningstips 🔋” så att du inte glömmer att vidta åtgärder senare. Klicka här för att ladda ner den nu.

Röstsökning är en ny gräns för SEO.

Om du vill att din digitala marknadsföringsbyrå ska lyckasse till att dina kunders webbplatser rankas högt efter efter de 9 röstsökningstipsen uppdelat åt dig i den här guiden.

Därifrån genererar du mer trafik till webbsidorna där du vinner fler kunder.

Och om det låter som för mycket arbete för din byrå just nu eller om du vill att någon annan ska göra allt åt dig, prata med vårt säljteam.

Vi kommer att bygga en effektiv SEO-strategi skräddarsydd för ditt företags behov.

Eller alternativt kan du titta på vår 17-minuters on demand-video för att lära dig mer om AutoGrow-plattformen.

Boka din demo

Och innan du går…

Lärde du dig något nytt?

Låt mig veta i kommentarerna nedan.

Håll AutoGrowin’, håll fokus.

Mark

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button