Lägg till semestervärde utan att erbjuda rabatt

Att ha rabatt under semesterperioden är ett bra sätt att locka kunder till din butik och öka försäljningen under denna hektiska tid på året. Men det är inte det enda sättet att erbjuda något av värde till dina kunder under semestern!
Om du vill köra en framgångsrik semesterkampanj utan att rabattera din produkt, överväg en av de sju idéerna för semestervärde nedan.
1. Gratis presentförpackning
Jag kan inte säga dig vilket fantastiskt semestervärde detta är!
Medan jag brukade njuta av att slå in varje present med kärlek och omsorg, mellan husdjur som vill leka i omslagspapper och band och spionögon från barn i alla åldrar, verkar det ha blivit en omöjlig uppgift nu för tiden.
För mig är gratis presentförpackning en livräddare! Och jag är inte ensam. Förutom att bara inte kunna få det gjort, finns det många människor där ute som föraktar att slå in presenter. Vissa har en naturlig touch för det, medan andra bara inte tycks ta reda på det.
Gratis presentinslagning är en riktigt trevlig gest som kommer att göra dina kunders liv lite lättare under denna galna tid på året. Och vi kommer att tacka dig för det genom att komma ihåg din butik under hela det nya året.
2. Tips och tricks
Produkt-, tjänste- eller branschrelaterade tips och tricks är snabba, lättsmälta informationsbitar som dina kunder kommer att älska.
Om du är ett serviceföretag som ett spa, ett kiropraktiskt kontor eller till och med en holistisk örtbutik, kan du erbjuda avkopplingstips som hjälper dina kunder att ta sig igenom all semesterstress. Detta ger inte bara semestervärde, utan det här är ett bra sätt att visa upp dina tjänster också.
Dessa fungerar riktigt bra på Facebook eller Twitter, och kan också vara ett trevligt komplement till alla semestermejl du skickar ut.
3. Guider
Det finns alla typer av guider som kan tillföra semestervärde till ditt företag i år.
Om du har ett lokalt företag som inte riktigt är inriktat på semestern, är det här din chans att ta del av det roliga! Skapa en lokal semestershoppingguide med en karta över alla de bästa semesterbutikerna, ställen att stanna till för ett mellanmål och dekorationer att se. Om du verkligen är i andan, samarbeta med andra lokala företag och skapa kartan tillsammans, se till att inkludera alla dina företagslogotyper i en utskrivbar version av guiden.
Om du är expert på ditt område, dela det du vet med dina kunder. Skapa en utbildningsguide som lär dina kunder om din produkt, tjänst eller bransch, och lägg upp den på Facebook eller skicka ut den i ett e-postmeddelande.
Om du är ett e-handelsföretag kan du skapa en shoppingguide online för att hjälpa kunderna att hitta varor som passar bra med dina produkter. Detta kan spara mycket tid för dina kunder att leta efter det perfekta föremålet som passar till något de köpt från din butik.
Om du är en bloggare som täcker en specifik nisch (t.ex. camping, spel eller teknik), skapa en shoppingguide med de senaste eller bästa varorna i din nisch. Och se till att inkludera länkar till var dina läsare kan köpa varje artikel. Detta fortsätter inte bara att etablera dig som expert, men om du har registrerat dig för att vara en affiliate kan det hjälpa dig att samla in lite extra semesterpengar för din egen shopping i år.
4. Fri frakt
Fler och fler människor handlar online nuförtiden eftersom de helt enkelt inte har tid att göra en tur till butiken, särskilt under semestern. Med så många människor som handlar de stora lådorna som Amazon och Walmart, har de vant sig vid att få gratis frakt, och många människor kommer att leta efter att göra ett köp någon annanstans om gratis frakt inte är ett alternativ.
Även om att erbjuda gratis frakt på ett effektivt sätt kanske inte innebär att erbjuda det till alla, tänk på att erbjuda det till dina mest lojala kunder, eller över en viss inköpspunkt. Ibland köper kunder till och med lite mer för att nå den ”gratis frakt”-kvoten, så skriv inte av det eftersom det verkar för dyrt. Försök att erbjuda det till ett fåtal kunder och se hur det går. Om din försäljning ökar utan att sänka resultatet, utöka erbjudandet.
5. Semestertävling
Detta semestererbjudande är definitivt ett som du kan samarbeta med andra lokala företag om. Gå ihop och se vad ni kan hitta på. Din gratisgåva kan vara så liten som en märkesfestprydnad eller lika stor som en presentkorg full med godsaker. Erbjud det som är vettigt för dig.
Kör en tävling i sociala medier på Facebook och Instagram för att öka engagemanget och öka antalet följare. Du kan till och med köra en Facebook-annons för att få din tävling inför en ännu större publik. Se till att skapa en anpassad hashtag, och ha inträdeskrav som inkluderar att följa, dela och använda din anpassade hashtag.
6. Checklista
Skapa en användbar checklista som kunderna kan ha till hands under den hektiska semesterperioden.
Din checklista kan hjälpa kunderna att förbereda sig inför julhandeln så att de går in i processen fokuserat. Var inte rädd för att ha kul med den här också. Om du är en restaurangägare, inkludera att stanna vid din restaurang för att tanka som en del av din checklista!
7. Högtidsrecept

Ge dina kunder ett speciellt semesterrecept för att ge mervärde utan att erbjuda rabatt.
Om du är en restaurangägare är detta perfekt för dig eftersom du förmodligen redan har så många läckra recept till hands som du kan förenkla för hemmakocken. Men du behöver inte vara kock för att dela med dig av ett bra recept.
Om du kan, tänk på ett särskilt bra semesterminne och hur en favoritmat spelar in i det minnet, skriv sedan ett blogginlägg och dela länken i ett e-postmeddelande.
Om du inte har ett eget, var inte blyg för att dela ett recept från någon annan – se bara till att följa de bästa praxis för innehållskurator och ge korrekt kredit när det gäller kredit.
Genom att dela med dig av ett bra recept kommer du inte bara att bygga starkare relationer med dina kunder utan du kommer också att hjälpa dina kunder att sätta lite extra gnistan på deras bord i år.
Dricks: För att designa ett receptkort, använd semesterbildverktyg för att skapa något säsongsbetonat och anpassat till varumärket.
Var kreativ denna semesterperiod
Hur kraftfulla rabatter än är, ibland är det skönt att ändra lite. Och när det gäller att ge dina kunder något av värde den här semestersäsongen, är allt som krävs är lite armbågsfett och lite kreativitet.